N00b vragen over het dempen van computer geluiden

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

laptopleon

N00b vragen over het dempen van computer geluiden

Berichtdoor laptopleon » wo 15 jun 2011, 14:25

Omdat ik nauwelijks wat van akoestiek weet, heb ik een tijdje zitten lezen op met name dit forum, maar ik vond nog niet zo veel specifiek over computers.

Ik heb een PC [img](Mac%20Pro%202008)[/img] die bestaat uit een stevige, aluminium kast met vier harde schijven en drie grote ventilatoren er in. Op zich is het een relatief stille machine, maar het onregelmatige gekraak van de harde schijven is 's nachts goed hoorbaar, als het extra stil is (en mijn vrouw ligt te slapen ;)

Harde schijven vervangen door SSD is natuurlijk ook een oplossing, maar voorlopig nogal duur. Ander niet-zo-heel-praktisch plan is: PC in een andere kamer zetten en verlengsnoeren gebruiken voor toetsenbord, wacom, scherm en printer.

Ik neem aan dat spikes niet veel uitmaken, omdat er nauwelijks spraken is van meetrillen van de ondergrond (spaanplaat meubelhond), of onderschat ik dat? De metalen kast werkt enigszins als klankkast, maar daar is niet eenvoudig wat aan te doen. Hooguit de rechter binnenkant bedekken met iets wat dempt. Ik speel met het idee een met steenwol (?) o.i.d. bekleedde doos te maken die er overheen past, maar uiteraard wel met royale luchtgaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronkel
Ook commercieel actief

Re: N00b vragen over het dempen van computer geluiden

Berichtdoor Ronkel » wo 15 jun 2011, 14:37

Meestal brengen die harde schijven de kast in trilling (een losse harde schijf maakt al veel minder geluid). Je kunt ze losschroeven en in een 5,25" bay ophangen op fietsband (binnenband), als je daar ruimte voor hebt. Dan zijn ze ontkoppeld van de kast. Dat heb ik zelf ook al eens gedaan.

De kast zelf op spikes zetten oid heeft geen zin. Je zou beter de aluminium platen kunnen bekleden met een dempende laag (rubber, bitumen oid). Eventueel een tweede aluminium laag daarop maken om het geheel stijver te maken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 15 jun 2011, 15:40

Ik heb hier inderdaad ook mijn PC aan de binnenkant met een deel loodbitumen bewerkt en wat tandenschuim.
De resonantie's zijn dus stevig gedaald,ondanks de toch wel stevige kast.
Ik had er vroeger een aantal SCSI schijven inhangen die best wel veel herrie maakten.

Nu heb ik de SATA schijven, met een eigenlijk niet hoorbaar geheel.
Maar wel bij het kopen er op gelet of de aantal dB's niet te hoog waren.
Hans

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 15 jun 2011, 16:11

Ik heb mijn pc kast (Aerocool M40) op mijn bureau staan.
In het begin trilde het geheel als een gek mee.
Een heel erg goede oplossing is om daarvoor rubberen pootjes te nemen (die je ook vaak onder je subwoofer gebruikt).
Het trillen is nu volledig weg.

Voor de rest is het voor pc kasten vrij simpel.
Het begint natuurlijk bij stille hd's en fan's.
Daarnaast hoef je enkel de (zij) panelen te verzwaren met bitumen.
Stijver maken hoeft in dit geval vaak niet omdat het geheel namelijk meestal op een constante frequentie staat te trillen.

Op deze manier heb ik al heel wat pctjes stil gekregen.

(luidruchtigste is op dit moment de ventilator van de voeding. Daar komt binnen een mooie Noctua in denk ik)

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » wo 15 jun 2011, 19:31

Ik had ook van die tandenknarsende harddisks. Ik heb toen een aantal jaren geleden een soort aluminium dozen voor HD gekocht bij een computerzaak. Zoiets http://nl.hardware.info/productinfo/669 ... er-passive, maar dan net weer iets anders. De HD zit daarin met thermische matjes, en het is een wereld van verschil.
m8uh = w8uh

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 15 jun 2011, 21:28

Wat is het doel van de pc?, die mac pro is een hele zware machine.

Als je alleen internet/etc kan je beter voor een mac mini of imac kijken. Deze zijn wel stil.
Die mac pro is voor performance gemaakt, en echt veel minder stil ga je hem niet krijgen gok ik zo.
Want voor die prijs dat die kast gekost heeft ga ik er van uit dat ze wel goede componenten gebruikt hebben.

Je zou eens kunnen kijken om de harddisks met rubber op te hangen zoals hierboven al aangeraden wordt.
Dit zou al aardig moeten helpen voor het geluid.

Verder kun je altijd een andere harddisk proberen, erg zit erg veel verschil tussen de merken.
Mijn oude maakte ook erg veel geluid, daarna een nieuwe 1tb schijf en die hoor je niet.
Vooral nieuwe zogenaamde 'eco' schijven zijn soms ook stil, (meeste reviews testen wel op aantal db).
Maar een SSD is altijd leuker, wordt je pc ook gelijk erg veel sneller door.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 16 jun 2011, 21:58

Wees blij dat de TS geen PowerMac G5 heeft! Maar de meeste bezitters van een MacPro weten precies waarom ze die wilden hebben. Het enige dat ik kan bedenken is er een voldoende ventilerende suskast omheen zetten.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 16 jun 2011, 23:09

Als je een paar 5 1/4 slots over hebt is het enige wat goed helpt om een HD goed stil te krijgen:

Silentmaxx.jpg

http://www.silentmaxx.de/leiselautlose- ... encer.html

Stille schijven helpen ook een stuk maar dan moet je zo ook verend in rubbers ophangen ander brommen ze nog door de kastresonanties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » do 16 jun 2011, 23:24

Pjotr schreef:Als je een paar 5 1/4 slots over hebt is het enige wat goed helpt om een HD goed stil te krijgen:

Silentmaxx.jpg

http://www.silentmaxx.de/leiselautlose- ... encer.html

Stille schijven helpen ook een stuk maar dan moet je zo ook verend in rubbers ophangen ander brommen ze nog door de kastresonanties.

Da's precies het ding dat ik bedoelde, al zijn die van mij zwart. Werkt uitstekend.
m8uh = w8uh

Leon

Berichtdoor Leon » do 16 jun 2011, 23:42

Er zijn diverse methoden om je schijven stil te krijgen. De meest eenvoudige is ze in slaapstand te brengen. Wat niet draait trilt niet dus maakt het geen lawaai. Het lijkt me namelijk stug dat je perse alle 4 die schijven nodig hebt onder alle omstandigheden. Als je een relatief kleine SSD gebruikt voor je basisinstallatie en de meest gebruikte software/data zul je merken dat de trillingen enorm afnemen. Mocht je al die schijven toch telkens nodig hebben dan zou je ook kunnen overwegen ze in een NAS te bouwen en die in de meterkast te plaatsen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 17 jun 2011, 12:30

laptopleon schreef:maar het onregelmatige gekraak van de harde schijven is 's nachts goed hoorbaar, als het extra stil is (en mijn vrouw ligt te slapen ;)

Ah, dan ben jij dus aan het werk (?) :lol:
Maar een NAS en een Gigabit-kabel is misschien wel het beste idee dat hier voorbij is gekomen. Post anders je vraag eens op Macfreak of Onemorething!
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 17 jun 2011, 12:44

markbakk schreef:Maar een NAS en een Gigabit-kabel is misschien wel het beste idee dat hier voorbij is gekomen. Post anders je vraag eens op Macfreak of Onemorething!

Als je video, foto's of audio zit te editen is dat helemaal geen goed idee. Juist dan heb je behoefte aan meerde snelle schijven voor de swap files. Juist voor dat werk schaf je een MacPro aan. Via een netwerk wordt het dermate stroperig langzaam dat het eigenlijk geen werken meer is. Gigabit of niet.

Nas is leuk voor langdurige opslag maar niet als werkschijven.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 17 jun 2011, 13:37

Pjotr schreef:Als je video, foto's of audio zit te editen is dat helemaal geen goed idee.

Audio editen moet je 's nachts niet doen (...als je vrouw ligt te slapen). Bij foto's valt het wel mee, flink wat RAM erin. Ik ga even ervan uit dat de TS niet aan Screen Sharing wil (zal bij RT video editen ook maar matig werken), maar anders kan de MacPro de meterkast in en zet je een Mini op je bureau, aan je scherm. Maar aan de andere kant, ik moet zeggen: de ene SSD die ik bezit is wel volledig stil en daarmee een aanrader. Dus daar je systeem en swapfiles opzetten helpt al een hoop.
Mark Bakker

Leon

Berichtdoor Leon » vr 17 jun 2011, 19:34

Als je video, foto's of audio zit te editen is dat helemaal geen goed idee. Juist dan heb je behoefte aan meerde snelle schijven voor de swap files. Juist voor dat werk schaf je een MacPro aan. Via een netwerk wordt het dermate stroperig langzaam dat het eigenlijk geen werken meer is. Gigabit of niet.

Meerdere schijven? Dat is helemaal niet meer nodig. Een enkele Vertex 2 geeft de PC meer snelheid dan 4 harde schijven. Als hij zorgt dat zijn werkset op de SSD past is er niets aan de hand qua snelheid, sterker nog: dan gaat deze waarschijnlijk juist omhoog. Langdurige opslag op de NAS, en direct werken vanaf de SSD.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 17 jun 2011, 19:36

Meer schijven niet nodig?
Meerdere SSD in raid, moet je eens opletten hoe snel 8) :rock: :mrgreen:

Ik wacht eigenlijk op reactie van laptopleon

Leon

Berichtdoor Leon » vr 17 jun 2011, 20:24

Meerdere SSD in raid, moet je eens opletten hoe snel

Heb ik allang. Opletten heeft weinig zin, het kopieeren van een CD gaat veel te snel. :lol:

laptopleon

Berichtdoor laptopleon » ma 20 jun 2011, 15:37

Wow, en ik maar denken dat er niemand reageert! Had niet in de gaten dat ik zelf de 'mail me als er reacties zijn' optie aan moest zetten. :oops:

De kasten van de Mac Pro modellen zijn al jaren 3 mm dik aluminium. Echter, zoals je op de foto kunt zien, is de voorkant (en achterkant) geperforeerd met gaatjes (van ook weer 3 mm) waardoor er makkelijk lucht door de machine heen kan worden gezogen, maar wat ook makkelijker geluid naar buiten laat.

Een iMac heeft wat dat betreft zijn harde schijf beter (geluiddempend) ingepakt. Die dingen zijn echt fantastisch stil. Misschien dat m'n volgende machine wel een iMac wordt maar deze bak uit 2008 is nog steeds niet traag ofzo. Overigens is een Mac Pro nog steeds de stilste machine die ik ken van dat formaat. Het zijn puur de harde schijven.

Er zitten 3 harde schijven in die als RAID0 werken als één grote harde schijf. Voordeel: Lekker snel lezen en schrijven, vrijwel 3x zo snel. SSD was nog niet te koop in 2008. Nadeel: Gaat er één stuk dan is alle data foetsie. Daarom heb ik een Time Machine (automatische) backup naar een vierde interne schijf. En een reserve harde schijf in de kast klaar liggen ;)

-- belangrijk 'detail'

Er was een probleem met het werkgeheugen. Ik had 6 GB aan SDRAM teruggestuurd en werkte met maar 2 GB, wat erg weinig is als je ook maar iets meer doet dan mailen en surfen. Dan krijg je veel 'geswap' van en naar de harde schijf. Zelfs met een RAID0 schiet dat niet op. Nu zit er weer 8 GB in en dat scheelt dramatisch aan hardeschijfgeluid. Ik erger me er nu niet meer aan. (misschien ook omdat ik niet meer zit te wachten ;)

--

Bedankt voor het meedenken, maar een aantal oplossingen kan ik niet toepassen omdat de schijven precies passen, maar er geen ruimte over is om ze nog een keer in geluiddempende doosjes te stoppen of in royaal rubber op te hangen. Overigens zitten er wel (hele kleine) rubberen ringetjes op de schroefjes waar je ze mee monteert.

Stillere harde schijven is wel iets om op te letten als je ze koopt, heb ik ook gedaan maar er was toen weinig verschil tussen dB's, voor zover ik dat al kon vinden. Vaak staat het er niet bij en dan weet je pas hoe stil ze zijn als je ze al gekocht en gemonteerd hebt.

Ik overweeg nog een laagje aan de binnenkant, maar waar haal ik bitumen?!

Volgende machine krijgt zeker een SSD ipv RAID. Als ik dan de Time Machine backup schijf in de meterkast wegstop, ben ik ook van het hardeschijfgeluid af.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 20 jun 2011, 15:53

Andere HDD's kan echt HEEL VEEL schelen.

Ik heb op mijn buro een Lacie bigger disk staan, met een 7200rpm erin en dat ding is echt lawaaiig. Alle voorgaande 5400rpm disks waren een stuk stiller. Als je je disks zou upgraden naar de laatste generatie 5400rpm, dan zou je dat al een stuk in dB's schelen, helemaal met 4 stuks in je kast.

V.w.b. de snelheid zou ik niet bang zijn, aangezien de datadichtheid van nieuwe disks een stuk hoger is dan in 2008. Het kan zelfs zo zijn dat je met nieuwe 5400's sneller bent, dan met je oude 7200's.

(uiteraard aangenomen dat er nu 7200rpm disks in zitten, maar dat zal haast wel)
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 20 jun 2011, 15:54

Dat de voorkant geperforeerd is, mag niet echt een probleem zijn.
Mijn vorige kast was een Centurion 5 en die was fluisterstil.

Daar had ik aan de rechterkant (dus tussen plaat van mobo en de wand) dun pritex/noppenschuim (te koop bij de gamme).
Aan de linkerkant had ik volgens mij helemaal niets.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 21 jun 2011, 22:56

b_force schreef:Mijn vorige kast was een Centurion 5 en die was fluisterstil.

Heb je al eens naar een MacPro geluisterd?
Mark Bakker

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 21 jun 2011, 23:40

markbakk schreef:
b_force schreef:Mijn vorige kast was een Centurion 5 en die was fluisterstil.

Heb je al eens naar een MacPro geluisterd?

Nee, überhaupt niets van Mac :wink:

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 22 jun 2011, 14:12

Zelfs geen iPod? :roll:
Mark Bakker

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 22 jun 2011, 14:16

markbakk schreef:Zelfs geen iPod? :roll:

nope

laptopleon

Berichtdoor laptopleon » wo 22 jun 2011, 23:13

Er zitten nu inderdaad 4 Seagate Barracuda's in uit 2008, vast niet de stilste harde schijven. Overigens is dit ook het model HD wat Apple er zelf in zette, ik heb er 3 identieke HD's aan toegevoegd.

Volgens de info die ik heb wordt Serial ATA 3Gb/s ondersteund. Ik zie alleen niet zo 1-2-3 wat stille, snelle(re) alternatieven zijn.

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » wo 29 jun 2011, 13:01

als je toch Raid draait, kun je toch net zo goed 5400rpm schijven gebruiken? Zijn meestal een stuk stillen en het snelheidsverschil zal niet schrikbarend zijn.

voor de prijs kun je het bijna niet laten:
http://tweakers.net/pricewatch/281688/samsung-spinpoint-f4-ecogreen-hd155ui-15tb.html#tab:info
beter laat dan nooit!

Terug naar “Akoestiek”