bert stoltenborg schreef:Gewoon een setje speakers van de Action aan de laptop hangen en daarna investeren in de juiste drugs!
Ik zie het artikel van Bert al aankomen: "Applying drugs makes auditory sense"

Moderator: Beheerdersteam
bert stoltenborg schreef:Gewoon een setje speakers van de Action aan de laptop hangen en daarna investeren in de juiste drugs!
markbakk schreef:Mooi allemaal. Inmiddels ben ik nog steeds niet overtuigd van de werking van die 'RPG-in-RPG'-diffusor en heeft me ook nog niemand kunnen meenemen in de overtuiging dat laterale -of zo u wilt azimutale- reflecties nu zo onschadelijk zouden zijn. Mijn oren (daar gaan we weer met de fenomenologie) zeggen me ten aanzien van dat laatste wat anders.
Dus nog een stelling: als je toch absorptie moet toevoegen aan een luisterruimte (vanwege verhogen galmstraal, verlagen T-60 of zo), doe dat dan op de plaatsen waar je ook de intensiteit van eerste reflecties in het horizontale vlak kunt aanpakken. De absorptie moet daarbij wel relatief breedbandig en relatief constant zijn, maar je mag in acht nemen dat het gehoor vooral midden- en hoge frequenties gebruikt voor lokalisatie. Ook zijn reflecties natuurlijk alleen te definiëren aan de hand van geometrische modellen, met hun beperkingen.
Dat gaat dus redelijk in tegen wat bv. Toole als aanbeveling meegeeft (hoofdstuk 8 ). Maar wat achter die aanbeveling zit, blijft me bezig houden. Zijn wij nu min of meer professionele luisteraars of zijn we 'listeners simply enjoying the music'? In dat laatste geval had Dr. Amar Bose toch gelijk hè?
Ronkel schreef: Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.
bert stoltenborg schreef:Een van de geinige dingen van een QRD is ook, dat als je het prime number opvoert, het steeds meer op een poly gaat lijken. dus een buisvorm, waarvan je intuitief al denkt dat het geluid wel aardig speidt.
Wieger61 schreef:Ronkel schreef: Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.
Wat hij ook aanraadt, herinner ik me, is de vloerreflecties ongemoeid te laten, omdat een geluidsbron zonder vloerreflectie erg onnatuurlijk klinkt.
Wieger61 schreef:Ronkel schreef: Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.
Wat hij ook aanraadt, herinner ik me, is de vloerreflecties ongemoeid te laten, omdat een geluidsbron zonder vloerreflectie erg onnatuurlijk klinkt.
Wieger61 schreef:bert stoltenborg schreef:Een van de geinige dingen van een QRD is ook, dat als je het prime number opvoert, het steeds meer op een poly gaat lijken. dus een buisvorm, waarvan je intuitief al denkt dat het geluid wel aardig speidt.
Hoe ziet zo'n 'poly' er uit? Ik kan geen plaatje van een “E-B Plate” van Ready Acoustics vinden.
Jamesblond schreef:Ik neem aan dat dit boek hier wel bekend is. Zo niet, dan bij deze:
over alle vormen van akoestische behandeling en het hoe en waarom. Van absorptie, via diffusie naar STC normen en hoe deze te halen:
Master Handbook of Acoustics.
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten