Zeer sterke dip op luisterplek

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Zeer sterke dip op luisterplek

Berichtdoor MarcoSQ » zo 13 feb 2011, 21:02

Beste iedereen,

Ik vrees dat ik een groot probleem heb, dat praktisch gezien niet op te lossen valt. Ik kom er zelf in ieder geval niet verder mee. Als iemand een helder inzicht voor mij heeft, dan zou dat fantastisch zijn !
.
Korte voorgeschiedenis : Ik was niet tevreden met mijn oude sub, in combinatie met mijn kleine satellietjes (<70 Hz) en in combinatie met onze nieuwe woonkamer. De sub had een te kleine bandbreedte, en de kamer heeft enorm last van staande golven.

Een en ander wilde ik gaan aanpakken met een MiniDSP, maar als ik dan toch bezig was, leek het me handig om gelijk een corner sub te bouwen. Die is inmiddels af. Ik was me er tevoren van bewust, dat deze de room modes NOG heftiger zou aanspreken, maar icm de MiniDSP leek me dat niet zo'n probleem.

Als ik nu de 'kale' sub meet op en rond de luisterplek, ziet dat er ongeveer zo uit :

dikke pech.jpg

De pieken maak ik me niet zo druk om. Maar die gigantische dip op 49Hz is niet leuk; 55dB variatie EQ je niet eventjes weg.
Je hoort rond deze frequentie ook echt nauwelijks iets. Het geluid wordt er erg mager van, en doordat er toch sublaag aanwezig is, zompig en sloom. Ik luister nu liever zonder sub eigenlijk...

(Het rare is trouwens dat ik de dip op zeer veel plaatsen terugmeet; ik schat op toch de helft van het vloeroppervlak. Wel minder heftig dan dit.)

Als ik de sub uit de hoek haal, en een meter naar voren verschuif, verplaatst de dip naar ~40 Hz, variatie ~30dB. Iets beter, maar beter dan dat krijg ik het ook niet.

Met de oude sub, die VER de uit hoek stond, ervoer ik grofweg hetzelfde. Nooit gemeten of het in dezelfde orde van grootte was, maar gevoelsmatig zal het er niet ver van af gelegen hebben.

De kamer is LxBxH= 5.20 x 5.10 x 2.60m, akoestisch gezien behoorlijk beroerd dus...Bovendien is de inrichting vrij 'hard'. Luisterplek is vlak tegen de achterwand.

Praktische 'constraints' :
- Sub kan enkel langs de wanden staan.
- Luisterplek kan niet gewijzigd worden.
- Akoestische absorbers krijg ik niet door de WAF-commissie
- Eventueel extra subje zou heeeel klein moeten zijn....

Vraag 1 : heeft iemand misschien de verlossende tip voor mij ? Suggesties ?
Vraag 2 : is dit normaal voor corner subs, of heb ik echt gewoon dikke pech met mijn woonkamer ?

Als ik niet voldoende informatie heb gegeven, vraag er graag naar. Technische verhalen ben ik niet bang voor (sterker nog; ben er dol op :lol: ), dus brand maar los !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Zeer sterke dip op luisterplek

Berichtdoor jeroen_d » zo 13 feb 2011, 21:12

Dit is heel beroerd. Probeer de sub in het midden van de wand te plaatsen, niet in de hoek.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bertor

Berichtdoor bertor » zo 13 feb 2011, 21:23

Dat kun je inderdaad proberen.

Wat je verder nog kunt proberen:
- Satellieten tot 50 Hz mee laten spelen, dus overlap met de sub, als ze dat aankunnen.
- De oude sub toch erbij gebruiken en door te experimenteren met de plaating, volume en delay (fase) die dip proberen weg te werken.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 13 feb 2011, 21:55

Mijn huidige sub is te groot en zwaar om nu even mee te zeulen...Bij wijze van experiment de respons van de oude sub toch maar even opgenomen. (Staat overigens zo'n 80 cm uit het midden van de kamer. In het midden is niet mogelijk, aangezien de tv daar nu staat.)

brahma originele plek.jpg

Een stuk beter inderdaad (vraag me bijna af waarom ik dit zo rot vond klinken...).
Mijn huidige sub is echter vrij groot, en een typisch hoek-modelletje (een vijfhoek).
Ik zal eens goed moeten overleggen met mijn vriendin wat er mogelijk is, want de voordelen lijken me overduidelijk. (Ik heb net een 50Hz toon opgezet en haar laten rondlopen door de kamer, eindigend bij de luisterplek. Haar mond viel open van verbazing :lol: , dus ze zal wel begrijpen waarom het moet. Hoop ik...

Toch vind ik het zelf ergens wel zonde om hem daar weg te halen....Maar ja. Wat moet, dat moet.

Mijn fronts zijn mechanisch helaas niet in staat om 50 Hz luider weer te geven; het zijn 11cm units. Bovendien meet op de fronts dezelfde 49Hz dip, zij het wat minder diep.

Ik zie dat de oude sub trouwens een piek(je) geeft op die 50 Hz, mogelijk werkt jouw suggestie wel een beetje bertor!
Moet ik er alleen wel NOG een Hypex DS4.0 bij kopen...
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

JvS

Berichtdoor JvS » ma 14 feb 2011, 14:16

Zou dit iets zijn dat op te lossen is met twee of drie kleine subs?
Ik heb hem zelf ook.

bertor

Berichtdoor bertor » ma 14 feb 2011, 18:04

Ik verwacht van wel. Je hebt er geen Hypex DS4.0 voor nodig.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 feb 2011, 19:43

bertor schreef:Ik verwacht van wel. Je hebt er geen Hypex DS4.0 voor nodig.

Zo'n sterke dip duidt toch wel op een behoorlijk heftige kamer resonantie die nauwelijks gedempt is. Denk toch dat akoestische maatregelen onontkoombaar zijn.

En meerdere subs zou kunnen gaan werken maar dan wel met equalisers die op het principe van een convolver berusten.
Peter de Jong

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 14 feb 2011, 20:15

Pjotr schreef:

Zo'n sterke dip duidt toch wel op een behoorlijk heftige kamer resonantie die nauwelijks gedempt is. Denk toch dat akoestische maatregelen onontkoombaar zijn.

En meerdere subs zou kunnen gaan werken maar dan wel met equalisers die op het principe van een convolver berusten.

Mijn ervaring is dat je het met meerdere subs in veel gevallen al vlak genoeg kunt maken zonder equalising (niet perfect natuurlijk). Desnoods knoop je beide subs op één Hypex-module.

bertor

Berichtdoor bertor » ma 14 feb 2011, 20:46

Pjotr schreef:

Hmm, in het verre verleden heb ik wel gespeeld met FIR filters (neem aan dat je daar op doelt). Dat was met DRC (http://www.duffroomcorrection.com) en mijn fullrange dipolen. Maar ik ben er toch overgegaan naar handmatige corrigeren op basis van IIR filters met RoomEQWizard, ik behaalde daar uiteindelijk toch betere resultaten mee. Zoals ik nu draai met 4 subwoofers is toch weer een aantal stappen beter, zowel qua strakheid als qua SPL van het laag.

Verder is het zeker waar dat er sprake is van een sterke kamerresonantie die nauwelijks is gedempt, dus alles wat je kunt doen om dat te verminderen is stap 1 inderdaad.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 feb 2011, 20:57

Ok Bertor, jij hebt daar meer ervaring mee dan ik. Ik bedoel i.d.d. een FIR filter. Daar heb ik alleen softwarematig wat mee gespeeld vorig jaar met 1 sub. Dat ging best aardig maar als jij er van terug bent gekomen neem ik dat graag ter lering aan.

Waar FIR filters beslist niet werken is voor wat anders dan het het laag. In het midden/hoog geeft het een raar soort "fuzziness" vervorming, al zij het vrij weinig. Voor mij i.i.g. onacceptabel.
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 14 feb 2011, 21:28

Zo hee, jullie discussieren er al lekker op los :lol: ! Even puntgewijs voor het overzichtelijke :

1. Dat het een sterke ongedempte resonantie is moge duidelijk zijn....Akoestische maatregelen dus. Waar zou ik aan kunnen denken ? Voor zover mij bekend is dempen rond 50Hz zo goed als onmogelijk, zeker een resonantie zo heftig als deze. Het enige wat helpt is volgens mij wat men een 'bass trap' noemt, en dan een tamelijk forse. Een vloerkleed en een gordijntje gaat niet significant uitmaken. Akkoord ?

2. Meerdere subs. Is in principe bespreekbaar, maar wil het het liefst met een enkele acceptabel kunnen krijgen. Twee stuks is echt de max !

3. Convolutie : nee. Hoewel het een goed voorstel is, daar heb ik niet de centjes voor. En een PC wil ik niet in de audioketen hebben. Niet omdat ik bang ben voor het geluid, maar vanwege het gebruiksgemak. Mijn vriendin wil ook graag een lekker muziekje op kunnen zetten ;-). Voor dit doel komt er een MiniDSP. Ik ben me er van bewust dat dat een compromis is; anderszijds is het natuurlijk al een flinke stap verder dan de gemiddelde consument doet.

4. Hypex DS4.0. De reden dat ik deze noemde, is omdat deze in mijn oude (Adire Brahma) sub zat. Ik heb hem overgeplaatst naar mijn nieuwe (Adire Shiva) sub. Er zit nu dus een gapend gat in de Brahma-kast, waar precies een DS4.0 in past. Dat is dus de makkelijke weg ;-).
Beide subs tegelijk op de DS4.0 gaat niet lekker werken ben ik bang, gezien het forse verschil in gevoeligheid (scheelt 10dB/2.83V/1m in de huidige kasten!)

Dan nog wat eigen vragen en opmerkingen :

A. Hebben andere mensen met 1 corner woofer zoiets nou niet ? Heb ik nou echt gewoon dikke pech, en komt dit primair door mijn kamer (of het feit dat deze nagenoeg vierkant is) ? Ik heb dit volgens mij nog nooit ergens gezien of ervaren....

B. Hoewel ik het heel zonde vind, zie ik ook wel in dat de corner sub niet in deze hoek kan blijven.
Ik heb hem inmiddels verplaatst, en een groot deel van het luistergenot hervonden. Nog steeds heel veel amplitudevariatie (niet gemeten nog), maar ik verwacht dat die acceptabel te EQen zijn. Cheffin Inrichting lijkt er vooralsnog vrede mee te hebben ;-), maar ik moet nog even wennen aan het idee.

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken zover, keep it coming ;-) ! Met name bij punt 1, hoe demp ik die resonantie, kan ik goed wat hulp gebruiken !

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 14 feb 2011, 21:44

ideetje voor demping met redelijke WAF: een grote plank (maatje deur of groter) aan t plafond hangen (redelijk stukkie onder t plafond) en dan kan je daarbovenop een flinke lading dempend spul kwijt

bertor

Berichtdoor bertor » ma 14 feb 2011, 22:05

MarcoSQ schreef:Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken zover, keep it coming ;-) ! Met name bij punt 1, hoe demp ik die resonantie, kan ik goed wat hulp gebruiken !

De dip die je eerst had is niet te vullen, maar de pieken bij 32 en 55 Hz kun je prima wegregelen met EQ, succes! ;)

bertor

Berichtdoor bertor » ma 14 feb 2011, 22:07

Pjotr schreef:Ok Bertor, jij hebt daar meer ervaring mee dan ik. Ik bedoel i.d.d. een FIR filter. Daar heb ik alleen softwarematig wat mee gespeeld vorig jaar met 1 sub. Dat ging best aardig maar als jij er van terug bent gekomen neem ik dat graag ter lering aan.

Waar FIR filters beslist niet werken is voor wat anders dan het het laag. In het midden/hoog geeft het een raar soort "fuzziness" vervorming, al zij het vrij weinig. Voor mij i.i.g. onacceptabel.

Zeker, je wilt geen reflecties corrigeren in het hoog. In het laag zou het prima moeten kunnen werken, misschien dat ik met de kennis van nu veel betere resultaten behaal.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 14 feb 2011, 22:32

bertor schreef:
MarcoSQ schreef:Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken zover, keep it coming ;-) ! Met name bij punt 1, hoe demp ik die resonantie, kan ik goed wat hulp gebruiken !

De dip die je eerst had is niet te vullen, maar de pieken bij 32 en 55 Hz kun je prima wegregelen met EQ, succes! ;)

Thx ! Die meting is alleen wel van de oude sub op zijn 'eigen' plekkie. De nieuwe sub op de nieuwe plek klinkt eigenlijk een fors stuk beter dan dat :D; moet het nog even meten, maar ik heb voldoende vertrouwen in mijn gehoor om te weten dat dit wel goed komt met (flink) wat EQ.

Qua akoestische aanpassingen ben ik er nog niet uit; een deur aan het plafond klinkt toch vrij drastisch....
Ik ben het er wel mee eens, dat eigenlijk eerst de basis van het probleem aangepakt moet, voordat de EQ uit de kast getrokken wordt. Het probleem zal anders op andere plekken in de kamer gaan terugkomen...

bertor

Berichtdoor bertor » ma 14 feb 2011, 23:01

Die eerste mode van 32 Hz zal altijd blijven in jouw ruimte. Binnen de context van een huiskamer vind ik eq en meerdere (kleine) subwoofers eigenlijk de meest elegante oplossing, het blijft in de eerste plaats een woonruimte waar ook muziek wordt geluisterd en kleine subs zijn goed te verstoppen is mijn ervaring ;) Voor een luisterkamer liggen de zaken wat dat betreft anders, daar kun je de akoestiek wat grondiger aanpakken.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 14 feb 2011, 23:04

bertor schreef:Die eerste mode van 32 Hz zal altijd blijven in jouw ruimte. Binnen de context van een huiskamer vind ik eq en meerdere (kleine) subwoofers eigenlijk de meest elegante oplossing, het blijft in de eerste plaats een woonruimte waar ook muziek wordt geluisterd en kleine subs zijn goed te verstoppen is mijn ervaring ;) Voor een luisterkamer liggen de zaken wat dat betreft anders, daar kun je de akoestiek wat grondiger aanpakken.

Helemaal mee eens :D . Meerdere kleine subs zijn the way to go.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 feb 2011, 23:23

Bij mij hielpen een paar flinke en goed gevulde boekenkasten een flink stuk tegen 1 van de roommodes. Die doen het best aardig als bastrap. En juist als je van die goedkope neemt van de Gamma. Helaas niet tegen de verticale mode tussen vloer en plafond, maar die is eigenlijk alleen vrij sterk op de plaats van de speaker zelf.
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 16 feb 2011, 5:11

Hmmm...die boekenkast tips kan ik mogelijk wel wat mee; we zijn inderdaad nog niet heel erg ingericht hier.
Wat betreft meerdere subs; ik wil toch graag eens zien hoe ver ik met eentje kan komen, voordat we deze maatregel uit de kast trekken.
Het blijven bestaan van de (constructieve) 32Hz modus vind ik niet erg, mits een beetje getemd. Van mij mag het sublaag best een tikje dikker aangezet worden.

Ik schrik zojuist wakker van een gedachte; audio-malloten hebben blijkbaar vreemde dromen :lol: , en dacht : laat ik eens een simulatiepakketje aanslingeren.

Mijn oude sub staat nu nog ongebruikt in de kamer, zonder aangesloten versterker. Dat betekent dat de spreekspoel dus nergens door kortgesloten is, dus nergens elektrische demping van ondervindt, en dus vrijelijk kan resoneren.
De driver is een vrij extreem geval, en ik kan me héél goed voorstellen, dat je behoorlijk wat energie in zijn ophanging kwijt kan...Het inwendige van de kast is netjes acoustisch gedempt.

Onderstaand wat de impedantiecurve van dit systeem zou moeten zijn :
Screenshot.png

Zou het kunnen dat dit systeem een hoop energie weg staat te absorberen, of heb ik hele rare gedachten ?
Het is nu niet bepaald de tijd om dit te toetsen met een meting :lol: , dus dat komt vanavond wel.
Maar het is wel érg toevallig, dat het grafiekje toevallig precíés overeenkomt met mijn nachtelijke overpeinzing...

EDIT. Ik vergeet helemaal te zeggen waarom ik verder aan het denken was.
Op grond van mijn kamerafmetingen (5.1x5.2x2.6m) kan ik een modus van 49Hz totaal niet verklaren. Iemand anders wel ?
De modi van het tweede plaatje, de Brahma die piekt op 32 en dipt op 65 Hz, zijn bijna volmaakt verklaarbaar. (1e modus = 343/5.2/2 = 33Hz constructief. 2e modus = 343/5.2 = 66Hz destructief).

EDIT 2. En e nieuwe Shiva sub resoneert op 39.5Hz. Dat zou dan weer mooi de (weliswaar lichte) dip rond 40 Hz verklaren in het tweede plaatje....Kan niet wachten tot ik vanavond weer thuis ben, ben zo benieuwd !

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 16 feb 2011, 9:51

Wat je zojuist bedacht hebt is eigenlijk gewoon een bass-trap. Een kast met een resonerend element erin (meestal een BR-pijp, maar een passieve radiator kan misschien ook). Er moet alleen wel voldoende demping het resonerende systeem zitten.

Dat je een mode hebt op 49 Hz kan zijn doordat je ergens een deur, raam of niet zo stijve muur hebt. Ook zou het kunnen dat het een tangentiele mode is.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 16 feb 2011, 10:39

Ronkel schreef:Wat je zojuist bedacht hebt is eigenlijk gewoon een bass-trap.

Dat had ik zelf ook al in de gaten ja. ALS die dip werkelijk daar door zou komen , dan zou dat impliceren dat je zo dus op een compacte manier een bass trap kunt bouwen; het betreft hier een kastje van 20 liter. Zou handig zijn voor mijn 32Hz mode wellicht. Ik ben heel benieuwd; hou jullie zeker op de hoogte !
(De demping zou overigens zelfs binnen grenzen (tussen Qms en Qts) regelbaar moeten zijn, dmv de mate van kortsluiting op de spreekspoel.)

bertor

Berichtdoor bertor » wo 16 feb 2011, 10:44

Zo verder redenerend zou je met een mini subje van een willekeurige bouwmarkt hometheaterset en je minidsp een actieve basstrap kunnen maken ;)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 feb 2011, 11:13

Anti-geluid? :D

Ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen op HT-Fora.
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 16 feb 2011, 11:21

Tsja, als dit werkelijk waar is, dan overzie ik de implicaties heel erg goed ja. Ik word niet voor niets om half vijf 's ochtends wakker, om vervolgens echt niet meer te kunnen slapen :lol: .

Ze zeggen vaak dat de beste uitvindingen per toeval gedaan worden...Maar goed, vooralsnog ga ik er even van uit dat de metingen mijn vermoeden niet zullen bevestigen...Het zou toch vreemd zijn als dit kon, en dat nooit iemand het had ontdekt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 feb 2011, 11:47

Kom je wel eens op dit uitstekende forum http://www.hometheatershack.com/forums/ ?

Daar kom je zowat alles tegen over bas management. Als je het daar niet vindt heb je wat unieks ;)
Peter de Jong

Terug naar “Akoestiek”