Kleine kamer, harde wanden, veel echo in 't middengebied

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

rho

Kleine kamer, harde wanden, veel echo in 't middengebied

Berichtdoor rho » za 22 okt 2005, 13:11

Ik zit met een hoop echo in m'n luisterkamer. Probleem is dat het een erg klein kamertje is waar weinig plaats is om aanpassingen te doen, ook al omdat 1 wand een muurkast is, 1 wand de deur bevat, 1 wand een venstertje en de laatste wand daar staat m'n zetel tegen. :?
Een foto om een idee te krijgen: (sorry voor de blurry kwaliteit)

http://img478.imageshack.us/my.php?image=flexyrack0057am.jpg

En hier het beeld dat ik zie vanuit m'n zetel:

http://img478.imageshack.us/my.php?image=cyburgsneedle0010zf.jpg

Nu zie je dat ik onder het dak zit en dat schept misschien mogelijkheden. Het voordeel aan de kamer is dat de bassen net zo versterkt worden zodat ze mooi diep gaan en toch niet overdreven worden. Het grote nadeel is dat het midden een stevige boost krijgt die het geheel regelmatig nogal schel laat klinken. En dat wil ik dus aanpakken.
Daarvoor dacht ik aan volgende zaken:
- Ofwel dikke gordijnen (flease in 2 lagen?) tegen het "plafond", over de breedte van de kamer.
- Ofwel bakjes maken met noppen-mouse en dit bekleden met een dun laagje stof (voor het optisch wat aangenaam te houden) zodat het effect van de mouse niet verloren gaat.
-ofwel een hoop kussens (laten) maken en die tegen het plafond bevestigen. Kan ook leuk uitzien en zal best netjes dempen.

- bijkomend een resonator bouwen die onder het venstertje past en makkelijk kan opgeruimd worden, misschien zelfs eentje dat in de opening van het venstertje past (ik luister toch vooral als 't donker is).

Alles moet een redelijke WAF hebben.
Zijn er nog dingen waar ik mee aan de slag kan?

Het idee van een Behringer DEQ2496 is misschien ook nog niet zo slecht. Ik heb daar wel nog wat bijkomende vragen bij. Zit er een microfoon bij geleverd om de RTA metingen te doen? Hoe kan ik het "probleem" met de gebalanceerde in- en uitgangen opgelossen?
Toch heb ik er ook bedenkingen bij. Je lost er namelijk de echo's niet mee op maar gaat je muziek aanpassen. Die blijft echoën, alleen de amplitude wordt aangepast zodat het minder opvalt.......maar is dat op zich niet een beetje hetzelfde?

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » za 22 okt 2005, 13:16

Hang die doeken aan jeplafond op een tiental cm van je plafond. Zoals je in horeca zaken vaak ziet: lakens gedrapeerd in bogen naar beneden tussen gespannen koorden is heel effectief en gordijnen.
Hoogpollige tapijten en gordijnen hangen waar mogelijk.
"All you need is faith and trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan
Afbeelding

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 okt 2005, 14:53

Hallo Rho,

Een kennis heeft een vergelijkbare situatie, al is de wand achter hem niet zo schuin als bij jou. Hij heeft de wand bekleed met pritex noppenschuim en daarvan knapte het midden/hoog enorm op en werd vooral de stereodefinitie (plaatsing) een stuk beter. Hij heeft het niet gedaan maar ivb met de WAF zou je het met fleece kunnen afdekken.

Overigens is het niet alleen dempen waar het om gaat maar ook diffusie van het geluid. Gaat erom daar een goede balans in te vinden anders gaat het te doods klinken. Je zou het plafond b.v. kunnen bekleden met eier-trays.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » za 22 okt 2005, 15:20

Dat noppenschuim lijkt me ook de beste weg om in te slaan. Hoewel ik een keertje de flease plaid van m'n vriendin voor een speaker heb gehangen en ik kon toch concluderen dat dat het hoge-midden redelijk dempt. Met dubbel gevouwen deken was het effect des te groter.
Een combinatie van flease en noppenschuim is dan waarschijnlijk aardig efficiënt.

Hoe zit het eigenlijk met die veelkleurige schuim-platen? (tyrofoam?) In welk gebied werkt dat goed?

weidok

Berichtdoor weidok » zo 23 okt 2005, 16:35

Lees dit maar eens http://www.soundscapes.nu/thuis.html

succes
" there is no box like no box" :)

voodooless

Berichtdoor voodooless » zo 23 okt 2005, 18:37

Wat dacht je van een mooie boekenkast :) (moet natuurlijk wel vol staan, anders werkt het niet)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Wijx

Berichtdoor Wijx » zo 23 okt 2005, 18:41

bij mij storte het stereobeeld juist volledig in met noppen achter de speaker aan de muur. Diepte verdween volledig geen succes dus. Maarja het kost weinig dus proberen kan altijd :D Ik ben zelf fan van basstraps die helpen enorm goed in verschillende regio's van het geluid.

plaatjes doen het btw niet

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 okt 2005, 19:01

Hallo Wijx, bedoelde ook noppenschuim achter de luisterplaats. Dus op die schuine muur en zeker niet achter de speakers.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » zo 23 okt 2005, 20:52

Dat leek me ook. Achter de speakers lijkt me ook geen goed idee.

Terug naar “Akoestiek”