Welk materiaal om een demper te bekleden

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

k.p.

Welk materiaal om een demper te bekleden

Berichtdoor k.p. » za 07 aug 2010, 19:33

Voor in mijn luisterruimte wil ik graag een demper maken. Er komen dempers op het plafond bij de eerste reflectiepunten en er komt een demper achter de luisterplek. Voor deze dempers wil ik gebruik gaan maken van vlaswol en dat moet natuurlijk netjes weggewerkt worden. Vlaswol brengt geen gezondheidsrisico's met zich mee dus er mag een vrij open bekleding voor. Zelf dacht ik er aan om vitrage of een hor te gebruiken. Nu weet ik niet hoe het zit met de reflecties van dit materiaal. Het liefst is het materiaal geluiddoorlatend of dempend (de reflecties wil ik graag vermijden). Heeft iemand ervaring met goede stoffen om een demper te bespannen? Het moet er wel strak uit te kunnen zien.

Pjotr

Re: Welk materiaal om een demper te bekleden

Berichtdoor Pjotr » za 07 aug 2010, 19:46

Het maakt volgens mij geen lor uit met welke stof je het bekleed, of je daar nu katoen, linnen of een oud gordijn of dekbedhoes voor gebruikt. Als het maar niet te dicht geweven en te dik is. In nieuwe stoffen zit meestal stijfsel, dat moet je er wel uitwassen.

Zou gewoon iets blommigs uitzoeken. Hou er wel rekening mee dat verfstoffen in katoen snel kunnen verbleken door daglicht.
Peter de Jong

Vuurkat

Re: Welk materiaal om een demper te bekleden

Berichtdoor Vuurkat » za 07 aug 2010, 20:01

Heb je wel last van reflecties bij gaas dat van hard materiaal is gemaakt? De golflengte bij 20kHz is iets minder dan 2 centimeter, da's veel langer dan de 'draadjes' in het gaas dik zijn.

Terug naar “Akoestiek”