zwevende houten vloer

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » za 17 sep 2005, 20:02

Henkjan schreef:
Krunk schreef:Ik moet even iemand citeren:
De werking van een spike is gebaseerd op het principe van veel druk op een klein oppervlak. Hierdoor staat de speaker zeer stevig op de vloer en kan amper bewegen/schuiven. Een spike KOPPELT de speaker aan de vloer. Hoe harder en zwaarder de ondergrond, hoe beter de speaker koppelt. Het enige probleem is dat trillingen niet worden gedempt, maar bij een zeer zware ondergrond worden teruggekaatst. Men zegt wel eens dat energie wordt afgevoerd door een spike, maar dan moet die ondergrond de trillingen wel kunnen dempen!
een kwoot, ja en? die kan t ook mis hebben :roll:

sorry, maar ik ben nog steeds van mening dat spikes ontkoppelen, koppelen doe je door de zaak vast te schroeven. beargumenteren dmv een voorbeeld: dat hifi rack dat een jaar terug in de HH stond: daar waren de planken op spikes aan de staanders gezet. had je willen koppelen, dan waren ze wel gewoon geschroefd geweest.

klein experiment (zelf gedaan): zet een platenspeler op een plank, luister met koptelefoon. klop op de plank, en je zal toktok door de muziek heen horen. Zet vervolgens spikes onder de platenspeler en klop weer op de plank, en je zal geen of veel minder toktok horen in de muziek. ik noem dat ontkoppelen

Die qoute was omdat die persoon het voor mij goed kon omschrijven. Anders pronk ik met andermans veren. :wink:

Heb je de spikes ook wel eens omgedraait toen je dit bovenstaande experiment deed?

Bart

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 17 sep 2005, 21:11

Krunk schreef:Heb je de spikes ook wel eens omgedraait toen je dit bovenstaande experiment deed?
njet

-Tom-

Berichtdoor -Tom- » vr 21 okt 2005, 11:06

Ik werk bij een akoestische studie bureau die niks anders doen dan geluid en trillings onderzoek.
Je mag er zeker van zijn spikes ontkoppelt de box niet van de vloer, je zit nog altijd met een starre verbinding. Als je wil ontkoppelen moet je dit doen met rubbere matten die in het laag voldoende absorberen.
Speakers star tegen de muur monteren is ook geen oplossing. Dan zet je rechtstreeks trillingen op de wand (gaan de buren niet graag hebben).
Je kan ze wel zwevend omhoog hangen (geen starre verbindingen dus).

@TL
Ik denk dat u vloer dienst doet als Helmholtz resonator en bepaalde lage frequenties dempt.

sietse

Berichtdoor sietse » vr 21 okt 2005, 12:24

Ik weet dat het misschien een raar voorstel is, maar zet de boxen eens op een stel tennisballen. Vroeger, lang geleden, ook es geprobeerd. Ik meen mij te herinneren dat het werkt. Maar precies weet ik het niet meer.

Sietse
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » vr 21 okt 2005, 13:13

dit heb ik op school geleerd!
"All you need is faith and trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan
Afbeelding

Jur de Wilde

zwevende houten vloer

Berichtdoor Jur de Wilde » do 18 jan 2007, 20:50

Beste Gerben,

Hierbij een praktijkgerichte reactie.

Probeer je speakers eens aan een van de andere muren op te stellen.

Ik heb zelf ook een zwevende houten vloer en miste ook ontzettend veel in het laag. Ik heb een zeer goed resultaat weten te bereiken door de speakers aan een andere zijde te zetten. Ik weet niet precies waarom maar de druk in het laag is nu goed aanwezig.
Bij mij was maar een van de vier zijden zeer slecht, de rest goed.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Met vriendelijke groet,

Jur

Terug naar “Akoestiek”