Zet je muziek eens zachter!

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

PHILIPS 499

Zet je muziek eens zachter!

Berichtdoor PHILIPS 499 » do 14 jan 2021, 14:43

Beste forumleden,
Omdat de kinderen nu op hun kamers achter hun pc-tjes onderwijs volgen, moet ik op mijn kantoor mn muziek zachter zetten. Daarbij heb ik een rare ontdekking gedaan. Misschien wisten jullie het allang, maar voor mij is het nieuw.
Het komt er in het kort op neer dat ik de indruk heb dat ik veel meer hoor als de versterker zachter staat. Ik zeg meer, omdat het net lijkt of de balans beter is, er meer details te horen vallen en er meer diepte in het geluid zit.
Dit is totaal anders dan ik verwachtte. Je denkt dat als je minder luid speelt, er stukken van de muziek verloren gaan, maar het omgekeerde lijkt het geval.
Hebben jullie deze ervaring ook (gehad)? Als het klopt, hoe kan dit dan?

toetertje

Re: Zet je muziek eens zachter!

Berichtdoor toetertje » do 14 jan 2021, 14:44

Ik denk dat het komt, omdat je dan veel minder invloeden hebt van de ruimte.
Dus weerkaatsingen en roommodes.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 14 jan 2021, 14:52

Zit er een Loudness op je versterker ?

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » do 14 jan 2021, 15:19

@toetertje. Klinkt overtuigend.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » do 14 jan 2021, 15:21

@Ray5150. Ja, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Net zo min als bass en treble. Versterker staat altijd in de 0-stand.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 14 jan 2021, 15:28

Heeft denk ik ook met luistermoeheid te maken.
Dan bedoel ik niet het type waarbij de speaker bepaalde gebieden teveel benadrukt waardoor je hersenen aan het corrigeren blijven.

Maar op een gegeven moment, vooral met luide muziek (ik ervaar het ook), dan kunnen m'n hersenen en m'n gehoor het gewoon niet meer aan.
Ik vermoed dat het een soort van beschermingsmechanisme is tegen overbelasting.

Probeer maar eens iets te lezen en te begrijpen terwijl er harde muziek aan staat. Lukt je misschien een paar minuten en daarna neem je nagenoeg niets meer op.

Vroeger toen ik nog echt uit ging had ik initieel echt last van de harde muziek in de kroeg of discotheek. Met name de hoge tonen, maar na 5-10 minuten niet meer. Je neemt ze gewoon niet meer zo waar.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 14 jan 2021, 15:38

Dat komt omdat dan de AVR van je oor verder terug gaat regelen. Op hogere leeftijd neemt dat vermogen af: https://www.stichtinghoormij.nl/items/n ... sch-bereik
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » do 14 jan 2021, 16:24

@Pjotr en MichaelB. Dit zal zeker een rol spelen. Maar ik denk dat het vooral te maken heeft met materiele omstandigheden, zoals een andere reactie van de luisterruimte op het aangeboden geluid (reflecties etc.).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 14 jan 2021, 16:37

Je bedoelt dat er minder potten en pannen mee rammelen??? :shock: :relax:

Feit blijft dat door het terug regelen van je gehoor op hogere volumes je de zachtere nuances ook niet meer hoort. Je gehoordrempel schuift a.h.w. mee omhoog.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 14 jan 2021, 16:41

Pjotr schreef:Dat komt omdat dan de AVR van je oor verder terug gaat regelen. Op hogere leeftijd neemt dat vermogen af: https://www.stichtinghoormij.nl/items/n ... sch-bereik

Kijk daar sta ik 100% achter
En heb daar verrekt veel moeite mee waardoor ik meestal na 2 uur gewoon doodmoe ben van het proberen te verstaan

+1
shit draadje vergeten :oops:

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » do 14 jan 2021, 16:55

Pjotr schreef:Je bedoelt dat er minder potten en pannen mee rammelen??? :shock: :relax:

Feit blijft dat door het terug regelen van je gehoor op hogere volumes je de zachtere nuances ook niet meer hoort. Je gehoordrempel schuift a.h.w. mee omhoog.

Wacht even... terugregelen op hogere volumes? Terug is toch naar beneden?

Als leek zie ik het zo: een opname heeft een bepaalde balans. Als je harder afspeelt, trekt het totale geluidsbeeld omhoog. De balans raakt dan verstoord omdat bepaalde frequentiegebieden meer resoneren (dus luider klinken) dan andere. Dit komt niet door de apparatuur, maar door de reflecties in de luisterruimte waar je gehoor op reageert. Je gehoor kan de vervorming die hierdoor optreedt niet voldoende corrigeren. Dat geeft wat je hoort een andere balans. Dit zal vooral bij orkestmuziek het geval zijn, denk ik.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 14 jan 2021, 21:28

Reflecties en resonanties zijn lineaire fenomenen in de akoestiek. Staat de muziek 2 x zo hard, resoneert en reflecteert alles ook 2 x zo hard. Wel verandert de klankkleur volgens de lijnen van gelijke luidheid (zie wikipedia). De bas klinkt sterker bij lagere geluidsdruk, het geluid klinkt dan doffer. Een loudnessknop corrigeert dit deels.

Wasverzachter

Berichtdoor Wasverzachter » do 14 jan 2021, 21:57

Een volume-afhankelijke loudness (philips contour?) zou ik wel willen toevoegen aan m'n systeem.
Maar hoe?
M'n standalone DSP heeft er geen mogelijkheden voor, Dynamic EQ komt er niet bij in de buurt.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » vr 15 jan 2021, 15:11

Ik gebruik nooit loudness. Ook nooit toon- of klankregeling. Alles altijd op de '0'-stand.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » vr 15 jan 2021, 16:06

Wasverzachter schreef:Een volume-afhankelijke loudness (philips contour?) zou ik wel willen toevoegen aan m'n systeem.
Maar hoe?
M'n standalone DSP heeft er geen mogelijkheden voor, Dynamic EQ komt er niet bij in de buurt.

De Philps 520-561 serie ("vissenoog") heeft contourschakelaar. Met name de 561 is een zeer goede geïntegreerde versterker.

Terug naar “Akoestiek”