Gebruik Rockwool 433 Duo

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Gebruik Rockwool 433 Duo

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 dec 2020, 13:34

Er staan hier wat veranderingen in de luisterruimte (woonkamer) op stapel, oa akoestische aanpassingen. Dit wil ik gaan doen met Rockwool 433 Duo. Handschoenen en mondkapje gebruiken bij verwerken is bekend, maar daarna? Natuurlijk zit het ook als isolatie in huizen, waar het afgeschermd zit. Het zij door aftimmering, het zij door een wand. Ik zou akoestische panelen willen maken waar alleen stof voor de steenwol zit om zoveel mogelijk de akoestische eigenschappen te benutten van het Rockwool.

Wat ik nergens kan vinden, in hoeverre kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid? of is het zo dat alleen bij verwerking je dient uit te kijken, weet iemand dat?

satefan

Re: Gebruik Rockwool 433 Duo

Berichtdoor satefan » ma 28 dec 2020, 13:57

Ik kan er niet veel over vinden, maar het kan zijn dat als het materiaal vochtig is (vochtiger dan de ruimte waar het in geplaatst is), het kan uitdampen in de ruimte waar het geplaatst is. Dit zou dan wellicht weer niet heel gezond zijn. Maar...je kan ook Melanineschuim-platen nemen. Prima dempings-waarden (bel Jeroen O.D. even!), en makkelijk te ver/bewerken.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 dec 2020, 14:03

Daar is toch wel wat over op het www te vinden? Lijkt mij sterk van niet. Hoe het met steenwol zit weet ik niet maar voor glaswol is het uit en te na onderzocht. I.t.t. asbest zijn de vezels te lang om carcinogeen te zijn. Bovendien worden de vezeltjes die in de longen komen weer via de bloedbaan afgevoerd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 dec 2020, 14:22

satefan schreef:Ik kan er niet veel over vinden, maar het kan zijn dat als het materiaal vochtig is (vochtiger dan de ruimte waar het in geplaatst is), het kan uitdampen in de ruimte waar het geplaatst is. Dit zou dan wellicht weer niet heel gezond zijn. Maar...je kan ook Melanineschuim-platen nemen. Prima dempings-waarden (bel Jeroen O.D. even!), en makkelijk te ver/bewerken.

Satefan

'Even' Jeroen O.D. bellen :rofl: Dat is meestal een lege batterij :mrgreen: Maar die zou daar wel wat over kunnen zeggen ja. Melanischuim heb ik eerder gezien, voor een kantoor (werk) omgeving zeer geschikt, als ik daar hier de woonkamer mee wil doen gaat dat echt in de papieren lopen, wordt me te gek.

Pjotr schreef:Daar is toch wel wat over op het www te vinden? Lijkt mij sterk van niet. Hoe het met steenwol zit weet ik niet maar voor glaswol is het uit en te na onderzocht. I.t.t. asbest zijn de vezels te lang om carcinogeen te zijn. Bovendien worden de vezeltjes die in de longen komen weer via de bloedbaan afgevoerd.

Wat ik kan vinden is dat steenwol veilig gebruikt kan worden in een spouw, achter een wand oid. Maar bij mij zou er alleen een stuk (gordijn) stof voor komen. Het is bij uitstek geschikt spul ervoor denk ik: het heeft een harde kant waardoor de vorm behouden blijft en je het goed in een frame kunt toepassen, het is brandwerend, goedkoop en het belangrijkste een heel goede isolatiewaarde. Blijft over puntje gezondheid, even buiten het snijden/bewerken om. Ik denk eigenlijk dat het geen probleem is maar wil dit wel zeker weten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 dec 2020, 14:42

Wat zeggen de safety sheets? Volgens mij kun je die zo bij de diverse fabrikanten downloaden.

https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... eview.html

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 28 dec 2020, 14:51

De naaimachine even uit de kast trekken en overmaatse kussenslopen maken. Ik heb in mijn voormalige studio zakken gemaakt van jute.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 dec 2020, 15:00

Pjotr schreef:Wat zeggen de safety sheets? Volgens mij kun je die zo bij de diverse fabrikanten downloaden.

https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... eview.html

Ik ga zoeken.

ds23man schreef:De naaimachine even uit de kast trekken en overmaatse kussenslopen maken. Ik heb in mijn voormalige studio zakken gemaakt van jute.

Meid, goede tip :mrgreen: geen naaimachine in de kast hier. Kreeg met kerst vd baas zo'n kieskado, zat een Tacker (elektr. nietmachine) bij, die heb ik gekozen. Denk dat daarmee de stof op een paneel goed te bevestigen is.
Maar het gaat me om gezondheid dus, het fabriceren zal wel lukken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 dec 2020, 15:13

Als je dat draadje op Gearslutz doorleest zie je dat natuurlijke stoffen als katoen nog meer stof afscheiden dan steenwol en glaswol op zich. Een hoes van simpel katoen e.d. lijkt mij dan een leuk tijdverdrijf maar meer ook niet :D Of je moet het van heel dicht geweven doek doen (tent of regenjassendoek) en impregneren met Harmisol.

John P

Berichtdoor John P » ma 28 dec 2020, 15:19

Ik meen mij te herinneren dat de Rockwool niet te zwaar geperst mag zijn, het geluid kan dan niet meer binnendringen. Ik vraag mij dan ook af wat het voordeel is van deze DUO plaat boven een normale plaat. Ik heb trouwens van meerdere aannemers gehoord dat zij dit meer als een marketing product zien. Op de bouwplaats maakt het weinig verschil met normale platen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 dec 2020, 15:40

Ik weet (daar heb ik de tip van) dat Tony G het gebruikt in een relatief grote ruimte, die ook op zich 'hard' is (was), Rockwool 433 DUO dus. Het is goedkoop, goed te verwerken, en 1 harde laag zodat het goed in een frame blijft zitten zonder dat je weer afzonderlijke frames hoeft te gebruiken. Ja een tussenlatje om te voorkomen dat je het frame krom trekt met het doek ervoor spannen. En het is ook niet definitief he, ik kan ook eerst testen hoe de ruimte klankmatig verandert zonder dat het doek ervoor zit (maw het dempingsmateriaal is te vervangen). Zo vaak heb ik daar wel geluisterd dat me dat direct op zou moeten vallen. Alles wel helder, alleen puntje gezondheid zat ik nog mee dus. Ik ga me daar in elk geval op inlezen.

En het allerbelangrijkste is, ik woon hier niet alleen, dat m'n vriendin dit ook wel ziet zitten, zal behoorlijk ingrijpend worden.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » ma 28 dec 2020, 17:47

Absorptie heeft een Gas Flow Rating die de akoestische impedantie bepaalt.
Als je een reflectiepaneel maakt (niet te dik) kun je wat zwaarder materiaal met een hogere GFR nemen, voor laagfrequente absorptie moet het materiaal licht/open/lage GFR zijn.
Als je je zorgen maakt over minerale woldeeltjes kun je een dunne plasticfolie tussen stof en wol nemen, bijvoorbeeld van dat dunne spul om meubels af te dekken als je gaat schilderen. Iets dikker folie werkt ook en geeft zelfs een effect bij lagere frequenties omdat het als een membraan werkt.
Wat Pjotr zegt klopt volgens mij; minerale wol in niet carcinogeen.
Melamine is een schuurmiddel dat als je het snijdt hele fijne stofdeeltjes afscheidt. Ik weet niet hoe link dat is, ik weet wel dat een PA-fabrikant wilde overstappen op Melamineschuim in de speakerkasten en dat het personeel na een dag of wat vroeg of ze naar het oude systeem terugkonden omdat die stof problemen gaf.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 28 dec 2020, 23:25

Ik heb dunne folie eroverheen gespannen, wil dat spul niet hebben rondzweven, en al helemaal niet de kleinste deeltjes nadat ze zijn gefilterd door een katoenen doek :). Die komen extra diep in je longen, jaaiks.

Ik neem aan dat dot wel enige demping teniet doet, maar aangezien de meeste luchtdeeltjes op zijn plaats blijven bij geluidstrillingen ga ik ervanuit dat het merendeel van de demping overeind blijft. Mening is gespeend van enige onderbouwing

Terug naar “Akoestiek”