Werking diffusor

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Ook commercieel actief

Re: Werking diffusor

Berichtdoor Ronkel » wo 29 feb 2012, 12:01

bert stoltenborg schreef:Gewoon een setje speakers van de Action aan de laptop hangen en daarna investeren in de juiste drugs!
:rofl:

Ik zie het artikel van Bert al aankomen: "Applying drugs makes auditory sense"
:rofl:

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 29 feb 2012, 13:22

Mooi allemaal. Inmiddels ben ik nog steeds niet overtuigd van de werking van die 'RPG-in-RPG'-diffusor en heeft me ook nog niemand kunnen meenemen in de overtuiging dat laterale -of zo u wilt azimutale- reflecties nu zo onschadelijk zouden zijn. Mijn oren (daar gaan we weer met de fenomenologie) zeggen me ten aanzien van dat laatste wat anders.

Dus nog een stelling: als je toch absorptie moet toevoegen aan een luisterruimte (vanwege verhogen galmstraal, verlagen T-60 of zo), doe dat dan op de plaatsen waar je ook de intensiteit van eerste reflecties in het horizontale vlak kunt aanpakken. De absorptie moet daarbij wel relatief breedbandig en relatief constant zijn, maar je mag in acht nemen dat het gehoor vooral midden- en hoge frequenties gebruikt voor lokalisatie. Ook zijn reflecties natuurlijk alleen te definiëren aan de hand van geometrische modellen, met hun beperkingen.

Dat gaat dus redelijk in tegen wat bv. Toole als aanbeveling meegeeft (hoofdstuk 8 ). Maar wat achter die aanbeveling zit, blijft me bezig houden. Zijn wij nu min of meer professionele luisteraars of zijn we 'listeners simply enjoying the music'? In dat laatste geval had Dr. Amar Bose toch gelijk hè?
Mark Bakker

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 29 feb 2012, 13:40

markbakk schreef:Mooi allemaal. Inmiddels ben ik nog steeds niet overtuigd van de werking van die 'RPG-in-RPG'-diffusor en heeft me ook nog niemand kunnen meenemen in de overtuiging dat laterale -of zo u wilt azimutale- reflecties nu zo onschadelijk zouden zijn. Mijn oren (daar gaan we weer met de fenomenologie) zeggen me ten aanzien van dat laatste wat anders.

Dus nog een stelling: als je toch absorptie moet toevoegen aan een luisterruimte (vanwege verhogen galmstraal, verlagen T-60 of zo), doe dat dan op de plaatsen waar je ook de intensiteit van eerste reflecties in het horizontale vlak kunt aanpakken. De absorptie moet daarbij wel relatief breedbandig en relatief constant zijn, maar je mag in acht nemen dat het gehoor vooral midden- en hoge frequenties gebruikt voor lokalisatie. Ook zijn reflecties natuurlijk alleen te definiëren aan de hand van geometrische modellen, met hun beperkingen.

Dat gaat dus redelijk in tegen wat bv. Toole als aanbeveling meegeeft (hoofdstuk 8 ). Maar wat achter die aanbeveling zit, blijft me bezig houden. Zijn wij nu min of meer professionele luisteraars of zijn we 'listeners simply enjoying the music'? In dat laatste geval had Dr. Amar Bose toch gelijk hè?

Mja. Ik denk dat het aan je opstelling ligt. Als je redelijk vrijstaande speakers hebt, is elimineren van reflecties in het horizontale vlak misschien niet gewenst. Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 05 mar 2012, 23:07

Op deze plek is lea.coch begonnen met inhaken in de discussie, dit is afgesplitst naar een nieuw onderwerp: viewtopic.php?f=9&t=15718
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 28 mar 2020, 11:56

sticky van gemaakt
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 29 mar 2020, 16:59

Ronkel schreef: Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.

Wat hij ook aanraadt, herinner ik me, is de vloerreflecties ongemoeid te laten, omdat een geluidsbron zonder vloerreflectie erg onnatuurlijk klinkt.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 29 mar 2020, 17:02

bert stoltenborg schreef:Een van de geinige dingen van een QRD is ook, dat als je het prime number opvoert, het steeds meer op een poly gaat lijken. dus een buisvorm, waarvan je intuitief al denkt dat het geluid wel aardig speidt.

Hoe ziet zo'n 'poly' er uit? Ik kan geen plaatje van een “E-B Plate” van Ready Acoustics vinden.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 29 mar 2020, 17:05

Wieger61 schreef:
Ronkel schreef: Toole raadt wel aan om in ieder geval de vloer- en evt. plafondreflectie aan te pakken. Vrij logisch.

Wat hij ook aanraadt, herinner ik me, is de vloerreflecties ongemoeid te laten, omdat een geluidsbron zonder vloerreflectie erg onnatuurlijk klinkt.

Klopt helemaal. Reflecties zijn een belangrijk element voor het (menselijk) lokalisatie-systeem. Zonder indirect geluid (de reflecties), geen drie-punts meting en heb je geen referentie om de locatie-bepaling te doen. Wat je niet wil is dat de de room-mode een bepaalde frequentie sterk uitvergroot natuurlijk.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 29 mar 2020, 18:37

Wieger61 schreef:

Dat doen ze in controleruimten ook meestal; als de vloerreflectie wordt geëlimineerd vinden veel mensen dat onplezierig.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 29 mar 2020, 18:44

Wieger61 schreef:
bert stoltenborg schreef:Een van de geinige dingen van een QRD is ook, dat als je het prime number opvoert, het steeds meer op een poly gaat lijken. dus een buisvorm, waarvan je intuitief al denkt dat het geluid wel aardig speidt.

Hoe ziet zo'n 'poly' er uit? Ik kan geen plaatje van een “E-B Plate” van Ready Acoustics vinden.

Een poly is een (array van) cilindervormen die geluid spreiden.
https://www.google.nl/search?q=poly+dif ... 20&bih=916
Die EB-plaat was een dikke plasticplaat die in een Chameleon absorber past en die als poly werkt. Ding is nooit op de markt gebracht, ik vermoed dat er onenigheid was bij Ready Acoustics over de te volgen bedrijfs- en marktstrategie.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 29 mar 2020, 19:02

Dank! Men koos voor wat minder werkt, maar dankzij naam en ingewikkelde wiskunde beter verkoopt, is mijn inschatting.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 29 mar 2020, 19:07

Als je ze wil nabouwen, welke dimensies in welk frequentiegebied heb je dan nodig? Ik vind alleen uit 1944 het paper van Volkman over Polycylindrical Diffusers in de JASA 1944.
Volkman on Polycylindrical Diffusers-JASA 1944.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 29 mar 2020, 21:13

Waarom wil je ueberhaupt diffusie in een luisterruimte?

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 29 mar 2020, 22:14

Vooral vanwege trail & error verbeteracties. Een set eenvoudige WDS-7 diffusors één meter achter mijn luisterplek beïnvloedde al het stereobeeld, hoorbaar als ik dichter tegen de achterwand ga luisteren. Ten tweede begrijp ik uit het verhaal van en over Bech dat plafondreflectie de klankkleur op de luisterplek beïnvloedt. Hoe zou een houten 'baldakijn' bij mij die veranderen? Mijn ervaring is dat je al zoekend onder stenen diamanten kunt vinden.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » ma 30 mar 2020, 19:27

OK, succes en meld eens als je voortgang boekt.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » di 31 mar 2020, 9:55

Ik neem aan dat dit boek hier wel bekend is. Zo niet, dan bij deze:

over alle vormen van akoestische behandeling en het hoe en waarom. Van absorptie, via diffusie naar STC normen en hoe deze te halen:
Master Handbook of Acoustics.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 31 mar 2020, 20:28

Jamesblond schreef:Ik neem aan dat dit boek hier wel bekend is. Zo niet, dan bij deze:

over alle vormen van akoestische behandeling en het hoe en waarom. Van absorptie, via diffusie naar STC normen en hoe deze te halen:
Master Handbook of Acoustics.

Absorptie en diffusie hebben niets te maken met STC. STC is de Trump-variant van Rw en heeft met geluidsisolatie te maken.
Bovendien kun je STC niet gebruiken als het over de isolatie van muziek gaat omdat STC (en Rw) laagfrequent geluid niet meewegen terwijl dat is wat je wilt isoleren.
Verder is het wel een aardig boek hoewel er ook een hoop instaat dat veel te kort door de bocht gaat, wat mij betreft.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » di 31 mar 2020, 21:45

Nee dat weet ik. Maar het boek gaat wel over die onderwerpen.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

Terug naar “Akoestiek”