Adire Audio Subwoofer

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Paul

Berichtdoor Paul » wo 27 jul 2005, 23:04

Qua trillingen heb ik dezelfde ervaring, een subwoofertje in een 17 liter!! 4kanten kistje (dus je snapt al wat een kleine oppervlaktes dat zijn) van 22 mm mdf, en bij flink volume hoef je er echt niets op te leggen.

Je geluid staat of valt met de afregeling van t geheel dus maak je niet teveel zorgen denk ik :D Die adire heb ik eens in mijn auto horen spelen en ik vond het een hele fijne woofer.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » do 28 jul 2005, 8:34

Wat mij vooral verbaasd heeft is de "macht" van zon' woofer. Hiermee bedoel ik: de wanden zijn zo dood dat als je er met je knokkels op tikt je knokkels echt pijn doen. Je hoeft helemaal niet hard te slaan. En dat zo'n woofer het paneel doet trillen alsof het niets is... :o

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » do 28 jul 2005, 16:47

Dinobe schreef:Wat mij vooral verbaasd heeft is de "macht" van zon' woofer. Hiermee bedoel ik: de wanden zijn zo dood dat als je er met je knokkels op tikt je knokkels echt pijn doen. Je hoeft helemaal niet hard te slaan. En dat zo'n woofer het paneel doet trillen alsof het niets is... :o
Als ie nu al trilt, zul je helemaal schrikken wat spikes met je kast doen. :o

Mijn kast wat ook superstil, bewoog zelf niet enzo. Doe je er wat Soundcare spikes onder, is de gehele kast aan het trillen.

Ik snap nog steeds niet hoe mensen eraan komen dat de bass strakker wordt van spikes... Of doe ik iets grandioos verkeerd?

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » do 28 jul 2005, 17:16

Mijn kast wat ook superstil, bewoog zelf niet enzo. Doe je er wat Soundcare spikes onder, is de gehele kast aan het trillen.

De reden is heel eenvoudig denk ik: zonder spikes is het contact met de grond groter en kan dus meer energie overgedragen worden. Bij Spikes is het contactpunt heel klein en kan de energie nergens naartoe.

Ik denk dat het geluid gedefineerder wordt omdat de energie niet wegkan en dus geen andere opbjecten (vloer, ..) rechtstreeks in trillingen kan brengen, die het geluid verstoren.

Ik hoop dat vnl het loodbitumen het trillen onder controle zal brengen. Niet dat het een zwaar probleem is, maar het verwonderde mij wel dat een sub panelen die steendood lijken toch kan laten trillen
Laatst gewijzigd door Dinobe op do 28 jul 2005, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » do 28 jul 2005, 17:17

Interficior schreef:Mijn kast wat ook superstil, bewoog zelf niet enzo. Doe je er wat Soundcare spikes onder, is de gehele kast aan het trillen.
Wat is de ondergrond? Het is de bedoeling van spikes dat je ze door het tapijt in de betonnen ondervloer prikt. Hiermee koppel je min of meer de luidspreker met de massa van de betonvloer.
Heb je een houten vloer of laminaat kun je meestal beter dempers gebruiken.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » do 28 jul 2005, 22:15

Dinobe schreef:

De reden is heel eenvoudig denk ik: zonder spikes is het contact met de grond groter en kan dus meer energie overgedragen worden. Bij Spikes is het contactpunt heel klein en kan de energie nergens naartoe.
Ja, dat leek mij ook, maar er zijn ook mensen die zeggen die Spikes koppelen enzo. Naja, ik snap er ook niet zo heel erg veel van.
Ik denk dat het geluid gedefineerder wordt omdat de energie niet wegkan en dus geen andere opbjecten (vloer, ..) rechtstreeks in trillingen kan brengen, die het geluid verstoren.
Ja, dat is ook wel ook zo, maar ondertussen zat het op beton, dus zo erg was het ook niet.
Ik hoop dat vnl het loodbitumen het trillen onder controle zal brengen. Niet dat het een zwaar probleem is, maar het verwonderde mij wel dat een sub panelen die steendood lijken toch kan laten trillen
Ik heb ook loodbitumen in mijn kast. Maar mijn woofer is een stuk zwakker dan die van jouw, maar mijn kast is ook kleiner (17 liter binnen, 46 liter buitenmaat)
Wat is de ondergrond? Het is de bedoeling van spikes dat je ze door het tapijt in de betonnen ondervloer prikt. Hiermee koppel je min of meer de luidspreker met de massa van de betonvloer.
Heb je een houten vloer of laminaat kun je meestal beter dempers gebruiken.
Ik had dus al zoals ik gezegd had Soundcare spikes, en die zien er zo uit:
Afbeelding
Weinig ruimte om door te prikken dus.
Grond is dus beton (met zeil erop)

En kijk, daar spreken mensen zichzelf al tegen. Maar ik zal wel horen wat mooier is. Alhoewel dat erg moeilijk is bij een sub denk ik. Maarja, de spikes heb ik gekocht voor de mooiigheid, eignelijkl best wel erg voor die 50 euro, maarja, het zij zo.

@TS: Wordt een mooie subwoofer trouwens!

ralf

Berichtdoor ralf » vr 29 jul 2005, 12:09

mijn beste aanpassing voor het laag was, zet de subwoofer op spikes en dan op een minimaal 3 cm dikke natuurstenen ondergrond, in mijn geval een vloer van laminaat
het liefst graniet, wel duur maar beslist een hele verbetering
in mijn gevval gaat het om een peerless xls-10 subwoofer
waarvan de kast praktisch niet meetrilt
heb hetzelfde gedaan met mijn 60 ltr Focal subkasten die op zolder
deel uitmaken van een drieweg systeem en ook dit geeft een enorme verbetering
zorg wel dat de granieten plaat op rubbertjes of vilt gezet wordt en zo niet je vloer kan beschadigen

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » vr 29 jul 2005, 15:04

Wij hebben thuis een tegelvloer, dus dat is meer dan hard (en koud) genoeg. Volgende week begin ik aan de pootjes en plak in het bitumen er in. Ben nu een weekendje niet thuis...

richard

Berichtdoor richard » vr 29 jul 2005, 21:50

Gebruik trouwens maar drie spikes per kast. Als je er vier gebruikt staat er altijd één te wippen.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » vr 29 jul 2005, 21:55

richard schreef:Gebruik trouwens maar drie spikes per kast. Als je er vier gebruikt staat er altijd één te wippen.
Ja, maar 4 spikes staan stabieler. ;)

richard

Berichtdoor richard » vr 29 jul 2005, 22:11

Interficior schreef:
richard schreef:Gebruik trouwens maar drie spikes per kast. Als je er vier gebruikt staat er altijd één te wippen.
Daar ben ik het niet mee eens, je kunt het vergelijken met een stevige stoel op vier poten op een terras; deze wipt ook altijd en staat dus niet stabiel. Een kruk op drie poten wipt niet.

Van de vier spikes raken er maar drie de ondergrond. De vierde staat een fractie van een mm vrij van de grond. Tenzij je vloer zuiver vlak is afgewerkt en je in staat bent om de spikes 100% even lang te maken.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » za 30 jul 2005, 15:58

richard schreef:
Interficior schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, je kunt het vergelijken met een stevige stoel op vier poten op een terras; deze wipt ook altijd en staat dus niet stabiel. Een kruk op drie poten wipt niet.

Van de vier spikes raken er maar drie de ondergrond. De vierde staat een fractie van een mm vrij van de grond. Tenzij je vloer zuiver vlak is afgewerkt en je in staat bent om de spikes 100% even lang te maken.
Stabieler is wat anders dan dat ie niet wiebelt. :)

Als een zuil op 3 spikes staat, valt ie sneller om dan op 4 spikes.

Daarbij zitten er 4 spikes in een pakketje, zonde om er maar 3 te gebruiiken.
En de kist is ook vierkant, dan vind ik het lelijk om er 3 te gebruiken.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 01 aug 2005, 20:04

Aangezien ik vorige week niet meer op tijd bij de verdeler ben geraakt heb ik mijn loodbitumen nog niet :( Dat wordt voor nu donderdag dus.

Ondertussen mijn theorie nog eens aan de praktijk getoetst voor de pootjes van de sub:

Afbeelding

Dit is nog een test exemplaartje, maar je kan het idee goed zien:

De spike met 2 schijfjes MDF en daardoor een metalen tise van 6mm.
Deze passen dan in de inslag moeren die ik reeds voorzien heb in de bodem van mijn sub.

Afbeelding

De sub met 1 pootje bevestigd. De exact maat voor de schijfjes moet ik nog eens bekijken (vooral een esthetische kwestie). Als je goed kijkt zie je dat de opstaande kanten van de schijfjes niet 100% recht zijn. Deze heb met de losse hand en klokboor uit de bracing gezaagd en zijn dus eigenlijk afval. Voor de definitieve voetjes ga ik met de kolomboor te werk, zo zijn ze perfect recht. Ook de klokboor was van bedenkelijke kwaliteit, ze zijn er meer uitgebrand dat uitgezaagd...

JuuL

Berichtdoor JuuL » wo 03 aug 2005, 2:42

Hoi Dinobe, het schiet op zeg!

Alleen jammer dat het resultaat je tegenvalt :cry:

Heb je je sub al in een andere ruimte geprobeert? Miss heb je wel te weinig demping in je kamer oid (tegelvloer).
De plaatsing van je sub is ook belangrijk, tussen je speakers in is het beste. En de crossover frequentie van je subwoofer moet uiteraard ook bij de rest van je boxen passen.

Linkje voor plaatsing van je sub:
http://sound.westhost.com/subcon.htm

En beetje overbodig miss, als je slechte geluidskwaliteit in je amp stopt komt er ook slechte uit ;)

Je kunt het laag trouwens ook flink opkrikken door bijvoorbeeld een linkwitz transform filter of een baffle step compensatie filter erbij te plaatsen. Dit ten koste van je uitslag en SPL. Ook moet je versterker flink wat vermoge kunnen leveren.
Miss gaat het je wel boven de pet om zo'n filter te bouwen, maar het loont wel, tenminste als het nut heeft bij jouw sub.

Linkwitz transform:
http://sound.westhost.com/project71.htm
Bafflestep compensation:
http://sound.westhost.com/bafflestep.htm

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 03 aug 2005, 8:39

Alleen jammer dat het resultaat je tegenvalt

Dit was /is een voorbarige conclusie; in mijn volle enthousiasme al beginnen luisteren naar iets dat nog niet af is.....

Vnl de plaatsing is op dit moment heel erbarmelijk. En daaruit volgt=> Wat mij nu vooral opvalt is dat de sub niet zo goed "blend" met de rest van de speakers; je hoort de sub 'ingrijpen'. Je kan dit goed horen bij het nummer "Under influence" van The Chemical Brothers. Daar zit zo'n frequentieval(?) in en je hoort het geluid van de mainspeaker naar de sub 'springen'. Je kan echt zeggen: nu komt de sub in actie. De naadloze integratie is er echt nog niet, maar dat is vnl afregeling....

Op dit moment ben ik nog niet gaan experimenteren met de plaatsing. Dit wil ik pas doen als de sub af is en er de voetjes onderstaan. Op dit moment staat de sub op een houtenplaat om beschadigingen te voorkomen en ik heb geen zin om met dat geheel de hele kamer af te schuimen :)

JuuL

Berichtdoor JuuL » wo 03 aug 2005, 11:01

Aha, ik heb hier ( http://sound.westhost.com/subcon.htm ) gelezen dat wanneer je je subwoofer te hoog laat doorspelen -dus de bovenste kantelfrequentie- je kunt horen waar de sub staat.

Kort samengevat heb ik eruit opgemaakt dat je de main speakers zo laag mogelijk moet laten gaan, en je subwoofer vanaf daar verder laten gaan. Miss kun je dat instellen bij je amp ofzo?

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 03 aug 2005, 13:18

wel je kan de sub op 2 manieren aansluiten:

- line level: dan krijgt hij het volledige frequentie spectrum, rechtstreeks van de versterker (mijn versterker heeft een preout die meegaat met de volume regeling van de versterker). Op de sub regel je je de cutoff frequentie.
De luidsprekers krijgen dan ook nog het volledige frequentiebereik en worden naar bendeden begrensd door hun eigen fysische beperkingen.

- high level: De sub wordt aangesloten op de luidspreker uitgangen van de versterker en de hoofdluisprekers worden op de sub aangesloten. De cutoff regelaar geeft de frequenties onder die waarde door aan de sub en de bovenliggende aan de main speakers. Deze functioneren dan als satellieten. Voordeel: het frequentie gebied voor de mains wordt begrensd door die crossover regeling. Overlappende gebieden (frequenties die dus zowel door de sub als door de mains komen) heb je niet.

Als je de sub te hoog crosst kan je hem bepalen. Ik geloof da het menselijk gehoor geen richtingsgevoeligheid heeft onder de 100hz. Maw we kunnen bij frequenties < 100 hz niet zeggen waar het geluid vandaan komt. Mijn indruk is dat ik dit wel kan, mijn sub is gecrossed op +/- 60 hz... althans door het volumeverschil kan je toch horen waar het vandaan komt...

richard

Berichtdoor richard » wo 03 aug 2005, 14:06

Dinobe schreef:Mijn indruk is dat ik dit wel kan, mijn sub is gecrossed op +/- 60 hz... althans door het volumeverschil kan je toch horen waar het vandaan komt...
Een subwoofer maakt nog een hoop bijgeluiden tot ver boven de grensfrequentie waaraan je de plaats van het ding kan herkennen. Als de output zuiver is begrenst tot 60 of 100 Hz lukt het niet, de golflengte van de frequentie is dan veel te lang ten opzichte van de afstand tussen je oren.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 03 aug 2005, 14:26

Een subwoofer maakt nog een hoop bijgeluiden tot ver boven de grensfrequentie

Idd nu je het zegt! Ik heb eens geluisterd welke info er allemaal door de sub komt met de mains of en idd je kna nog duidelijke hogere frequenties door de sub horen! Zelfs een stuk van de doedelzak van Hevia. Ze klinken wel een stuk stiller dan de echt bass frequenties, maar toch hoorbaar als de mains afstaan. Hoe komt dit? Knipt de crossover de bovenliggende freqeunties niet af, maar maakt ze ten opzicht van de andere frequenties veel stiller?

JuuL

Berichtdoor JuuL » wo 03 aug 2005, 14:29

Dat ligt niet aan je crossover, die doet zijn werk wel goed. Maar je woofer heeft nog vervorming.

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » wo 03 aug 2005, 15:14

hey dinobe, die sp-30 spikes, ijn die met M6 schroefdraad? wordt deze erbij geleverd en worden de inslagmoeren erbij geleverd?
't is omdat ik deze net besteld heb en ik zou eventueel dan al naar de winkel hier die dingen gaan kopen indien ze niet meegeleverd zijn.

en verder... keep up the good work!
"All you need is faith and trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan
Afbeelding

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 03 aug 2005, 18:45

De inslag moeren zelf zitten er niet bij.

Je krijgt de spike, een beschermend schijfje voor op de vloer, en een klein stukje draadeind. Ze zijn idd geschikt voor M6 moeren
Laatst gewijzigd door Dinobe op wo 03 aug 2005, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » wo 03 aug 2005, 18:53

en was dit M6?
"All you need is faith and trust... and a little bit of pixie dust!" --Peter Pan

Afbeelding

richard

Berichtdoor richard » wo 03 aug 2005, 23:34

Dinobe schreef:
Een subwoofer maakt nog een hoop bijgeluiden tot ver boven de grensfrequentie

.... Ze klinken wel een stuk stiller dan de echt bass frequenties, maar toch hoorbaar als de mains afstaan. Hoe komt dit? Knipt de crossover de bovenliggende freqeunties niet af, maar maakt ze ten opzicht van de andere frequenties veel stiller?
Ja, een analoog filter kapt niet af maar geeft de hogere frequenties stiller weer. De filterhelling voor een subwoofer is bijvoorbeeld 18 dB per oktaaf. Als je het kantelpunt instelt op 100 Hz zal hij ook geluid geven op 200 Hz alleen dan 18 dB zachter, de geluiden van 400 Hz speelt hij met 36 dB minder volume. Dit is allemaal prima hoorbaar.

JuuL

Berichtdoor JuuL » wo 03 aug 2005, 23:42

18dB zachter is wel heel veel zachter hoor...
Zal 't niet vooral de vervorming van de woofer zijn? En eventuele bijgeluiden van gaatjes ofzo?

Terug naar “Oude Showcases”