een Garrard 401 in zijn tweede of derde jeugd

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

gervenja

een Garrard 401 in zijn tweede of derde jeugd

Berichtdoor gervenja » ma 26 okt 2009, 20:51

Na bijna een jaar in de schuur te hebben gestaan ga ik het toch eens proberen. De Garrard 401 die ik te lang geleden uit een faillissement veiling heb gekocht voor een miezerige € 35 gaat toch nog gereanimeerd worden. Met een mal en een kopieerfrees ga ik de grondplaat maken van 25mm dik multiplex.
DSC03512.JPG

Het element is een ortofon MC 15 super II welke ik op ebay voor weinig heb gekocht en de arm is een Pro-Ject 8.6 carbon die ik ook via e-bay van iemand heb gekocht die draaitafels ombouwd naar duurdere modellen. (van der Beek).
DSC03513.JPG

Na een stukje te hebben gelezen over een speaker die werd gepolijst moest ik dit ook maar gaan proberen voor mijn grondplaat. Nou dat viel even tegen, hoe vaak ik wel niet door de verf ben geschuurd of gepoetst is niet meer te tellen. Het is wel aardig gelukt. De kleur vond ik wel leuk staan bij de Garrard als contrast.
DSC03627.JPG

Wat mij als eerste begon te irriteren was de verlepte electro plate want de lak was wel erg aangetast en heb daar een nieuwe voor besteld in Taiwan.
DSC03693.JPG

De houten rand heb ik van marantie gemaakt, die is helemaal met de hand gezaagd omdat ik nog geen afkort zaag had. De brace ik ook van multiplex gemaakt. Deze is vast gemaakt door een sleuf te freesen in de houten rand en te verlijmen met bruislijm.
DSC03703.JPG

Als demping of vering worden 4 squashballen gebruikt, in dit geval met gele stip omdat ik die nog had liggen maar ik denk dat ik die ga vervangen voor de hardere variant omdat hij nu iets te ver door zakt.
DSC03705.JPG

En hier het bijna eindresultaat, de voet van de arm is op een multiplex plaatje gemonteerd en zwart gespoten omdat het mooist bij de kleuren staat. De houten rand heeft nu nog de orginele maranti kleur maar dit gaat noten worden omdat ik dat toch iets mooier vind. En om ook een fuck-up te verdoezelen want natuurlijk heb ik die ook nu weer.
DSC03706.JPG

De eerste testrun heeft hij inmiddels al gehad tijdens de audiodag van het noorden, daar kwam ik er achter dat er toch heel veel kwaliteit verschil in platen zit en of je met een PhonoDude draait en /of je met een Creek phonotrapje draait.
Sommige dingen klonken echt goed en andere weer heel slecht. Vandaag is hij naar mijn nieuwe flexi table verhuist en zal ik hem morgen weer gaan aansluiten. Ben weer benieuwd hoe het op zijn uiteindelijke stekkie gaat klinken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
John

SARK

Re: een Garrard 401 in zijn tweede of derde jeugd

Berichtdoor SARK » di 27 okt 2009, 6:11

Hij is prachtig geworden =D>
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Oude Showcases”