Accio Music! Een Excell coax vloerstaander met actieve filte

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

harryeng

Accio Music! Een Excell coax vloerstaander met actieve filte

Berichtdoor harryeng » za 24 okt 2009, 13:27

In mei zijn deze speakers al op de DIY audiodag in Breda getoond, maar de fine tuning heeft nog 5 maanden langer geduurd. In die tijd hebben ze een behoorlijke groei doorgemaakt, en ik kan zeggen dat ze nu totaal anders klinken dan in Breda! In die maanden heb ik veel verschillende afstemmingen geprobeerd, en heel veel geleerd over geluid, actief filteren, en invloed van de akoestiek.

Dit is mijn eerste speaker ontwerp dat compleet vanaf nul is opgezet, en uitgevoerd. De speakers zijn opgebouwd rondom de volgende elementen:
De Seas Excell coax C16N001
Twee keer de Seas Excell woofers W22EX01
Een actief filter DCN23 van Groundsound (Zie hier ook het verslag op dit forum)

Het ontwerp is van mijzelf. Ik heb hulp gehad van Asterduc, die de fouten in het hoofdontwerp heeft opgespoord, en van Henkjan met zijn tips over de LT. =D>
In het kort: De kast is 22mm MDF, afgewerkt met kersenfineer en gedempt met Hawaphon. Het midden en het hoog is een coax gemonteerd in een 15L kamer. De twee woofers hebben beide een eigen gesloten kast van 30L, en zijn qua afstand time-aligned voor de luisterplaats. Het actieve filter gebruik ik naast de 4e orde filters tussen de speakers ook voor het uitbreiden van de laagresponse, en om de bafflestep van het midden te compenseren.

Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Filtertechnisch is er nog altijd wat te halen, maar ik brei er nu een einde aan, omdat ik ook al weer bezig ben met mijn volgende projecten. :lol: Dus: een perfecte speaker? Nu nog wel. Verbeterpunten liggen in de zijdelingse afstraling. Theoretisch werkt dit wel, maar in mijn opstelling straalt steeds een weergever direct op de muur, en de andere in de vrije ruimte. Hierdoor ontstaan boven de 100Hz afwijkingen. Onder 130Hz binnen 1DB, maar rond de 200Hz ontstaan 3DB afwijkingen. Dit was wel verwacht, maar nu de speakers klaar zijn zou ik eigenlijk wat hoger willen scheiden, en dat gaat nu niet meer.

Groeten, Harry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

harryeng

Geluidsweergave

Berichtdoor harryeng » za 24 okt 2009, 13:41

De speakers gaan heel diep, 32Hz op -1DB, daarna een afval van maar 12DB per octaaf. Het hoog ziet er wat minder mooi uit, maar dat komt doordat dit coax speakers zijn. De midden speakers bundelen het hoog. Maar als je de "energie curve" ziet (ruimtemeting van twee speakers inclusief reflecties), is het hoog een egale curve geworden. :wink:

Het geluid is heel open, met zeer veel detail. De soundstage is iets minder dan je mag verwachten maar dat ligt vooral aan de opstelling in de kamer, maar de speakers maar 40cm van de muur geplaatst zijn. Al met al een prachtig geluid. De integratie is heel goed te noemen.

De filtering is op 130Hz, en op 1900Hz geplaatst. Tussen mid- en hoog met een 4e orde Linkwitz filter. Tussen mid en laag is een andere oplossing gekozen. De mid valt wat sneller af als ik zou willen, en de overname was niet helemaal goed. Dus is een 4e orde Linkwitz highpass gebruikt, en een 3e orde Bessel lowpass. Andere oplossingen (bv aanpassing van de mid) gaven een mider goed resultaat bij het luisteren.

In de energiecurve is een duidelijke dip te zien onder de 500Hz. Dit heeft te maken met de ruimteakoestiek. In de totaalweergave van de speaker is boven 250 Hz gebruik gemaakt van een farfieldmeting op 1 meter op 20 graden, daar onder is gebruik gemaakt van nearfield metingen.

Groeten, Harry

harryeng

Mid

Berichtdoor harryeng » za 24 okt 2009, 13:57

En wat doe je dan met een Groundsound DN23?

In eerste instantie filter je je een ongeluk, omdat je eigenlijk nog niet weet wat je aan het doen bent. En dan, als je de boel in de grip krijgt eindig je bijna zonder filtering. Heel makkelijk is dat je eenvoudig kunt schuiven in je overnamefrequenties, zodat je goed kan horen waar je deze nu het beste kunt plaatsen. Zo ben ik voor het hoog van de verwachte 2200Hz omlaag gegaan naar 1800Hz, en voor het laag van 90Hz naar 130Hz omhoog geschoven.

Voor het mid is het belangrijkste dat je hier een goede baffle step kunt gebruiken. Hierdoor kan je dan bijna het hele mogelijke frequentiegebied gebruiken. Ik heb uiteindelijk een highpass en een lowpass gebruikt (4e orde), en een low-pass Baffle step van 3.3DB op 560Hz.
Door de juiste keuze van gain heb ik maar drie equalizer punten gebruikt: 955Hz, Q=3.5, Gain= -0.5DB. En verder 1370Hz, Q=5, gain=-0.8. Deze twee zijn voor het geluid. De eigenresonantie van het membraam onderdruk ik dan met 5200Hz, Q=5, gain=-10

Ik weet dat ik op andere plaatsen in het forum gezegd heb dat je geen equalizing moet toepassen in het mid. Hier heb ik eerst gewerkt zonder equalizing, en daarna de meettechnisch gevonden afwijkingen een voor een geprobeerd heb te filteren. Wat ik niet hoorde, of niet hoorde als verbetering heb ik gelijk weer verwijderd. Hierna bleven alleen bovenstaande twee punten over.

Hierbij is altijd de vraag of je meet wat je hoort. Zo is de dip op 300Hz wel zichtbaar in de nearfield, maar op 10cm afstand van de weergever al weer verdwenen.

Gr. Harry

TubeHead

Re: Accio Music! Een Excell coax vloerstaander met actieve filte

Berichtdoor TubeHead » za 24 okt 2009, 14:52

Ziet er in ieder geval zeer netjes uit !!

Ben benieuwd hoe hij nu klinkt met de drivers compleet. :D

sietse

Berichtdoor sietse » za 24 okt 2009, 15:33

Citaat harryeng:
Theoretisch werkt dit wel, maar in mijn opstelling straalt steeds een weergever direct op de muur, en de andere in de vrije ruimte.

Kijk, in mijn kasten zitten de woofs ook aan de zijkant, maar die kijken naar binnen en niet naar de muur. Wissel de kasten es om.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Paul

Berichtdoor Paul » za 24 okt 2009, 16:11

sietse schreef:Citaat harryeng:
Theoretisch werkt dit wel, maar in mijn opstelling straalt steeds een weergever direct op de muur, en de andere in de vrije ruimte.

Kijk, in mijn kasten zitten de woofs ook aan de zijkant, maar die kijken naar binnen en niet naar de muur. Wissel de kasten es om.

kijk nog eens goed naar de foto's :wink:

Erg fraai project!

Nog steeds helemaal tevreden met de groundsound?

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 24 okt 2009, 16:16

Bij mij werkt dat niet Sietse,

Ik heb aan beide kanten een woofer. De gedachte hier achter was dat ik zo minder trillingen op mijn kast zou krijgen. Dat klopt wel, in tegenstelling tot mijn vorige speakers kan ik geen trillingen met mijn blote handen voelen (hoe slecht die meting ook is :roll: )
Ik heb nu aan elke kant een speaker, en op verschillende hoogtes in een push-push configuratie.

De logische oplossing zou zijn om van drie, naar vier-weg te gaan. De speaker die koppelt aan het mid naar de kamer draaien, en pas bij 50Hz de tweede woofer bij te laten schakelen. Ik ben nu bezig met nieuwe versterkers, en dit scenario neem ik natuurlijk mee in het groeipad!

Groeten, Harry

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 24 okt 2009, 16:33

Paul schreef:
Erg fraai project!

Nog steeds helemaal tevreden met de groundsound?

Nog altijd helemaal tevreden! Ik ga ze rondom de jaarwisseling waarschijnlijk wel te koop aanbieden, maar dat is dan alleen om naar een 4-weg groundsound over te stappen.

De Groundsound heeft me de mogelijkheid gegeven om alle rare ingevingen die ik gehad heb, gewoon uit te proberen. Zeker op de overgang van theorie en praktijk is het heel makkelijk zo een apparaat te hebben. Zo heb ik geprobeerd om het laag via een nearfield meting en het mid via een nearfield meting op elkaar af te stemmen. Eerst de curves goedmaken, en vervolgens via een formule de verhouding hier tussen berekend. Tja, klonk niet helemaal goed. En dan is het makkelijk dat je van achter je bureaqu heel simpel de timing goed kunt zetten, willekeurig weergevers muten, inventeren of gains aanpassen. Zo kwam ik er achter dat ik in de formules een fout van precies 3DB had gemaakt. (dubbele weergevers: in deze situatie niet +6DB, maar +3DB)

De Groundsound is niet de oplossing voor de problemen. Maar als gereedschap brengt hij de oplossing tot snel dichterbij.

Groeten, Harry

sietse

Berichtdoor sietse » za 24 okt 2009, 19:51

Paul schreef:

kijk nog eens goed naar de foto's :wink:

](*,) ](*,)
maar dan nog denk ik dat dit in harry z'n luister ruimte niet goed zal werken. Ook al ziet het er prima uit. =D>
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Terug naar “Oude Showcases”