My first build: Scan-speak A4 SE

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Berichtdoor Wowly » ma 29 mar 2010, 21:01

wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.

Jan

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » ma 29 mar 2010, 23:19

Wowly schreef:wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.

Jan

Ik denk toch echt dat onze meningen lijnrecht tegenover elkaar staan. :lol: Het niet gebalanceerde zit hem wat mij betreft vooral in het hoog, maar ook in het laag. In het hoog lijkt het alsof er een breed stuk geboost is (ben ik overigens wel aan gewend) waardoor er veel gefingeerde "lucht" komt, maar tegelijkertijd klinkt dit onnatuurlijk en dus niet gebalanceerd. Er zit een soort hiss in. Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.

Desondanks wel een fijne speaker, maar ik vind hem juist de meest commerciële sound hebben van de speaker-en-co-collectie. Daarom verkoopt ie ook zo goed.
Forumregel 5: SARK heeft er een plaatje van

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » ma 29 mar 2010, 23:44

Interficior schreef:Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.

Precies. Ik heb er indertijd ook naar geluisterd ik vond het ook een beetje geforceerd klinken. Te weinig oppervlak dat teveel moeite moest doen. Om het even in perspectief te plaatsen; hij stond wel op short-lijstje met de laatste 5 opties. Uiteindelijk voor een ander scanspeak gebaseerd ontwerp gekozen.

Scanspeakman

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » di 30 mar 2010, 10:46

Mee eens. De A4 is een erg mooie speaker, maar het laag klinkt in mijn oren kunstmatig. De Refmon SE vond ik het in dat opzicht een stuk beter doen, maar die is dan ook een stukkie groter.
Onderschrift.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 30 mar 2010, 16:19

Ik ga, als ik de kans krijg, nog eens uitgebreider luisteren met jullie info in mind. Maar de A4 vergelijken met een refmon is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. De refmon "staat" echt voor een tweeweg monitor.

Kan deze A4 niet mee naar Breda?? :D

Jan

huub1

Berichtdoor huub1 » wo 26 mei 2010, 15:43

is deze a4 se een gesloten kast of een br.

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » wo 26 mei 2010, 17:16

De A4 is standaard een basreflex ontwerp: http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.htm
Onderschrift.

D0X

Berichtdoor D0X » ma 28 feb 2011, 22:52

Ik heb de speakers aangevuld met een sub, een BK. In de hoop dat ik een geluid zou realiseren wat me in zijn geheel tevreden zou stellen, niet dus.

Het geluid van de A4's zou ik omschrijven als: schel en onaangenaam. Dit veranderd echter als het volume opgeschroefd wordt! Als de set erg hard staat te spelen is het geluid wel helemaal compleet.
Wel het volle geluid waarbij het hoog niet overheerst en dus met middentonen. Maar dat is dus niet erg praktisch. Ik vind het persoonlijk niet fijn om erg hard te spelen.

De sub kocht ik dan ook in de hoop om bij een lager volume wel een uitnodigend en warme atmosfeer te creëren.

Ik heb ook de speakerkabels vervangen voor Chord Company Odyssey biwire kabels, wat voor een kleine verbetering zorgde.
Waar het probleem nu precies zit is mij een raadsel, ik heb de bekabeling nagekeken van bron tot aan de speakers.
De speakers zelf heb ik nog niet open gehad omdat ik weet dat het precies zo in elkaar zit zoals door Speakerland aangegeven. Zij hebben de filters gesoldeerd, ik de draden eraan.

Ik zal morgen de filters uit de speakers nemen en er wat foto's van posten. Ik heb verder weinig verstand van filterontwerpen en schema's dus het zegt mij allemaal niet zoveel wat ik zie.

Porcino

Berichtdoor Porcino » di 01 mar 2011, 14:30

Helaas kan ik van een afstandje niet meeluisteren. De tweeter in de A4 (D9502/970000) is een zeer uitgebalanceerde tweater, en absoluut niet schel/scherp. Ik heb deze zelfde tweeter zo'n 4 jaar lang gebruikt. Waar geluid hol van wordt is een verkeerde filtercurve of een verkeerde basreflexafstemming. Ik neem aan dat je de maten van de basreflexpijp hebt aangepast aan de tekening (je zou kunnen spelen met een bos rietjes in het gat, vraag Ruud van Speakerland maar eens).

Heb je de componenten in je wisselfilter correct aangesloten, en heb je de waarden geverifieerd? Het overkomt me vaak genoeg dat ik daar een foutje in maak...

Ook kan de ruimte (je luisterruimte) hier debet aan zijn. Is het een rechthoekige doos met weinig inrichting? Klap eens in de ruimte en luister naar de nagalm. Als dit hollig klinkt heb je de oorzaak: meer dempen die ruimte. Kan een luidspreker nooit oplossen.
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

D0X

Berichtdoor D0X » di 01 mar 2011, 14:52

Net een speaker open gemaakt om foto's te maken. Alles gecontroleerd en volgens mij zit het goed.
Met uitzondering van de print dan, daar heb ik geen verstand van. Die kwam zo binnen. Zit dat allemaal goed?

Is het overigens nadelig dat de onderkant van de print mogelijk contact maakt met loodbitumen?

:roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 01 mar 2011, 15:05

Op basis van deze foto's kan ik niet beoordelen of 't goed zit. Ik zou zeggen, loop 't echt even aandachtig na en teken op basis van wat je ziet het schema (dus niet eerst het officiële schema bekijken).

Jouw klankomschrijving komt helemaal niet overeen met wat ik van de A4 ken, dus ik denk echt dat er ergens iets mis moet zijn, waarschijnlijk toch in het filter.

Dat de print het bitumen raakt is trouwens niet erg.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 01 mar 2011, 15:40

Agree with the above. Laat het anders eens nakijken bij de leverancier.

Inspelen lijkt me niet de oplossing bij een dergelijk afwijkend geluid, zoveel lost dat nou ook weer niet op.

Jan

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 01 mar 2011, 15:59

Maar wat is dit op de conensator? Het lijkt wel een of andere Tor.
Raar geval op condensator.JPG

bobbie

Berichtdoor bobbie » di 01 mar 2011, 16:06

Klinken beide speakers wel hetzelfde?
Je zou ook de waarden kunnen nameten van de componenten,
als je heel heet soldeert kunnen weerstanden en condensatoren de geest geven.
Alleen is dat wat lastiger bij een parallelschakeling.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 01 mar 2011, 17:52

Chris_T schreef:Maar wat is dit op de conensator? Het lijkt wel een of andere Tor.
Raar geval op condensator.JPG

Das ne weerstand :wink:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 01 mar 2011, 19:28

jantje-secuur schreef:
Wowly schreef:wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?

Jan

Ik denk toch echt dat onze meningen lijnrecht tegenover elkaar staan. :lol: Het niet gebalanceerde zit hem wat mij betreft vooral in het hoog, maar ook in het laag. In het hoog lijkt het alsof er een breed stuk geboost is (ben ik overigens wel aan gewend) waardoor er veel gefingeerde "lucht" komt, maar tegelijkertijd klinkt dit onnatuurlijk en dus niet gebalanceerd. Er zit een soort hiss in. Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.

Desondanks wel een fijne speaker, maar ik vind hem juist de meest commerciële sound hebben van de speaker-en-co-collectie. Daarom verkoopt ie ook zo goed.

Kan ik me goed in vinden. Als je wilt weten hoe hij meet, zie de Dutch review: http://www.audiocomponents.nl/reviews/a4mon.pdf Dan zie je ook wat jantje-secuur bedoelt met niet gebalanceerd. Vooral het opgefokte laag, om hem groter te laten klinken dan dat ie is, valt op.

DOX, op basis van de foto's lijkt het goed aangesloten. Ik zou niet weten wat er met de speaker mis zou zijn, behalve dat de afstemming gewoon niet je smaak is. Ik snap trouwens niet dat je zo'n speaker gaat bouwen die gemakkelijk van te voren beluisterd had kunnen worden in de zelfbouwzaken.

-edit- mijn verwijzing naar de review klopt niet, ik zie dat het hier om de SE gaat. Daar weet ik niets van, heb hem ook nooit gehoord.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

D0X

Berichtdoor D0X » di 01 mar 2011, 19:54

Ik heb ze weleens gehoord voor ik ze kocht en ze bevielen me wel. Ik raak ervan overtuigd dat de speakers goed zijn en dat het probleem de huiskamer is.
Die is rechthoekig en vrij leeg / hard. De set staat niet in de lengterichting maar in een hoek en over de breedte.
Het minst gunstig denkbare dus. En ja de handenklaptruc heeft een zeer betreurend resultaat. Een seconde nagalm zeker..

Waarom wist ik dit niet eerder? Ik wist wel eerder dat de ruimte slecht was maar ik heb de gevolgen ervan onderschat.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 01 mar 2011, 19:59

ik zou ze dus eens in een andere ruimte gaan luisteren....

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 01 mar 2011, 21:11

D0X schreef:Ik heb ze weleens gehoord voor ik ze kocht en ze bevielen me wel. Ik raak ervan overtuigd dat de speakers goed zijn en dat het probleem de huiskamer is.
Die is rechthoekig en vrij leeg / hard. De set staat niet in de lengterichting maar in een hoek en over de breedte.
Het minst gunstig denkbare dus. En ja de handenklaptruc heeft een zeer betreurend resultaat. Een seconde nagalm zeker..

Waarom wist ik dit niet eerder? Ik wist wel eerder dat de ruimte slecht was maar ik heb de gevolgen ervan onderschat.

Tja, ruimte lekker aankleden misschien? Is dat mogelijk, waar heb je rekening mee te houden? Tapijt, dikke gordijnen, boekenkast, alles helpt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

SARK

Berichtdoor SARK » di 01 mar 2011, 21:12

Ik ga er even vanuit dat dit het filter is:
Scan Speak - A4 Monitor SE-4.jpg

Als ik de plaatjes bekijk van het filter zie ik als eerste dat er PREMIUM 11 (Vifa Premium 11 :?: ) op staat ... het kan natuurlijk dat de layout van deze print prima geschikt is om het filter van de A4 Monitor SE-4 op te bouwen :-s Wat ik vreemder vind is dat er vier setjes aansluitdraden aan het filter hangen, dit moeten er toch maar drie zijn :?:
1x Terminal
1x Tweet
1x Woof

Afbeelding

Of zit ik er nu naast :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 01 mar 2011, 21:24

kan het zijn dat R2 OVER de condesnator staat van 6,8uF?

(zou natuurlijk in serie moeten zijn)....
Wild guess...

dat 4e paartje kabels is voor de tweeter sectie denk ik.
als ik de layout ff uitpluis... :?:
The more we know, the less we need....

SARK

Berichtdoor SARK » di 01 mar 2011, 21:44

bartsegers schreef:dat 4e paartje kabels is voor de tweeter sectie denk ik.
als ik de layout ff uitpluis... :?:

Terminal +/- = 1 paar
Woofer +/- = 1 paar
Tweeter +/- = 1 paar

Ik tel toch maar drie paartjes 8-[
Afbeelding

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 01 mar 2011, 22:32

Nee, je ziet 4 paar. Twee paar voor elke driver. De terminal is bi-wire.

SARK

Berichtdoor SARK » wo 02 mar 2011, 6:08

jeroen_d schreef:Nee, je ziet 4 paar. Twee paar voor elke driver. De terminal is bi-wire.

Ok, dat is duidelijk :wink:
Afbeelding

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » wo 02 mar 2011, 10:24

Volgens mij zie ik van dat "verzilverde koperdraad in teflon" dat ze wij speaker en co/speakerland verkopen. Had ik ook in mijn Reference Plussen zitten voor het hoog. Klonk ook met een scherp randje. Vervang dat eens door koperdraad. Van alles geprobeerd, ook massief 0.8 mm^2 zilver, maar zelf heb ik de beste resultaten gehaald met dood-ordinair Cat5 UTP kabel voor netwerken. Draad even slopen en er 2 draadparen uithalen. Vier van die miniscule draadjes (twee voor + en twee voor -) is voor je tweeter echt voldoende en klinkt minder schel, zonder verlies detail etc. Kost je geen drol dus wat heb je te verliezen om het even te proberen?

Scanspeakman

Terug naar “Oude Showcases”