Cappuccino Elegance: Budget Edition

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Mr. X

Cappuccino Elegance: Budget Edition

Berichtdoor Mr. X » ma 07 sep 2009, 10:42

Hallo mensen,

Na het afronden van mijn eigen set (bouw zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9076), ben ik bezig geweest om een kleinere variant torens te maken voor een vriend van mij.
De drivers van deze kleinere variant zijn peerless sds-164 en seas H1214.\
Opbouw van de kast is vergelijkbaar aan die van de grote variant.
Enkele foto's van de kleine variant, en (mijn) grote variant hieronder.

Groetjes, Xander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mr. X op di 20 apr 2010, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 08 sep 2009, 10:04

Hey mr X,

Ziet er ook strak uit. Zal hij wel blij mee zijn. Hoe klinken ze in vergelijking met de grote broers ervan? Of is de sound een beetje zoals de center (die heeft namelijk SDS134)

gr OLav
Afbeelding

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » di 08 sep 2009, 10:39

Ha Olaffel,

Het geluid heeft wel wat weg van de center met de sds 134, maar dan klinkt de toren letterlijk wat groter. Dat mag ook wel voor een grotere speaker in een grotere kast.
Toch gaan ze nog best wel laag, maar ze zijn niet te vergelijken qua power met de grote broers. Het filter ben ik ook erg tevreden over, mooi hoog en prima mid en laag, dus een goede scheidingsfrequentie. Hiervoor heb ik het filter van Edo gebruikt (http://forum.zelfbouwaudio.nl/files/filter5_136.gif)
In hun soort/maat/prijsklasse doen ze het echt goed, maar het laag is natuurlijk niet te vergelijken met de grotere broers. Toch klinken ze gewoon veel beter en gebalanceerder dan een toren van de Media-markt of iets dergelijks. Of om van computersurroundsets maar te spreken :D
Verder met muziek en films klinken ze goed, ook voldoende laag. Kortom speakers waarmee je voor de dag kunt komen, en waar veel luisterplezier aan beleefd zal worden.
Bijgevoegd nog een afbeelding van het filter.

Groetjes, Xander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 08 sep 2009, 17:45

Dat ziet er erg netjes uit, ook beiden mooi identiek. Complimenten!

Olav
Afbeelding

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 08 sep 2009, 18:55

twee opmerkingen tav het filter:
Een metalen kern in een spoel (hier het schroefje) zal de zelfinductie drastisch wijzigen. Wellicht is het beter een kunststof schroef te gebruiken of makkelijker te verkrijgen: een houten duveltje waar je de spoel overheen lijmt..
Weet je dat er ook koperen spijkers bestaan? Hiermee kun je heel prima je componenten op een houten plankje solderen..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Olaffel

Berichtdoor Olaffel » di 08 sep 2009, 19:00

Ik zet altijd alles vast met tieraps,dat kan je nu nog steeds doen als je 2 gaatjes per spoel boort.(een bij de kern en een ernaast)

Gr Olav
Afbeelding

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » wo 09 sep 2009, 12:09

Okee, dan zal ik dat onthouden bij het volgende filter wat ik maak.
Overigens worden de schroeven niet ter geleiding gebruikt, want de componenten zitten direct aan elkaar gesoldeerd.

Groetjes, Xander

k.p.

Berichtdoor k.p. » wo 09 sep 2009, 12:30

Dat ziet er mooi uit Xander. Hoe bevalt de set?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 09 sep 2009, 16:48

Wat audiomanics bedoeld is dat je het filter moet aanpassen, en die schroeven eruit met halen en vervangen door tyraps oid. Dan werkt de spoel beter. En wat simpele mkp-tjes geven al erg snel een verbetering boven de elko's, al zijn daar de meningen over verdeeld...

Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 09 sep 2009, 17:34

Inderdaad verstandig om dat toch even aan te passen, want nu heb je luchtspoelen veranderd in kernspoelen -> de kern in een kernspoel doet ook zijn werk zonder electrisch te zijn verbonden.

Mr. X

Berichtdoor Mr. X » ma 14 sep 2009, 16:16

Oke, bedankt voor de reacties, ik zal even bij hem langs gaan en de filters aanpassen. Ik wist niet dat de eigenschappen zo erg veranderde door de schroeven, dus dat zal ik direct aanpassen dan.
Ik had goedkopere condensatoren genomen omdat de kosten wat lager moesten blijven. Ik heb tegen die vriend van mij gezegd dat wanneer hij een keer betere condensatoren erin wil hebben dat dat mogelijk is, en dat het filter gemakkelijk te tweaken is.
@ K.p. de set bevalt goed. Mijn eigen set ben ik zeer tevreden over, en Leon is ook erg blij met zijn kleinere varianten.

Groetjes, Xander

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 14 sep 2009, 17:12

blijft een mooi setje hoor!
Bang for Buck!

jan

Terug naar “Oude Showcases”