Drie-weg openbaffle met BR-kastje (Pegasus)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 17 aug 2009, 0:23

Marp schreef:Optisch alvast weer een geslaagd resultaat! 8) De RS-125 springt er in dit ontwerp ook fraai uit. Afhankelijk van de toegepaste behuizing vind ik hem soms ietwat kitscherig ogen, maar deze baffle maakt er echt een chique drivertje van.

Ps: zie ik op de 1e foto nu een buitenluidspreker? Alhoewel, bij nader vind ik dat zuiltje toch meer weghebben van tuinverlichting. Hoe dan ook, het idee is geboren: mijn tuin gaat in de toekomst vermomde rondstralers herbergen! :idea: :D

Inderdaad de tuinverlichting... :) Maar je zou een rondstralertje ervan kunnen maken natuurlijk. In mijn nieuwe tuin komt denk ik gewoon een rotsblokje te liggen.

Maar goed, deze unit is de RS-125 s, de definitieve versie (die in bestelling is) is degene zonder afscherming en dus wat minder diep.

Peertje schreef:ziet er goed uit, erg mooi geworden.

Hoef je kasten maar 1x in te oliën?

Deze kast staat nu twee maal in de olie. Als alles klaar is nog een dun extra laagje denk ik.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » ma 17 aug 2009, 13:00

knap edo,
felizzz
mvg
audioot

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 19 aug 2009, 14:28

Edo, hoe hoog zit de RS125 ingebouwd? Als ik dat weet kan ik ff een voorspelling maken met ABC Dipole 8) .

TH0M

Berichtdoor TH0M » wo 19 aug 2009, 14:57

een kritische noot, Ik had de RVS kokers aan de kopsekant dicht gemaakt en daarna vlak geslepen. Nu kijk je zo dat gat in.

Verders erg netjes!

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 19 aug 2009, 18:43

Misschien dichtmaken met een restje notenhout?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 19 aug 2009, 20:59

Ronkel schreef:Edo, hoe hoog zit de RS125 ingebouwd? Als ik dat weet kan ik ff een voorspelling maken met ABC Dipole 8) .

De RS125 zit op 82 cm van de grond. (de tweeter op 94 cm)
Thanks.

TH0M schreef:een kritische noot, Ik had de RVS kokers aan de kopsekant dicht gemaakt en daarna vlak geslepen. Nu kijk je zo dat gat in.

Verders erg netjes!

Dat gaat waarschijnlijk ook gebeuren. Heb een proefje gedaan met notenhout,maar werd minder mooi vond ik. Denk dat het dichtmaken wordt met rvs plaatje.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 20 aug 2009, 0:38

Hier een simulatie met ABC dipole, mijn ervaring is dat dit redelijk overeenkomt met wat je meet. Hier zit geen gemeten driver response in maar wel het mechanische highpass gedrag van de driver (Fs, Qts). De off-axis response is op 45 graden.

Op 300 Hz kan het speakertje al ca. 104 dB produceren (full space, x=xmax, 1 m). Hoog filteren is vooral nodig vanwege de passieve filtering (en misschien elektrische belastbaarheid) denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 22 aug 2009, 10:51

Hoi Ronkel,

Bedankt voor je simulatie. Handig.
Ik denk dat dathet drivertje ook ingezet gaat worden vanaf 300Hz.

Eerst kast 2 maar eens in elkaar zetten en nog ietsvinden hoe ik de aansluitdraadjes naar boven ga brengen. Had wel een idee met pijpjes, maar nu alles in elkaar zit moet ik daar nog even goed over nadenken.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 22 aug 2009, 13:54

Kast 2 geassembleerd en wat demping in de kasten aangebracht. Achter de woofer, onder de woofer en aan d achterkant wt Pritex aangebracht voorlopig en de rest later wat opvullen met BAF.

Ondertussen wat aanhet brainstormen geweest voor de bekabeling.
En geloof dat ik het zoals onderstaande foto ga proberen te realiseren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dre

Berichtdoor dre » za 22 aug 2009, 14:28

hoe komt ie er op! 8)

dre

Berichtdoor dre » za 22 aug 2009, 14:29

wel in rvs mag ik aannemen :wink:

german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor german » za 22 aug 2009, 15:14

Ik vind het bijna een "kustwerk". In de stijl van de luidsprekers zou het ook wel mooi zijn op vierkante holle alu profielen te gebruiken voor de kabeldoorvoer en dan met rechte hoeken.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » za 22 aug 2009, 15:41

ik vind het persoonlijk met die ronde buizen ook tof
prachtwerk!
mvg
audioot

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 22 aug 2009, 15:48

Gaaf idee! Wel vraag ik me af of ze zonder onderling verband niet in resonantie worden gebracht door de zijdelinge beweging van de woofer.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 23 aug 2009, 0:08

Kleine aanpassing gedaan vanmiddag (foto's volgen).

Wat is er aangepast. Ten eerste is het idee om vierkante/rechthoekige profielen te gebruiken afgeblazen door de vrouw hier. "werd te recht/hoekig, en dit ronde gaf meer het idee van 'bekabeling'"....vond dat wel een goed punt. Dus toch maar rond.
Tweede puntje is dat er een plaatje massief noten OP de kast komt waar de pijpjes uitkomen. Leuk klein detail en wat veiliger dan in het fineer te boren.
Foto's zal ik morgen even maken.
En derde puntje is dat het met resonanties denk ik wel mee zal vallen. De pijpjes stoppen 1 cm voor de aansluitingen van de speaker. Draad die eruit komt is redelijk soepen dus mijn gevoel zegt dat de resonanties die eventueel kunnen onstaan, geen invloed zullen hebben op het geluid. Maar ik ga er nog even naar kijken morgen en misschien dat ik nog een "hulp"-blokje noten hout maak bovenaan...morgen maar eens naar gaan kijken.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 23 aug 2009, 0:32

De pijpjes waren niet mijn keuze geweest, ik had ze liever "blind" weggewerkt in het paneel. Hoewel laan de andere kant dit echt wel weer iets unieks geeft.

De pijpjes zijn er lang, dus je zou een redelijk lage resonantie freq verwachten. Aan de andere kant zijn ze denk ik ook relatief stijf.
Je zou even kunnen testen door er tegen te stoten wat de resonantie frequentie is. Eventueel kun je dat opnemen met je meetprogramma. Ik weet niet wat je gebruikt, maar met ARTA is zoiets lastig te doen (maar niet onmogelijk). Echter kun je in ARTA .wav files importen. Dus met windows recorder opnemen en importeren maar. Ik zou echter absoluut proberen om ze bovenaan (dus vlak voor de aansluitingen van de speaker) vast te zetten. Anders krijg je dergelijke dingen zeer gemakkelijk in resonantie.

Als laatste test zou je ook even een sinusgenerator (kan ook via de pc) aansluiten en even checken.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 23 aug 2009, 1:09

b_force schreef:Ik zou echter absoluut proberen om ze bovenaan (dus vlak voor de aansluitingen van de speaker) vast te zetten. Anders krijg je dergelijke dingen zeer gemakkelijk in resonantie.

Denk dat dat meer geldt voor losstaande pijpjes. Er komt natuurlijk een 2,5mm dikke kabel nog door de pijpjes en die zit vast aan de speaker, dus met een blokje aan het einde vastzetten heeft weinig nut omdat alles daar toch al vastzit. Denk dat het meer rond het midden misschien nog wat kan opleveren. Maar ik zal eens gaan kijken. Tot nu toe verwacht ik weinig problemen omdat alles al redelijk vast zit en resonanties zo zwak zullen zijn dat ik het denk ik niet hoor. Maar goed, we zijn er mee bezig wat altijd wel leuk is. En tijdens de metingen later van het gehele systeem kan ik gelijk de eventuele resonanties bekijken van de pijpjes.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 23 aug 2009, 1:27

Je zei zelf dat de kabels soepel zijn, dus die voegen weinig toe als verbinding. Ik neem ook aan dat ze los in de pijpjes liggen? Of passen ze exact in de pijpjes? (lijkt me lastig met een kromming).
Dan nog heb je een resonantie op de volle lengte, alsof je zegmaar een liniaal aan de rand van de tafel hebt en die aanslingert, maar dan veel erger (weinig stijfheid tov de lente van het object). Maargoed, nogmaals ik verwacht dat resonantie dan vrij laag is, dus in die zin niet gemakkelijk door je mid-woofers wordt aangesproken.

Dit is natuurlijk een vrij theoretisch verhaal. Wat je zegt, of het daadwerkelijk waarneembaar is, is nu lastig te voorspellen. Kwestie van proberen, maar je weet iig waar het aan ligt en waar je het moet zoeken :wink: . Ik ben dan ook zeer benieuwd naar je bevindingen.

Mocht je er last van hebben, stijfheid is het sleutelwoord, niet zwaarder maken met iets (in ergste geval wordt het enkel slechter op die manier). Een combi van die twee (stijfheid incl verzwaren) kan soms een goede combi zijn.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 23 aug 2009, 1:46

Edo schreef:Tot nu toe verwacht ik weinig problemen omdat alles al redelijk vast zit en resonanties zo zwak zullen zijn dat ik het denk ik niet hoor.

De resonanties van een stemvork zijn ook bijzonder zwak. O:)

Een eventueel probleem zal naar alle waarschijnlijkheid opduiken bij de overgang naar de kast. Met een niet al te harde overgang is geluidsoverdracht d.m.v. kontakt zo goed als uit te sluiten, ondanks dat het de pijpjes een fractie beweeglijker maakt. Dit laatste kan vervolgens worden opgevangen door de pijpjes over een wat grotere lengte in te klemmen, lijmen, kitten, of wat dan ook. Misschien is dat iets waar je nog goed rekening mee kan houden.

--
Edit: triangle moest stemvork zijn
Laatst gewijzigd door Marp op zo 23 aug 2009, 2:54, 1 keer totaal gewijzigd.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 23 aug 2009, 1:58

Marp, je bedoeld dat de pijpjes vooral via de kast mee zullen trillen? (dat begrijp ik uit jou tekst)

Dat is heel erg maar de vraag, een stemvork breng je zonder moeite ook zomaar in trilling als je op de juist toon zingt, speelt (of een speaker gebruikt). Sterker nog, je moet eerder bang zijn van een trilling "door de lucht" dan via de kast zelf. Maargoed ze kunnen inderdaad beiden aanwezig zijn. Het geheel stijver maken (op meer plaatsen in contact maken met bv kast/paneel om zo de effectieve snaar lengte te verkorten) en verzwaren (naar beneden brengen van de resonantie frequentie) biedt in alle gevallen soelaas. (let op, ik gebruik en en niet of, haha :lol: )

Het blijft echter gissen of het merkbaar (nadelig) hoorbaar is. Eerst meten, dan weten we daarna meer :)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 23 aug 2009, 4:46

Excuses, mijn vorige bericht is gecorrigeerd: met triangle bedoelde ik stemvork.

b_force schreef:je moet eerder bang zijn van een trilling "door de lucht" dan via de kast zelf.

Het doet er niet toe hoé de buisjes in beweging worden gebracht. Dat is de minste zorg. Het geluid wat ze eventueel op lucht overdragen is eveneens van ondergeschikt belang. Een grotere zorg is dat de buisjes bij eenzijdige montage zelfs de geringste trilling onverminderd kunnen doorgeven aan de kast indien ze hard (= ongedempt) worden bevestigd.

Zoals een stemvork zijn miniscule bewegingen duidelijk hoorbaar overdraagt op een hard oppervlak, kunnen de buisjes elk trillinkje overdragen op de bovenplaat van de behuizing bij een harde montage daarop. Feitelijk gebeurt dan exact hetzelfde als wat ik destijds bij Jeroen's ultieme monitor voorspelde als een driver hard aan de magneet werd opgehangen, en de korfrand onvoldoende zou worden gedempt: het resonerende korfrandje droeg via de relatief zware magneet trillingen over op het binnenste van de loodzware, en absurd massieve behuizing die het versterkt weergaf. Niéts is zo doordringend als kontaktgeluid, en in hard materiaal is daar slechts weinig van nodig.

Indien Edo om optische reden de buisjes niet aan béide uiteinden fixeert, is hij feitelijk beter af met iets sterker meetrillende buisjes die géén kontaktgeluid overdragen, dan met nauwelijks trillende buisjes die alles onverminderd doorgeven.

--
Ps: wordt een buisje over onvoldoende lengte in bijv. (dun) rubber geklemd, dan bestaat een kans dat hij iets eerder in beweging komt. Daar staat tegenover dat het rubber de opgeslagen energie vertraagd teruggeeft, en zodoende een sterk dempende werking op een eventuele zwiepbeweging uitoefent. Overigens vermoed ik dat inklemmen in een viltachtig materiaal hier het best voldoet.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 23 aug 2009, 11:09

Ik ben het met b-force eens, het wegwerken van de bekabeling in de baffle had voor mij een veel strakker uiterlijk opgeleverd. Dit met die dunne buisjes komt een beetje speelgoed achtig over. Maar smaak is persoonlijk natuurlijk.

Groetjes Wakter

dre

Berichtdoor dre » zo 23 aug 2009, 11:30

edo kennende komt er wel weer een passense oplossing :wink:

misschien een rvs kabelgootje laten vouwen?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 23 aug 2009, 11:57

Moet nog even kijken, maar denk dat het ongeveer hierbij blijft.
Vanmorgen iemand gesproken die veel weet van trillingsleer (vliegtuigbouw) en voorziet geen probleem. pijpje zit aan de ene kant vast aan een dikke massiefe kast, aan de andere kant via de inwendige kabel aan de speaker. Die kabel zit (bijna) strak in het pijpje.
Hierdoor is het geheel aan beide kanten gefixeerd en inwendig gedempt.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 23 aug 2009, 12:46

Edo schreef:Die kabel zit (bijna) strak in het pijpje.
Hierdoor is het geheel aan beide kantengefixeerd en inwendig gedempt.

Dat was mijn gevoel ook. Doordat die kabel er doorheen loopt zullen de buisjes niet als een stemvork gaan trillen.

Ik vind het wel een leuke oplossing zo. Het hoeft toch niet allemaal heel minimalistisch.

Edo schreef:Tweede puntje is dat er een plaatje massief noten OP de kast komt waar de pijpjes uitkomen. Leuk klein detail en wat veiliger dan in het fineer te boren.

Dat lijkt mij persoonlijk nou wel weer een beetje zonde. Als je veilig in het fineer wilt boren, klem je eerst een plaatje mdf op de baskast. Als je daar doorheen boort zal het fineer niet splinteren.

Terug naar “Oude Showcases”