Excuses, mijn vorige bericht is gecorrigeerd: met triangle bedoelde ik stemvork.
b_force schreef:je moet eerder bang zijn van een trilling "door de lucht" dan via de kast zelf.
Het doet er niet toe hoé de buisjes in beweging worden gebracht. Dat is de minste zorg. Het geluid wat ze eventueel op lucht overdragen is eveneens van ondergeschikt belang. Een grotere zorg is dat de buisjes bij eenzijdige montage zelfs de geringste trilling
onverminderd kunnen doorgeven aan de kast
indien ze hard (= ongedempt) worden bevestigd.
Zoals een stemvork zijn miniscule bewegingen duidelijk hoorbaar overdraagt op een hard oppervlak, kunnen de buisjes elk trillinkje overdragen op de bovenplaat van de behuizing bij een harde montage daarop. Feitelijk gebeurt dan exact hetzelfde als wat ik destijds bij Jeroen's ultieme monitor voorspelde als een driver hard aan de magneet werd opgehangen, en de korfrand onvoldoende zou worden gedempt: het resonerende korfrandje droeg via de relatief zware magneet trillingen over op het binnenste van de loodzware, en absurd massieve behuizing die het versterkt weergaf. Niéts is zo doordringend als kontaktgeluid, en in hard materiaal is daar slechts weinig van nodig.
Indien Edo om optische reden de buisjes niet aan béide uiteinden fixeert, is hij feitelijk beter af met iets sterker meetrillende buisjes die géén kontaktgeluid overdragen, dan met nauwelijks trillende buisjes die alles onverminderd doorgeven.
--
Ps: wordt een buisje
over onvoldoende lengte in bijv. (dun) rubber geklemd, dan bestaat een kans dat hij iets eerder in beweging komt. Daar staat tegenover dat het rubber de opgeslagen energie vertraagd teruggeeft, en zodoende een sterk dempende werking op een eventuele zwiepbeweging uitoefent. Overigens vermoed ik dat inklemmen in een viltachtig materiaal hier het best voldoet.