Zoals je ziet in de metingen van Atkinson, die geven gedrag wat je verwacht. Die metingen van soundstage zijn ongeloofwaardig. Alsof de off-axis metingen bij grote hoeken gedaan zijn vanaf een bepaalde frequentie en aan de curve tot aan die frequentie zijn geplakt. Je kunt proberen te verklaren tot je een ons weegt, ik ben bang dat het een zinloze exercitie is.
Ik zie nog steeds geen zaken aan jouw monitor die niet te verklaren zijn door resonantie, bundeling en diffractie. Geen plotselinge sprongen, golflengte bij 1000Hz is 34cm, komt overeen met ordegrootte van jouw baffle, tel mee dat on-axis een diffractiebult aanwezig is die off-axis relatief sterk daalt, zoals Ronkel aangaf, dit alles vind ik voldoende verklaring.
Je ziet een bultje rond 1000Hz, vooral off-axis. Het zou aardig zijn de poort eens te meten, kijken of dit dan prominent aanwezig is. Dat rond 600Hz ietsje energie blijft hangen zou kunnen doordat de driver niet volledig vrij is van resonantie op die frequentie.
Zie hieronder metingen van mijn ultieme monitor, met het aangepaste filter voor Toto. Deze monitor heeft een baffle die schuin loopt, vlak langs woofer en tweeter, met heel brede facetten.
Dan hieronder metingen van het vifa systeem dat ik voor mijn broer heb gebouwd. Dit lijkt veel op de Sheffield monitor CLD, met een rechthoekige baffle, tweeter off-axis en scheidingsfrequentie 1600Hz. Bij deze gesloten kast heb je geen BR-poort effecten, maar je ziet wel dat al vanaf 400Hz bundeling begint op te treden. De overgang is wat abrupter dan bij de ultieme monitor met afwijkende vorm van de baffle.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)