Sheffield Monitor CLD

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 22 mei 2009, 22:00

Spanning en sensatie. Ik heb nu provisorisch wat dempingsmateriaal aangebracht op het baffle en het blijkt dat het filter toch weer iets aangepast moest worden. Dat is nu gedaan. Nog even gauw doorwerken om de tweede speaker klaar te krijgen.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 22 mei 2009, 22:34

YEAH!! Go Marty!!!!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 23 mei 2009, 0:55

Dank voor de bemoedigende woorden :wink: . Ze zijn 'klaar'. Het meet best redelijk nu en het klinkt lekker. Ik ben benieuwd naar de (hopelijk) kritische reacties van morgen. Nu gauw naar bed!

JvS

Berichtdoor JvS » di 26 mei 2009, 18:35

Martijn M schreef:Dank voor de bemoedigende woorden :wink: . Ze zijn 'klaar'. Het meet best redelijk nu en het klinkt lekker. Ik ben benieuwd naar de (hopelijk) kritische reacties van morgen. Nu gauw naar bed!
Hey Martijn, ik heb je speaker en die van Montana gehoord. Ik was alleen van positie gewisseld toen de speakers geswitcht werden en ik heb een vermoeden dat dat meer invloed op het geluid heeft dan de wissel zelf.

Ik zag ze vooraf al in ruimte twee staan en vond ze er vooral shabby uitzien :P. Toen ik ze hoorde dacht ik wat anders. Ik dacht eigenlijk dat deze speaker met hele dure units gemaakt is, maar dat blijkt flink mee te vallen. Ik vond ze met de muziek die we luisteren (veel akoestisch, niet helemaal mijn muziek) heel erg goed klinken.

Hoe is de 'shootout' nu afgelopen? En die Dayton, waar heb je die precies vandaan? Want ik kan hem niet vinden.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 26 mei 2009, 18:42

Voor zo ver ik weet wordt dit type Dayton niet meer gemaakt.

Voor wat ik gehoord heb van de speaker van Martijn, was dat de balans erg goed was. Een dan kan ik alleen zeggen dat de design goals van papier redelijk goed gelukt zijn, want dat was ook het uitgangspunt :)

Bij die van montana verwacht ik hetzelfde, maar daar ga ik binnenkort maar eens even langs (helaas niet kunnen horen in Breda)

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 26 mei 2009, 22:28

JvS schreef: En die Dayton, waar heb je die precies vandaan? Want ik kan hem niet vinden.

Zijn inderdaad discontinued. Een vergelijkbare woofer die nog iets minder vervormd is de 8948A van Usher. Maar uiteindelijk is het filter en de uiteindelijke respons erg bepalend voor de klank en niet zozeer de vervorming van de units..

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=296-603

De dayton was nieuw 65 euro per stuk. Soms worden de Ushers in de aanbieding gedaan door PE.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 27 mei 2009, 15:39

De eenheden zijn inderdaad betrekkelijk betaalbaar, maar beide wel ontzettend goed. Wat betreft de klankkwaliteit doen deze eenheden dan ook niet onder voor veel duurdere types. Bovendien ben ik van mening dat de kwaliteit van de gebruikte eenheden maar een klein deel van de uiteindelijk klank uitmaakt. Een degelijke stille kast en een goede afstemming in het filter zijn minstens zo belangrijk.

Het was een haastklus om ze speelklaar te krijgen voor Breda. Dat was inderdaad wel te zien (slechts één matig aangebrachte laklaag op het hout, het nog los liggende filter en slordig geknipt dempingsmateriaal op het baffle), maar het had ook hoorbaar kunnen zijn: ik had bij één van de beide speakers een verkeerde weerstand toegepast in de zuigkring over de woofer, waardoor er rond 700 hertz een dip van ongeveer 3 dB was ontstaan. Bovendien had ik in het filter nog onvoldoende gecompenseerd voor de invloed van het dempingsmateriaal op het baffle, waardoor het hoge treble iets te sterk aanwezig was en de lage treble juist iets te zwak. Het zijn weliswaar subtiele afwijkingen van vlak, maar ik neem daar geen genoegen mee.

Ondanks deze problemen klonk de monitor ook in mijn oren niet echt slecht. Er is ook langer luisteren voor nodig om de deze problemen zonder metingen vast te stellen. Ik vermoed verder dat de speaker redelijk goed werd beoordeeld omdat hij minder last had van kastklank dan de meeste andere boxspeakers die er waren. Het lijkt er op dat de CLD-constructie klankmatig wel succesvol is.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 29 mei 2009, 22:22

Vandaag had ik een vrije middag. Ik ben weer lekker in de tuin gaan meten. Doordat de reflecties met mijn meetopstelling in de tuin veel later komen dan in een kamer en bovendien veel meer in niveau zijn afgezwakt, meet dit gewoon een stuk prettiger. Uit één meting in de tuin kan ik meer informatie halen dan uit tien in de kamer.

Tijdens het meten kwam ik op het volumineuze idee om een luisteropstelling in de tuin te maken. Dit is werkelijk een openbaring! Zelfs op dit moment zit ik nog te luisteren. Doordat het dichtstbijzijnde reflectiepunt (afgezien van de grond) ongeveer tien meter weg is, hoor ik nu eigenlijk alleen wat de speaker doet.
Ik dacht altijd dat reflecties noodzakelijk zijn voor een ruimtelijk klank, maar het tegendeel blijkt waar te zijn: Er zit opvallend veel diepte in de klank.

Met de OB3W valt het op dat de sweetspot heel klein is. Dit zal komen doordat een dipool het geluid richt. In een kamer is de sweetspot juist groter, omdat een zeer groot deel van wat je hoort bestaat uit eerste reflecties. Met name de reflectie tegen de achterwand zorgt er voor dat je in een kamer een grote sweetspot hebt.

De CLD Sheffield klinkt in deze opstelling ontzettend goed. Na het tweaken van de laatste paar dagen meet de luidspreker heel vlak, en dat hoor je! Hij klinkt nu heerlijk neutraal, hier in de buitenlucht. Het begint nu af te koelen... dadelijk de boel toch maar weer naar binnen brengen.

Al met al denk ik dat iedere luidsprekerbouwer zijn ontwerpen eens in de tuin zou moeten beluisteren. Dit is een veel logischer plek om op basis van klank te gaan finetunen dan in een woonkamer, met zijn eigen klanksignatuur. Behalve natuurlijk als je een speaker hebt met een heel ongelijkmatig afstraalgedrag :wink: .

EDIT: ik blijf nog even zitten. Volgens mij heb ik piano nog nooit zo ongekleurd gehoord. De dynamiek is ook ongelofelijk. Ik zou haast vergeten dat ik naar een klein 2-wegje luister :roll: . En dan het laag. Dit is strakker dan wat je ooit in een kamer kunt krijgen (al gaat dit systeem natuurlijk niet zo diep).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 14 sep 2009, 22:21, 3 keer totaal gewijzigd.

bertor

Berichtdoor bertor » za 30 mei 2009, 10:49

Haha, gave test!

Je hebt de dipolen zeker niet wat verder ingedraaid, zoals geddes dat doet met z'n waveguides? Dan zou je misschien een grotere sweetspot hebben gehad.

Maar je miste eigenlijk niks in het geluid? Op 10 meter eerste reflectie geeft geeft een vertraging van circa 60 ms, dus die zal je nog wel iets horen.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 30 mei 2009, 11:06

Ja, als ik me er op focuste, kon ik de reflectie achter me wel horen, maar die was niet alleen flink vertraagd, maar natuurlijk ook flink afgenomen in sterkte. Ik heb niet echt gespeeld met de mate van indraaien van de dipolen, maar ben wel op op verschillende afstanden van de speakers gaan zitten.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 30 mei 2009, 11:46

Leuke test Martijn! Helaas kan niet iedereen dit doen zonder problemen te krijgen met de buren.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 04 jun 2009, 0:27

In mijn kamer van een goeie drie meter bij ongeveer drieënhalve meter klinken de monitoren lang niet zo goed als ze afgelopen vrijdag buiten klonken. De akoestiek is hier ook alles behalve goed. Het laminaat op de vloer zorgt voor een duidelijk minder neutraal karakter dan het tapijt dat hiervoor op de vloer lag.
Het probleem is een bepaalde mate van 'honkyness' in het middengebied. Bijgevoegd afbeeldingen met grafiekjes. Ik denk dat de onderschriften voor zichzelf spreken. Wat opvalt is dat er nog steeds te veel energie tussen 500 en 1000 hz lijkt te zitten, terwijl dit in mijn metingen van afgelopen vrijdag niet zichtbaar is. Ook in de dichtbijmeting op de woofer zie je dat het gerommel rond 700 hz mooi onderdrukt is.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/download.php?id=18527

Verder zit er net onder 5 khz duidelijk te veel energie in de reflecties. Klankmatig valt me dit niet heel erg op, al zit er bij bepaalde opnames soms wel enige scherpte in de klank. Of 'm dat hier in zit, durf ik nog niet te zeggen. In de offaxisresponses (ook verticaal) zie ik deze benadrukking slechts marginaal terug.

Binnenkort de equalizer maar weer 's van stal halen om te kijken wat ik daar mee kan bereiken. Als iemand nog een suggestie heeft, hoor ik het graag.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 04 jun 2009, 14:11

Nu ben ik ook weer een beetje aan het meten. Door de speakers iets verder van de achterwand te zetten, wordt het probleem minder. Ze stonden dan ook op ongeveer twintig cm afstand, nu tegen de veertig.
Het is leuk om te zien dat in het reflectiespectrum een dip van ongeveer 2 dB rond het crossover zit. Er wordt, doordat ik even orde crossovers toepas, ongeveer 3 dB minder energie afgestraald rond het crossoverpunt. Misschien is het zo dat de dip in het reflectiespectrum slechts ongeveer 2 dB bedraagt doordat de sterkste reflecties in het horizontale vlak optreden, waar de optimale optelling van woofer en tweeter zorgt voor het uitblijven van de dip.
Verder vermoed ik dat de speaker voor mijn kleine kamertje iets te veel BSC heeft (een goeie vier dB). Buiten klonk de speaker dan ook niet al te dun. In de woonkamer en in Breda was hij klankmatig qua laagmidbalans redelijk in orde.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 15 jun 2009, 21:56

Na nog een aantal crossovers te hebben geprobeerd, ben ik weer teruggekomen bij het hele steile filter. Dit werkt meettechnisch en klankmatig gewoon het best. Hierbij nog even de curve die boxsim geeft en de curves van metingen onder verschillende hoeken. Het afstraalgedrag is mooi gelijkmatig. De dip rond 400 hz komt door een extra notch die ik heb geplaatst. In boxsim lijkt hij precies diep genoeg, maar uit deze metingen blijkt dat hij een fractie minder diep mag zijn. Die ga ik nog even aanpassen en dan is het filter klaar. Overigens komt het opslingeren onder 200 hz deels ook door de gatelengte.
Het gerommel in de metingen rond 1200 hz komt door de constructie waar de speaker op staat. Dat mag je dus gewoon vergeten.

EDIT: taalfout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 08 sep 2009, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 15 jun 2009, 23:08

Nog een laatste plaatje. De notch op 400 hz is iets minder diep. De constructie waar de speaker op staat is anders. De speaker staat minder hoog, waardoor ik met een minder lange gate kan meten. Ook tolereer ik iets meer (zwakke) reflecties in de meting. Voordeel is dat het gerommel rond 1200 hz weg is. Hij loopt hier voorbeeldig vlak.
Het piekje bij 700 hz lijkt echt te zijn. De woofer heeft hier van zichzelf een resonantie, maar die pakte ik aan middels een notch die tegelijkertijd ook hielp met de BSC. Waarschijnlijk werkt dit iets minder goed nu ik de weerstandswaarde van de notch op 400 hz heb aangepast. De BSC werkt nog steeds, maar de notch iets minder perfect. Ik ga nog even proberen dit met wat waardeaanpassingen op te lossen, maar ik ga zeker geen extra notch inzetten voor dit restje; dat is het gewoon niet waard. Het gaat om een resonantie met lage Q en een amplitude van maximaal 1.5 dB. Dat grenst aan het onhoorbare. Overigens zet vanaf ongeveer 600 hz de bundeling van de woofer de versnelling in, waardoor het bultje klankmatig gezien waarschijnlijk nog minder zal opvallen.
Al met al ben ik heel tevreden met deze speaker. Hij klinkt en meet heel goed.

PS: 3khz is diffractie
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 23 jun 2009, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 19 jun 2009, 19:50

De monitoren staan nu opgesteld in mijn slaapkamer van 3,5 bij 3 meter. De bijgevoegde afbeelding laat drie curves zien die zijn afgeleid van dezelfde impulsresponse. Eén curve geeft de response zonder gating, een tweede geeft het directe geluid inclusief een aantal zwakke reflecties en de derde curve geeft het reflectiespectrum. De microfoon bevond zich in de buurt van de luisterpositie.

Wat valt op? In het reflectiespectrum is een scherpe stijging onder ongeveer 600 hertz zichtbaar. De speaker begint vanaf 600 hertz flink te bundelen, maar door de BSC is de on-axisresponse vlak gehouden. Dat betekent dus dat onder 600 hz relatief te veel energie in de powerresponse zit. Het is lastig om hier een waardeoordeel over te vellen. Met de equalizer heb ik de powerresponse vlak getrokken, maar dat klinkt veel te iel. Heeft iemand hier ervaring mee?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 19 jun 2009, 21:28

Martijn, dit klinkt gewoon goed. Je moet dit niet recht gaan trekken. Luister naar Linkwitz, die al tot de conclusie komt: zorg dat de speaker goed is anechoisch, met een klein beetje tuning naar smaak klinkt ie dan goed. We snappen gewoon nog steeds te slecht hoe ruimterespons en gehoormatige indruk corresponderen, speciaal in kleine ruimtes met veel vroege reflecties.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 19 jun 2009, 22:09

Mja, het is lastig. Kijk maar eens naar het plaatje dat ik heb gepost op Ma Jun 15, 2009 9:56 pm. Je ziet dat de bundeling vanaf 600 hz in een hogere versnelling gaat.

bertor

Berichtdoor bertor » za 20 jun 2009, 11:19

Roomcorrectiesystemen zoals Tact/Lyndorf gebruiken altijd een target curve die niet recht is. Vanaf 600 - 1000 Hz beginnen deze af te lopen tot -4 dB op 10 kHz, het laag is vaak iets aangezet:

http://www.tactlab.com/Did_You_Know2.html

Maar waarom dat zo is, geen idee.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 jun 2009, 11:31

Hoge frequenties worden in je luisterruimte altijd meer gedempt dan de lage. Je bent gewend aan dit fenomeen, ook van de huis, tuin en keukengeluiden. Zelfs een rondstraler laat daarom een aflopende energie curve zien op de luisterplek. Dat moet je dus niet gaan corrigeren.

Feitelijk proberen de systemen als Lyngdorf kunstmatig een energiecurve te realiseren die een volledig evenwichtige speaker zou laten zien in de 'gemiddelde', goed maar niet teveel gedempte, luisterruimte.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 20 jun 2009, 11:58

Ik vraag me af hoe het kan dat de bundeling van de woofer vanaf 600 hz ineens zo snel gaat. Simulatiesoftware die ik gebruik voorspellen dit gedrag niet. Het zou te maken kunnen hebben met de constructie waar de speaker tijdens de metingen op stond. Dit leidde sowieso tot het gerommel rond 1000 hz, maar misschien ook tot te veel laag. De stellage vormde eigenlijk een heel groot baffle, iets breder dan de monitor en tot aan de vloer.
Dit 'baffle' zal het echter niet niet geheel verklaren, want inroom zie ik het dus duidelijk terug in de powerresponse. Ik ga er nog even op broeden :roll: . Bij de volgende buitenmeetsessie zorg ik in ieder geval voor een mooiere stellage zonder extra baffle onder de speaker.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 20 jun 2009, 12:16

Ik zie helemaal geen bundeling direct boven 600Hz. Dit fenomeen toewijzen aan bundeling is 'jumping to conclusions'. Wat ik zie is een toename van energie rond 500Hz. Dit is veel waarschijnlijker een combinatie van reflecties die toevallig zo uitpakt. Als je je speaker netjes anechoïsch opmeet ga je echt geen plotselinge bundeling vanaf 600Hz zien.

bertor

Berichtdoor bertor » za 20 jun 2009, 12:26

De powerresponse in room kun je het beste opmeten met een spatial average, dan sluit je die toevallige interferentie uit. Daarna middelen met 1/3 octaaf.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 20 jun 2009, 12:33

Kijk dan nog even naar mijn metingen die ik heb gepost op Ma Jun 15, 2009 9:56 pm (ik heb geprobeerd die in deze post opnieuw te laten zien, maar ik weet niet hoe dat moet). Vanaf 60 graden zie ik bij 600 hz een duidelijke sprong. Ik heb de speaker niet rondom gemeten, maar het lijkt me waarschijnlijk dat dit gedrag bij nog grotere hoeken dan 90 graden nog sterker wordt. Dit zou goed te rijmen zijn met de inroommetingen waarbij in het reflectiespectrum een duidelijke stap bij 600 hz zit.

JvS

Berichtdoor JvS » za 20 jun 2009, 12:44

Martijn M schreef:ik heb geprobeerd die in deze post opnieuw te laten zien, maar ik weet niet hoe dat moet).

Gewoon zo toch?

Afbeelding

Terug naar “Oude Showcases”