Groundsound actief filter werkend!

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

harryeng

Groundsound actief filter werkend!

Berichtdoor harryeng » zo 15 mar 2009, 9:34

Ik heb mijn Groundsound DCN23 actief filter werkend!

Hij is nog niet helemaal klaar. Ik moet de automatische inschakeling nog voor elkaar maken, en ook de luidspreker aansluitingen vanaf de tweeter versterker zijn nog tijdelijk. Maar er komt muziek uit, dus vindt ik dat ik hem mag laten zien! :lol:

Ik ben erg tevreden over het resultaat. Er zaten best wel wat problemen in de weergave van mijn huidige speakers, en deze kon ik er met dit actief filter goed uitkrijgen. Stom genoeg heb ik de uiteindelijke resultaatmeting niet opgeslagen. Volgende week zal ik opnieuw meten, en dan een thread opzetten met hoe, wat en waarom ik de filtering heb ingezet. :oops:

Maar hierbij toon ik in ieder geval de kast, en de opbouw.

Groeten, Harry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 15 mar 2009, 9:43

Ik heb het complete filter in een eigen kast opgebouwd, gemaakt van koper. Ook de aansluitingen naar buiten toe zijn op een eigen aluminium plaatje opgezet, zodat ik het complete filter eenvoudig van kast naar kast kan omzetten. Een ding heb ik als DIY wel geleerd; het is nooit goed genoeg, dus verwacht ik nog best wel wat wijzigingen.

Naast de voeding is nog voldoende plaats voor een aan/uitschakel vertraging. (de kabel hiervoor zie je al los in de kast liggen). De groundsound heeft wel een redelijke inschakelbeveiliging, maar bij uitschakelen hoor je geluid. Niet gevaarlijk, maar bij een perfecte set past het niet helemaal....

De opbouw is hetzelfde als mijn stereo voeding http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8219/

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 15 mar 2009, 9:47

De bekabeling is KCAG zilverbekabeling van Kimber. Om de hoogfrequent storingen tegen te gaan, is het filter in een koperen doos geplaatst. De KCAG bekabeling is in een ruim jasje van een EMV shield gelegd (met minimaal 2 mm tussen de bekabeling en het shield om capaciteitsproblemen te voorkomen).

Er zijn twee outputs naar buiten aangesloten. De derde is intern direct naar de Hypex voeding gebracht.

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 15 mar 2009, 9:56

En dan de buitenkant. Samen met mijn dubbele versterker heb ik dus nu drie kanalen tot mijn beschikking. (2x400 en 1x180 "Watt" per luidspreker).

Zoveel aansluitingen zorgen altijd voor een kabelsalade, maar ik heb al zoveel mogelijk geoptimaliseerd. Op het plaatje is heb ik alles aangesloten. Momenteel zal de derde speakeraansluiting trouwens vrijblijven. Deze is voor de komende speaker geinstalleerd. De andere set is trouwens in spiegelbeeld. Hiermee voorkom ik dat de signaalkabel de 230 VAC voeding moet kruisen vanuit de voorversterker.

De 230VAC aansluiting is doorgelust. Dit zijn de grote powercon connectoren in het midden. (de onderste gaat door naar mijn luidspreker, dit is nu nog een elektrostaat). De aan/uit schakelaar kon ik helaas niet boven elkaar krijgen zonder intern te dicht in de buurt van actieve schakelingen te komen.

Hiernaast zie je de doorlussing voor de aan/uit schakeling. Beide kasten (hoewel de actieve kast nog niet klaar is...) schakelen aan/uit op commando vanuit de voorversterker.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 15 mar 2009, 10:12

Interesting!!!

Hoe krijg je je kast/metaal zo mooi bewerkt???

Jan

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 15 mar 2009, 10:21

Wowly schreef:Interesting!!!

Hoe krijg je je kast/metaal zo mooi bewerkt???

Hoi Jan, met veel geduld. Ik heb een kleine knipschaar gekocht van 40 cm, en een kleine kolomboor. Samen rondom de 200 euro, maar voldoende om behoorlijk wat te kunnen realiseren. Zeker als je wat tijd neemt om e.e.a. recht te vijlen... :wink:

Voor de achterkant gebruik ik nog altijd de mooie service van Schaeffer.

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 15 mar 2009, 10:49

Ik ben trouwens helemaal iets vergeten te vertellen over de werking van het filter!

Voor mij werkt het perfect. Het heeft de bekende valkuil van "te eenvoudig in het gebruik". Je meet de losse weergevers, en importeert de gemeten curves in het XOVER programma. Hierna kan je allerlei filters toepassen, en het te voorspellen resultaat direct bekijken. Er zijn handige opties zoals shelving, om de baffle step te egaliseren. Ten opzichte van passieve filters, zijn er een aantal voordelen. Je kunt niet alleen zaken weghalen, maar ook zaken toevoegen. Ik vindt het zelf heel makkelijk werken. Binnen een uur had ik mijn eerste filtering werkend. 8)

Zo makkelijk, dat je snel de fout maakt te geloven wat je op je beeldscherm ziet. Mensen die al veel eigen filters gemaakt hebben, weten al wat ik bedoel. Het feit dat je maar een curve in je systeem laadt, betekent dat je optimaliseerd op maar een as. Je kan het dus perfect maken op axis, maar grote problemen veroorzaken op de andere assen. Uiteindelijk heb ik het xover programma gebruikt om tot een eerste indruk van filtering te komen, en heb daarna rechtstreeks op Clio gekeken voor het resultaat. Dit gaat ook heel makkelijk. Een wijziging invoeren en naar het filter sturen is secondenwerk.

Mijn box is nu een tweeweg systeem, met een elektrostaat boven en een 17 cm woofer er onder. Deze commerciele speaker had on-axis een dip rondom het overname gebied (1600Hz) van 2DB. Op tien graden was dit al 6 DB. Hierbij begon de daling op 1000 Hz, en liep weer langzaam op tot 3000 Hz met een kleine overshoot. Waarom? Beide weergevers hebben rondom dit gebied al een natuurlijke afval.

Ik heb nu met de filtering de tweeter een cm verplaatst, zodat nu alles op eenzelfde tijdas zit. Verder heb ik een 4e orde filtering gemaakt, die iets hoger ligt. Hij ligt nu op 2500 Hz. Hierbij is de woofer 3 DB omlaag gebracht. En nee, het is niet eenvoudig het opgeven van 2500 DB. De woofer heeft nu bijvoorbeeld een 4e orde op 3200 DB, met een scherpe notch op 3400 DB. Daarmee kom je akoestisch (0p de 10 graden as) netjes op een 4e orde van 2500 Hz uit. Uiteindelijk kom ik nu netjes op 1DB afwijking, tussen 50Hz en 15000 Hz. Op 3DB van 30 tot 20000. En ja, ik kan nog verder komen. Maar die wijzigingen kon ik niet horen.

Problemen? Nee. Wel verbeterpunten. Je kunt alleen even orde filtercurves kiezen. Maar met notches etc. kan je natuurlijk ook zelf een curve opgeven. Het aan/uitschakelen moet je goed regelen met je versterkers.

Ik ben erg tevreden. Het resultaat durf ik zelfs spectaculair te noemen, maar dat mag iedereen voor zichzelf beslissen. :P

Nog een waarschuwing bij het inzetten van dit filter. Het is meer werk als je denkt! Een goede filtering bedenken gaat wel. Twee filters inbouwen ook. Maar bedenk dat je dan ook zes versterker kanalen nodig hebt. Een meer voedingskabels. En zes luidspreker kabels. En signaal kabels. :twisted:

Groeten, Harry

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 15 mar 2009, 12:40

dat is snel gegaan Harry.

je verhaal rond on-axis, rechte curve en spectaculair resultaat kan ik volledig bevestigen.
Dat was ook mijn ervaring wanneer ik de eerste maal een DSP inzette.

Volgens mij zijn de voordelen van DSP in de DIY wereld sterk onderschat omdat de meesten het vrij complex vinden. Maar eens je er mee gestart bent denk ik niet dat je nog terug gaat.

Wat de metingen betreft zou ik adviseren om met de RTA meting te werken in je Clio. Je kunt daarmee op verschillende luisterposities meten en een gemiddelde laten berekenen.
Mijn target curve is >6db boost onder de 200 hz, 2 db demping, breedbandig rond 2 khz en een voorzichtige boost vanaf 8 khz.
De meesten zullen hier een 'loudness' effect verwachten, maar dat is het in die afstelling (nog) niet.
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat uitpakken.

Groeten en succes,
Ed.

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 15 mar 2009, 13:43

Hoi Ed,

Ik ga inderdaad ook de RTA methode toepassen. Maar je kent het fenomeen: apparaat klaar, dan direct in gebruik nemen. De komende tijd zal ik waarschijnlijk steeds een stapje verder richting nirvana komen. (totdat ik weer aan een volgend veel beter apparaat of box begin) :lol:

Zelf ben ik nu uitgekomen op: 3DB boost vanaf 40Hz omlaag, (afgekapt op 30Hz met 8e orde filter) . Rond 8K een 0.6 gain breedbandig, vanaf 10K een afval met 1DB. Daarmee realiseer ik over het geheel een licht dalende curve. Maar deze factoren zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de ruimte op laag, en de tweeter op hoog. De elektrostaat heeft hierbij duidelijk onregelmatige curve.

Dat was het resultaat van een nacht inwerken, en een dag serieus meten. Dat was niet makkelijk. De elektrostaat moet je eigenlijk pas na 2 meter gaan meten, anders heb je last van het chamfer fenomeen. Maar dat gaat niet, dan heb ik teveel last van reflecties. Dus een farfield van 1.2 meter. Verder dan weer een nearfield van de woofer, waar ik een nearfield van de port -10DB bij moet optellen, dan gelijktrekken met de farfield, vervangen vanaf 250Hz. Pfff. Gelukkig wordt de volgende een gesloten kast! [-o<

Groeten, Harry

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 15 mar 2009, 17:44

Harry,

van een near-field meting zou ik mij bij het afstellen van de DSP niet veel aantrekken eigenlijk.

Als ik het goed begrijp heb je dus nu een wooferkastje met daarop aangevuld de Eelctrostraat.
De woofer is een reflex type en de Electrostaat staat daar vlak bij.
Er staat nergens een passief filter tussen, dus beide hangen direct aan de eindtrappen. Klopt dit?

zo ja, dan zou ik de volgende werkwijze hanteren:
- De woofer kan vanzelfsprekend afgesteld worden met meetapparatuur dmv een near-field meting.
- De Electrostaten, daar is weinig aan af te stellen. Waarschijnlijk zijn deze dipool uitgevoerd. Een nearfield meting heeft hier imo geen waarde.
- Aangezien er geen scheidingsfilter aanwezig is, is er aan de speaker op zichzelf niets af te stellen en is elke dichtbij meting niet relevant.

om die redenen zou ik dan alleen met metingen werken op de luisterplek zelf. Met deze meting bedoel ik zuivere Real Time Analysis (RTA) op en rond de plaats waar je oren zich bevinden. Als je één zetel hebt zou je de microfoon in een cirkel van 40 cm kunnen bewegen tijdens de RTA en dan de gemiddelde waarde nemen (Clio heeft die funktie).
Indien er meerdere zitplaatsen zijn zou ik de microfoon dan over een groter vlak bewegen.
Deze meting kun je dan voor de beide drivers doen, zowel voor L als R. Dus 4 meetcurves.

Beginnen zou ik dan met het corrigeren van de ruimte akoestiek problemen. De woofers dus. Voor elke woofer kun je dan de enorme peaken weghalen waar staande golven ontstaan. Dat zullen er waarschijnlijk 2 zijn per woofer. Eén of meerdere dallen zullen eveneens aanwezig zijn. Die zou ik voorlopig laten voor wat ze zijn. Als je deze gaat boosten kom je nergens. Je stopt er dan een massa energie in zonder dat het dal werkelijk weg gaat.
Tenslotte kun je het resultaat controleren door het L en R kanaal opnieuw te meten en dit te vergelijken met de meting van de 2 woofers samen. Deze laatste meting moet sowieso overal boven de aparte woofercurves uitkomen, anders werkt je fase tegen.

Als tweede taak zou ik dan de Electrostaten meten en corrigeren op grote onlineariteiten, nog geen detail, noch voicing. Vooral in het lagere gebied is het nu belangrijk om een mooi random verloop te krijgen. Ook hier zou ik voor het laagste gebied dat ze weergeven, het L en R apart bekijken.

De volgende stap is dan het zoeken van de scheidingsfrekwentie. Als je in de Groundsound met Présets kunt werken, dan zou je 2 of drie aparte instellingen kunnen maken, ééntje op een lage en ééntje op een hoge cross om dan via luisterervaring uit te zoeken welke instelling het best klinkt.

Als laatste stap kun je dan fine-tunen en een voicing toepassen. Metingen steeds op de luisterplaats met gemiddelde waarden.

Of dit de juiste methode is durf ik niet te beweren, maar dit zijn mijn bevindignen na 6 maanden try-&-error.

Groeten,
Ed.

harryeng

Berichtdoor harryeng » ma 16 mar 2009, 22:05

Nou,

Ik heb natuurlijk goed geluisterd wat Ed in 6 maanden geleerd heeft, om in een avond ook weer een goede stap te maken. Mijn elektrostaat is wel een dipool, maar deze heeft achter zich 2 meter vrije ruimte met daarna een diffusor. Mijn inschatting was dus dat ik toch een far-field meting zou moeten opzetten. 8)

Maar, Ed heeft laten zien dat hij weet waarover hij praat, dus natuurlijk beide opties geprobeert. Wat blijkt: de diffusor achter de elektrostaat werkt goed. De reflecties komen wel, maar in ieder geval ruim vertraagd, ze weinig invloed meer hebben op de meting. Wel in DB, maar niet in spreiding. Dat maakt het leven een heel stuk gemakkelijker! In ieder geval heb ik vanaf de luisterpositie geen last van de chamfer effecten, dus meet ik wat ik wil horen.

En wat heb ik met deze data gedaan: Een nieuwe afstemming. De overname frequentie is nu omlaag gebracht naar 1800 Hz, 4e orde. Een baffle step compensatie rond 400 Hz, de membraamresonantie van de woofer gedempt, twee kleine notches geplaatst.

In eerste instantie alles vlak gemaakt, maar dat resulteerde niet alleen in een vlakke curve, maar ook een vlak geluid. :oops:
De huidige instelling ziet er veel minder mooir uit. Maar klinkt als muziek. Dit zijn plaatjes inclusief reflecties. De nearfield geeft een licht vallende lijn van 400Hz tot 20.000 Hz. :lol:

Wat plaatjes.

harryeng

Berichtdoor harryeng » ma 16 mar 2009, 22:14

En dit is de opstelling.
De versterkers moeten natuurlijk achter de speakers komen, maar nu moet ik ze nog met de hand aan en uit zetten.

harryeng

Berichtdoor harryeng » vr 27 mar 2009, 10:22

Vakantie! Maar voor ik vertrek wil ik nog even het bereikte resultaat opgeven. Nadat ik de eerste instellingen heb opgegeven, ben ik er eerst bewust twee weken afgebleven om te kijken wat nu het verschil was met de oude oplossing.

Conclusie: dik tevreden. Eigenlijk is het op alle fronten erg vooruit gegaan. :D Waarom eigenlijk? Als je kijkt naar de regeling die ik nu in de Groundsound geplaatst heb, zijn de wijzigingen ten opzichte van de oude installatie helemaal niet zo groot. De filtering is naar een 4e orde gegaan, en iets naar boven geschoven. De notches voor de woofer zijn wat exacter geplaatst dan de analoge oplossing, en ik heb in het hoog geen gebruik meer gemaakt van een notch, maar van een versterking om alles mooi recht te krijgen.

Ik ga geen bla bla verhalen houden over het uiteindelijke geluid, maar het is sterk gewijzigd. De oude opmerkingen van de speakers (laid back, soundstage achter de speakers, wollig in laag) zijn helemaal weg.

Tja, ligt dat aan de Groundsound? Ik denk het eigenlijk niet. Volgens mij is dit veel meer het resultaat van het gebruik van een actieve oplossing, gecombineerd met goede versterkers. Mogelijk dat het zelfs een ietsje pietsje beter zal klinken met een analoge actief filter. Maar ik wil toch iedereen aanraden om een digitaal actief filter zoals een Groundsound te kopen, om zo snel de juiste instellingen terug te vinden. :idea:

Conclusie: Hij blijft!

Groeten, Harry

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 27 mar 2009, 15:33

Zo hé, dat klinkt goed zeg!

Dat je een set dermate kunt veranderen!

Jan

Terug naar “Oude Showcases”