Ik ben trouwens helemaal iets vergeten te vertellen over de werking van het filter!
Voor mij werkt het perfect. Het heeft de bekende valkuil van "te eenvoudig in het gebruik". Je meet de losse weergevers, en importeert de gemeten curves in het XOVER programma. Hierna kan je allerlei filters toepassen, en het te voorspellen resultaat direct bekijken. Er zijn handige opties zoals shelving, om de baffle step te egaliseren. Ten opzichte van passieve filters, zijn er een aantal voordelen. Je kunt niet alleen zaken weghalen, maar ook zaken toevoegen. Ik vindt het zelf heel makkelijk werken. Binnen een uur had ik mijn eerste filtering werkend.
Zo makkelijk, dat je snel de fout maakt te geloven wat je op je beeldscherm ziet. Mensen die al veel eigen filters gemaakt hebben, weten al wat ik bedoel. Het feit dat je maar een curve in je systeem laadt, betekent dat je optimaliseerd op maar een as. Je kan het dus perfect maken op axis, maar grote problemen veroorzaken op de andere assen. Uiteindelijk heb ik het xover programma gebruikt om tot een eerste indruk van filtering te komen, en heb daarna rechtstreeks op Clio gekeken voor het resultaat. Dit gaat ook heel makkelijk. Een wijziging invoeren en naar het filter sturen is secondenwerk.
Mijn box is nu een tweeweg systeem, met een elektrostaat boven en een 17 cm woofer er onder. Deze commerciele speaker had on-axis een dip rondom het overname gebied (1600Hz) van 2DB. Op tien graden was dit al 6 DB. Hierbij begon de daling op 1000 Hz, en liep weer langzaam op tot 3000 Hz met een kleine overshoot. Waarom? Beide weergevers hebben rondom dit gebied al een natuurlijke afval.
Ik heb nu met de filtering de tweeter een cm verplaatst, zodat nu alles op eenzelfde tijdas zit. Verder heb ik een 4e orde filtering gemaakt, die iets hoger ligt. Hij ligt nu op 2500 Hz. Hierbij is de woofer 3 DB omlaag gebracht. En nee, het is niet eenvoudig het opgeven van 2500 DB. De woofer heeft nu bijvoorbeeld een 4e orde op 3200 DB, met een scherpe notch op 3400 DB. Daarmee kom je akoestisch (0p de 10 graden as) netjes op een 4e orde van 2500 Hz uit. Uiteindelijk kom ik nu netjes op 1DB afwijking, tussen 50Hz en 15000 Hz. Op 3DB van 30 tot 20000. En ja, ik kan nog verder komen. Maar die wijzigingen kon ik niet horen.
Problemen? Nee. Wel verbeterpunten. Je kunt alleen even orde filtercurves kiezen. Maar met notches etc. kan je natuurlijk ook zelf een curve opgeven. Het aan/uitschakelen moet je goed regelen met je versterkers.
Ik ben erg tevreden. Het resultaat durf ik zelfs spectaculair te noemen, maar dat mag iedereen voor zichzelf beslissen.
Nog een waarschuwing bij het inzetten van dit filter. Het is meer werk als je denkt! Een goede filtering bedenken gaat wel. Twee filters inbouwen ook. Maar bedenk dat je dan ook zes versterker kanalen nodig hebt. Een meer voedingskabels. En zes luidspreker kabels. En signaal kabels.
Groeten, Harry