Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

Berichtdoor Henkjan » vr 09 sep 2011, 21:33

het lijkt me, gezien de originele toepassing van de tweeter, logisch dat die in deze opstelling uiteindelijk goed uitkomt, want zo unbaffled wordt die in de auto immers meestal ook gemonteerd, in zo'n klein opzetkastje op t dash of aan de A-stijl.

wat betreft de opmerkingen over het opzettelijk zeer off axis beluisteren van de midwoofers, en dat dub dat als zuiverder beoordeeld. (toevallig?? als de woofers in een auto deur worden gemonteerd, luister je ook sterk off-axis) kan dit effect worden verklaard doordat je dankzij de bundeling ook de vervorming minder hoort?

je zou toch bijna gaan denken dat dit setje door Pioneer echt goed ontwikkeld is, en dan niet (alleen) door de marketing afdeling. :wink: als je t thuis wil gebruiken heb je alleen een vrij rare opstelling nodig :lol:

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » vr 09 sep 2011, 22:41

Henkjan schreef:het lijkt me, gezien de originele toepassing van de tweeter, logisch dat die in deze opstelling uiteindelijk goed uitkomt, want zo unbaffled wordt die in de auto immers meestal ook gemonteerd, in zo'n klein opzetkastje op t dash of aan de A-stijl.

wat betreft de opmerkingen over het opzettelijk zeer off axis beluisteren van de midwoofers, en dat dub dat als zuiverder beoordeeld. (toevallig?? als de woofers in een auto deur worden gemonteerd, luister je ook sterk off-axis) kan dit effect worden verklaard doordat je dankzij de bundeling ook de vervorming minder hoort?

je zou toch bijna gaan denken dat dit setje door Pioneer echt goed ontwikkeld is, en dan niet (alleen) door de marketing afdeling. :wink: als je t thuis wil gebruiken heb je alleen een vrij rare opstelling nodig :lol:

Ben ik niet met je eens.
Ze hebben naar mijn idee gewoon goede speakers gemaakt, de akoestiek in een auto is wel totaal anders, maar toen alles nog standaard in een kast hier zat en ik gewoon recht van voor naar de speakers luisterde klonken ze echt ook zeer goed.
Met een grote baffle was 5.6 ohm voldoende
Beter dan een Kef Q9 in elke geval die ik ook heb, dikke miskoop trouwens.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » vr 09 sep 2011, 22:53

Het knetterd en rateld nog steeds door mijn hoof met die weerstand.
Dat de condensator dan meer impedantie ziet en anders filterd.
Zou de weerstand minder het crossover punt beinvloeden als de weerstand als eerste komt ? en dan pas de condensator, tweeter ed ?
Of zit ik nu weer fout?

Dan ziet de condensator de weerstand toch niet meer, of wel ?
Hij mag nooit tussen de condensator en tweeter zitten, dan ga je de impedantie veranderen, niet als hij direct aan de uitgang van de versterker zit, aan de plus dus. ( om het goed te visualiseren )
Met het plaatsen van een condensator voor en of op de tweeter suggereer je impedantie aanpassing, en daar gaat het dus niet over, of wel ?
Kegel mij erin als ik er naast zit, alsjeblieft.
Tijd voor een wijntje :oops:
Laatst gewijzigd door Theduboracle op vr 09 sep 2011, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 10 sep 2011, 0:14

Wie zit nog in het papier en de geleerde formules op school van de MTS.
Ik ben zeer benieuwt.
Volgens mij hoort die weerstand op die plek alleen, of willen ze mij gewoon porren om toch 2 stuks te kopen.
Commercieel een betere berekening is dat, een in serie en parallel over de tweeter. :arrow:

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 10 sep 2011, 11:55

Ik zit nu mooi met die duure weerstand dus, 30 euro de stuk of zo.
Ik kan hem daar wel plaatsen, maar dan is het volume verlies veel meer, veel te veel.
Anders wordt dat gecompenseert door de spoel die parallel weer er op staat.
Al zou ik 2 stuks willen plaatsen op de goede manier weet ik geeneens of die waardes wel te krijgen zijn in deze serie weerstanden van Caddock MV.
Ook weer een probleem, en het wordt dan dubbel zo duur.
Ik ga geen andere weerstanden gebruiken, daar klinkt deze mij te goed voor.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op za 10 sep 2011, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 10 sep 2011, 11:57

Dit is zo lastig allemaal om op een forum uit te leggen. Waar het bij begint is dat je snapt dat een filter een netwerk is van takken en knooppunten. Elke tak bestaat uit een aantal componenten die parallel OF in serie geschakeld zijn en de impedantie van de tak bepalen. De volgorde maakt bij serieschakeling binnen de tak niet uit voor de impedantie van die tak. Als je takken verplaatst, bijvoorbeeld binnen jouw filter voor de tweeter de condensator en de weerstand verwisselt, verander je het netwerk en verandert de overdracht van het filter sterk. Dit is toch allemaal vrij elementair, wetten van ohm, Kirchoff etc. Zie deze wikipagina en onderaan kun je klikken op netwerkanalyse. Als dit soort zaken niet in je kop zit en je daar nog heel hard over na moet denken, dan gaat het inderdaad kraken ja.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 10 sep 2011, 13:22

jeroen_d schreef:Dit is zo lastig allemaal om op een forum uit te leggen. Waar het bij begint is dat je snapt dat een filter een netwerk is van takken en knooppunten. Elke tak bestaat uit een aantal componenten die parallel OF in serie geschakeld zijn en de impedantie van de tak bepalen. De volgorde maakt bij serieschakeling binnen de tak niet uit voor de impedantie van die tak. Als je takken verplaatst, bijvoorbeeld binnen jouw filter voor de tweeter de condensator en de weerstand verwisselt, verander je het netwerk en verandert de overdracht van het filter sterk. Dit is toch allemaal vrij elementair, wetten van ohm, Kirchoff etc. Zie deze wikipagina en onderaan kun je klikken op netwerkanalyse. Als dit soort zaken niet in je kop zit en je daar nog heel hard over na moet denken, dan gaat het inderdaad kraken ja.

Hahahah. ik moet er wel om laggen, ik weet hoe spanningen en stromen zich gaan verdelen binnen een schakeling, het principe snap ik helemaal, dat soort zaken had ik veel op de lts electro.
Dat jij nu aankomt en dat het de wet van Kirchhoff wist ik echter totaal niet, dat hebben ze mij nooit verteld.
Ingewikkelde griekse tekens er bij, en het lijkt wel weer heel wat, hahaha.
Ik snap dit heel goed, dat is het probleem ook niet zo.
In mijn kop begint het vooral te kraken met wat ik heb gehad op school bij de kmbo.
Cos phi, impedanties van spoelen en condensatoren, weerstand in serie met condensator en spoel, parallel, en dan van die grafieken daarvan uit tekenen hoe spanningen voorijlen, naijlen, in een hoek die cos phi heet en ga maar door, ook met impedantie, je weet wel.
Ik had het daar flink moeilijk mee, en was er niet zo heel goed in, een 6 of een 5 had ik er voor.
Ook XL en Xc berekenen en zo, mooi voor waarde bepaling voor filters ed.
Ik kan het ook niet uitstaan dat ik niet meer weet hoe Xc voor een C berekende, daar zit die koppijn.
Misschien dat jij dat zo weet.

8ohm= 1 gedeelt door. 2pi * F * C
8ohm= 1 gedeelt door 6,28 * 2500 Hz * 0.0000056 Farad

Als je dit combineerd met een spoel berekening kun je een impedantie grafiek uit rekenen waar je het crossover punt kunt zien.
Als ik dit nu uitreken kom ik niet meer op die 8 ohm, in serie en of paralell die de driver gaat dempen.
De optelsom van een dit 12 db filter op deze manier is altijd 16 ohm, de spoel en condensator reageren zo dat de impedantie gelijk blijft.
Met een tweeweg filter is de optelsom dus weer 8 ohm.

Het moet ook niet ingewikkelder worden dan dit moet ik zeggen, ik ben geen electronica technicus.
Op school werdt meer gedoelt op draaistroom motoren, en of filters natuurlijk.
Mijn kennis houd op waar die printplaat gaat beginnen, jij hebt er zeker veel meer verstand van.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 10 sep 2011, 14:57

Maar ja, het is er toch gebeurt bij die caddocks die ik niet in die waardes kan krijgen voor een serie parallel schakeling, dan houd het op.

Verder rekenen heeft geen zin.

sietse

Berichtdoor sietse » za 10 sep 2011, 19:45

Het helpt wel es as iemand een domme vraag stelt.
Wat is nou eigenlijk het probleem?
Filtertje 6dB? Verzwakkinkje voor de tweet? met of zonder baffle?
Simpel toch.... :sure:

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 10 sep 2011, 22:19

Tok schreef:
Theduboracle schreef:De tweeter is te draaien om die reden, en de mid/low driver staat met de linker conuswand haaks gericht op de luister positie. Op die manier hoor ik enkel de linker conuswand en niet allebij wat vervorming veroorzaakt door overlapping van de twee conus wanden zelf. Recht van voor luisteren klinkt dus slechter om die reden.

Hier kan ik je even niet volgen Dub. Kan je een schetsje maken met je luisterplek, en hoe de luidsprekers dan staan?

Probleem is wel opgelost, het blijft zo, kan niet anders.
Ik moest even flink geactiveerd worden.

Het probleem is eigenlijk ergens een dal in de weergave door die 10 ohm, maar dat valt wel mee denk ik.
Ik kan zelf niet berekenen hoe of wat, maar de grafieken van Jeroen geven ook wel weer dat het wel meevalt.
Ik kan die 10 ohm ook wel aan het begin van de keten zetten, maar dan ben ik een andere waarde nodig.
Dan ziet de condensator dat impedantie verschil niet, moet toch niks uitmaken.
Het kan ook niet om weerstanden zoals aanbevolen serie en parallel te plaatsen, Caddock leverd niet die waarden, dat is het uiteindelijke probleem.

Ik zit aardig goed met dat gepeins hier zie ik.
Voor een enkele weerstand in serie is de uitkomst in db ergens in de buurt wat ik berekend had. 10 a 11 db namelijk.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 11 sep 2011, 1:04

Kennen we elkaar, Dubbie?

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 11 sep 2011, 11:22

bert stoltenborg schreef:Kennen we elkaar, Dubbie?

Ben je serieus ?

Het zou best kunnen, dan zou dat het beste mogelijk zijn door de lts of kmbo in Emmen.
Of vaag ergens anders van, ik weet niet.

Vertel, je maakt mij nieuwsgierig.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » zo 11 sep 2011, 11:33

Ach natuurlijk, van het homerecording.be.
De dempingsman ben je, ik krijg de slappe lach al weer.
De domme demping die mij uit het forum heeft laten vliegen.
Dat wat demping is, of je aan hele duurre demping helpen.
Je hebt toch een bedrijfje of zoiets, je moest niks hebben van vloer bedekking of eierdozen aan de muur, ik weet het nog zeer goed.
Ik heb nu piepschuim met noppenschuim erop tegen de achterliggende muur van de luisterplek, dus alleen achter.
Goedkoper kan het niet, een verschrikkelijk effect had dat op het geluid, weg frequentie overlappingen.
Ik heb van alles uitgetest met die platen, dit is het beste.
Ook op meer plekken demping heeft een ongunstig effect, achter de luidsprekers ed.
Als ik de vloerbedekking onder de luidspreker weg haal klinkt het al hol en kut.
Wat dat scheelt man, alleen het eindeloos heen en weer kaatsen van golfven is ongewenst, maar je bent wel een acoustiek rond de luidspreker nodig van kale muren.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 15 sep 2011, 16:23

Walt schreef:Mooie speakers, zijn echt uniek!

Heb je ook de Mundorf condensatoren met goud erin geprobeerd trouwens? Vond je de Silver/Oil beter?

Hoeveel AWG (draadikte) Mundorf foliespoelen heb je gebruikt?

GroetjesWalter

Beste Walter, Ik heb vandaag de Silver gold oil ontvangen, :sure:
Ze klinken vele malen beter dan de silver oil, veel meer soundstage of diepte ( wijdser) in de weergave en veel gedetaileerder.
Komt er wel bij dat ze nog geen half uur draaien en nog in moeten spelen.
Vergeleken met het verschil tussen Suprime cap en silver oil is het verschil tissen silver oil en silver gold oil veel groter, staat eigenlijk niet in verhouding.
Een aanrader, mits je ook goede drivers hebt natuurlijk.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » vr 23 sep 2011, 14:12

Morgen de grote dag?

hopelijk is het erg leerzaam, en steekt iedereen er iets van op.
wij zijn reuze benieuwd!
The more we know, the less we need....

k.p.

Berichtdoor k.p. » za 24 sep 2011, 20:13

Vandaag heb ik de speakers van Theduboracle mogen beluisteren. Helaas ben ik zo stom geweest om mijn microfoon kabel op een plek neer te leggen waarvan ik nu niet meer weet waar dat is. De meting is dus niet door gegaan :( . Mijn kabel is geen standaard XLR en ook in Emmen konden we de juiste kabel niet vinden. Theduboracle heeft mij verder veel van zijn ideeën uitgelegd. Hij heeft een speciale luisterruimte welke hij met veel zorg heeft aangepast tot wat het nu is. De speakers staan redelijk ver uit elkaar. Het viel me op de de imaging en de stagedepth erg goed waren. Ook klankmatig is het zeker niet verkeerd. Ik had het vermoeden dat er nog wel iets niet helemaal goed zat, maar zonder metingen is het lastig om hier de vinger op te leggen. De klank was beter dan ik van te voren had verwacht :rock:. Theduboracle had met verteld dat het afstemmen van de BR kast nog voor wat problemen had gezorgd. Hij had verschillende volumes en afstemming geprobeerd, die mede hier werden geopperd, maar dat bood geen uitkomst. Zo hier en daar was de bas nog wat boommerig. Dit zou heel goed door de kamer kunnen komen. Ik lijk nu misschien wat kritisch, maar dat ben ik ook ;). Het systeem klonk zonder meer goed.

We hebben afgesproken om een andere keer wel te gaan meten. Eventueel neem ik dan de DCX mee om eventuele probleemgebieden aan te passen. Theduboracle gaf al wel aan dat hij eventuele fouten met het filter wilde aanpassen, maar bij wijze van test wilde hij het wel met een DSP proberen.

Het was een leuke gezellige middag :D

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 24 sep 2011, 21:03

k.p. schreef:Vandaag heb ik de speakers van Theduboracle mogen beluisteren. Helaas ben ik zo stom geweest om mijn microfoon kabel op een plek neer te leggen waarvan ik nu niet meer weet waar dat is. De meting is dus niet door gegaan :( . Mijn kabel is geen standaard XLR en ook in Emmen konden we de juiste kabel niet vinden. Theduboracle heeft mij verder veel van zijn ideeën uitgelegd. Hij heeft een speciale luisterruimte welke hij met veel zorg heeft aangepast tot wat het nu is. De speakers staan redelijk ver uit elkaar. Het viel me op de de imaging en de stagedepth erg goed waren. Ook klankmatig is het zeker niet verkeerd. Ik had het vermoeden dat er nog wel iets niet helemaal goed zat, maar zonder metingen is het lastig om hier de vinger op te leggen. De klank was beter dan ik van te voren had verwacht :rock:. Theduboracle had met verteld dat het afstemmen van de BR kast nog voor wat problemen had gezorgd. Hij had verschillende volumes en afstemming geprobeerd, die mede hier werden geopperd, maar dat bood geen uitkomst. Zo hier en daar was de bas nog wat boommerig. Dit zou heel goed door de kamer kunnen komen. Ik lijk nu misschien wat kritisch, maar dat ben ik ook ;). Het systeem klonk zonder meer goed.

We hebben afgesproken om een andere keer wel te gaan meten. Eventueel neem ik dan de DCX mee om eventuele probleemgebieden aan te passen. Theduboracle gaf al wel aan dat hij eventuele fouten met het filter wilde aanpassen, maar bij wijze van test wilde hij het wel met een DSP proberen.

Het was een leuke gezellige middag :D

Dat was het inderdaad na even aan elkaar gewend te hebben.
De volgende keer zal in alle rust de meting plaats vinden, ik ben zeer benieuwt wat een concrete technische meting laat zien van de naar mijn mening goede klank.
De technische realiteit is gewoon anders dan de werkelijke werkbare realiteit, en ik ben benieuwt wat de wrijvings punten daar tussen worden.
Hopelijk leverd het nieuwe inzichten op.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 25 sep 2011, 3:05

Is er vandaag dan niet gemeten?

Walt

Berichtdoor Walt » zo 25 sep 2011, 10:23

Dat er niet is gemeten en waarom is in bovenstaande reacties duidelijk uitgelegd hoor!

Groetjes Walter

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 25 sep 2011, 12:12

Excuus. Ik moet duidelijk nog wennen aan forummen op de smartphone.

k.p.

Berichtdoor k.p. » zo 25 sep 2011, 22:01

De kabel is terug gevonden. Hij zat ergens onderin een zak die mee was verhuist naar Enschede. Normaal heb ik alle meet spullen bij elkaar liggen, maar met de verhuizing van mn mam en met de verhuizing van de speakers van haar huis naar Enschede is er iets mis gegaan. Later kunnen er dus alsnog metingen gedaan worden :D.

Nu ik thuis weer even kritisch ben gaan luisteren heb ik gemerkt dat er toch nog wat klankverschil in de speakers van Theduboracle en die van mij zitten. Ik had mogen genieten van Private Investigations. Thuis heb ik echter niet dezefde CD dus daar kan wat verschil in zitten, maar het verschil is wat groter dan wat ik op basis daar van zou verwachten. Het is wel lastig te omschrijven wat het verschil nou is. De klavecimbel (of wat voor ding is dat :o ) klonk in mijn gedachte een stukje anders. Ik ben zeer benieuwd wat de metingen laten zien.

bertor

Berichtdoor bertor » ma 26 sep 2011, 21:03

k.p. schreef:... De klavecimbel (of wat voor ding is dat :o ) ...

Xylofoon ;)

De 'Alchemy Live' opname klinkt wel anders dan de albumversie.

Terug naar “Oude Showcases”