Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

k.p.

Re: Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

Berichtdoor k.p. » do 08 sep 2011, 19:58

Het weekend van 24 september heb ik denk ik wel tijd om te meten. Laten we via PB iets concreets afspreken.

Ik stel voor om een rondom meting te doen on het horizontale vlak om het afstraalgedrag in kaart te brengen. Eigenlijk moeten de luidsprekers dan iets vrijer van de wand worden opgesteld en het liefts ook op een verhoging. Dan is het helemaal mooi als de luidspreker ook nog gedraait kan worden. De kabels die ik grebruik zijn van degelijke kwaliteit tot dropveter. Ik hoop dat niemand zich daar aan stoort :wink:

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 08 sep 2011, 20:13

@ k.p. : Ik wil je graag complimenteren met je hulpvaardige natuur en respectvolle manier van benaderen, eigenlijk het enige wat ik toe te voegen heb aan dit amusante topic.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 08 sep 2011, 20:42

Zobel netwerk
Een filter wordt ontworpen voor een zuiver ohmse belasting. Een woofer is dat helaas niet, de impedantie van een woofer stijgt met de frequentie vanwege de inductiviteit van de spreekspoel (Le [mH], zie ook z'n impedantiekarakteristiek).
Om de woofer hierin te corrigeren kan je een zobelnetwerk gebruiken. Het gevolg is dat het filter voor de woofer beter werkt omdat het nu wel een zuiver ohmse belasting 'ziet'.

Zobel impedantie-correctie maak je dan met een condensator en met weerstandje.
zie voor deze quote:

http://www.12vhifi.nl/filters.html (beneden aan de pagina)
The more we know, the less we need....

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 20:51

Dus je wilt dan al aardig aan de sleep met die dingen.
Denk je niet dat de beste meting in een totaal geisoleerd ruimte kan plaats vinden, of buiten.
Het is mij trouwens ook te veel gedoe om ze buiten of ergens anders op te stellen sowieso moet ik zeggen, ze zijn lood zwaar namelijk.
Ik kan de luidspreker ook wel van de kant krijgen en op een verhoging zetten dat moet willen zonder bijkomst van meer kabels.
Ik zou het toch ook vooral meten op de plek waar mijn oortjes zitten, dan krijgt men een goede indruk van wat het beoogte afstraal gedrag opzettelijk is, zoals hij dus het beste klinkt en waar naar geluisterd wordt.
Flexibele kabels zitten er niet aan trouwens, ik wil er niet te veel mee aan de buig en gedoe omdat het duure solidcore achtige kabels zijn.
Bang dat ik de kristal structuur aantast en zo.
Maar dat komt wel goed, ik heb zelf nog wel cs-122 kabel liggen, dat veranderd niet zoveel denderend aan de weergave.
Mijn ruimte is niet zo groot maar het gaat allemaal wel kukken.
Het afstraal gedrag is wel extreem denk ik, omdat ik de boel uitgericht heb, als ik een halfe meter naar voor ga zitten klinkt het totaal anders, dat zou anders zijn dan wanneer alle drivers gewoon naar voren waren gericht.
Het bas reflexgat zit ook zijdelings zoals je wellicht al gezien hebt, dus dat telt ook nog mee.
Het gaat mij voornamelijk op wat je op de luisterplek meet.
Ik ben altijd wel thuis dus je bent welkom, ik stuur je wel een PM.

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 08 sep 2011, 21:00

Wbt kabels, zelf hoor ik niet veel tot geen verschil tussen verschillende dure kabels, ooit wat beluisterd in de winkel maar om die reden dan ook niet tot aanschaf over gegaan. Ik luister nu met zelf getwiste kabels gemaakt van utp kabel, naar het voorbeeld gemaakt op tntaudio.com.

Een aanrader, niet duur en zowaar meen ik te horen dat er meer detail en lucht tussen verschillende instrumenten en stemmen zit. Misschien iets voor een volgend project.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 08 sep 2011, 21:14

K.p., ik weet niet hoeveel tijd je die dag hebt, maar het zou mooi zijn als je ook even de kale response van de drivers en de impedantie kunt opmeten. Dan kun je eventueel nog een verbetervoorstel voor het filter doen ;) .

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 08 sep 2011, 21:18

Martijn M schreef:K.p., ik weet niet hoeveel tijd je die dag hebt, maar het zou mooi zijn als je ook even de kale response van de drivers en de impedantie kunt opmeten. Dan kun je eventueel nog een verbetervoorstel voor het filter doen ;) .

Idd!
The more we know, the less we need....

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 21:51

Martijn M schreef:K.p., ik weet niet hoeveel tijd je die dag hebt, maar het zou mooi zijn als je ook even de kale response van de drivers en de impedantie kunt opmeten. Dan kun je eventueel nog een verbetervoorstel voor het filter doen ;) .

Ik zit mij weer suf te piekeren aangaande die impedantie en het hele filter, die 10 ohm dus.
Het kraakt mij in de kop, vooral omdat ik mij zit te verdiepen in die formules.
Ik moet het ook snappen vandaar dat ik nu weer zie dat ik fout zit met die impedantie, zag xl voor H aan maar het was die 8 ohm en meer koppijn algebra uit de wiskunde.
Mijn excuus hiervoor, ik lijk wel koppig maar dat komt omdat ik het geleerd heb op school en het ook wil en moet snappen.

Maar toch vraag ik mij dan af waarom de grafiek van pioneer dan een goede respons laat zien met of zonder weerstanden.
Hij lijkt echt niet een ander crossover punt te krijgen door die weerstanden.
Ik heb net die 6.8yF condensatoren besteld van 150 euro de stuk, OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO GOTTIE

Die impedantie wordt indraad er bij opgeteld, verkraakt het nu in mijn kop.
Maar ik snap het al, aangezien de weerstand aan de tweeter zit en daarover weer paralel een spoel is de impedantie ook altijd kleiner dan de kleinste weerstand of impedantie.
Dan komt die 6.8.yF toch goed, of niet jongens.
Ik kom er niet meer uit, alles zit aan elkaar vast, als je een enkele balans verstoord donderd de hele boel in.
Waar is de superman van het forum !
Laatst gewijzigd door Theduboracle op do 08 sep 2011, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 22:34

Tuurlijk, als je eerst vanuit de versterker naar de tweeter een condensator serie hebt, dan een spoel naar massa, dan weer een weerstand in serie naar de tweeter, dan wordt het kantelpunt bepaald door de condensator en spoel. Zo geldt het nu eenmaal voor een tweede orde elektrisch filter. Het opslingeren van dat filter wordt bepaald door de impedantie die het filter ziet. Als die gelijk is aan 14 ohm, zal het filter aardig opslingeren. :wink:
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 22:48

jeroen_d schreef:Tuurlijk, als je eerst vanuit de versterker naar de tweeter een condensator serie hebt, dan een spoel naar massa, dan weer een weerstand in serie naar de tweeter, dan wordt het kantelpunt bepaald door de condensator en spoel. Zo geldt het nu eenmaal voor een tweede orde elektrisch filter. Het opslingeren van dat filter wordt bepaald door de impedantie die het filter ziet. Als die gelijk is aan 14 ohm, zal het filter aardig opslingeren. :wink:

Voor de duidelijkheid even de gegevens.

Afbeelding

Afbeelding

Ze zullen bij pioneer toch niet dom zijn ? die 5.7 ohm komt er dan schadelijk genoeg ook bij, maar op de grafiek zie je dat er niks aan de hand is, de min 3 db lijn dus.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 08 sep 2011, 22:52

Is dat ook in dezelfde behuizing? :-s

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 22:58

Theduboracle: staat dat voor The dubbing oracle? Het orakel dat de trom roert? :lol:

Albert, hierbij even wat je filter doet met 2,7 ohm en 10 ohm. De blauwe lijn geeft de filtering met 10 ohm weer. Voor het gemak even 4 ohm voor de tweeter genomen, aangezien ik geen impedantie file van je tweeter heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 23:00

Hier ook nog even wat je tweeter doet zonder baffle (maar dus wel met zijn eigen baffle, die een cirkel is van ca 5cm doorsnee). Even uitgaande van een vlakke karakteristiek, dit is puur het effect van diffractie van de 5cm cirkel baffle.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 23:02

En kijk toch eens, ik wordt nog enthousiast! Hier een plaatje van de ideale tweeter op een traditionele baffle, enigszins off-axis beluisterd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 23:03

Nu is het enige wat je nog moet doen een voorstelling maken van wat er in de verschillende situaties gebeurd met de conbinatie van driver, baffle en filtering. De combinatie van het opslingerende filter met de unbaffled tweeter is waarschijnlijk nog niet eens zo gek...

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 23:16

jeroen_d schreef:Nu is het enige wat je nog moet doen een voorstelling maken van wat er in de verschillende situaties gebeurd met de conbinatie van driver, baffle en filtering. De combinatie van het opslingerende filter met de unbaffled tweeter is waarschijnlijk nog niet eens zo gek...

Te gek dat je toch even je programm's laat draaien want ik moet hier echt rekenen en dat kraakt daar boven.
Opslingerende curve van die 10 ohm doel je op zeker, of een baffle difractie van 5 cm, geluk bij een ongeluk.
Onder de tweeter dome zit ook filt demping, dat maakt ook vast uit.
Alleen is de waarde van condensator 6.8, als je nog even de moeite zou willen nemen.
Wat die baffle betreft wordt het een beetje een probleem, de klank is echt zo open crisp en duidelijk dat mij die berekeningen echt gestolen kunnen worden, daar kan een baffle echt niet tegenop omdat je dan een betere curve zou krijgen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 23:24

Oeps, maakt niet zoveel uit maar ik heb het even aangepast met de goede waarde in de post hierboven.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 23:39

Ha Dub. At your service. Hier de gecombineerde grafiek van je filter met 10ohm en de tweeter zonder baffle. Niet gek hoor!

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 23:59

jeroen_d schreef:Ha Dub. At your service. Hier de gecombineerde grafiek van je filter met 10ohm en de tweeter zonder baffle. Niet gek hoor!

Is deze grafiek gecombineerd met die boost van die met zonder baffle ?
Ik voel mij rustiger worden nu, echt, een dikke zoen.
Ziet er netjes uit, ik kan rustig die duurste mundorf verder bestellen dus.
Toch snap ik die enorme boost rond de 3000 en de 1000 hz niet in je grafiek met dat wat er gebuurt als er geen baffle is, ik hoor er echt niks van.
Ik zit echt niet schel te luisteren of heb een verdraait geluid met een enorme piek.
Ik kan mijn vraagtekens er ergens wel bijzetten omdat ik zelf nu een weerstand nodig ben van 10 ohm zonder dat ik ook die enorme piek heb.
Ik zweer echt erbij, met baffle klinkt het doffer, minder luid, vervormder, verstikkend en niet ruimtelijk en moet ik juist een kleinere weerstand plaatsen, echt waar, terwijl de grafiek eigenlijk het omgekeerde wil zeggen.
Ik ben dus nu nog benieuwder of deze berekening gaat sporen met een daadwerkelijke meting door kp.
Over die 10 ohm hoef ik mij niet druk te maken dus, maar dat had ik al gehoort, mede met die sweep van 20 tot 20000, het moest wel goed zitten.
Bedank nogmaals, top.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op vr 09 sep 2011, 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 09 sep 2011, 0:03

Ja Dub, dit is je filter met 10 ohm weerstand in combinatie met het feit dat je de tweeter geen baffle hebt gegeven.

Het aardige is, bovenstaande grafiek is gebaseerd op een tweeter die ideaal vlak is. Gezien het werkelijke karakter van de tweeter, namelijk oplopen bij 10kHz, is de afval boven 10kHz door de unbaffled toepassing geen probleem.

Ergo, de argumenten van The Dub rammelen nogal, maar wat hij ondanks alles wel heeft bereikt is een prima respons voor de tweeter en ook een volledig schone. Je ziet geen enkele diffractie rippel, zoals je die wel ziet in mijn simulatie van een tweeter op een traditionele baffle.

Gezien de respons die de woofer levert, in combinatie met wat we nu weten over het effect van filter en tweeter zonder baffle, zou dit al met al toch wel eens een hele leuke speaker kunnen zijn, niet alleen gehoormatig maar ook meettechnisch.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » vr 09 sep 2011, 0:23

jeroen_d schreef:Ja Dub, dit is je filter met 10 ohm weerstand in combinatie met het feit dat je de tweeter geen baffle hebt gegeven.

Het aardige is, bovenstaande grafiek is gebaseerd op een tweeter die ideaal vlak is. Gezien het werkelijke karakter van de tweeter, namelijk oplopen bij 10kHz, is de afval boven 10kHz door de unbaffled toepassing geen probleem.

Ergo, de argumenten van The Dub rammelen nogal, maar wat hij ondanks alles wel heeft bereikt is een prima respons voor de tweeter en ook een volledig schone. Je ziet geen enkele diffractie rippel, zoals je die wel ziet in mijn simulatie van een tweeter op een traditionele baffle.

Gezien de respons die de woofer levert, in combinatie met wat we nu weten over het effect van filter en tweeter zonder baffle, zou dit al met al toch wel eens een hele leuke speaker kunnen zijn, niet alleen gehoormatig maar ook meettechnisch.

Alle steentjes vallen voor mij wel op zijn plek, ook door deze geniale pioneers.
Hoe het kan dat dan de tweeter zelf boven de 10000 hz het weer omhoof trekt, geniaal.
Reken maar niet Jeroen dat ik niet met leiding bezig ben en geen inzicht in de materie heb, ik weet donders goed wat hifi is, en waar dat in gaat zitten, formules snappen is daar geen garantie voor.
Maar tegen dit soort programma's ben ik niet opgewassen.
Je moest eens weten hoe flauw wij op school waren met het eindeloze bereken van deze scheidings filters ed, fase verschuiving, grafieken tekenen, weerstand spoel in serie en parralel, alles uitrekenen ed.
Voor mij gaat het slaan op scheidings filters en misschien dat anderen er draaistroom motoren nu mee aansluiten.
Maar goed, ik krijg er hoofdpijn van om het de hand te bereken, als jij dat nog kunt is de vraag, :mrgreen:
School is ook al lang geleden voor mij dus vergeef mij dat ik dan dom uit de hoek kom, ik moet het ook technisch zelf snappen, ik kan het niet dom overnemen.
Er zijn ook HTSers die inductie nog niet snappen, en rustig er tegen in gaan, terwijl ze suggeren het wel te weten.
Verslijt mij niet voor dom, inzicht is visualisatie en niet formules uit je hoofd kennen.

Weer een lap tekst heh, toch bedankt voor de bevestiging, geniaal is de uitkomst dus, nu een meting nog voor verdere inspiratie.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » vr 09 sep 2011, 1:20

bartsegers schreef:Zobel netwerk
Een filter wordt ontworpen voor een zuiver ohmse belasting. Een woofer is dat helaas niet, de impedantie van een woofer stijgt met de frequentie vanwege de inductiviteit van de spreekspoel (Le [mH], zie ook z'n impedantiekarakteristiek).
Om de woofer hierin te corrigeren kan je een zobelnetwerk gebruiken. Het gevolg is dat het filter voor de woofer beter werkt omdat het nu wel een zuiver ohmse belasting 'ziet'.

Zobel impedantie-correctie maak je dan met een condensator en met weerstandje.
zie voor deze quote:

http://www.12vhifi.nl/filters.html (beneden aan de pagina)

Maar ik heb een mid/low driver, dat gaat volgens mij het filter omver werpen met die extra paralelle condensator.
Volgens mij alleen voor woofers, of zit ik er naast ?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 09 sep 2011, 8:58

Theduboracle schreef:
Je moest eens weten hoe flauw wij op school waren met het eindeloze bereken van deze scheidings filters ed, fase verschuiving, grafieken tekenen, weerstand spoel in serie en parralel, alles uitrekenen ed. (...)
Maar goed, ik krijg er hoofdpijn van om het de hand te bereken, als jij dat nog kunt is de vraag, :mrgreen:

Midden in de nacht in een bruine kroeg, als je niet meer weet wat voor of achter is; dan rekent Jeroen na z'n zestiende biertje die filters nog voor je uit op de achterkant van een bierviltje :wink: .
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 09 sep 2011, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 09 sep 2011, 9:02

Ja, maar zal dan geen 4e orde filter meer worden, waarom niet? Nou die formules passen niet op een bierviltje! :twisted:

Maar leuk om te lezen dat de aanpak van Dub nu ook theoretisch tot een goed resultaat zou moeten leiden. Zijn oortjes hebben het dus goed gedaan!

Toch zeker die metingen door k.p. laten uitvoeren hoor, slechter kan het er niet van worden en wie weet kun je ze gebruiken om het systeem nog beter te laten klinken!

Groetjes Walter

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » vr 09 sep 2011, 10:17

Martijn M schreef:
Theduboracle schreef:
Je moest eens weten hoe flauw wij op school waren met het eindeloze bereken van deze scheidings filters ed, fase verschuiving, grafieken tekenen, weerstand spoel in serie en parralel, alles uitrekenen ed. (...)

Midden in de nacht in een bruine kroeg, als je niet meer weet wat voor of achter is; dan rekent Jeroen na z'n zestiende biertje die filters nog voor je uit op de achterkant van een bierviltje :wink: .

Ik noem dat doorgetraint, je moet deze kennis aanhouden anders verleer je het snel.
Vroeger kon ik zo een scheidingsfrequentie grafiek handmatig uittekeken in impedantie van de filters, maar dat lukt mij nu niet meer.
Weet wel hoe het werk, dat zal ik nooit vergeten maar mijn rekenkunde is bijna versteend.

Terug naar “Oude Showcases”