jeroen_d schreef:Ja Dub, dit is je filter met 10 ohm weerstand in combinatie met het feit dat je de tweeter geen baffle hebt gegeven.
Het aardige is, bovenstaande grafiek is gebaseerd op een tweeter die ideaal vlak is. Gezien het werkelijke karakter van de tweeter, namelijk oplopen bij 10kHz, is de afval boven 10kHz door de unbaffled toepassing geen probleem.
Ergo, de argumenten van The Dub rammelen nogal, maar wat hij ondanks alles wel heeft bereikt is een prima respons voor de tweeter en ook een volledig schone. Je ziet geen enkele diffractie rippel, zoals je die wel ziet in mijn simulatie van een tweeter op een traditionele baffle.
Gezien de respons die de woofer levert, in combinatie met wat we nu weten over het effect van filter en tweeter zonder baffle, zou dit al met al toch wel eens een hele leuke speaker kunnen zijn, niet alleen gehoormatig maar ook meettechnisch.
Alle steentjes vallen voor mij wel op zijn plek, ook door deze geniale pioneers.
Hoe het kan dat dan de tweeter zelf boven de 10000 hz het weer omhoof trekt, geniaal.
Reken maar niet Jeroen dat ik niet met leiding bezig ben en geen inzicht in de materie heb, ik weet donders goed wat hifi is, en waar dat in gaat zitten, formules snappen is daar geen garantie voor.
Maar tegen dit soort programma's ben ik niet opgewassen.
Je moest eens weten hoe flauw wij op school waren met het eindeloze bereken van deze scheidings filters ed, fase verschuiving, grafieken tekenen, weerstand spoel in serie en parralel, alles uitrekenen ed.
Voor mij gaat het slaan op scheidings filters en misschien dat anderen er draaistroom motoren nu mee aansluiten.
Maar goed, ik krijg er hoofdpijn van om het de hand te bereken, als jij dat nog kunt is de vraag,

School is ook al lang geleden voor mij dus vergeef mij dat ik dan dom uit de hoek kom, ik moet het ook technisch zelf snappen, ik kan het niet dom overnemen.
Er zijn ook HTSers die inductie nog niet snappen, en rustig er tegen in gaan, terwijl ze suggeren het wel te weten.
Verslijt mij niet voor dom, inzicht is visualisatie en niet formules uit je hoofd kennen.
Weer een lap tekst heh, toch bedankt voor de bevestiging, geniaal is de uitkomst dus, nu een meting nog voor verdere inspiratie.