Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Re: Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

Berichtdoor Candisa » do 08 sep 2011, 14:23

Kijk, als ik die meting zie, dan vind ik de basis zo gek nog niet:
- De woofer lijkt een soort van ingebouwde baffle-step compensatie te hebben, dus met een beetje mazzel heft deze de baffle-step van de kist van de TS netjes op.
- De woofer loopt flink wat op boven 1kHz, wat ook weer prima kan verklaren waarom hij ze een stuk lekkerder vindt klinken off-axis (ergens begrijpelijk, dit zijn auto-speakers, die bouw je meestal in de deuren en beluister je dus ook flink off-axis!)

Ik heb wel wat mijn twijfels over de hoogweergave:
- De tweeters lopen behoorlijk op bovenin
- Het ontbreken van een baffle zal dit effect alleen maar verder versterken
- Uit de tekening van de opstelling denk ik niet dat de tweeters bij de TS voldoende off-axis staan tegenover de luisterpositie om dit te compenseren...

We weten inmiddels wél dat de TS de serie-weerstand voor de tweeter flink verhoogd heeft. Niemand, behalve de TS zelf, twijfelt er aan dat dit een invloed heeft op de werking van het filter van de tweeter en het verloop van de tweeter...
Het is helemaal niet ondenkbaar dat die hogere serie-weerstand het probleem van het oplopend hoog deels of volledig heeft opgelost, weliswaar om totaal andere redenen dan door de TS aangehaald...

We kijken allen (denk ik) uit naar de metingen van k.p..

Isabelle

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 14:39

Test verslagen vol lof en glorie, zo leest het, was voor mij ook de overtuiging om ze kopen en ik heb reeds een reserve paar klaar staan.

Wat die weerstand betreft zit het wel goed, een weerstand is echt geen impedantie.
Ik heb mij daar al in verdiept en het maakt echt weinig uit, impedantie is totaal wat anders en daar reageert het filter uiteindelijk op.
Het maakt wel een fractie uit als het goed is, maar niet veel, het filter ziet nogsteeds die vier ohm, daar komt geen 10 ohm bij of zo.
Ik dacht ook mp3 spelertjes aan te passen met weerstanden aangaande de impedantie, maar zelf het volume daalt er niet door, het maakt niks uit.
Ik heb als test al de draden in een potje pindakaas gehangen, maar hij speelt er vrolijk op door omdat het gaat over impedantie, en niet ohmse weerstand.
Mijn kop begint te kraken moet ik er wel bij zeggen, zo rottig als je dit soort kennis nodig bent en de oude boekjes van school weer uit de stoffige kast moeten komen, waarna daarna weer de kennis verwaterd totdat je het weer nodig bent.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 08 sep 2011, 14:47

jouw filters zien helemaal geen 4 ohm nu, dat is het hem nu juist.

dit ziet je filter bijvoorbeeld voor de tweeter: (onderste lijn)
Afbeelding

de woofersectie van jouw filter ziet dit:
Afbeelding

die stijging bij de woofer zit dus vaak precies in het overlapgebied. (En kan dus beter)
Idem met de bult van de tweeter.
The more we know, the less we need....

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 14:52

Omdat het filter volgens jou dus die extra 10 ohm meeneemd ?
Impedantie van 14 ohm dus en dan het filter dan anders gaat werken, met een condensator van 6.8Mh.
Netzo als bij een 8 ohm speaker het een waarde wordt van 3,4Mh in die strekking.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » do 08 sep 2011, 15:11

Theduboracle schreef:een condensator van 6.8Mh.

Grootheid μF ipv mH?
Sorry als ik het mis heb, ben een beginner in de filterwereld :oops: .
Een gevorderde autist.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 08 sep 2011, 15:12

Theduboracle schreef:.... een weerstand is echt geen impedantie.
als je zaken niet snapt, doe dan niet van dit soort stellige uitspraken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie
De elektriciteitsleer duidt met het woord impedantie een veralgemening aan van het begrip weerstand, tot spoelen en condensatoren. Onder de impedantie Z van een component verstaat men het quotiënt van de aangelegde elektrische spanning U en de resulterende elektrische stroom I:
Afbeelding
Dit is een veralgemening van de Wet van Ohm voor een gewone weerstand. Anders dan in dat geval is de impedantie van andere componenten veelal afhankelijk van de frequentie van het aangelegde signaal.

Candisa

Berichtdoor Candisa » do 08 sep 2011, 15:19

Impedantie kun je zien als de schuine zijde van een rechthoekige driehoek, waarbij de andere zijden gevormd worden door Le en Re.
Die 10Ohm is (in theorie, want geen enkele weerstand is perfect) een zuiver ohmse weerstand en moet je bij de Re gaan tellen. De nieuwe impedantie haal je dan weer uit die nieuwe Re te combineren met de Le.
er zal dus geen 10Ohm bij komen, maar toch wel het beste deel daar van...

Verkondigen dat de impedantie niet veranderd is ronduit lachwekkend voor iedereen die nog maar iets van electra af weet...

Isabelle

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 16:57

Inderdaad vermakelijk. Reden te meer om, als je dan toch wilt reageren op wat Albert allemaal beweert, dit zo kort en bondig mogelijk te doen en je niet te laten verleiden tot lappen tekst. Daar zorgt hij zelf wel voor...kwartje erin, voor een uur muziek. Sorry als dit respectloos is van een forum sheriff, maar er zijn grenzen aan mijn acceptatievermogen van klinklare nonsens.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 17:34

Mijn kop kraakt er van, echt en niet omdat ik deze materie niet op school gehad heb trouwens.

Even opzoeken weer dus.
In mijn grote tabellenboek met alle magische formules staat het volgende.
De totale impedantie van de tweeter ( spoel ) en de weerstand samen is de wortel van R kwadraad plus XL kwadraad.
Dus het gemiddelde ervan.
De waarde echter van een spreekspoel in Henry's is dermaatte klein ( 0.00016 na even gemeten te hebben ) dat Z ongeveer gelijk wordt aan R, namelijk 4.00008 ohm.
Meerendeel is dus ohmse weerstand, alleen de spoel krijgd impedantie met wissel stroom samen zodat het scheidings filter kan gaan werken op die impedanties die berekend zijn op de scheidings frequenties.
Het is een erin stinker omdat uiteindelijk de impedantie bij de spoel gaat zitten, R is totaal wat anders dan Z.
R is geen Z. Ohmse weerstand is totaal wat anders dan wisselstroom weerstand.
Ik meen het echt goed te snappen op deze manier, mijn kop kraakt ervan.
Ik vind het zo rot omdat ik het moet snappen rekenkundig.
R is geen Z dat is waar het op neer komt met deze impedanties en frequenties voor een filter.
Die 4 ohm van R de weerstand gaat zich nu echt niet gedragen als een spoel met impedantie Z dus, het wordt een spannings verdeler.

Leraar help eigenlijk moet ik zeggen, omdat ik het ook rekenkundig moet snappen.

Ja ja Nonsens Jeroen, ik zie zelfs mensen met HTS het fout doen.
Als de leraar soms ook een nurd is, de eenling die het niet snapt heh.
Ik laat het hierbij, R is geen Z, klaar

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 17:53

Theduboracle schreef:Ik laat het hierbij, R is geen Z, klaar

En dat is nog waar ook, dus inderdaad, laat het hier maar bij.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 18:24

jeroen_d schreef:
Theduboracle schreef:Ik laat het hierbij, R is geen Z, klaar

En dat is nog waar ook, dus inderdaad, laat het hier maar bij.

Dan wil ik er nu voorgoed een einde aan maken.
Als Z en R bijna gelijk zijn is cos phi minder dan 1 of practisch gelijk aan 1. graad
cos phi =R/Z = 4ohm/4.00008ohm
Voor een spoel en en of condensator geld altijd een cos phi van 90 graden.
Eindconclusie is dan dat het zich gedraagd als ohmse weerstand, bijna dan.

De hoofdpijn is over nu, goddank

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 18:32

En als je er 10ohm voor zet wordt het dus 14ohm wat het filter ziet en wordt de tweeter gedempt met een factor 14/4, dat is 20log(14/4)=10.88dB zachter.
Hopelijk krijg je hier geen hoofdpijn van. :mrgreen:

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 08 sep 2011, 18:34

jeroen_d schreef:Inderdaad vermakelijk. Reden te meer om, als je dan toch wilt reageren op wat Albert allemaal beweert, dit zo kort en bondig mogelijk te doen en je niet te laten verleiden tot lappen tekst. Daar zorgt hij zelf wel voor...kwartje erin, voor een uur muziek. Sorry als dit respectloos is van een forum sheriff, maar er zijn grenzen aan mijn acceptatievermogen van klinklare nonsens.

Achja... Niemand is verplicht hier te reageren of om het überhaupt te lezen. Dub doet volgens mij zijn best. Zolang hij zich niet te veel opdringt in topics van anderen, heb ik er niet zo veel problemen mee. Van de andere kant, ik kan het me goed voorstellen dat zijn stelligheid en zijn houding de wijsheid in pacht te hebben mensen tegen de borst stuit.

Dub, zou je je zaken niet iets meer als mening kunnen formuleren? Ik bedoel, je hebt toch zelf ook wel door dat je de natuurwetten zo nu en dan nogal vrij interpreteert en met fantasie vermengt?

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 08 sep 2011, 18:41

@Dub,

Je begrijpt nu ook dat de impedantie van zowel woofer als tweeter nooit constant is?
(zie mijn grafieken)

De tweeter impedantie heeft een berg (rond Fs.) en woofer ook een bult (bij Fs.) daarbij ook nog eens stijgend naarmate de frequentie oploopt.
De tweeterimpedantie kan zelfs een vulkaantje vertonen. Vaak als er ferrofluid gebruikt wordt als demping in een tweeter.

Het filter ziet dus naarmate de frequentie verandert (hoger, lager) een andere weerstand.

met een correctienetwerkje maakt het dus niet uit welke frequentie de speakers krijgen. het filter blijft een redelijk constante weerstand zien. Prettig uiteraard!

Als je aan het meten gaat, kun je een mooi filter maken en ook zodanig dat je de units normaal kunt inzetten. (niet off-axis etc)

het filter wat je nu hebt (van pioneer) is hoogstwaarschijnlijk ontworpen om units te laten spelen off-axis. (zoals in een auto). Héél netjes van pioneer, maar jouw thuissituatie is natuurlijk anders.

Hopelijk haal je de volle mep uit deze units, want daarligt het niet aan.
The more we know, the less we need....

Candisa

Berichtdoor Candisa » do 08 sep 2011, 18:49

jeroen:
:lagge: :lagge: :lagge:

Walt

Berichtdoor Walt » do 08 sep 2011, 18:52

Hallo Jeroen,

Moet het geen 10 log zijn in dit geval? Gaat hier toch om vermogens ipv voltages?

Groetjes Walter

Candisa

Berichtdoor Candisa » do 08 sep 2011, 18:55

Volgens mij is dit momenteel helemaal naast de kwestie :lol: :twisted:

zelfbouwhumor.nl :lol:

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 19:09

bartsegers schreef:@Dub,

Je begrijpt nu ook dat de impedantie van zowel woofer als tweeter nooit constant is?
(zie mijn grafieken)

De tweeter impedantie heeft een berg (rond Fs.) en woofer ook een bult (bij Fs.) daarbij ook nog eens stijgend naarmate de frequentie oploopt.
De tweeterimpedantie kan zelfs een vulkaantje vertonen. Vaak als er ferrofluid gebruikt wordt als demping in een tweeter.

Het filter ziet dus naarmate de frequentie verandert (hoger, lager) een andere weerstand.

met een correctienetwerkje maakt het dus niet uit welke frequentie de speakers krijgen. het filter blijft een redelijk constante weerstand zien. Prettig uiteraard!

Als je aan het meten gaat, kun je een mooi filter maken en ook zodanig dat je de units normaal kunt inzetten. (niet off-axis etc)

het filter wat je nu hebt (van pioneer) is hoogstwaarschijnlijk ontworpen om units te laten spelen off-axis. (zoals in een auto). Héél netjes van pioneer, maar jouw thuissituatie is natuurlijk anders.

Hopelijk haal je de volle mep uit deze units, want daarligt het niet aan.

Een correctie netwerkje met weerstanden ? hoe zie je dit voor ogen ?
Ik luister trouwens of axis omdat het beterder klink, daar kwam ik achter bij toeval eigenlijk toen ik mijn vissen voer aan het geven was, het midden klonk gewoon nauwkeuriger, zo doende.
Toen was het filter met die 10 ohm al bepaald trouwens.
Je hebt helemaal gelijk in wat je zegt, omdat de opstelling nu zo is kan het filter opnieuw afgesteld worden, grotere of kleinere weerstand naar de tweeter.
De meting moet hierin dan maar verder maar de uitslag over geven als dat door gaat, ik zit nu denk ik wel redelijk goed.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 19:10

Walt schreef:Hallo Jeroen,

Moet het geen 10 log zijn in dit geval? Gaat hier toch om vermogens ipv voltages?

Groetjes Walter

Uugghh. Walter toch. De verhouding van weerstanden geeft de mate van spanningsdeling, zodat je het vermogensverlies moet bepalen door 20log.

Walt

Berichtdoor Walt » do 08 sep 2011, 19:14

Haha, ik meen me te herinneren dat ik deze fout al eerder had gemaakt en dat jij me er toen ook erop had gewezen. Nu goed proberen te onthouden dus...

Groetjes Walter

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 19:16

jeroen_d schreef:En als je er 10ohm voor zet wordt het dus 14ohm wat het filter ziet en wordt de tweeter gedempt met een factor 14/4, dat is 20log(14/4)=10.88dB zachter.
Hopelijk krijg je hier geen hoofdpijn van. :mrgreen:

Eigenlijk wel weer.
Als een condensator 6 db dempt, (zonder spoel dus) wekt hij 8 ohm demping op 50 hz op zijn laagst, is dus min 6 db.
Een weerstand van 8 ohm zou hem dan is zijn totaal ook 6db naar beneden halen op alle frequenties in volume op dezelfde manier.
Nu moet dat iets zijn van 15 db met 10 ohm en 4 ohm impedantie van de tweeter.

Het valt nog mee na dit gezegt te hebben, ik verneem nog niks.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 19:23

Een condensator dempt richting een weerstand 6 dB als zijn impedantie 3 keer zo groot is als de impedantie van de weerstand. Als je dat begrijpt kunnen we verder gaan.

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » do 08 sep 2011, 19:25

Theduboracle schreef:Test verslagen vol lof en glorie, zo leest het, was voor mij ook de overtuiging om ze kopen en ik heb reeds een reserve paar klaar staan.

Wat die weerstand betreft zit het wel goed, een weerstand is echt geen impedantie.
Ik heb mij daar al in verdiept en het maakt echt weinig uit, impedantie is totaal wat anders en daar reageert het filter uiteindelijk op.
Het maakt wel een fractie uit als het goed is, maar niet veel, het filter ziet nogsteeds die vier ohm, daar komt geen 10 ohm bij of zo.
Ik dacht ook mp3 spelertjes aan te passen met weerstanden aangaande de impedantie, maar zelf het volume daalt er niet door, het maakt niks uit.
Ik heb als test al de draden in een potje pindakaas gehangen, maar hij speelt er vrolijk op door omdat het gaat over impedantie, en niet ohmse weerstand.
Mijn kop begint te kraken moet ik er wel bij zeggen, zo rottig als je dit soort kennis nodig bent en de oude boekjes van school weer uit de stoffige kast moeten komen, waarna daarna weer de kennis verwaterd totdat je het weer nodig bent.

Mijn kop kraakt er van, echt en niet omdat ik deze materie niet op school gehad heb trouwens.

Even opzoeken weer dus.
In mijn grote tabellenboek met alle magische formules staat het volgende.
De totale impedantie van de tweeter ( spoel ) en de weerstand samen is de wortel van R kwadraad plus XL kwadraad.
Dus het gemiddelde ervan.
De waarde echter van een spreekspoel in Henry's is dermaatte klein ( 0.00016 na even gemeten te hebben ) dat Z ongeveer gelijk wordt aan R, namelijk 4.00008 ohm.
Meerendeel is dus ohmse weerstand, alleen de spoel krijgd impedantie met wissel stroom samen zodat het scheidings filter kan gaan werken op die impedanties die berekend zijn op de scheidings frequenties.
Het is een erin stinker omdat uiteindelijk de impedantie bij de spoel gaat zitten, R is totaal wat anders dan Z.
R is geen Z. Ohmse weerstand is totaal wat anders dan wisselstroom weerstand.
Ik meen het echt goed te snappen op deze manier, mijn kop kraakt ervan.
Ik vind het zo rot omdat ik het moet snappen rekenkundig.
R is geen Z dat is waar het op neer komt met deze impedanties en frequenties voor een filter.
Die 4 ohm van R de weerstand gaat zich nu echt niet gedragen als een spoel met impedantie Z dus, het wordt een spannings verdeler.

Leraar help eigenlijk moet ik zeggen, omdat ik het ook rekenkundig moet snappen.

Ja ja Nonsens Jeroen, ik zie zelfs mensen met HTS het fout doen.
Als de leraar soms ook een nurd is, de eenling die het niet snapt heh.
Ik laat het hierbij, R is geen Z, klaar

Het filter ziet 14 Ohm, niet meer en niet minder.
ZBA donateur.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 08 sep 2011, 19:46

jeroen_d schreef:Een condensator dempt richting een weerstand 6 dB als zijn impedantie 3 keer zo groot is als de impedantie van de weerstand. Als je dat begrijpt kunnen we verder gaan.

O gottie gottie,

Het wordt vuurwerk, :rock:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 sep 2011, 19:51

Vuurwerk? Dit is elementair.

Terug naar “Oude Showcases”