Bouwen van een maxima

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ALDEBIJL

Bouwen van een maxima

Berichtdoor ALDEBIJL » ma 21 jul 2008, 20:16

Ik ben net begonnen aan het bouwen van 2 luidsprekers. Dit wil ik met jullie delen om te laten zien hoe ik het aanpak en om eventuele tips te krijgen!

Het systeem wat ik ga bouwen is eigenlijk de Maxima van Speakerland. Ik heb eerst zitten twijfelen om een geheel eigen ontwerp te gaan uitwerken met scan speak units, maar na lang twijfelen toch gekozen voor een bestaand ontwerp. Moet ook zeggen dat dit voor de beginner (lees: mij) wat makkelijker is. Ik weet dan namelijk zeker dat ik een luidspreker bouw die goed gaat klinken (heb ze namelijk al in mijn woonkamer gehad).

Maar het model van de maxima is voor mijn woonkamer te groot. Ik ben dus uitgegaan van 2 topkasten van de maxima met 1 woofer in het midden. Dit moet ruim voldoende zijn voor mijn woonkamer. Toen aan het tekenen geslagen om er toch een beetje mijn eigen speaker van te maken (een beetje van mij en een beetje van speakerland). Om niet teveel risico te lopen heb ik de kast intern zoveel mogelijk op het orgineel laten lijken ook heb ik de breedte van het front gelijk gehouden. Om na eigen mening de speaker iets mooier te maken heb ik hem iets achterover laten hellen (dit zou volgens speakerland geen probleem moeten vormen, ook zeker omdat in mijn ontwerp de tweeter lager zit dan in het orgineel)

Ik ben gekomen op 2 vloerstaande speakers (op basis van de topkasten) en een subwoofer. zie hieronder alvast wat plaatjes van de tekeningen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op wo 23 jul 2008, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » ma 21 jul 2008, 20:29

Hierbij een foto van de units toch mooi spul. Vooral de tweeter is al leuk om naar te kijken.
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op wo 06 aug 2008, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 22 jul 2008, 13:48

Eén 23W zou wat magertjes kunnen zijn. Ik heb een tijdje met twee stuks gespeeld. Voor muziek was dat op zich voldoende, maar met film hield 't niet over. Ik denk dat je meer zou hebben aan een wat grotere woofer.

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » di 22 jul 2008, 19:55

@ Martijn,

Ik moet zeggen dat ik toen de uitleen set hier stond te spelen ik 1 Hypex module uit heb gezet zodat het systeem maar 1 23W gebruikte (wel het stereo signaal ernaar toe). En dit deed naar mijn mening niet tekort. Ik heb ook maar een woonkamer van 16 m2. Nu moet ik ook bekennen dat ik niet erg hard draai. (woon in een flat met buren). Heb mezelf ook voorgenomen als ik echt merk dat het tekort schiet kan ik er nog altijd bij zetten. Bedankt voor de tip!

Verdere update:

Druk bezig geweest vandaag erg veel gezaagd en gefreesd. Heb alle planken op maat en ook de speakers zijn uitgefreesd in de frontpanelen. Moet toch zeggen dat het aardig wat plankjes zijn (17 per speaker). Ook alles al een keer zonder lijm gepast om te kijken of er geen fouten inzitten. Zit nu nog te twijfelen of ik er een logo of iets in wil frezen om te laten zien dat het van eigenhand is!

Ben ook al langs een profesinele verf handel geweest om te kijken wat er allemaal mogelijk is voor de afwerking, als eerste dacht ik om er een zwarte hoogglans luidspreker van te maken. Maar zit nu te denken aan een zwart met een vleug paars of rood erdoor nog even wat stalen bekijken. Blijkt ook dat hoogglans natuurlijk het moeilijkste is om te spuiten. Moet ongeveer 8 lagen spuiten!

1e 1 laag sealer om te zorgen dat het hout nergens meer verf opzuigd
2e 3 lagen grondlak (hoe meer hoe groter de kans op een strak eind resultaat 1 kan namelijk ook)
3e 2 lagen kleurlak
4e 2 lagenhoogglans blanke lak

Maar goed ik denk dat ik er toch maar voor ga!

Hieronder nog wat foto's van de voortgang:
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op wo 06 aug 2008, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » di 22 jul 2008, 20:10

dit heeft niets met mank te zien
komt volgens mij ik in orde
succes
mvg
audioot

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » di 29 jul 2008, 9:22

@ Audioot

Bedankt heb de naam ook maar even aangepast!

Verdere voortgang

Druk bezig geweest eerst bekeken of ik het logo erin zou frezen, nog even zitten twijfelen naar een wat moderner logo maar daar schoot mijn creativiteit tekort. Dus toen maar mijn initialen via word naar autocad getransporteerd en toen ingelezen in de cnc machine! Moet zeggen dat het toch mooi is geworden!

Ook de kasten in elkaar gelijmd eerst op 1 zij paneel na. Toen alle loodbitumen kabels en pritex erin geplakt. en ook toen de hele kast dicht gelijmd. Om straks het filter er mooi in te kunnen bouwen heb ik het onderste stuk eruit gelaten zodat ik het na het spuiten kan doen. mijn doel is namelijk zoals bij het orgineel het filter te plaatsen achter plexiglas. Die tritec spoelen en MKP plus mogen best gezien worden!.

Ondertussen ook de subwoofer uitgetekend daar heb ik de planken al van gezaagd (was niet zo moeilijk alleen wat viekante planken) en ook meteen de unit en hypex module ingefreesd.

Morgen weer verder, De kasten schuren en de sub in elkaar en eventueel ook meteen schuren!
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op di 29 jul 2008, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 29 jul 2008, 10:36

Zéér elegante en fraaie kasten geworden!!

Wowly

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 29 jul 2008, 14:55

Dat wordt zeker niet verkeerd! Maar ehm... heb je zo'n Teknomat thuis staan, of is dat op je werk?
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » di 29 jul 2008, 15:40

Neej helaas niet thuis!!!!

Dan zou mijn vriendin me helemaal nooit meer zien!

Maar een oom heeft een houten kozijnen fabriek en die heeft er 1 staan!

Mooi apparaat zeker omdat het goed samen werkt met DXF files uit autocad dus bijna alles is te frezen.

nlmb

Berichtdoor nlmb » di 29 jul 2008, 21:46

ALDEBIJL schreef:Hierbij een foto van de units toch mooi spul. Vooral de tweeter is al leuk om naar te kijken.

Fraai werk!!

Ik zou trouwens deze foto bewerken/ offline halen. Aangezien het roze briefje onder je muis persoonlijke info staat (ik kan het bijna lezen een kwaadwillend iemand krijgt dat dan helemaal bovenwater).
Niet lullen maar bouwen :).

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » di 29 jul 2008, 22:59

nlmb thanks! Heb de foto even verwijderd zal binnenkort een nieuwe zonder persoonlijke gegevens posten!

hopsa
In memoriam †

Berichtdoor hopsa » wo 30 jul 2008, 18:03

Mooie kasten.

Waar ligt het overnamepunt voor de woofer?
nu reeds

*27 juli 1953 - †26 september 2014 (61 jaar)

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » wo 30 jul 2008, 20:53

Volgens mij ligt het -3dB punt op 80Hz van de topkasten maar dit weet ik niet zeker!

Groeten

Dries

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » do 31 jul 2008, 11:28

Weer een dag hobbyen achter de rug!

De kasten incl. sub zijn helemaal klaar voor het spuiten.

Als eerste de sub in elkaar gezet. terwijl de lijm droogde de kasten al helemaal opgeschuurd met korrel 80 zodat alle lijmresten en oneffenheden eruit zijn! Toen moest er in de ruimte voor het filter nog een sponning worden gefreesd zodat ik strak het plexiglas kan monteren. Nadeel van de bovenfrees is dat ik dus een behoorlijke radius in de sponning krijg. (waarom maken ze ook geen vierkante freesjes :D ) Dus die radiussen ouderwets met beitel en hamer uitgekapt. Ook meteen de plexiglas plaatjes op maat gemaakt. Toen kon de sub uit de klemmen en ook deze meteen opgeschuurd. En toen alles na geschuurd met Korrel 280. Als laatste de filterplaat weer gedemonteerd zodat deze appart gespoten kan worden

Ondertussen ook de lak besteld sealer, grondlak, kleurlak en blanke hoogglans lak. Het mooie van de lak is dat hij nog te polijsten is dus als er kleine oneffenheden inzitten is dit nog te herstellen.
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op do 31 jul 2008, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Paul

Berichtdoor Paul » do 31 jul 2008, 15:21

gaat lekker vlot zo :shock:

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » do 31 jul 2008, 22:11

Hey Dries! Dat ziet er goed uit :)

Groeten vanuit de Tramstraat.

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » vr 01 aug 2008, 9:40

Jeroen Bedankt!

Weer terug van vakantie? Kom binnenkort maar is kijken! Zie je volgende week wel weer ergens

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » do 07 aug 2008, 11:37

Ondertussen begonnen aan het spuiten van de kasten! Eerst de sealer op gezet. Dit ging prima was ook erg dunne vloeistof dus dit spuit erg handig. Toen de grondlak dit ging helaas minder. Deze was veel dikker. Nou bleek achteraf dat de spuit opening te klein was waardoor de verf niet mooi uit komt. Dit had als gevolg erg veel sinaasappel effect. Ook te enthousiast geweest met schuren na de sealer. waardoor de kopse kanten van het MDF toch nog grondlak opzogen.

Contact opgenomen met de verf handel, De oplossing was om alle kopse stukken in de lak plamuur te zetten alle sinaasappel plekken weg te schuren en nogmaals in de grond lak. En om nieuwe sinaasappel affecten te voorkomen de verf iets verdunnen (beter was een nieuwe spuit tip maar die kosten ruim 300,- euro), Dit is ook gelukt en moet zeggen het resultaat is vele malen beter. Hier en daar nog wel een beetje sinaasappeleffect maar dat is wel weg te schuren zonder door de grondlak heen te gaan.

(de eerste foto is genomen toen het nog nat was dus vandaar de glans)

dre

Berichtdoor dre » do 07 aug 2008, 15:25

een verfspuit van de gamma is prima voor spuitplamuur :wink:

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » za 09 aug 2008, 18:10

Zo de kasten zijn gespoten, Ik heb do hooglans achterwege gelaten omdat er in de standaard lak toch ook al een lichte glans zit en kleine oneffen heden veel meer opvallen in hoogglans. De ruimte waarin ik spuit is ook echt niet stof vrij waardoor 100% resultaat niet haalbaar is. Dus ik denk dat de hoogglans eerder de oneffenheden meer naar voren zal brengen dan de speaker strakker doen lijken.

Ze staan vandaag nog even een extra dag uit te harden en morgen denk ik ook nog wel. Maar kan ik ondertussen een mooie lay-out bedenken voor mijn filter.

Foto's zal ik morgen nog even posten.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » za 09 aug 2008, 19:39

Mooi project ALDEBIJL.

Ik heb bij Speakerland deze ook mogen beluisteren.
Dan wel met de bubbele actieve laagkasten.
Klonk erg mooi, vond ik, zeer strak.
Enkel de luisterruimte was erg klein daar om ze goed tot hun recht te laten komen.

Je bent nog wel even bezig met schuren van het kopse mdf.

Mooi project.
Een gevorderde autist.

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » ma 11 aug 2008, 14:27

@ Hondansl

Bedankt, Ik heb dankzij speakerland de maxima ook in mijn woonkamer mogen beluisteren, dus ik heb het uitgebreid kunnen testen. Inderdaad zou een dubbele woofer beter zijn maar aangezien mijn woonkamer niet al te groot is (en het budget ook niet groter) is het bij 1 woofer gebleven. Dus vanuit dat standpunt de kasten ontworpen en samen met ruud van speakerland de ontwerpen bekeken zodat ik niet voor vervelende verrassingen kom te staan als alles in elkaar staat.

Was jouw project ook al een tijdje aan het volgen ziet er heel erg strak uit erg mooi gedaan!!! mijn complimenten!

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » ma 11 aug 2008, 14:32

Ik ken het fenomeel: te veel laag :D .
Maar kun je een heleboel aan doen, 1 laagkast in jouw geval zou inderdaad perfect volstaan.
Een gevorderde autist.

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » ma 11 aug 2008, 14:47

Het mooie van de maxima is dat deze actief laag heeft dus teveel laag is te corrigeren er zit gewoon een volume knop op de hypex module's :D , Maar inderdaad met 1 woofer is het laag op mijn volumes goed te doen!

Verder nog over het kopse MDF na de 2e grondlaag alles helemaal strak geschuurd en je kan nergens meer ondekken waar het kopse mdf zit! (dus dat is mooi gelukt). Zal vanavond de foto's posten gisteren helaas niet aan toe gekomen

ALDEBIJL

Berichtdoor ALDEBIJL » ma 11 aug 2008, 19:00

De foto's

Terug naar “Oude Showcases”