Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum

Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto

Berichtdoor Vinculum » wo 02 jul 2008, 11:17

Hier volgt het bouwverslag van mijn project. Allereerst wil ik zeggen dat het een lange termijn project is/word.

Ik was op zoek naar een ontwerp voor een bijzondere speaker met een bijzondere prijs, namelijk zo weinig mogelijk. Een bijzondere speaker met veel geld is niet zo moeilijk. De haal je gewoon in de winkel. Na mijn vorige fiasco met gekochte electrostaten ben ik op zoek gegaan naar een mooi zelfbouwproject. Geinspireerd door de erg mooie speakers van o.a. Edo en met name de prachtige Dryade ben ik gaan zoeken. En na wat overleg ook hier op het forum heb ik besloten om de het origineel waar de Dryade op is gebaseerd na te bouwen. Dit is de Perfection One van Neeper Acoustics.
Afbeelding
Afbeelding

De Units
De Neeper maakt gebruik van aangepaste Scan-Speak units. Erg mooi maar met een prijskaartje van 250+ per unit gaat mij te ver. Na overleg met sommigen hier heb ik besloten om de speakers en het filter te gebruiken van de Hera (wederom een Edo brouwsel). Ze komen uit de stal van Seas:

L15RLY/P (H1141)
Afbeelding

27TBFC/G (H1212)
Afbeelding

De Kast
De afgelopen week heb ik de vrij duidelijke foto's van de Neeper site goed bekeken en berekend en heb een 3d model gemaakt van mijn model (zie bijlagen).

Voor de opbouw heb ik gekozen voor dezelfde wijze waarop Edo zijn Dryade gemaakt heeft. Er komt een soort frame bestaande uit het front, de achterkant, top en bodem en de verstevigingsbalken intern. De zijkanten zullen bestaan uit 5 lagen van 4mm om zo de ronding te krijgen. De rest van de kast word 18mm MDF.

In de bodem zie zie een 5 tal gaten. De onderste 4 komen bouten die de speaker stevig aan zijn voet bevestigen. Het 5de gat is voor de bekabeling die door de voet naar buiten komt. Ik weet nog niet of het filter intern of extern komt. Gezien de smalle kast vermoed ik dat het een externe gaat worden.

Het origineel heeft de baffel, de voet en de baspijpen van massief aluminium gemaakt. Je snapt waarschijnlijk wel dat ik dat niet kan maken. Deze worden dus gewoon van MDF en plastic voor de pijpen. Er zijn nog wel ideeën om dit een alu-look te geven maar dat komt nog wel. Misschien is gewoon zwart ook mooi aangezien de woofers al alu zijn. We zien wel.

Filter
Het filter zal hetzelfde zijn als die van Edo's Hera.
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 31 jul 2009, 17:20, 13 keer totaal gewijzigd.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 02 jul 2008, 11:32

Voor de geintresseerden zijn hier enkele van de foto's waarop ik mijn model gebaseerd heb.

Onne

Berichtdoor Onne » wo 02 jul 2008, 11:43

Mooie speaker hoor, gaaf project !!! :D

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 02 jul 2008, 22:11

Heel heel erg mooi!!!

Goed dat je de tekeningen ook op het forum zet, zo kan iedereen meeprofiteren van die enorme bult werk van die tekeningen!

Super

Wowly

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 02 jul 2008, 23:16

Heel mooi! Je gaat een stel geweldige drivers gebruiken, die bovendien niet al te veel kosten. Als Edo zich over het filter gaat buigen, dan mag je je al vast verheugen op een topspeaker! Lijkt me leuk om deze ooit eens op één van de bekende zelfbouwdagen te beluisteren.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 03 jul 2008, 8:18

Dank u voor deze aanmoedigende woorden! Ik hoop ook echt dat het mijn droom speaker word. Misschien had je het al gelezen maar ik heb aardig wat concurrentie binnen de familie op hifi gebied. Dus hoop dat ik hun hiermee een poepje kan laten ruiken met hun fabrieksspeakers... ;)

Het zal een flinke klus worden om deze kast te maken en ik zal ook wel wat hulp vragen van jullie dus dan is het niet meer dan normaal dat ik alles deel met degenen die het mogelijk maken. Ik zal alles documenteren en beschrijven hoe ik iets doe en wat er fout gaat. Hoe graag ik ook wil dat ik de enige ben die deze gaat bouwen zorg ik er voor dat alle info beschikbaar is voor een ieder.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 03 jul 2008, 8:55

De maten in de zijkant tekening in de eerste post heb ik aangepast. Omdat de voor en achterkant onder een hoek staan moet de plaat iets langer zijn om te compenseren voor het afschuinen van de hoeken.

De hoek waaronder de voorkant staat is 7 graden en de achterkant is 10 graden.
Voor de duidelijkheid heb ik een detail gemaakt met de hoeken voor de boven en onderkant.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 04 jul 2008, 0:12

Gaaf dat je deze gaat maken. Ik blijf het in ieder geval volgen.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 04 jul 2008, 23:15

Vandaag de eerste bouwdag gehad. Wat is dit toch leuk om te doen! :D
Eerst ben ik met de tekeningen naar de houthandel gegaan om de platen te laten zagen. Ik heb ze gevraagd of ze de kopse kanten onder de juiste hoeken konden zagen. Het kostte me ietsje meer maar het scheelt heel veel werk en het word er ook een stuk netter op.
Afbeelding

Om de ronding goed te krijgen en constant heb ik eerst een sjabloon gemaakt.
Afbeelding

Met dit sjabloon kon ik alle rondingen gelijk maken. Wat zaagwerk later waren alle planken gereed.
Afbeelding

Gaten in het front gemaakt voor de speakers en deze uiteraard ook even afgerond met de bovenfrees. Alles op elkaar gelijmd zodat er een frame onstaat. Vrij lastig als alle hoeken anders zijn...
Afbeelding

Daarna de eerste van de 5 4mm platen gelijmd aan de zijkant en goed in de lijmklemmen gezet. Wel erg grof nog maar op maat zagen komt op het eind als alle 5 platen gelijmd zijn.
Afbeelding

Erg goed opgeschoten, veel geleerd en heel tevreden over het resultaat tot nu toe!!

Even een vraag aan Edo: Wat is de reden dat jij 3xMDF, 1xHobbyplex, 1xTriplex gebruikt hebt?
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 16 mar 2009, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 04 jul 2008, 23:21

De reden daarvoor is dat meerdere lagen van verschillend hout met verschillende buigings coefficient stijver is de een aantal lagen van hetzelfde materiaal....niet te dik, maar wel stijf dus.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 04 jul 2008, 23:31

Damn!!!! wat ga dat goed zeg!!!

ik volg al watertandend............ :shock:

Jan

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 04 jul 2008, 23:49

haha ja het ging aardig vlot. Viel niet tegen. Maar de komende tijd kan ik er niet zoveel tijd aan besteden hoor dus zal iets langzamer gaan maar ik houd jullie van alles op de hoogte.

@Edo
Ok dan zal ik dat ook doen. Ben alleen niet weg van triplex als laatste dus denk dat ik een 2xMDF, 1xTriplex, 1xHobbyplex, 1xMDF doe.
Heb je nog kunnen kijken naar de baspoort(en)?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 04 jul 2008, 23:59

Ik "sluit" ook altijd af met MDF. Denk dat ik dat ergens verkeerd heb opgeschreven. Aan de baspoorten ben ik nog niet toe gekomen helaas. Beetje druk op werk en zo. Vandaag was mijn weekend..... :?
Maar aankomende week iets meer tijd....ga ik even kijken voor je.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » za 05 jul 2008, 8:12

Oh super! Heeft geen haast hoor, was gewoon benieuwd.

lepain

Berichtdoor lepain » za 05 jul 2008, 18:53

Ziet er al heel mooi uit!

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 07 jul 2008, 8:44

Gisteravond nog 2 lagen toegevoegd aan de zijkant van beide kasten. Er zitten nu dus 3 lagen op. Nog 2 te gaan... ;)

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 09 jul 2008, 9:20

Eigenlijk weer een vraag voor Edo. Kan ik het filter 1 op 1 overnemen wat je gebruikt hebt voor de Hera? Deze dus:

Afbeelding

Zoja, is dit dan het "boodschappenlijstje" of zijn er onderdelen overkill of juist te karig?
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 0.56uF 630V 16 x 21mm
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 10uF 630V 33 x 46mm
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 15uF 250V 27 x 46mm
Monacor air core coil 0.27mH 1.0mm
Monacor air core coil 0.68mH 1.0mm
Metalfilm resistor 1.20R 10W 5%
Metalfilm resistor 3.90R 10W 2%
Metalfilm resistor 8.20R 10W 2%

Ik ben aan het kijken of ik het filter in de kast krijg of dat ik extern moet gaan. Ik hoop op het eerste natuurlijk. Er zijn ook wat regels omtrent de layout heb ik gelezen op het forum. Wat voor layout kan ik hier het beste gebruiken?
Ik denk eigenlijk aan een langwerpige vorm zoals het origineel (bijlage).
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 09 jul 2008, 9:45

Jou kast lijkt redelijk op de kast die ik gebruikt hebt en de drivers zijn hetzelfde (incl. plaatsing) dus lijkt me niet zo'n probleem. Wel heb ik de tweeter afgesteld op de wensen van de klant, dus het zou kunnen dat je misschien hier iets moet veranderen (qua eigen smaak). Maar dat kost maar een paar weerstanden, dus da's wel te overzien.

Hieronder wat grafiekjes hoe hij nu is met het filter wat je hierboven gepost hebt:

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 09 jul 2008, 9:47

Ok dan. Wat waren de wensen van de klant dan als ik vragen mag? Wie weet is het wel ook mijn wens... ;)
Is mijn boodschappenlijstje goed?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 09 jul 2008, 9:50

Wensen hadden betrekking op het hoog. Na wat luisteren hebben we naar zijn smaak het hoog harder/zachter laten spelen tot hij (en ega) tevreden waren.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 09 jul 2008, 10:01

Ok dan probeer ik het eerst zo. Zijn de componenten goed zo of zijn ze overkill?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 09 jul 2008, 10:18

Zeker geen overkill, maar ik zou paar dingen aanpassen.
De condensator van 10u voor het hoog zou ik vervangen door een AUDYN-CAP plus en de 0.68mH spoel van het laag voor deze: http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5334

Ook die andere spoel in het hoog-gedeelte zou ik vervangen door http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5279

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 09 jul 2008, 10:29

Ik zou zelf persoonlijk de componenten bij Caps and Coils bestellen.

De ClarityCap SA 10.0 uF is echt al heel goed, en stukken goedkoper.
Ook zijn de 1,4mm lucht spoelen goedkoper.

Voor de tweeter kun je makkelijk 5W MOX nemen,

Maargoed kijk zelf maar even wat je het gemakkelijkst vindt :)

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 09 jul 2008, 10:32

Ok dan, die plus is een prijzige jongen zeg. Wat is het voordeel van de plus tov de gewone?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 09 jul 2008, 10:35

Vinculum schreef:Ok dan, die plus is een prijzige jongen zeg. Wat is het voordeel van de plus tov de gewone?

Schijnt beter te zijn.

Ik heb weleens wat gemeten met condensatoren en Jeroen_d ook. En die verschillen zijn minimaal.
Echter horen mensen het dan schijnbaar toch weer wel.

Maargoed die discussie laat ik even in het midden.
Een mooi alternatief is dus de SA van Clarity caps, of anders de PX, die is nog beter te betalen.

Terug naar “Oude Showcases”