Ik was op zoek naar een ontwerp voor een bijzondere speaker met een bijzondere prijs, namelijk zo weinig mogelijk. Een bijzondere speaker met veel geld is niet zo moeilijk. De haal je gewoon in de winkel. Na mijn vorige fiasco met gekochte electrostaten ben ik op zoek gegaan naar een mooi zelfbouwproject. Geinspireerd door de erg mooie speakers van o.a. Edo en met name de prachtige Dryade ben ik gaan zoeken. En na wat overleg ook hier op het forum heb ik besloten om de het origineel waar de Dryade op is gebaseerd na te bouwen. Dit is de Perfection One van Neeper Acoustics.

De Units
De Neeper maakt gebruik van aangepaste Scan-Speak units. Erg mooi maar met een prijskaartje van 250+ per unit gaat mij te ver. Na overleg met sommigen hier heb ik besloten om de speakers en het filter te gebruiken van de Hera (wederom een Edo brouwsel). Ze komen uit de stal van Seas:
L15RLY/P (H1141)

27TBFC/G (H1212)

De Kast
De afgelopen week heb ik de vrij duidelijke foto's van de Neeper site goed bekeken en berekend en heb een 3d model gemaakt van mijn model (zie bijlagen).
Voor de opbouw heb ik gekozen voor dezelfde wijze waarop Edo zijn Dryade gemaakt heeft. Er komt een soort frame bestaande uit het front, de achterkant, top en bodem en de verstevigingsbalken intern. De zijkanten zullen bestaan uit 5 lagen van 4mm om zo de ronding te krijgen. De rest van de kast word 18mm MDF.
In de bodem zie zie een 5 tal gaten. De onderste 4 komen bouten die de speaker stevig aan zijn voet bevestigen. Het 5de gat is voor de bekabeling die door de voet naar buiten komt. Ik weet nog niet of het filter intern of extern komt. Gezien de smalle kast vermoed ik dat het een externe gaat worden.
Het origineel heeft de baffel, de voet en de baspijpen van massief aluminium gemaakt. Je snapt waarschijnlijk wel dat ik dat niet kan maken. Deze worden dus gewoon van MDF en plastic voor de pijpen. Er zijn nog wel ideeën om dit een alu-look te geven maar dat komt nog wel. Misschien is gewoon zwart ook mooi aangezien de woofers al alu zijn. We zien wel.
Filter
Het filter zal hetzelfde zijn als die van Edo's Hera.