Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 15 jul 2008, 23:00

Kleine update :

Afbeelding

Ben inmiddels begonnen met het op maat snijden van het vilt
dit wordt met montagekit vastgelijmd en met een nietje op zijn plaats vastgezet

Zoals je ziet mist er nog een bracingplankje, er was er een niet goed dus die moet ik nog opnieuw zagen.

ik heb inmiddels al een plaat 4 mm MDF in stroken gezaagd voor de voorkant en bovenkant.
deze zijn 1 cm groter dan de kast en zullen met de frees op maat gemaakt worden nadat ze vastgelijmd zijn.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 19 jul 2008, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 19 jul 2008, 10:22

Pff... wat een werk om dat vilt erin te krijgen, dacht ik dat ik dat ik lekker dik vilt had (5mm).
Bleek Edo 1 cm dik te hebben gebruikt. Nu moet ik dus alles twee keer op maat snijden en beplakken.

Het is fantastisch zomerweer :roll: , daarom heb ik de schuur maar eens flink opgeruimd om op de werkbank binnen verder te kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels heb ik ook nog 2 platen (122x61 cm) 4 mm MDF gehaald zodat
de kasten rondom met stroken 4 mm afgewerkt zullen worden.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 20 jul 2008, 10:14

ray5150 schreef:Henkjan, het vilt is 5 millimeter dik, dus dat zal wel goed dempen. lijkt mij.
je moet het wel zelf lijmen want het is niet zelfklevend.
Ik heb daarvoor een koker montagekit gehaald.

Ha kijk, meteen het antwoord al gevonden. Gaat dat goed met montagekit? Welke kit heb je daarvoor gebruikt?

De bitumenplaatjes heb je die nog met iets anders vastgeplakt dan met de originele plakfolie die erop zit? Zo ja, ben je niet bang dat het gaat loslaten en dat ze los in je kast liggen (heb ik bij een subwoofer namelijk een keer gehad). Zo nee, waar heb je die mee vastgezet? Ook met montagekit?

Overigens zeer mooi om het allemaal te lezen en stap voor stap te kunnen bekijken. Het is niet het eerste project dat zo uitvoerig beschreven wordt, maar wel een van de recentste.

Is het origineel van de speakers trouwens ook met vilt? Ik vraag dit omdat mijn speakers deels gevuld dienen te worden met BAF. Ik vraag me af of ik plaats daarvan de combinatie vilt/noppenschuim dan ook een goede oplossing zou zijn?

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 20 jul 2008, 10:46

De bitumen plaatjes zijn zelfklevend maar zittten ook vast gelijmd met Bison-kit, dit op advies van de mensen van PLS audio. Ik heb gewoon een streepje lijm rond de buitenranden gelegd en vervolgens met zo'n geel Bison lijmkammetje uitgestreken. daarna eropgeplakt en aangetikt met een plankje en hamer om ervoor te zorgen dat er geen lucht meer tussen zat.

Er word hiervoor Bison-kit (of Tix) gebruikt omdat het 2 gladde oppervlakken zijn die op elkaar gelijmd worden, de vulling hoeft dus minimaal te zijn.

Voor het vilt gebruikt ik wel montagekit. in kokers voor een spuitpistool.
Deze is afkomstig van een zaak die Action heet. dat is een soort Blokker waar ze ook gereedschappen en auto accesoires verkopen tege hele lage prijzen. de montage kit is 1,89 Euro per stuk daar. zie http://www.action.nl/default.aspx ik koop daar ook veel schilders spullen. het heeft een heel goede prijs-kwaliteits verhouding.

Het vilt wordt dus voorzien van een rupsje montagekit, niet uitgestreken, vastgeplakt en vastgeschoten met 4 a 6 nietjes rondom. Als laatste nog even met de hand aandrukken.

In het origineel worden ook vilt en noppenschuim gebruikt. die trouwens ook met montagekit gelijmd zit. er komt ook nog een pluk BAF in te zitten.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 20 jul 2008, 11:24

Het noppenschuim zet je dan weer vast met diezelfde montagekit?

Groeten,
Mischa

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 20 jul 2008, 22:17

Jazeker, het noppenschuim (Pritex) word ook met montagekit vast gelijmd. Het zit muurvast, als je eraan trekt gaat het scheuren. Ik ben niet zoals Marcus (Hondansl) die alles drie keer vastlijm, schroeft en vervolgens vastklemt met een lijmtang... (ik heb wel veel respect voor wat hij bouwt) ik heb meer het motto : vast is vast.

iets anders: ik ben er uit hoe ik de filters ga bevestigen. die komen met M3 boutjes op de zijwand vast te zitten, ter hoogte van het woofergat.

om iets gedetaillerder te zijn, M3 boutje gaat door 18 mm MDF heen waarbij het kopje aan de buitenkant zit. er komt toch nog 4 mm MDF overheen. schroefdraad gaat door het vilt heen, wordt vastgezet met M3 ringen en moertjes, het filter erop en dan ringetjes en vleugelmoertjes zodat het filterprintje zonder gereedschap kan worden losgemaakt.

Eventueel een stukje noppenschuim ertussen om het resoneren tegen te gaan.

ik zal van de week er foto's van maken en plaatsen.

Mocht iemand een beter idee hebben dan hoor ik het graag.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » zo 20 jul 2008, 23:07

ray5150 schreef:Ik ben niet zoals Marcus (Hondansl) die alles drie keer vastlijm, schroeft en vervolgens vastklemt met een lijmtang... (ik heb wel veel respect voor wat hij bouwt) ik heb meer het motto : vast is vast.

Ik kan je geen ongelijk geven Ray, ik doe het allemaal wellicht een beetje te extreem en overdreven.
Ookal krijg ik in mijn achterhoofd door dat het ten alle tijden nog beter kan als ik iets maak.

Ik vind het leuk om dingen te bouwen die eigenlijk onverwoestbaar zijn.
Het kost veel meer tijd, energie, geduld en geld, maar ik heb er een heel erg goed gevoel bij als ze staan te spelen.

Voor de rest kan iedereen bouwen zoals hij zich daar geheel in kan vinden.

Ik vat het dan ook helemaal niet negatief op!!
Juist goed!
Een gevorderde autist.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 21 jul 2008, 0:00

Het was ook niet negatief bedoelt, hoor. Als ik met jouw budget en uitgangspunten zou werken, zou ik waarschijnlijk ook andere normen en methodes gebruiken. ik vind het al leuk dat je de moeite neemt dit onderwerp te lezen.

Hondasnl schreef:
Ik vind het leuk om dingen te bouwen die eigenlijk onverwoestbaar zijn.

Ik zeg beton en roetvrijstaal! :)

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » ma 21 jul 2008, 5:28

Ray, helemaal niets aan de hand.

Even wat anders:
Ik moet nog terminals aanschaffen, die jij gebruikt zie ik ook wel zitten.
Enkel is de draadlengte net effe tekort, wellicht hebben ze ook nog een langere uitvoering.

Peerlessen, ja daar heb ik hele goede herinneringen aan, mooie drivers!!
Ik heb destijds de Standaard van S&C gebouwd, ver voor dit forum.
Volgens mij zaten ze ook in de Revolution R3 van Tannoy -> de duurste fabrieks speaker die ik ooit kant en klaar heb gekocht.

Ik volg je project, leuk!
Een gevorderde autist.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 21 jul 2008, 7:35

Hondasnl schreef:Ray, helemaal niets aan de hand.

Wat een leuke, sympathieke groep hier. Geweldig :D:D:D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 21 jul 2008, 19:35

Hondasnl schreef:Ray, helemaal niets aan de hand.

Even wat anders:
Ik moet nog terminals aanschaffen, die jij gebruikt zie ik ook wel zitten.
Enkel is de draadlengte net effe tekort, wellicht hebben ze ook nog een langere uitvoering.

Zo! half zes, dat is pas vroeg....

Tja, Als het voor die eikenhouten loodblokken is zou ik eerlijk gezegd voor iets duurders (en zeer waarschijnlijk beters) kiezen. Mede gezien het totale bedrag wat dat gaat kosten maakt die paar tientjes ook niet meer uit..

Als ik een paar suggesties mag geven, van BMM Electronics :

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=2666
Voor kast wanden tot 33 mm dik

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=2262
Voor kast wanden van ongeveer 30 mm dik.

als ik jou een klein beetje ken weet ik dat je topklasse spul wilt. (ik ga het woord High End niet gebruiken) : dat is WBT ( http://www.wbt.de )
heel duur, vanaf 15 euro per klem, maar dit wordt gebruikt door vele fabrikanten van kwaliteits apperatuur.

ik zie net dat Speaker&co die WBT dingen verkoopt, ze hebben ook de klemmen die BMM heeft.

Mocht ze toch niet lang genoeg zijn, dan kun je het net doen als ik. Aan de binnenkant verzinken met een speedboor :
Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 24 jul 2008, 0:19

He he, anderhalve koker montagekit, 2 stanlymesjes, 3 vierkante meter vilt, 200 nietjes en ruim een halve vierkante meter noppenschuim verder, zit alle demping erin. wat een karwei zeg....

De volgende stappen zijn de filters bevestigen en de gaten voor de BR pijp zagen of frezen.

daarna kunnen de zijwanden erop. ik ben dus voorlopig nog wel even bezig.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 24 jul 2008, 22:58

weer een paar foto 's :

Afbeelding
filter in de kast bevestigd

Afbeelding
Kast vastgezet om gat te zagen

Afbeelding
boormachine met gatenzaag

Afbeelding

Afbeelding
Stukje vilt en pritex erop.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 26 jul 2008, 20:25

oeps, een beetje tegenslag. dat zit zo : bij het uitprinten van de tekening is het stuk tekst met de maten van de kruisverstevegings latten eraf gevallen.

daardoor had ik niet gezien dat die latjes 40 mm breed moeten zijn...

Ik had ze op 50 mm gezaagd, waardoor de gaten tussen verstevegingen en demping wel erg klein worden. Inmiddels kontakt gehad met Edo en hij vind het ook verstandiger om ze te vervangen door latten van 40 mm.

Eerlijk gezegd was ik ook vergeten om ze af te ronden met de frees.
Dat ga ik nu wel doen.

beter nu gelijk goed doen dan later spijt hebben als het tegenvalt. ja toch ?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 30 jul 2008, 22:51

Afbeelding

Operatie geslaagd, patient ligt bij te komen in de lijmklemmen. :wink: :wink:

Zoals jullie zien alle kruisverstevegingen in beide kasten inmiddels vervangen. ben blij dat dat ook weer achter de rug is. Ik kan mij nu weer gaan richten op de volgende stappen, dat is dus het plaatsen van de filters met bekabeling en het zagen/frezen van de gaten voor de drivers...

Godtoh

Berichtdoor Godtoh » za 23 aug 2008, 22:24

En hoe gaat het er nu mee?
Alles al in elkaar?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 aug 2008, 0:41

Ben net terug van vakantie, er is dus niet zo heel veel gebeurd de laatste tijd.

De kasten zijn inmiddels rondom voorzien van stroken 4 mm MDF rondom. ook de onderkant en achterkant heb ik gelijk gedaan.
Ik had toch materiaal genoeg.
Ook zijn alle hoeken keurig haaks afgewerkt met een bovenfrees, blokschaafje en schuurpapier.
Alle stroken zijn gelijmd met witte houtlijm en gefixeerd met koploze spijkertjes. er zit nu al bijna een liter lijm in.
De afgelopen week heeft de lijm lekker kunnen uitharden. ik moet hier en daar nog een kantje bijschuren.

De komende week ben ik nog vrij en waarschijnlijk woensdag heb ik tijd om op mijn gemak de gaten voor de drivers te frezen en zagen
dat luistert heel nauw dus daar ga ik wel even goed voor zitten (staan).
Ik zou dus komend weekend kunnen proefdraaien, Ik ben echt heel erg benieuwd hoe ze klinken. Ik heb zelfs wat nieuwe CD's gekocht om ze te kunnen beluisteren.
(en ik had er al een stuk of 300...)

Wat mij eraan doet denken dat ik nog even met Edo kontakt moet opnemen voor die magneetjes voor de frontjes. Als die er eenmaal inzitten kan ik beginnen met het fineer.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 27 aug 2008, 17:22

Verse foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ding is er veranderd. De woofer komt op de baffle te liggen in plaats van verzonken. Dit heeft 2 redenen. Als eerste is de kast 8 mm. breder geworden door het plaatsen van de stroken MDF rondom, waardoor er meer ruimte is voor het frontje.

Ten tweede had ik niet genoeg vertrouwen in mijn eigen kunnen om het netjes kunnen uitfrezen, vooral om dat de zijkanten van de Peerlessen afgevlakt zijn.

ik was zelf verbaasd dat ik de tweeter er zo strak had ingekregen.

Er mag gereageerd worden hoor, soms lijkt het net of ik de enige ben hier...

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 27 aug 2008, 18:11

Ik kijk naar elke nieuwe foto hoor, dus je bent hier niet alleen !!

Ziet er goed uit!

Ik wou dat ik tijd en ruimte had om zelf zoiets te maken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 27 aug 2008, 19:59

Ik volg het ook, en om er maar eens iets van te zeggen, de midwoof ligt keurig op de kast, hij behoeft geen infrezing wat mij betreft. Daarbij breng je het acoustische middenpunt van de midwoof en tweet dichter bij elkaar in het frontale vlak, en da's mooi meegenomen toch?

Wowly

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 27 aug 2008, 20:17

Dank je wel, Robertd, leuk dat het op prijs stelt.
soms heb ik 3 of 4 posts achter elkaar zonder enige reaktie.
dan krijg ik het idee dat ik een soort monoloog aan het houden ben, vandaar.

Ach, tijd en ruimte. Tja, ik heb ook een fulltime baan en een gezin.
Ik kan er dus niet zoveel tijd aan besteden als ik eigenlijk zou willen.
Als het aan mij lag waren die luidsprekers allang klaar geweest...

en de ruimte, ik woon in de grote stad hier, heb een schuur van 4 x 2.5 meter die aan alle kanten volgebouwd is. de tuin is iets van 4 x 4 meter dus het is hier ook schipperen met de beschikbare ruimte.
zo'n huis met tuin en redelijk grote schuur hier is al heel wat.

Ik kom voor mijn werk weleens in het Westland en als ik dan al die vrijstaande huizen zie met enorme tuinen en loodsen of garages erachter word ik ook weleens een beetje jaloers.
ik krijg dan visioenen van klassieke auto's restaureren en zelf een boot van een meter of 8 bouwen.

Wowly, ook bedankt. ik was eerst bang dat het frampje van het frontje heel erg smal en kwetsbaar zou worden maar dat blijkt best mee te vallen.
Edo had het bij zijn versie ook niet gedaan.

pietje

Berichtdoor pietje » wo 27 aug 2008, 21:22

Sow begint er erg goed uit te zien, ben erg benieuwd naar het eindresultaat (uiterlijk en uiteraard de klank). Ik ben natuurlijk extra nieuwschierig naar de klank omdat ik hem zelf ook na wil bouwen :wink:.

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » wo 27 aug 2008, 22:41

Hey Ray,
Dat je soms wat minder reacties krijgt, wil niet zeggen dat je project niet bekeken wordt! Moet je maar eens op je tellen van 'bekeken' letten. Als je, zoals jij, gewoon een hele mooie speaker bouwt, mooie foto's plaatst en verder geen vragen hebt, dan is de drang om te antwoorden in t algemeen wat minder :wink:
Keep up the good work!
beter laat dan nooit!

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 27 aug 2008, 22:50

ray5150 schreef:soms heb ik 3 of 4 posts achter elkaar zonder enige reaktie. dan krijg ik het idee dat ik een soort monoloog aan het houden ben, vandaar.

Misschien moet je de Edit-functie dan eens gebruiken :D :D :D .

Inderdaad, het worden mooie speakers.

Groeten,
Mischa

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 27 aug 2008, 23:57

pietje schreef:Ik ben natuurlijk extra nieuwschierig naar de klank omdat ik hem zelf ook na wil bouwen :wink:.

Ik ook, ik ook !!
ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten qua klank.
natuurlijk hoop ik op een mooi helder, ruimtelijk geluid wat ook warm en stevig klinkt (mischien een onmogelijke combinatie?)

Ik ben wel al van plan om als ze klaar zijn een uitgebreide luister recensie te schrijven in dit topic met alledaagse pop en rockmuziek die vrijwel iedereen kent. dat stoort mij namelijk nogal in recensies in tijdschriften en op internet.
er wordt heel vaak muziek gebruikt die slecht bij een kleine groep (liefhebbers) bekend is.
men beschrijft dan wel de naam van de artiest en plaat of CD, vaak ook het codenummer. maar als je niet weet wat voor muzieksoort het is en hoe het zou moeten klinken heb je nog niets aan een recensie. ja toch.? ik denk dan "had je niet een stuk ABBA kunnen draaien".
vrijwel iedereen op aarde weet hoe dat klinkt.

(Laat ik nou ABBA Gold I en II in de kast hebben staan :wink: :wink: )

wat betref het uiterlijk: zoek op internet naar de houtsoort "esdoorn" of "maple". dan krijg je een goed idee over de afwerking.

@Boppo84, dank voor je aardige woorden. dat had ik even nodig. ik kijk bijna dagelijks naar de teller "Bekeken". zo ben ik ook wel, hoor. ik had wel een aantal keren vragen over deze luidspreker, maar dat heb ik opgelost door Edo een PB te sturen. (heb net weer bericht van hem gehad).

@Mischa72, Ik weet hoe de Edit knop werkt, maar vaak zaten er een paar dagen tussen mijn berichten. en zo zak ik niet weg in de index....

[Edit 28-08-2008 / 0:03. bijna 3000 keer gelezen. op naar de 4000!!].
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 27 aug 2008, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Oude Showcases”