Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Berichtdoor ray5150 » zo 29 jun 2008, 0:04

Zo, de bestelling naar BMM Electronics is de deur uit. Ik ga ook een paar Low Budget Vloerstaanders bouwen.
Alhoewel het met dat low budget wel meevalt want ik ben nu al zo'n 300 euro kwijt en ik heb nog niet alles. Het is dus meer een Medium Budget vloerstaander.

Er zullen een aantal dingen wat anders worden dan bij het origineel, vandaar hier eerst een overzicht :

Hout : 18 mm MDF (zoals origineel).

Afwerking : Esdoorn fineer met daarover een blanke lak.

Woofer : Peerless SDS 164 THP (zoals origineel).

Tweeter : Seas 27TFF

Bekabeling : Van Den Hul, The Snowline

Terminals : http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1403

Filter : Zoals origineel.

De voet word ook een beetje anders, ik maak geen gebruik van een MDF voetplaat met aluminum paaltjes.
In plaats daarvan komen er een set kegels onder die op hun beurt op een marmeren plaat komen te staan.
onder de marmer plaaten zit rubber gelijmd en als laatse vilten dopjes
Het principe is dus wel het zelfde als het origineel.

Ik ga pas beginnen met bouwen als alle materialen daadwerkelijk in huis zijn, dat vind ik een stuk ontspannerder werken als je eenmaal bezig bent.

Ik moet nog op zoek naar Pritex, blanke lak en vilten ondertapijt.

Hout, lijm,deuvels,fineer,kabel,en terminals zijn al in huis.

Ook heb ik wat spullen gehaald om een cirkel geleider te maken volgens ontwerp van Sander Sassen, Dus met bevesteging aan beide kanten.
Die ga ik de komende week eerst maken om de tijd door te komen.

Natuurlijk zal ik mettertijd zoveel mogelijk foto's van het bouwproces hier plaatsen.

Ik ben benieuwd....
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 02 jan 2009, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mipo

Berichtdoor mipo » zo 29 jun 2008, 9:09

Voor blanke lak kun je Glitsa eiglans ( acryl meubellak ) gebruiken.
Makkelijke verwerking, droogt snel en mooi transparant.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 30 jun 2008, 19:42

Ben vandaag bij de verfspeciaalzaak geweest, en uitgelegd wat voor lak ik zocht en wat voor doel het diende. Men adviseerde een blik "Epifanes blanke bootlak" oftewel vernis van hoge kwaliteit. Ik heb een blik van een halve liter meegenomen. volgens de verkoper moest dat genoeg zijn.

vervolgens naar de ernaast gelegen tapijthandel voor ondertapijt van vilt maar dat hadden ze niet. Dus nu weer op zoek naar een andere tapijtwinkel hier in de buurt

Ik kreeg van BMM een mooie orderbevesteging per E-mail met een overzicht van de bestelde spullen. minder leuk is dat ze de bestelde "tochtstrip" ook wel "speaker foam sealing tape" geheten niet op voorraad hebben en op zijn vroegst eind deze week verwachten...

Porcino

Berichtdoor Porcino » ma 30 jun 2008, 21:35

ray5150 schreef:Ben vandaag bij de verfspeciaalzaak geweest, en uitgelegd wat voor lak ik zocht en wat voor doel het diende. Men adviseerde een blik "Epifanes blanke bootlak" oftewel vernis van hoge kwaliteit. Ik heb een blik van een halve liter meegenomen. volgens de verkoper moest dat genoeg zijn.

vervolgens naar de ernaast gelegen tapijthandel voor ondertapijt van vilt maar dat hadden ze niet. Dus nu weer op zoek naar een andere tapijtwinkel hier in de buurt

Ik kreeg van BMM een mooie orderbevesteging per E-mail met een overzicht van de bestelde spullen. minder leuk is dat ze de bestelde "tochtstrip" ook wel "speaker foam sealing tape" geheten niet op voorraad hebben en op zijn vroegst eind deze week verwachten...

Helaas ben ik het niet met ze eens... Bootlak blijft taai en laat zich lang niet zo mooi opbrengen als parketlak, voor mooi moet je 12 lagen willen smeren, beginnent met de eerst in mengverhouding 1:1 met verdunning, oplopend tot 90%lak. Druipers, niet-egaal vloeien en dergelijke zijn hier een gevolg van. Blijf tussendoor schuren, korrel 500 naar 800 voor tussen de laatste lak. Iedere keer een nieuwe roller, epifanes eet de roller op na een paar dagen...

Bijgesloten een foto van mijn LS in de Epifanes, 12 lagen en ik heb er vele boten mee geschilderd maar voor LS niet mijn keus...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 30 jun 2008, 23:15

Ondanks dat het niet zo positief is toch bedankt voor de informatie. Dat van die verdunning in stappen staat ook op het blik aangegeven.
Men vertelde mij dat er ongeveer 3 lagen nodig waren voor een goede afwerking, en hij raadde aan om een platte en brede kwast te gebruiken ipv een roller.

Maar goed, ik kan niet meer dan mijn best doen...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 02 jul 2008, 20:58

Vandaag een bezoekje gebracht aan de winkel van http://www.plsaudio.nl/ waar ik 2 platen Pritex van 100 X 50 cm en 3 plaatjes loodbitumen heb gekocht.

We zijn weer een stukje verder...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 04 jul 2008, 16:55

Jawel, vandaag heeft de pakket dienst een doos spullen van BMM afgeleverd. Keurig verpakt en er was niets beschadigd.
Ik ben dus bijna kompleet, moet alleen nog achter een stuk ondertapijt aan. en dan te bedenken dat ik een paar jaar geleden vuinis zakken vol heb weggegooid toen er nieuw tapijt voor de slaapkamers hier in huis gelegd werd. allemaal stukjes die nu goed van pas zouden komen.....

heb even vluchtig alle materialen bekeken en het eerste wat opvalde is dat de magneten van de tweeters groter zijn dan die van de woofers!

het liefste zou ik gelijk willen gaan zagen maar dat gaat nog niet vanwege diverse verplichtingen, ik heb een zaagtafel en die ga ik in de tuin opstellen om alles in een dag op maat te zagen. omdat de zaagtafel van hout is en onze tuin vrij klein kan ik die niet een week buiten laten staan.

Bovendien is de kans op fouten veel groter als ik er iedere dag een uurtje aan besteed. (bij mij wel tenminste).

eerst maar eens de cirkel geleider afmaken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 13 jul 2008, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 07 jul 2008, 0:40

Vandaag ben ik begonnen om een cirkel geleider voor de bovenfrees in elkaar te zetten.
Hij is nog niet helemaal klaar maar ik wilde toch alvast een paar foto's laten zien.
rimg0175mediumhq4.jpg

rimg0173mediumjy9.jpg

De bodemplaat is een stuk HDF vloerlaminaat wat ik overhad uit mijn huiskamer, goed geschikt hiervoor want de afwerklaag is keihard en heel glad.
Ik moet wel nog een centergeleiding (of hoe dat ook heet) plaatsen.
Dit word een boutje M4 x 50, helaas heb ik die niet in verzonken kop in huis maar ik heb wel nog zo'n 100 stuks cylinderkop liggen.
dus dan boor ik een gaatje zodat hij precies verzonken aan de machine kant zal zitten.
waarschijnlijk zet ik er ook nog een M4 ringetje bij om te voorkomen dat ik met aandraaien de bout door het laminaat heentrek...

Zo heel veel te frezen is er niet aan deze luidprekers maar om dat ik in tegenstelling tot Edo de woofers verzonken wil hebben heb ik toch dat nodig.
Dit omdat ik ook een frontje ervoor wil maken en dat met een paar mm verzonken woofer mij een stuk makkelijker lijkt.

Heb wat dingen in de tuin verplaatst en de zaagtafel opgesteld (nu met een zeil erover want er wil nog wel een een buitje vallen).
Ik hoop van de week af en toe in een verloren uurtje het MDF voor de luidsprekers te kunnen zagen.

Ja, ik weet dat de werkbank een zooitje is maar ik ben altijd met een stuk of 4 projekten tegelijk bezig.....
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 09 jun 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » ma 07 jul 2008, 20:39

ray5150 schreef:vervolgens naar de ernaast gelegen tapijthandel voor ondertapijt van vilt maar dat hadden ze niet. Dus nu weer op zoek naar een andere tapijtwinkel hier in de buurt
Haal ik meestal als coupon bij de Kwantum
... minder leuk is dat ze de bestelde "tochtstrip" ook wel "speaker foam sealing tape" geheten niet op voorraad hebben en op zijn vroegst eind deze week verwachten...
Bij het plaatselijk tuincentrum een half metertje EPDM vijverfolie halen; dan heb je voor een leven lang voldoende materiaal om pakkingen voor je luidsprekers te snijden.
Genoeg is beter.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 08 jul 2008, 0:10

De tochtstrip heb ik al binnen. (zat bij de bestelling van bmm, iets van 2 euro voor 4 meter)

Een Kwantum zit niet echt in de buurt hier. ga van de week nog een paar tapijt zaken af als ik er de tijd voor kan vinden.

Pokkeweer buiten, niet lekker om te zagen. ben alvast met de filter printen een beetje begonnen in te delen.
ik heb 2 eurokaart printen gehaald en als ik de juiste indeling heb frees ik met de Proxxon baantjes isolatie in het koper.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 09 jul 2008, 19:49

Hier alvast een paar foto's van de filter opstelling, ik heb gelezen dat de spoelen niet te dicht bij elkaar mogen in verband met het elektromagnetische veld.

op deze wijze heb ik een afstand van 12 centimeter tussen de spoelen onderling. dat lijkt mij wel voldoende.

het schema komt van het topic en site van Edo en is ongewijzigd op een weerstand na , die had ik in een verkeerde waarde besteld. die is nu 2.2 ohm in plaats van 3.3 ohm. ik zal nog even aan Edo vragen of dat problemen gaat geven. Zo ja, dan ga ik achter 2 nieuwe weerstanden aan.

op en aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom.
rimg0008bt4.jpg

De layout met alle onderdelen erop getekend. omdat mijn scanner stuk is is dit een foto ervan.
rimg0009on7.jpg

de layout uitgetekend op een pcb, klaar om te frezen.

rimg0010jq2.jpg

Alle onderdelen er provisorisch op, een beetje passen en meten
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 09 jun 2011, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 09 jul 2008, 20:05

ray5150 schreef:ik zal nog even aan Edo vragen of dat problemen gaat geven. Zo ja, dan ga ik achter 2 nieuwe weerstanden aan.

Valt mee, Geheel zal iets harde spelen in het hoog.
Zie grafiek.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 09 jul 2008, 20:13

Bedankt, snelle jongen, ik wilde je net een berichtje gaan sturen.
ik hou wel van een beetje pittig hoog dus ik denk niet dat dit een probleem gaat geven.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 11 jul 2008, 23:00

De filters zijn klaar, zie de foto's :
rimg0018gr6.jpg

rimg0021ui6.jpg

De spoelen zitten ook met een paar drupjes lijm op de print vast en ik overweeg om voor de condenstoren een tyrapje te gebruiken.

Het was zowaar vandaag droog dus is het de hoogste tijd om te gaan zagen. Als eerste zie je hier mijn zelfgebouwde zaagtafel :

rimg0012gs7.jpg

het onderstel is een oude Workmate, en de tafel is een plaat MDF met daaronder een frame van multiplex.
de zaagmachine is een gewone handcirkelzaag van Bosch uit de groene serie.
de cirkel zaag zit met bouten en vleugelmoeren onder het frame vast.
het frame zit ook met bouten en vleugelmoeren aan de workmate vast.
ik kan de hele construktie dus eenvoudig uit elkaar halen en in de schuur opbergen.

De lineaal is een houten balk met daarop 2 alu L-profielen. 1 om hem haaks op de tafel te houden en 1 om de lineaal recht te houden.
(oh ja, de schuttting,schuur en straatwerk zijn ook van eigen hand...)

rimg0016cc5.jpg

zaagwerk klaar...

rimg0022zm4.jpg

Gelijk een malletje voor de deuvels gemaakt.

rimg0023gu9.jpg

Druk bezig met lijmen, deuvels en lijmklemmen.

Mocht Edo dit lezen, Ik vraag mij af hoe en waar ik het filter het beste kan bevestigen...
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 09 jun 2011, 20:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 12 jul 2008, 0:15

Tuurlijk leest ie dat...

Ik heb in mijn Low-budget vloerstaander het filter aan de zijkant gemonteerd. M.b.v klitteband en montage-kit.

Dus via de woofer naar binnen geschoven en dan naar beneden....Zijkant onder de woofer dus.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 12 jul 2008, 0:29

Klitteband en montagekit... daar had ik nou nooit aan gedacht.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 12 jul 2008, 0:36

Ray,

Wel even je spoelen en condensatoren vastzetten op de print met kit, bv. siliconen of twee componenten epoxy oid. Anders gaat dat gegarandeerd meetrillen en bijgeluiden geven.

Voor de rest ben je goed op weg zo te zien!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 12 jul 2008, 1:08

Bedankt voor de complimenten, Sander.

De spoelen zitten vastgelijmd met een dot Bisonkit.
stevig maar toch elastisch. tussen de spoel en print zit 1 millimeter ruimte, die gevuld is met lijm.

De condensatoren krijgen nog een tyrapje door middel van 2 gaatjes door de print, zoals ook met grote axiale elko's gedaan word.
(werd, bijna alles is radiaal tegenwoordig...)
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 12 jul 2008, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 12 jul 2008, 23:02

Weer even een update :
rimg0025dc9.jpg

Handig zo'n hoekijzertje om even een plankje vast te zetten.
rimg0026rk3.jpg

Gaatjes geboord voor aansluitterminals,.
rimg0029tc5.jpg

Stilleven van schroefmachines en bracing plankjes.
rimg0028ch1.jpg

De eerste kast staat gelijmd te drogen in de schuur.
Zoals je ziet heb ik intussen ook een stuk vilt gevonden.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 11 jun 2011, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 12 jul 2008, 23:19

Ray,

Stom, ik had 't eerder moeten zeggen, maar je had beter e.e.a. in verstek kunnen zagen (onder 45-graden), dan zie je dan naden straks namelijk niet meer. Nu ga je ze onherroepelijk terugzien, zelfs na een laag plamuur, omdat het MDF altijd nog blijft werken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 12 jul 2008, 23:30

ray5150 schreef:Handig zo'n hoekijzertje om even een plankje vast te zetten.
perfecte dingen, ik gebruik ze ook altijd, vooral bij het eerste paar dat tegen elkaar gaat

btw: dat vilt, hoe dik is dat? ik zoek 2 stukjes van 30*15 voor in een hoorn....

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 13 jul 2008, 0:02

Henkjan schreef:btw: dat vilt, hoe dik is dat? ik zoek 2 stukjes van 30*15 voor in een hoorn....

ik heb nog wel een 1x50x50 cm voor je liggen, zelfklevend en al.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 13 jul 2008, 0:40

Het is ineens druk geworden hier!

Sander, je maakt je nergens druk om. straks zie je er niets meer van want er gaat een laag fineer over. ik heb hier en daar wel een uitstekende rand van een milimeter ongeveer daar haal ik eerst een frees met een kogellager lang om de randen te vlakken. denk wel dat ik nog een plaat 4 mm. MDF haal om aan de boven en voorkant erover heen te zetten. net als bij het origineel van Edo. Die laat ik dan express een paar millimeter uitsteken om vervolgens de voornoemde frees erlangs te halen.

Dan wordt het perfekt glad en haaks. (hoop ik)...

trouwens , ik kan met deze zaagtafel niet eens 45 graden zagen als ik dat zou willen. tekortkoming in de konstruktie. veel meer dan een graad of 25,30 haalt hij niet.

by the way, de condensatoren zijn inmiddels met tyraps vast gezet.

Henkjan, Ik heb 2 vierkante meter vilt. ik denk dat ik die paar stukjes wel kan missen. veel meer dan een meter zal ik niet nodig hebben.

Volgende week zondag ben ik zeer waarschijnlijk bij jou in de buurt.
of is er haast bij ?
Stuur anders even een PB

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 13 jul 2008, 0:48

Ik twijfel nog over de door Edo voorgestelde methode met klitteband en lijm om het filter vast te zetten. zal je zien dat ik een stuk vilt mee naar buiten trek. ben inderdaad wel van plan om het in de buurt van het woofergat te plaatsen. dat maakt het eruithalen wat makkelijker.
heb in mijn hoofd een idee om het met boutjes en vleugelmoeren aan de frontplaat te zetten maar dat moet ik nog uitwerken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 13 jul 2008, 0:53

Henkjan, het vilt is 5 millimeter dik, dus dat zal wel goed dempen. lijkt mij.
je moet het wel zelf lijmen want het is niet zelfklevend.
Ik heb daarvoor een koker montagekit gehaald.

Terug naar “Oude Showcases”