compacte zuil: tangband coax met peerless sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

niels

Berichtdoor niels » vr 27 jun 2008, 13:50

allereerst de subs:
erg mooi afgewerkt en qua uiterlijk uitermate geschikt om in een zuil te plaatsen. Deze drivers mogen gezien worden! Best knap dat ze voor 50 euro ook nog erg netjes ogen. Het is ook niet nodig om de behuizing in te frezen omdat ze vlak wegvallen in hun gat, ook voor de afdichting is al gezorgd middels een ring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

niels

Berichtdoor niels » vr 27 jun 2008, 13:58

de coax:
zien er ook netjes uit. Tweeter zit mooi in z'n hoorntje en de membranen van zowel tweeter als woofer doen hoogwaardig aan. Het enige puntje voor de afwerking is dat de lijm waarmee het rubber op de korf is geplakt een beetje glimt. Dit was bij andere tangbands in mijn bezit niet zo. Maarja, klein puntje maar.
De tweeter lijkt overigens wel erg veel op de 28-847S (onder andere toegepast in de tricone). Weet iemand of dit ook dezelfde is?

niels

Berichtdoor niels » vr 27 jun 2008, 14:02

dan de hypex amps die al ik al had:
Erg mooi en klein en er valt niks aan te merken op de afwerking, zeer degelijk.
Laatst gewijzigd door niels op vr 27 jun 2008, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

niels

Berichtdoor niels » vr 27 jun 2008, 14:18

Als laatste nog even het filter.
Dit is het standaard filter dat K&T voorschrijft. Hier valt later nog wel wat aan te upgraden/verbouwen bij de niet nader te noemen Nederlandse firma van forumgenoot Roeland, maar ik had besloten eerst maar gewoontjes te beginnen. Desalniettemin hebben we het in het basisfilter nog wel over mundorf spoelen en elco's, en caps van jantzen.

Ook nog even ter vergelijking de drivers gesandwitched tussen een mivoc AW3000 en een visaton frs 8M. Heb twee AW3000 liggen en nieuw 16 visatons voor een ander bonusprojectje (maar zal dit topic hier verder niet mee vervuilen, hierover later meer).

De peerless en hypex komen trouwens van BMM en de tangbands en het filter van Strassacker.
Laatst gewijzigd door niels op vr 27 jun 2008, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » vr 27 jun 2008, 14:42

Nah, nah, uitvoerig hoor ;)

Wanneer komt het hout?

niels

Berichtdoor niels » vr 27 jun 2008, 14:56

Ik heb al een houten kop, dus de rest zal wel snel komen.

niels

Berichtdoor niels » di 01 jul 2008, 11:01

check, hout van de hubo is binnen

niels

Berichtdoor niels » za 05 jul 2008, 0:11

status van het project: al het hout is gezaagd en gaten en baffles zijn gefreesd. Heb nu even niet de mogelijkheid om een fotootje te posten. Alles is in ieder geval klaar om te gaan plakken. Maar nu eerst: 2 weken banjeren in de pyreneeen zonder enige vorm van audio, zelfs m'n ipod blijft dit keer thuis :( Weer eens wat anders

niels

Berichtdoor niels » ma 21 jul 2008, 9:11

zo, ik heb drie dagen gewerkt en het één en ander aan elkaar geplakt. Ik heb tijdens het bouwen niet heel veel foto's gemaakt maar hier een pic van de bracing en de baffle aan de binnenkant beplakt met bitumen.

niels

Berichtdoor niels » ma 21 jul 2008, 9:16

hier nog een foto van het inklemmen van de baffle. En toen kwam mijn huisgenoot binnen. In eerste instantie dacht hij dat ik gek geworden was en vervolgens dacht hij dat ik over wilde stappen naar zijn studie: bouwkunde.
Laatst gewijzigd door niels op ma 21 jul 2008, 23:02, 3 keer totaal gewijzigd.

niels

Berichtdoor niels » ma 21 jul 2008, 9:20

en het voorlopige resultaat:
Laatst gewijzigd door niels op ma 21 jul 2008, 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 21 jul 2008, 13:28

en, hoe klinken ze?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 21 jul 2008, 14:40

Afbeelding
Die zijn van tevoren al zo verwend dat ze wel moéten klinken....
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

rho

Berichtdoor rho » ma 21 jul 2008, 15:30

Marp schreef:
Afbeelding
Die zijn van tevoren al zo verwend dat ze wel moéten klinken....

Had er een bak Leffe op gestaan kon ik hiermee akkoord gaan. :wink:

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » ma 21 jul 2008, 21:12

zullen met deze bakken een beetje "licht" klinken denk ik
mvg
audioot :wink:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 21 jul 2008, 21:35

Misschien zelfs een beetje "High" end. :lol:

Grolsch is trouwens al heel wat voor boxen die nog niets gepresteerd hebben. Iets beters moeten ze volgens mij verdienen. Of hebben ze dat inmiddels al gedaan, Niels?
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

niels

Berichtdoor niels » ma 21 jul 2008, 22:23

In het begin klonken ze wat analytisch. Na de eerste kratten begonnen ze los te komen. Heb er net nog een six packje duvel tegenaan gegooid en de warme klanken vullen de kamer. Nog een flesje whiskey en ze vallen om denk ik.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » ma 21 jul 2008, 22:33

wel single malt gebruiken voor"high" end
mvg
audioot

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 21 jul 2008, 22:44

high-land single malt dan wel hè 8)

niels

Berichtdoor niels » ma 21 jul 2008, 22:57

maar even serieus: de speakers zijn duidelijk nog erg veranderlijk. Denk dat ze wel een uur of 20 tot 50 nodig hebben. Toen ze net aan stonden klonk het erg lekker vol. Stemmen mooi duidelijk en goed geplaatst en het beeld is erg stabiel, heb nog geen kastresonantie kunnen ontdekken. Mooi fundament en aangenaam hoog. Na een uur of twee begonnen de stemmen opeens bijna weg te sterven en het hoog werd schel. Nu beginnen ze steeds meer als in het begin te klinken. Het hoog van ongeveer 2k tot 4k klinkt nog wat onaangenaam. K+T had ongeveer dezelfde ervaring met het inspelen en daar raporteren ze dat dit helemaal goed komt. high-heads en cymbalen klinken erg lekker en natuurgetrouw (is ook niks aan veranderd), bas is strak en lekker diep. Basedrum en basgitaar klinken erg fijn in de oortjes met de typische gesloten kick-bass: 50 tot 100hz, lekker snel en 'punchy'. Vanwege het inspelen wacht ik dus nog even met serieus oordelen tot ze ingespeeld zijn. Heb in deze opstelling ook nog last van een vrij nare room-gain die op ongeveer 45 hz ligt en opgepakt wordt in een smal gebied rondom deze frequentie: betonnen muren. Zal nog experimeteren met plaatsing van de speakers in de ruimte en het dempingsmateriaal, denk dat er teveel bij de coaxen zit nu.
Perikelen vallen overigens nog in het niets vergeleken met fostex 207 drivers die ik gehad heb, die klonken de eerste 30 uur ronduit als een miskoop.
Heb gisteravond overigens lord of the rings zitten kijken. Best gaaf, dat sub-geweld kan hij goed hebben, niks te klagen over de output. Tot zover mijn bevindingen, zal eerst nu nog wat pics posten
Zal na het inspelen een wat gestructureerder verslag maken.

niels

Berichtdoor niels » ma 21 jul 2008, 23:21

hier nog het aansluitgedeelte met een high-level-low level convertortje, is gewoon een 100kohm weerstand in serie met het signaal. Stuur het geheel overigens aan met een sony playstation sph 1002 (met gebypasde output opamp) en een trends audio 10.1. Hij kan hier al best mee uit de voeten. Maar op de lange termijn moet ik toch maar eens aan de watten gaan geloven, ga toch van een speakerrendement van 95 naar 86 db/watt/1m, eigenlijk zonde. Heb vandaag even de 41 hz amp 10 van digidoo ter beschikking, dit is misschien best een goede kandidaat.
Laatst gewijzigd door niels op di 22 jul 2008, 1:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » ma 21 jul 2008, 23:40

En is het al beter dan toen ik er nog bij was? Was toen al onder de indruk. Heb het verschil tussen je T-Amp en mijn Amp10 alleen nog niet mogen horen... Snel weer luistersessie?! :D

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » di 22 jul 2008, 18:59

mooi project man
mvg
audioot

niels

Berichtdoor niels » di 22 jul 2008, 22:55

Het begint zowaar echt ergens op te lijken zeg! Heb ze vandaag een uur of 10 nare electro gevoerd: dr. lektroluv deel 1 tot 5 (I want to make love to a manekin :P) Nu weer even een luistertestje gedaan. Jeff Buckley, Bjork, steely dann, radiohead en stan getz. Daarnaast zijn de spikes geinstalleerd en is de afstelling van de sub een stuk veranderd, was weer even flink tunen. De piek in de roomgain is hierdoor een db of 5 naar beneden, het sub 50 gebied stond veel te hard. Heb nog even goed zitten zoeken naar meetcurves van oa lautsprechtershop van de hypex bij standen van de crossover knop. Het klopt nu een stuk beter, een stuk beter geintegreerd met de coax ook.
Hoog klinkt erg aangenaam en heel relaxed nu. Plaatsing is erg mooi en het geheel doet heel solide aan, waarschijnlijk door weinig kastresonanties. Erg mooie stemmen! Ben nog een beetje aan het schuiven om de plaatsing ook wat meer diepte te geven(ben er nog niet helemaal uit), maar in het 2d vlak is het al heel erg goed. Als ik de klank in één woord zou moeten omschrijven zou het solide zijn.
Je mag weer komen luisteren digidoo!

niels

Berichtdoor niels » do 31 jul 2008, 10:43

Ik had beloofd nog een luisterverslag te geven, bij deze dan.
Aanpassingen die ik nog gedaan heb:
-demping van de coax nog verder verminderd. Er zit nu 1,5 mat in per kast. een kwart mat in beide hoeken van de driehoek en beide langswanden zijn bedekt met een halve mat. De ruimte in het midden is nu leeg. Op deze manier worden de staande golven naar mijn idee goed gedempt en is de efficientie van het lage mid iets hoger. Zou dit graag nog eens ondersteunen met een meting. Kast klinkt nog steeds vrij van resonanties maar vrouwenstemmen, gitaren, piano's en saxofonen iets voller door het stevigere lage mid.
-plaatsing van de speakers. De tweeters zitten in de coaxopstelling toch niet helemaal vrij van de mid unit. Het is bij deze units belangrijk om ze op de luisteraar te richten. Dit wordt ook ondersteund door metingen van K+T. Onder een hoek van 15 graden ontstaat er een stevige dip van 5 kHZ tot 8 kHZ. Dit kan bij stemmen een beetje raar klinken. Bij grotere of kleinere hoeken is deze dip weer grotendeels verdwenen. Als je op random plekken in de kamer zit is er dus eigenlijk weinig aan de hand zolang de speakers niet parallel aan elkaar staan en je op de foute plek zit. Zorg er dus voor dat de units op de luisterplek gericht zijn. Er blijft wel nog steeds een smal dipje van een dB of twee over van 7 tot 8 khz bestaan, dit zorgt voor een relaxed karakter (bijvoorbeeld bij scherpe s-klanken).
Over de algehele klank:
in technische termen: units zijn met dit filter goed op elkaar afgesteld. Erg weinig liniaire en niet-liniaire vervorming in zowel hoog als laag. Dit resulteert klankmatig in een neutraal, stevig karakter en goede plaatsing (vooral kastresonanties kunnen hier roet in het eten gooien). Ook heb ik nog geen last gehad van luistervermoeidheid (fatigue) ondanks vele lange sessies op redelijk volume. Speakers kunnen erg goed overweg met bijvoorbeeld beethoven de 9e (heb een Herbert von Karajan uitvoering) Strijkers klinken erg natuurlijk en door het gesloten sub laag komt het geheel groots en dynamisch over.
Sowieso geeft het sublaag bij bijna elke opname net wat extra fundament en informatie over de ruimte waarin het opgenomen is.
Speakers hebben verder een heel all-round karakter, maar houden duidelijk meer van goede opnames dan van slechte. Heb wat oude coldplays en red hot chili peppers uit de kast getrokken, maar zodra de maat volgetsjakt wordt klinkt het niet echt meer. Daarentegen is supertramp, stan getz/gao gilberto, JJ cale, laatste radiohead, steely dan,
beethoven, ten cc en pink floyd (dark side of the moon) erg goed.

wat nog rest
-meten (heb zelf geen apparatuur)! en dan eventueel nog kleine aanpassingen aan filter en demping, maar over het algemeen zit het denk ik wel goed. Ik zou eigenlijk liever de meetdata posten dan een luisteromschrijving. Uit een plot van lineaire vervorming, en niet liniaire k2, k3, k4 en k5 plot en een watervalletje kan je wat mij betreft eigenlijk een stuk meer zien dan een verhaal van 3 pagina's.
-meer mensen laten luisteren, ben benieuwd naar de mening van anderen. Je eigen baksels beoordelen is toch altijd anders dan die van anderen.
-afwerken en spuiten
-een nieuwe versterker bouwen. Ben qua klank nog steeds heel erg tevreden met de trends 10.1, maar meer dan 6 watt (met lage vervorming) per kanaal perst hij er niet uit bij 8 ohm. Daar kan je eigenlijk nog steeds best aardig mee knallen, maar is wel leuk om nog iets meer reserve te hebben voor de dynamiek.

Terug naar “Oude Showcases”