compacte zuil: tangband coax met peerless sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

niels

compacte zuil: tangband coax met peerless sub

Berichtdoor niels » vr 20 jun 2008, 11:32

Het ontwerp voor mijn nieuwe zuiltjes is af. Dit is het eerste project dat ik op dit forum zal presenteren. Ben over het algemeen niet zo geneigd om op een forum overal mijn mening over te geven en de meeste dingen die ik tot nu toe wilde weten kon ik ook gewoon vinden in oude topics. Het leek mij echter toch wel leuk om eens iets te delen. Bji deze dus mijn nieuwe ontwerp:

Mijn designcriterea waren:
-speaker die met alle soorten muziek uit de voeten kan
-diep maar vooral strak laag
-aanwezig, maar aangenaam, ook voor lange luistersessies en laag volume
-goede plaatsing (in de hele kamer) en ruimtelijkheid
-mooi om te zien en zo klein mogelijk
-max spl ~100 db/1m per speaker

Als inspiratie bij het ontwerp heb ik genomen:
anthony gallo ref 3
de cumulus met thiel coax

daarnaast staan op dit forum ook hele mooie ontwerpen die sterk aan mijn eisen voldoen: de tricone van indoubt en de Anglica van rho
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door niels op ma 23 jun 2008, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

niels

Berichtdoor niels » vr 20 jun 2008, 11:47

Zo ben ik aan het zoeken en simuleren gegaan.
over de bass:
Al snel leek dat gesloten laag met subamp het beste aan mijn eisen voldoet: strak laag en een kleine behuizing. Ben tot nu toe bij andere speakers ook het meest gecharmeerd van gesloten laag. Ik luister erg veel naar de anthony gallo's, ongelofelijk mooi dynamisch!
Over het mid en hoog:
Ben tot nu toe erg van de breedbanders geweest en verwend met de plaatsing van bijvoorbeeld de fostex 207fe. Het zal moeilijk worden om daaraan te tippen, maar de voordelen van minder vervorming in het hoog lijken me dit waard. Wil wel bij een puntbron vanaf ~100hz blijven, dus d'appolito of coax is een must.

Ben na wat zoeken op de volgende samenstelling uitgekomen:
-w6-1530, de nieuwe 6 inch coax van tangband, hoor hier erg goede berichten over. Ben tot nu toe erg tevreden geweest met de w3-871 en w4-655, ongelofelijk voor het geld
-peerless sls-10, erg mooie driver voor dit geld en gesloten goed inzetbaar
-hypex ds 1.2 subamp, heb deze al en ben er erg tevreden mee
-filter, het filter dat voor de coax wordt voorgesteld door klang+ton

niels

Berichtdoor niels » vr 20 jun 2008, 12:09

Na veel simuleren ben ik op de volgende inhouden gekomen. In de simulatie is uitgegaan van het maximale wat de sub-amp kan leveren aan 8 ohm: 75 watt. Ook de boost is meegesimuleerd: 6,5 db bij 25hz met q=1,1. Daardoor komt het vermogen dat ingevoerd is in winisd uit op 19 watt. Het volume van de sub is nu zo gekozen dat hij bij dit vermogen precies tot zijn x-max komt. Voor de tangband is het volume zo gekozen dat hij even hard meespeelt en ook tot zijn x-max komt.
Dit komt neer op 12 liter voor de coax en 36 liter voor de peerless. Voor de werkelijke kastinhoud komt dit neer op 10 liter voor de coax en 29,5 liter voor de peerless. Ik reken daarbij op een effectieve volumetoename van 20% door het toevoegen van de maximaal geadviseerde hoeveelheid sonofil.

De resultaten zijn alsvolgt:
-overname bij 80 hz
- -3 bij 34 hz
- -6 bij 28 hz
- -10 bij 22 hz
- max spl 100 db/1m

Met bijbehorende grafieken:
let ook even op de group delay :) moehaha
Laatst gewijzigd door niels op vr 20 jun 2008, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

niels

Berichtdoor niels » vr 20 jun 2008, 12:19

Wat rest is het design
Sketchup is weer eens mijn grote vriend hierbij. Het is een slanke suil geworden met driehoekig compartiment voor de coax. Deze gaat staande golven tegen voor zowel de coax als de woofer (ook toegepast in de cumulus). Ook komt in alle verhoudingen de gulden snede terug. Dit ziet er namelijk altijd erg goed uit. diepte/breedte=fie, hoogte/breedte=5fie, hoogte/diepte~3fie. Voorlopig denk ik dat ze wit worden
gegevens:
hoogte: 97,5 cm
breedte: 19,5 cm
diepte: 31,6 cm
luisteras: 82,5 cm

Verder is de bodem 1cm verzonken zodat de speaker op zijn spikes een halve cm boven de vloer 'zweeft' zonder dat je de spikes echt ziet.

niels

Berichtdoor niels » vr 20 jun 2008, 12:24

Als laatste: de pic van de coax heb ik van rho gestolen. Hoop dat je het niet erg vindt :)

Als iemand nog suggesties heeft of iets opmerkt dan hoor ik het graag. De drivers zijn al besteld maar het hout nog niet (ik ga denk ik voor 18mm mdf van top hout in Rotterdam), dus aan het ontwerp kan nog gesleuteld worden.

Porcino

Berichtdoor Porcino » vr 20 jun 2008, 12:52

Leuk te lezen dat er meer mensen op het coax pad gaan :)

Ik ben zelf ook bezig met een projectje, SEAS Excel coax met W21 gesloten laag. Ga dit ook zeker volgen!
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

Paul

Berichtdoor Paul » vr 20 jun 2008, 12:58

Leuk project!

Meer bracing ( in het laaggedeelte) kan denk ik nooit kwaad...

rho

Berichtdoor rho » za 21 jun 2008, 1:50

niels schreef:Als laatste: de pic van de coax heb ik van rho gestolen. Hoop dat je het niet erg vindt :)

Als iemand nog suggesties heeft of iets opmerkt dan hoor ik het graag. De drivers zijn al besteld maar het hout nog niet (ik ga denk ik voor 18mm mdf van top hout in Rotterdam), dus aan het ontwerp kan nog gesleuteld worden.

Ik vond 'm al zo bekend voorkomen.... :D

Ik ga de coax ook in 12 liter steken, maar ik gebruik nog een HP condensator om het nare van de hoge Q van het systeem weg te krijgen. (GHP zoals ze dat noemen)
Denk je dat je zonder die condensator toch geen vervelende dreun in de overname tussen coax en woofer krijgt?

...ik heb heel erg weinig tijd de laatste weken/maanden. Mijn speaker laat dus nog even op zich wachten. Hopelijk kan ik volgende maand wat tijd vrij maken.

niels

Berichtdoor niels » za 21 jun 2008, 11:22

over de bracing:
Hier een versie met een litertje meer bracing waarin de peerless wat steviger 'ingevangen' wordt. Dit is vooral een hoop extra werk. En ik vraag me af of dit nodig zal zijn. Zijn hier meer meningen over?
En is het misschien nodig om de coax meer te bracen?

uber die geschlossene hochpass:
Ik hoor hier gemengde berichten over. Het kan ook slecht uitpakken voor het lage midden (schijnt). In de simulatie gaat het om 1 decibel extra in het laag en ik denk niet dat dit storend is. Het is ook nog te overwegen het filter iets aan te pakken en daarmee het midden en hoog iets 'harder' te zetten. Ik wil het daarom eerst uitproberen en meten met alleen het k+T filter.

lepain

Berichtdoor lepain » za 21 jun 2008, 11:57

Meer bracing is absoluut nodig. 18mm mdf is wel het minimum voor een kast van deze afmeting.

Ik zou de middentoner niet mechanisch filteren. Mechanisch filteren zorgt voor een uitwijkingspiek op de resonantiefrequentie. Elektrisch filteren niet.
Dus, door elektrisch te filteren krijg je minder intermodulatievervorming.

niels

Berichtdoor niels » za 21 jun 2008, 11:58

even ter vergelijking de bracing van de cumulus die zo geroemd wordt. Zou ik meer bracing nodig moeten hebben omdat de sub gesloten is?

rho

Berichtdoor rho » za 21 jun 2008, 12:13

niels schreef:over de bracing:
Hier een versie met een litertje meer bracing waarin de peerless wat steviger 'ingevangen' wordt. Dit is vooral een hoop extra werk. En ik vraag me af of dit nodig zal zijn. Zijn hier meer meningen over?
En is het misschien nodig om de coax meer te bracen?

uber die geschlossene hochpass:
Ik hoor hier gemengde berichten over. Het kan ook slecht uitpakken voor het lage midden (schijnt). In de simulatie gaat het om 1 decibel extra in het laag en ik denk niet dat dit storend is. Het is ook nog te overwegen het filter iets aan te pakken en daarmee het midden en hoog iets 'harder' te zetten. Ik wil het daarom eerst uitproberen en meten met alleen het k+T filter.

Misschien nog goed dat ik dan tegenwoordig wat tijd tekort kom.
Kan jij mooi voor mij wat testjes doen met de coax. :wink:

Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Nu er een aktie loopt bij Caps&Coils is het misschien hét moment om filteronderdelen aan te schaffen. :)

lepain

Berichtdoor lepain » za 21 jun 2008, 13:02

niels schreef:even ter vergelijking de bracing van de cumulus die zo geroemd wordt. Zou ik meer bracing nodig moeten hebben omdat de sub gesloten is?

Nee, de geluidsdruk in een bassreflexkast is hoger dan in een gesloten kast. Je hebt meer bracing nodig omdat je een betere kast wilt bouwen dan de cumulus. :D
Kom op! Geen zesjescultuur!
Zoveel extra moeite is die bracing toch ook weer niet? Het kost je een dagje meer, maar daarna kan je extra goed slapen.
Zoals in je tweede tekening lijkt me voldoende. De gaten in de bracing hoef je trouwens helemaal niet netjes af te ronden ofzo. Dat brengt geen enkele hoorbare verbetering. Het is dus echt een kwestie van plankjes zagen, gaatjes boren/frezen/zagen. Klaar!

Zonde trouwens dat ze die dure thiel coax in zo'n bescheiden kastje stoppen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 21 jun 2008, 13:50

lepain schreef:Ik zou de middentoner niet mechanisch filteren.
wat bedoel je met mechanisch filteren? alleen de 12dB van de gesloten kast gebruiken? kan goed klinken hoor, vraag maar aan bv Sietse of PN

over de GHP: alternatief is een gecontroleerde ondichtheid, variovent, aperiodisch gedempt, of hoe t ook genoemd word. een goed gedempt gat dus (voorbeeld). dit is de oplossing die in t engelstalige deel van de wereld t meest wordt gekozen als de Q vand e driver wat hoog is. GHP is het kindje van Berndt Timmermans, die het dan ook te pas en te onpas gebruikt (en het brengt alsof er een nobelprijs mee te verdienen zou zijn)

niels

Berichtdoor niels » za 21 jun 2008, 15:14

even om er wat getallen bij te halen. Het gaat in dit geval om een q van 0,966 en een piek van 1 db bij 100 hz. Ik heb er verder weinig gevoel voor maar 1 db lijkt me niet dramatisch.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 21 jun 2008, 15:18

je kan t gewoon proberen, een gat met demping is snel genoeg gemaakt en weer dicht natuurlijk 8)

niels

Berichtdoor niels » za 21 jun 2008, 15:57

over de bracing nog:
Ik denk dat er niet echt sprake is van een zesjescultuur. Ik snap natuurlijk wel: meer stevigheid is meer beter. Mijn vraag is meer wat er nog zin heeft. En een luidspreker blijft daarnaast een compromis. Barcing kost ruimte en dit gaat ofwel ten kosten van het interne volume of de buitenmaten worden groter. De cumulus lijkt mij echt een geniaal ontwerp en er zijn veel mensen erg enthouiast over. Daarom is dit voor mij een belangrijk voorbeeld.
Ik heb nog een derde kandidaat: de alternatieve gebracewijze. Dit zit tussen de cumulus en het voorbeeld met heel erg veel gaten in. Ook heeft de coax een braceje gekregen. Ik heb hier naar inschatting een iets efficientere optie die niet per se slapper is dan de vele gaten. Hiermee bedoel ik uiteraard dat er niet echt sterke of zwakke punten in de kast zitten. De ketting is nu eenmaal zo sterk als zijn zwakste schakel. suggesties stel ik wederom zeer op prijs.

over de GHP/gat voor de coax:
ik ga het gewoon proberen zo gesloten en zie wel of er iets stoort. Een gedempt gat lijkt me wel een interessante optie.

niels

Berichtdoor niels » za 21 jun 2008, 17:48

toch maar weer tot een nieuwe compromis gekomen

lepain

Berichtdoor lepain » zo 22 jun 2008, 14:28

Henkjan schreef:
lepain schreef:Ik zou de middentoner niet mechanisch filteren.
wat bedoel je met mechanisch filteren? alleen de 12dB van de gesloten kast gebruiken? kan goed klinken hoor, vraag maar aan bv Sietse of PN

Ja, dat bedoelde ik.
Ik heb even gekeken naar de projecten van Sietse. En ik kan me ook wel goed voorstellen dat men de middentoner zo laat afvallen.
Zelf merk ik dat mijn breedbanders natuurlijker klinken als ik geen highpass gebruik en de subs wat lager laat inkomen.
Maar in mijn geval wordt het dynamisch bereik dan beperkt door de breedbanders, op verhoogde luisterniveaus is dat zeker niet prettig.

Niels, ik denk dat je ook bij een filtering op 150 hertz het puntbrongedrag niet kwijtraakt. Het zou je wat vervorming schelen. Het is misschien iets waar je later mee zou kunnen experimenteren.

niels schreef:over de bracing nog:
Ik denk dat er niet echt sprake is van een zesjescultuur. Ik snap natuurlijk wel: meer stevigheid is meer beter. Mijn vraag is meer wat er nog zin heeft. En een luidspreker blijft daarnaast een compromis. Barcing kost ruimte en dit gaat ofwel ten kosten van het interne volume of de buitenmaten worden groter. De cumulus lijkt mij echt een geniaal ontwerp en er zijn veel mensen erg enthouiast over. Daarom is dit voor mij een belangrijk voorbeeld.
Ik heb nog een derde kandidaat: de alternatieve gebracewijze. Dit zit tussen de cumulus en het voorbeeld met heel erg veel gaten in. Ook heeft de coax een braceje gekregen. Ik heb hier naar inschatting een iets efficientere optie die niet per se slapper is dan de vele gaten. Hiermee bedoel ik uiteraard dat er niet echt sterke of zwakke punten in de kast zitten. De ketting is nu eenmaal zo sterk als zijn zwakste schakel. suggesties stel ik wederom zeer op prijs.

Sorry voor de zesjescultuur. Je zei eerder dat meer bracing vooral veel extra werk is, vandaar die reactie. :wink:
Maar een compromis is het zeker.
De meest efficiente vorm van bracen is mijn inziens de matrix zoals Bowers en Wilkins ze maakt:
http://www.bowers-wilkins.co.uk/display.aspx?terid=1231&infid=1158&artid=1574
Jouw tweede tekening lijkt er het meeste op.

Voor de middentoner kan je denk ik beter een sandwichconstructie gebruiken.
Een Berken-MDF sandwich heeft zich bewezen. Met een laagje massaplaat er tussen is het nog beter.

niels

Berichtdoor niels » ma 23 jun 2008, 0:16

Ik vatte de zesjescultuur niet al te serieus op hoor. Ik had eerder trouwens ook inderdaad als enige argument luiheid aangevoerd. Dit was wel degelijk een geldend argument (aard van het beestje), maar niet het enige.
Maarja, die matrix vind ik wel een interessante optie. Hier lijkt het of er 6 of 8 mm mdf gebruikt wordt. Tot nu toe heb ik alleen gedacht aan 18 mm bracing.
-Zou het voor mijn toepassing misschien ook beter zijn om meer dunne bracing (12mm) te gebruiken met bv een 3x8 (drie hokjes breed) matrix of de bracing zoals bij de tweede afbeelding met 18mm 2x6 matrix?

Over de bracing bij de coax, is zo'n sandwich nog enigszins compact te houden? De inhoud voor de coax moet nog steeds 10 liter zijn. Dikke wanden nemen dus al snel veel volume in.
-Aan wat voor diktes mdf en berken moe tik dan denken?

Even op natuurkundig vlak.
-Begrijp ik het goed dat we de kastresonantie van de middentoner proberen te verlagen en die van de woofer proberen te verhogen.?

Ik heb ook nog een aardige hoeveelheid bitumen 4 en 2 mm liggen. Had dit eerst in gedachten voor de woofer maar zou ik het beter voor de coax kunnen gebruiken?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 23 jun 2008, 0:19

ja, ik denk dat je bij de woofer er wel komt met alleen bracing (schuift de reso freq boven t inzetgebied), en dan je goed uitleven op de mid

lepain

Berichtdoor lepain » ma 23 jun 2008, 9:25

Het lijkt er inderdaad op dat Bowers en Wilkins een dunner materiaal gebruikt voor de bracing.
Mechanisch gezien is dit ook een stuk efficienter.
De dikte van het bracingmateriaal is in veel kleinere mate bepalend voor de stijfheid van de wand dan de afstand tussen twee verstevigingsschotten.

In mijn Mastodonten heb ik 8mm spaanderplaat gebruikt als bracing, bij nader inzien is dat wel erg flexibel. Als ik het nog eens zou doen zou ik 12 mm MDF gebruiken. Dat is ook nog eens stukken beter te bewerken.

Maar meer bracing is ook weer meer werk natuurlijk. :wink:

Ik weet niet precies hoe dik de laag berkenmultiplex moet zijn. Maar ik denk dat de verhouding berken/mdf rond de 1 moet zitten. Het zal ook nog iets te maken hebben met de dikte van het bitumen.
Ruud B heeft hier eens een link over gepost. Dat was een vrij algemene beschouwing, maar ik dacht dat er een ideale verhouding tussen de dikte van de dempende laag (bitumen) en de dikte van de harde toplaag (berkenmultiplex) in stond.

Hier zijn verschillende constructies vergeleken:
http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmate ... erzoek.htm
Topic van Ruud:
viewtopic.php?t=6120&start=0
Link naar betreffende artikel:
http://www.earsc.com/pdfs/engineering/u ... amping.pdf

Je hebt best gelijk over het doel van de verschillende methodes in de verschillende situaties.
De bracing heeft inderdaad tot doel om de wandresonanties buiten het werkingsgebied van de sub te brengen.
De sandwichconstructie brengt de wandresonanties omlaag, maar zeker niet beneden het werkingsgebied van de middentoner. Maar omdat het uit verschillende materialen is opgebouwd heeft het wel een grotere zelfdempende werking.
Resonanties zijn daardoor zachter en dus minder storend.

Heb je bij de berekening van het kastvolume voor de coax rekening gehouden met het volumevergrotend effect van dempingsmateriaal?
Zo niet, dan kan dat weer een beetje compenseren voor volume dat je verliest aan een dikkere kastwand.

niels

Berichtdoor niels » ma 23 jun 2008, 11:34

ik heb deze metingen wel eens eerder gezien. Goed dat er eens een beetje een fatsoenlijke vergelijking wordt gedaan ipv al dat gegok. Niet lullen maar meten, daar houd ik wel van!
18 mm mdf met massaplaat is wel een mooi resultaat eigenlijk. Dit kost ook minder ruimte dan de meeste andere constructies en je bent bijna alle kleuring boven 100hz kwijt. met een braceje is die 100 hz ook wel weer aan te pakken (zie pic van 11mm massaplaat met versteviging).
Uiteraard blijft het voor mijn toepassing wel weer een beetje inter-/extrapoleren omdat de afmetingen anders zijn. Maar het geeft iig een indicatie.

over het volume van de coax: De effectieve toename heb ik al uitgegeven door de kast 10 liter te maken ipv 12 (zoals hierboven ook te lezen is). De kast moet misschien maar een klein beetje groter worden.

niels

Berichtdoor niels » wo 25 jun 2008, 12:22

ik heb alle opmerkingen in overweging genomen en ben tot het volgende definitieve ontwerp gekomen. De kast is marginaal groter geworden om iets meer bracing en bitumen te gebruiken. Hij meet nu: 100x19.8x32.
De wanden van de middentoner worden bekleed met 4 mm bitumen. Ik ga nu hout betellen, dan kan het topic vanaf nu weer iets meer een showcase worden (waar het voor bedoeld is).

niels

Berichtdoor niels » vr 27 jun 2008, 13:35

Alsof zwarte Piet op de deur klopte op pakjesavond, liep ik vol verwachting naar de deur om de postbode het pakketje afhandig te maken:P Altijd leuk om je nieuwe speeltjes te ontvangen en uit te pakken.
Ik heb gelijk wat foto's gemaakt. Ik vind het zelf altijd in andere topics erg leuk om veel foto's te zien van producten die ik eventueel zelf ook zou willen aanschaffen. Zal daarom flink wat pics plaatsen. Hoop dat de hoge heren van dit forum hier geen bezwaar tegen hebben.
Laatst gewijzigd door niels op vr 27 jun 2008, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Oude Showcases”