Bouw van een Needle met Omnes Audio BB3.01

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

BaLeon

Bouw van een Needle met Omnes Audio BB3.01

Berichtdoor BaLeon » zo 15 jun 2008, 18:20

Hoi!

Ik zal me eerst even voorstellen aangezien ik hier nieuw ben... Ik ben Leon, 21 jaar oud en kom uit Ede.

Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een setje Needles met een Omnes Audio BB3.01 driver. Ik ga me proberen zo veel mogelijk aan het originele ontwerp te houden, op een paar kleine aanpassingen na.

Zo gebruik ik voor de behuizing (baffle, achterplaat, voet en topplaat) 18mm mdf. (het interne schuine deel van de TL blijft wel 12mm mdf) De zijpanelen worden van 2cm dik massief eiken. de binnenmaten blijven wel hetzelfde...

Het MDF zal allemaal in verstek gezaagd worden en vervolgens zwart hoogglans gespoten worden (en gepolijst). De zijpanelen worden netjes gelakt.

Ik had alvast een tekening gemaakt in Sketchup hoe de speaker moet worden:

Afbeelding

Afbeelding

En nog een tekening van de binnenkant, hier is het verstek goed te zien.

Afbeelding

Hout (18 en 12mm MDF) is besteld en wordt op maat gezaagd (ook in verstek :)) De eiken platen moet ik nog even brengen, dan worden die ook verzaagd. Dit zal dinsdat waarschijnlijk klaar zijn.

Inmiddels heb ik gisteren al wel alle onderdelen binnen gekregen. Na het relatief lichte doosje uitgepakt te hebben lag de tafel een beetje vol:

Afbeelding

2x Omnes Audio BB3.01
2x Filterpakket (L1: 0,29mH, L2: 0,05mH, C1: 10uF, C2: 6,8uF, R1: 5,6Ohm, R2: 27Ohm)
2,4 m 1,5mm^2 luidsprekerdraad
1x MDM2 dempingsmateriaal
div schroeven e.d.

De Omnes Audio BB3.01

Afbeelding

Vervolgens al begonnen met het filter, aangezien het hout er nog niet is en daar dus nog niet aan kan beginnen...

Wat je ziet is een in tweeen gezaagde Ikea snijplank :P Daarop heb ik de componenten gezet. Deze moeten nog met ty-wraps vastgezet worden en dan kan ik gaan solderen.

Afbeelding

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de needles nog nooit heb gehoord, dat maakt het verrassingseffect waar iedereen het over heeft alleen maar groter toch?

Zodra ze klaar zijn zullen ze in mijn woonkamer (22m2) komen te staan en aangesloten worden op mijn Cambridge Audio 540a versterker.

Ik ben erg benieuwd of ze mijn huidige Jamo Studio S606 speakers kunnen overtreffen (ik verwacht het niet eerlijk gezegd, maar ik laat me graag verbazen). Als ze niet beter zijn dan de Jamo's zullen de Needles verhuizen naar de studeerkamer :P

Ben erg benieuwd, dinsdag kan ik helaas pas weer verder...

danielv

Berichtdoor danielv » zo 15 jun 2008, 18:35

ziet er al mooi uit suc6 met de bouw
pico tango rulez
no life without music
ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid :wink:
Afbeelding

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 15 jun 2008, 20:20

Die omnes audio's gaan je verpesten. Daar komt een heel erg mooi geluid uit wat een bijzonder ruimtelijk beeld geeft. Echt opntzettend mooi!. Hij heeft wel een gebrek aan energie waardoor je mogelijk meer wil. En ja, die goede eigenschappen maar met meer energie....dat word een lastige en kostbare upgrade.

Een echte witte raaf, die bb

Veel plezier met het bouwen!!

WOwly

fluppie

Berichtdoor fluppie » zo 15 jun 2008, 21:15

Raar ik dacht dat er enkel een notch filter was bij de Needle. De waardes voor de BB3.01 zijn wel iets afwijkend van de tangband. Maar bij mijn weten slechts 1 spoel, 1 condensator en 1 weerstand. Of is er intussen een ge-update versie van dat filter ( hetgene dat jij gaat bouwen ) ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 15 jun 2008, 21:51

zo te zien is t hier gebruikte filter dat van de CT222 (ontwikkeld door de K+T), die heeft een extra LCR voor het onderdrukken van een piekje bij 9kHz.

en er is idd ook een filter voor de Needle met de BB3.01 (ontwikkeld door Titus van S&Co Haarlem) met maar 1 LCR
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BaLeon

Berichtdoor BaLeon » zo 15 jun 2008, 23:23

Henkjan schreef:zo te zien is t hier gebruikte filter dat van de CT222 (ontwikkeld door de K+T), die heeft een extra LCR voor het onderdrukken van een piekje bij 9kHz.

en er is idd ook een filter voor de Needle met de BB3.01 (ontwikkeld door Titus van S&Co Haarlem) met maar 1 LCR

Ik moet eerlijk bekennen dat dit een bouwpakket is, het filter dat je post met die dubbele LCR, die zat bij de omschrijving en zal ik in eerste instantie dus ook gaan proberen. Dat andere filter dat je hebt gepost zal ik even de parts voor bestellen, die wil ik ook wel even uitproberen natuurlijk!

Ik lees trouwens overal dat je behoorlijk veel vermogen in een TL moet stoppen t.o.v. een normale BR of gesloten speaker. Gaat mijn Cambridge Audio 540a (50w 8ohm en 80w 4ohm) genoeg leveren?

Verder bedankt voor de reacties!

fluppie

Berichtdoor fluppie » zo 15 jun 2008, 23:39

BaLeon schreef:
Henkjan schreef:zo te zien is t hier gebruikte filter dat van de CT222 (ontwikkeld door de K+T), die heeft een extra LCR voor het onderdrukken van een piekje bij 9kHz.

Ik moet eerlijk bekennen dat dit een bouwpakket is, het filter dat je post met die dubbele LCR, die zat bij de omschrijving en zal ik in eerste instantie dus ook gaan proberen. Dat andere filter dat je hebt gepost zal ik even de parts voor bestellen, die wil ik ook wel even uitproberen natuurlijk!

Ik lees trouwens overal dat je behoorlijk veel vermogen in een TL moet stoppen t.o.v. een normale BR of gesloten speaker. Gaat mijn Cambridge Audio 540a (50w 8ohm en 80w 4ohm) genoeg leveren?

Verder bedankt voor de reacties!

Zeker niet, met 1W RMS gaat dat ding al behoorlijk lawaai maken. En de belastbaarheid is met een fullrange signaal niet erg hoog. Je overschrijdt zo de Xmax van je speakertje. Gelukkig is de Xmech ( Xkapot noemde Henkjan het wel eens :D ) vele malen groter ( iig bij de W3-871S ). Voor de BB3.01 weet ik dat zelf niet.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 16 jun 2008, 0:57

BaLeon schreef:

Dat is een erg hardnekkige mythe. Een moderne Tl heeft een normaal rendement. Ik heb zelf een Tl met een 10 cm bas, die speelt prima met 2 * 10 watt buizen of 2 keer 10 watt klasse D (TA10 of t-amp)

De driver in de needle zou in een Bassreflex of een gesloten kast net zon laag rendement halen.

BaLeon

Berichtdoor BaLeon » di 17 jun 2008, 19:39

Balen, :( de zaagmachine bij de doehetzelf om de hoek was defect (kon niet in verstek zagen) dus ik krijg het hout pas morgen en kan morgen dus pas beginnen :( jammer...

BaLeon

Berichtdoor BaLeon » ma 23 jun 2008, 10:59

Okee, morgen werd dus een paar dagen later :P

Afgelopen dagen flink bezig geweest met de speakers en natuurlijk veel foto's gemaakt.

Ik merk inmiddels wel dat ik het mijzelf niet echt makkelijk heb gemaakt om de zijkanten van eiken te maken... Aangezien het eiken anders afgewerkt gaat worden moet ik de drie delen appart van elkaar bewerken alvorens te monteren...

Maargoed, geen geklaag, foto's!

Allereerst natuurlijk het zaagwerk even passen. De Box voor de kleine (die als het goed is over 4 weken geboren gaat worden) is even door ruimtegebrek gedegradeerd tot workmate :twisted:

Afbeelding

Even een zijpaneel erop gelegd:

Afbeelding

Voorkant:

Afbeelding

Vervolgens de baffle ingefreesd met de bovenfrees + cirkelgeleider (zelfbouw), zodat de BB3.01's straks mooi in het front vallen.

Afbeelding

Toen het hele spul in elkaar gelijmd (op het middenschot na dan) Leuk om te zien dat de lijm zo krachtig is dat het zonder ondersteuning gewoon blijft staan...

Afbeelding

Ook de achterkant van de baffle is ingefreesd de units straks goed kunnen ademen (met 12mm MDF lijkt me dit niet nodig, maar als je zoals ik 18mm MDF gebruikt wel) Het was oorspronkelijk de bedoeling om kleine randjes weg te frezen zodat er voldoende plek was om de units goed vast te schroeven, maar ik was uitgeschoten met de frees.

Afbeelding

Daarna het middenschot ertussen gelijmd

Afbeelding

Vervolgens verder gegaan met het monteren van de kast op een van de zijpanelen. De units en filters zitten er ook al in:

Afbeelding

De BB3.01 zit toch nog goed op zijn plek :)

Afbeelding

Het filter is opnieuw gebouwd op een plaatje Trespa, fantastisch spul om op te werken zeg.

Afbeelding

Vol stoppen met BAF

Afbeelding

En dicht die kasten, ze zitten momenteel dicht door middel van lijmklemmen, als de drie losse delen (2x zijpaneel + middenstuk) afgewerkt zijn gaan ze pas definitief in elkaar (met duvels + houtlijm)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen even laten spelen op mijn set (Versterker: Cambridge Audio 540a, CD speler: Sony CDP-XB930QS) en dat was wennen zeg,

Mooi hoog, mooi midden, weinig laag... Niet heel verwonderlijk als je aan elke kant een 8inch woofer gewend bent.

Na even geluisterd te hebben heb ik een cd erin gedaan (Dire Straits - On every street) en ben ik naar bed gegaan.

Vanavond ga ik even uitgebreid luisteren naar de Needles,

Ik hoop dat de laagweergave nog een beetje moet komen, zou het kunnen zijn dat het laag een beetje wegvalt omdat de kast nog niet echt luchtdicht is?

Al met al, ik vind het leuk om te doen (dit is het eerste zelfbouwprojectje dat ik doe) en ga er zeker mee verder!

Godtoh

Berichtdoor Godtoh » ma 23 jun 2008, 22:42

Hey heel mooi gedaan.
Heb zelf L2,C2 en R2 weggelaten uit het filter...
Kwam het hoog iets mooier door.

Maar ziet er super uit, en voor een 3" klinkt het verdraait goed :D

ProXius
Ook commercieel actief

Berichtdoor ProXius » ma 23 jun 2008, 23:12

Ze zien er mooi uit!

Ik heb de Needle gemaakt met de Tanband unit.
Ik vind er zelfs aardig wat laag uitkomen, zeker als het volume wat hoger staat. :shock: (Zeker 2-3 x zoveel als ik had verwacht)

Maaar, ze moeten waarschijnlijk nog een beetje loskomen ;) Dat hebben die breedbanders wel nodig!
Hmm, laat ik eens gaan beginnen! :D

Godtoh

Berichtdoor Godtoh » wo 25 jun 2008, 21:16

ProXius schreef:Ze zien er mooi uit!

Ik heb de Needle gemaakt met de Tanband unit.
Ik vind er zelfs aardig wat laag uitkomen, zeker als het volume wat hoger staat. :shock: (Zeker 2-3 x zoveel als ik had verwacht)

Maaar, ze moeten waarschijnlijk nog een beetje loskomen ;) Dat hebben die breedbanders wel nodig!

Ach ik vond het wel goed als ze de 80hz netjes haalde.
Dat halen ze bij mij zeker wel :D
Naarmate de uitslag groter wordt voor het laag neemt de vervorming ook toe.
Maar goed, voor een 3" doen ze het goed

Terug naar “Oude Showcases”