Rythmik Audio 12" servo sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Kaz

Rythmik Audio 12" servo sub

Berichtdoor Kaz » wo 30 apr 2008, 0:05

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijd geleden sinds mijn laatste post. Door omstandigheden is het zelfbouwen wat naar de achtergrond geraakt. Maar niet helemaal verdwenen gelukkig :-). Mijn vorige project (Optimo's, zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4253&postdays=0&postorder=asc&start=25) speelt nog steeds naar volle tevredenheid. Inmiddels zijn ze aangesloten op een Naim NAC122x pre en NAP150 eindtrap. Als bron gebruik ik op het moment een iPod Classic 80Gb (alles in Apple lossless) welke ik via zelfgebouwde interlinks (www.qables.com) op de Naim heb aangesloten. Dat gaat helemaal niet verkeerd in de set-up. Gelukkig komt Naim met een music server :-) dus we kunnen weer upgraden.....

De Optimo geeft op zich voldoende laag maar het kan nog dieper. In het verleden had ik al een Rythmik Audio servo sub, maar deze logeert in mijn oude huis. Ik ben daarom een nieuw exemplaar aan het bouwen. Onlangs een 12" driver plus amplifier uit de States over laten komen voor (omgerekend) €425.
Naar mijn bescheiden mening prima spullen, mooie driver en versterker. Vroeger kwamen de Rythmik Audio drivers van origine bij Dayton vandaan, van degene die ik nu heb weet ik het niet. Het is een aluminium conus, gegoten korf en de driver heeft 2 spoelen, 1 voor de aandrijving van de conus en 1 voor het servo signaal.
Tussen de Naim en de sub zit ook nog een Velodyne SMS-1 subwoofer management systeem. Metingen laten zien dat in de ruimte waar ik nu speel het -6dB punt (na inregelen) op 20Hz ligt. Diep genoeg lijkt me. Belangrijker is dat de sub heel erg goed integreert met de Optimo. Je merkt de aanwezigheid eigenlijk pas als de sub er tussenuit gehaald wordt. Hij speelt tot aan 50Hz en ook nog tussen 80Hz en 100Hz, waar de Optimo een gaatje in zijn laag heeft (a.g.v. de ruimte waar 'ie in staat). Handig zo'n SMS :-).

Ik ben het geheel inmiddel aan het afwerken, na ee dag vullen en schuren vanavond 2 lagen grondverf aangebracht. Hierna nog even wat oneffenheden wegschuren/vullen en dan hoogglans zwart eroverheen. De kast is recht-toe-recht-aan vierkant en van 22mm MDF, met bracing en van binnen bekleed met Hawaphon. Daardoor is 'ie wel lekker dood.

Zo'n verhaal is leuk, maar ik heb er natuurlijk ook wat foto's bijgedaan voor de visueel ingestelden onder ons.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Tommy

Berichtdoor Tommy » wo 30 apr 2008, 10:20

Mooi spul! Ik heb zelf ook met veel interesse naar de Rhythmik's gekeken maar uiteindelijk iets anders gekozen.

Kaz

Berichtdoor Kaz » do 01 mei 2008, 14:40

Tommy schreef:Mooi spul! Ik heb zelf ook met veel interesse naar de Rhythmik's gekeken maar uiteindelijk iets anders gekozen.

Wat is het uiteindelijk geworden?

Terug naar “Oude Showcases”