Mastodont: fullrange met de Philips 9710M

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

lepain

Berichtdoor lepain » ma 29 sep 2008, 17:54

heej,
Hier onder staat het plaatje dat ik gisteren beloofd had. En ik weet het, het is lelijk. Maar wel functioneel.
De box is net als de subwoofer 45 cm breed. De 9710M is 217 mm in diameter. De 116,5 millimeter die nu aan beide kanten van de 9710 overblijft ga ik gebruiken voor een grote afronding. Ik hoop dat diffractieverschijnselen daarmee uit blijven.
Om te voorkomen dat de tweeter gaat bundelen krijgt het bovenste deel van de baffle grote facetten. De richel die je nu tussen de afronding en de facetten ziet wordt ook nog afgerond, maar daar had het 3d programma niet zo'n trek in.
Ik denk dat ik dit weekend de binnenkant van de baffle kan ontwerpen. Dat wordt even goed nadenken. Want daar moet natuurlijk bracing in, en daar moet de driver netjes in worden opgenomen, en er moet een mogelijkheid zijn om andere tweeters (met een andere diameter) te installeren. En de "willie wortel" deflector/ diffussor moet er op en af gehaald kunnen worden. Reden genoeg om nachten wakker te liggen dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » ma 29 sep 2008, 19:05

Geen geïntegreerde fles?
Forumregel 5: SARK heeft er een plaatje van

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » ma 29 sep 2008, 22:26

He Lepain, ziet er goed uit. Vraagje, hoe maak jij die grote afronden op de zijkanten van je speakers? Ik neem aan dat je niet zo'n groot freesje hebt?

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 29 sep 2008, 22:30

Prachtig trouwens die handvaten!
Beetje retro look :wink:

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » ma 29 sep 2008, 22:49

Jeroen schreef:He Lepain, ziet er goed uit. Vraagje, hoe maak jij die grote afronden op de zijkanten van je speakers? Ik neem aan dat je niet zo'n groot freesje hebt?
Ik gok dat de clou hiervan in het plaatje ligt met de vijlen op de speakers. ;)
Forumregel 5: SARK heeft er een plaatje van

lepain

Berichtdoor lepain » di 30 sep 2008, 10:07

Interficior schreef:
Jeroen schreef:He Lepain, ziet er goed uit. Vraagje, hoe maak jij die grote afronden op de zijkanten van je speakers? Ik neem aan dat je niet zo'n groot freesje hebt?
Ik gok dat de clou hiervan in het plaatje ligt met de vijlen op de speakers. ;)

De plaatjes vertellen eigenlijk het hele verhaal. De radius is 36 millimeter. Om deze te maken haal ik eerst het grootste stuk weg met een cirkelzaag. Vervolgens rond ik het af met een grove rasp en een vijl. Daarna heb ik het geschuurd met korrel 60 schuurpapier.

Interficior schreef:Geen geïntegreerde fles?

Neen. Nog niet. De baffle ga ik denk ik een paar gaten met inslagmoeren geven. Dan kan ik daar verschillende beugels met "flessen" opschroeven.

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » di 30 sep 2008, 13:47

Ik dacht al zoiets, al leek het me een behoorlijk hoeveelheid werk en misschien wist Lepain wel een makkelijkere manier ;).

lepain

Berichtdoor lepain » zo 01 mar 2009, 17:16

Heej allemaal,

ik heb de afgelopen weekenden weer lekker kunnen werken aan dit project. Er zijn dus weer wat vorderingen die ik kan laten zien. :D

Ik heb de baffle opgebouwd uit mdf platen. De tweede plaat is hol, daar zit zand in. De buitenkant heb ik de vorm kunnen geven die hij in het 3D model had. Het was veel werk, en ik mag het nog een keer doen, want ik heb nu nog maar 1 van de boxen op dit niveau.

De baffle is nog niet op de box gelijmd. Voordat ik dat doe wil ik beide delen (box en baffle) zo ver mogelijk af hebben. Anders wordt het geheel zo onhandelbaar dat ik het niet goed meer kan bewerken.

De tweeter ga ik in een vierkant plaatje bevestigen zodat ik later nog met andere tweeters kan experimenteren. Op de foto's zie je de tweeter nu in dit vierkante gat liggen.

Voordat ik de box dicht kan lijmen moet ik de volgende dingen nog doen:
plamuren, schuren, eerste laklaag op beide delen
experimenteren met de hoeveelheid demping
soepele binnenbekabeling kopen

Ik twijfel nu of ik op de binnenkant van de mdf baffle nog wat berkenmultiplex moet lijmen. Door de grote facetten is de baffle aan de bovenkant erg dun geworden, en hij heeft wel wat eigengeluid. Maar als hij eenmaal vastgelijmd is op de box wordt hij wel op heel veel punten met de box verbonden. Dan is het probleem misschien weg. Nu nog een puntje van twijfel dus. De toevoeging van het multiplex zou 0,8 liter kosten, niet echt veel dus op een totaal van 35 liter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 01 mar 2009, 18:27

allemaal handwerk joh? :shock:

maar waar moet de colafles nou?

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » zo 01 mar 2009, 19:19

ziet er verdomd knap uit man
congratz
mvg
audioot :shock:

sietse

Berichtdoor sietse » zo 01 mar 2009, 20:01

Ja, da's best wel ff volhouden...
Mooi gedaan.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

lepain

Berichtdoor lepain » zo 01 mar 2009, 22:32

Henkjan schreef:allemaal handwerk joh? :shock:

maar waar moet de colafles nou?

nee, gekkenwerk! :|
Je zou bijna denken dat ik een cnc-frees heb gebruikt, nou, mooi niet dus! Een zaag, een rasp, een vijl en schuurpapier, thats all.

Op de foto's zie je het niet duidelijk, maar er zitten twee gaten in de baffle, daar zitten inslagmoeren in en daar kan ik bouten in schroeven om daar de MDF (still to be made) geintegreerde colafles mee vast te maken.

Bedankt voor alle aanmoediging!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 01 mar 2009, 23:30

ach so.. gaan we ze in Breda zien?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 02 mar 2009, 0:09

Wat een prachtig stukje vakwerk zeg! Sorry dat ik 't zeg, maar uhh.. Sjonge, waarom dit alles voor zo'n ouwe Phillips breedbander? Zou je hier niet liever een iets betere driver voor gebruiken?

Offtopic EDIT: Ik check nu je site. Wat een originele tekeningen! Top zeg!

lepain

Berichtdoor lepain » ma 02 mar 2009, 0:32

Henkjan schreef:ach so.. gaan we ze in Breda zien?

Ik hoop wel dat ik beide kasten voor die tijd klaar heb, maar misschien krijg ik dat niet voor elkaar. We zien wel.

En Martijn, tja, de laatste tijd heb ik daar ook af en toe over nagedacht. De 9710 is een bijzondere luidspreker, en was in de jaren zestig het beste wat Philips maakte. Daarnaast heb ik deze van mijn opa gekregen, dat maakt ze net weer ietsie bijzonderder.
Maar ik vraag me wel af of de 9710 goed genoeg is om de bijzondere boxen te rechtvaardigen. Toen ik begon met ontwerpen wilde ik compromisloos bouwen, ik wou alles toepassen wat ik wist over luidsprekerkasten. Toen vond ik de 9710 een uitsekende driver, die niet alleen goed, maar ook heel bijzonder is.
Al met al klopt het wel denk ik. Het is en wordt iets heel bijzonders. Wellicht wordt het niet zo goed als het zou kunnen zijn met een moderne driver, maar luisteren en kijken naar deze speakers zal wel een fantastische belevenis zijn.

arjank

Berichtdoor arjank » ma 02 mar 2009, 13:02

Ik zou de 9710 niet zo snel afschrijven, zelfs die exotic van Seas doet het maar een haar beter (en voor welke prijs?)
ALs je de 9710 met een paar notchfilters recht trekt dan klinkt deze speaker zeer goed, vooral stemmen klinken geweldig (menig meerweg systeem kan hier niet aan tippen).
Ik heb ook nog twee van deze drivers (die te koop staan), als ze niet verkocht worden ga ik er in de toekomst iets heel leuks mee maken.
Ik dacht aan een FAST systeem met 2 20cm woofers ter ondersteuning.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » ma 02 mar 2009, 14:26

arjank schreef:Ik zou de 9710 niet zo snel afschrijven, zelfs die exotic van Seas doet het maar een haar beter (en voor welke prijs?)
Eens. Sterker nog, er stond laatst een vergelijk tussen deze drivers in de HH. Opvallend was dat de vervormingsmetingen van de 9710 veel gunstiger leken dan van de Seas, al impliceerde de tekst erbij dat niet. Mits je de juiste EQ toepast is het helemaal geen gekke driver. Of zoals lepain het doet met een fles. Ik heb zelf ook eens zitten meten aan een fles voor een 8" breedbander, en het grappige is dat de gemeten respons heel erg lijkt op de zeg maar inverse van de response van de 9710. Ik verwacht daarom ook dat je met die fles helemaal niet zoveer meer hoeft te EQ-en.
Laatst gewijzigd door GeertM2 op ma 02 mar 2009, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 02 mar 2009, 15:01

Zeer mooi gemaakt !! complimenten !

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 02 mar 2009, 16:12

Ik sluit me bij Geert aan, Seas Excotic beter?

Idd in de HH test was hij beduidend slechter, zeker als je kijkt naar de giga prijs die je er voor betaald.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 02 mar 2009, 16:13

Wat een prachtige kasten zijn dat geworden, hoewel apart vind ik de mdf look met lak echt prachtig!
Worden ze net als je subs?

arjank

Berichtdoor arjank » ma 02 mar 2009, 20:37

Eens. Sterker nog, er stond laatst een vergelijk tussen deze drivers in de HH. Opvallend was dat de vervormingsmetingen van de 9710 veel gunstiger leken dan van de Seas, al impliceerde de tekst erbij dat niet.

Inderdaad, in de HH zie je duidelijke dat de philips de laagste vervorming heeft. Het enige wat de philips het minste doet is zijn Rms, de mechanische weerstand. Naar mijn idee zijn echter de andere " eigenschappen" belangrijker.
Het mooiste aan de philips is het feit dat deze ondanks de grillige response niet onaangenaam klinkt. Als een normaal meerweg systeem zo'n response heeft dan klinkt het nergens na.
Voor mij blijft de 9710 een mijlpaal in de luidspreker geschiedenis.

Ik heb trouwens ook nog twee ad1200's, die klinken ook erg goed!

richard

Berichtdoor richard » ma 02 mar 2009, 22:42

arjank schreef:...Het enige wat de philips het minste doet is zijn Rms, de mechanische weerstand. Naar mijn idee zijn echter de andere " eigenschappen" belangrijker.
een luidspreker met lage Rms is meestal wel wat makkelijker leven in te blazen dan een luidspreker met hoge. Het is één van de factoren die de kwaliteit van een luidspreker bepalen (en naar mijn idee best een belangrijke).
Genoeg is beter.

arjank

Berichtdoor arjank » di 03 mar 2009, 18:16

een luidspreker met lage Rms is meestal wel wat makkelijker leven in te blazen dan een luidspreker met hoge. Het is één van de factoren die de kwaliteit van een luidspreker bepalen (en naar mijn idee best een belangrijke)

Hier zijn de meningen over verdeeld, ik heb speakers gehoord met een hoge rms die "levendiger" of detailrijker klinken (in het laag) dan sommige met een lage rms en visa versa natuurlijk. Volgens HH zou het vooral hoorbaar zijn in de laagweergave. Ik heb de 9710 nog niet goed beluisterd op dat gebied, hij is wel ontzettend snel en detailrijk in het mid/hoog.
Als ik de 9710 ga gebruiken in een project dan wordt deze toch in het laag ontlast. Het laag wordt dan verzorgt door twee eminence 8" woofertjes met een kapton spreekspoeldrager, deze speakertjes hebben een zeer lage rms.

Benco

Berichtdoor Benco » ma 09 mar 2009, 15:44

Dat ziet er iig TOP uit , gefeliciteerd met je knappe kunstwerk man !
Over smaak valt niet te twisten ....
Everybody let's twist again :-)

Martijn M
Ook commercieel actief

Re: Mastodont: fullrange met de Philips 9710M

Berichtdoor Martijn M » vr 03 dec 2010, 13:55

Hoe staat het met dit prachtige project?

Terug naar “Oude Showcases”