Hivi b3s single monitor + sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

hovingtim

Hivi b3s single monitor + sub

Berichtdoor hovingtim » vr 25 apr 2008, 22:54

Zoals de titel al zegt een 2.1 setje op basis van de hivi b3s en een subje MDS08 in 20 liter kistje. Dit alles met een beetje de ontwerpen die mij aanspraken. Dat houd in de topunit kast krijgt een waterdruppel achtige form met een Avalon look a like front doek ervoor en de subwoofer word standaard vierkant inclusief een Avalon look al like front doek.

Alvast ontwerpje van de Topunits getekend en dan zondag het monikenwerk van alle plankjes te zagen :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Safe-Water Drink Beer

riktw

Berichtdoor riktw » za 26 apr 2008, 1:20

mooi, ik moet ook nog iets moois gaan bedenken met de 2 b3s jes die ik hier heb liggen.
alles kan en dat moet kunnen

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » za 26 apr 2008, 11:33

Ik ben een kleine line array aan het maken met B3S-jes, 8 boven elkaar. Eindeloos veel gaatjes, dat valt best tegen. Erg netjes wordt het nog niet, zeker niet zo mooi als wat Tim gaat maken. Ik ga eerst uitproberen of mijn idee een beetje klinkt.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 30 apr 2008, 20:54

Na een aantal nachten slapen heb ik het ontwerp toch omgegooid ivm haalbaarheid en ook vanwege praktische redenen. Inhoud is iets veranderd, iets meer geworden afm zijn nu namelijk: 13x13x22. Met verder een achterkant gedeeltelijk vlak en gedeeltelijk gebogen driehoek. Wanddikte is overal 12mm en de voorplaat zit op 10mm dikte. Nou verder zeggen pic's natuurlijk meer dan 1000 woorden. Hij staat nu in de eerste laag grondverf. Ik zit nog een beetje te spelen met de afwerking, de kleur heb ik al gedeeltelijk bepaald maar zit nog te spelen met zwart accenten. In iedergeval hier het eerste gedeelte van het bouwverslag.

De luidspreker is opgebouwd uit lagen mdf van 18mm dik, flink zaagwerk dus maar verder een hele goede bezigheids therapie. Op de foto hieronder was ik al flink op weg en heb ik 1 kast al helemaal geschuurd met de schuurbandmachine. De andere kast is nog helemaal ruw.
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 30 apr 2008, 22:36

Mijn handen zijn vandaag echt aan het jeuken, ik kon maar niet stoppen, na het eten toch nog maar even doorgegaan en het doekframe gezaagt, gespoten en gespannen en als laatste de kans gezien om de kasten alvast te plamuren. Morgen dus 1x extra gronden en dan afspuiten :lol: Vanaaf dus maar ff gaan nadenken over het filter
Safe-Water Drink Beer

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » vr 02 mei 2008, 1:23

Wat een monnikenwerk om op die manier een kast op te bouwen. Het geeft wel een erg mooie vorm. Leuk, het enthousiasme tijdens het bouwen komt bekend voor - ik ben een horn loaded subwoofer voor achterin de auto aan het bouwen. De voortgang wordt nogal eens beperkt omdat ik 's avonds niet met electrisch gereedschap aan de gang kan (slapende kleine kinderen in huis), maar jeuken doen de handen dan wel ja :)

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » vr 02 mei 2008, 6:19

hovingtim schreef:Mijn handen zijn vandaag echt aan het jeuken, ik kon maar niet stoppen, na het eten toch nog maar even doorgegaan en het doekframe gezaagt, gespoten en gespannen en als laatste de kans gezien om de kasten alvast te plamuren. Morgen dus 1x extra gronden en dan afspuiten :lol: Vanaaf dus maar ff gaan nadenken over het filter

Ziet er zeker wel strak uit!

Ik herken de jeukende handen maar doe het rustig aan zou ik zeggen, immers anders is ie zo weer klaar :wink: .

Zou nog even wachten met plamuren en afschilderen.
De kans is heel erg groot dat je later het mdf ziet gaat werken.
Kops mdf wil namelijk erg snel gaan groeien na verloop van tijd en zal een geribbelde zijwanden veroorzaken.

Persoonlijk zou ik dit soort kastconstrukties zeker in de hechtprimer zetten en een volledige polyesterversterkte glasvezel huid gaan geven.
Wellicht nog wel 2 lagen ook.
Je kast wordt oersterk en is subliem glad aftewerken, i.c.m. met de 2 componenten polyester 'autoplamuur' als finishing touch.

In iedergeval mijn complimenten voor deze wijze van bouwen, hier gaat veel tijd in zitten.
Een gevorderde autist.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » vr 02 mei 2008, 17:56

Voorderingen tot nu toe,

Wanden zijn azuur-silver, dezelfde kleur geworden dus als de quad versterker. De bovenkant en onderkant zijn Zwart-hoogglans en de er komen op de zijkant nog 2 banen van 0,5 cm breed op 1/3 en 2/3 van de hoogte ook in zwart hoogglans.
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » vr 16 mei 2008, 15:07

Het azuursilver heb ik de deur uitgegooid. Ten 2e kwamen alle naden zoals hondasnl al voorspeld had erdoorheen en was het niet netjes genoeg af te werken. Opgeschuurd en opnieuw geplamuurd. Toen in de zon laten drogen. BALEN allemaal scheuren omdat het hout was gaan werken :(. Opnieuw begonnen met plamuren en schuren en gronden en plamuren schuren gronden enz enz. Na de 5e laag was het echt helemaal glad en durfde ik het aan om de 1e laag zwart erop te brengen. Helaas door het warme weer blijft de verf zacht. De verf is wel droog en je kan hem aanraken maar nu na 3 dagen is hij nog zacht. Ik zit er zwaar aan te denken om ze even in de koelkast te zetten :wink: . Nu kon ik het niet laten om even te gaan kijken hoe het klinkt. Nou echt een hele verbetering tenopzichte van de openbaffle plank die ik had gemaakt. Hoog is niet zo sprankelend maar dat vind ik niet zo erg. Het filter zit er nog niet in, ik zit nog te wachten op de onderdelen van BMM. Wel heb ik vandaag de philips plateamp binnen gekregen waarmee ik de sub ga aansturen. Kortom het vordert rustig en gestaagt.
Safe-Water Drink Beer

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 21 mei 2008, 23:18

Vandaag filtertje in elkaar geknutselt. Ik heb het filter gebruikt van zaphaudio, dit omdat mijn ontwerp qua afmetingen weinig verschilt tenopzichte van zijn ontwerp.

Ik heb gekozen om r2 naar 4ohm te maken en ik moet zeggen de breedbanders klinken helemaal niet schreeuwerig meer, er zit aardig nog wat diepte in maar dat is nu helemaal opgelost door een gesloten subwoofer die er nu onder staat.
Safe-Water Drink Beer

Terug naar “Oude Showcases”