Mijn finale OB speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 19 mei 2008, 0:59

Maar dan blijft de vraag, wat een hoog rendement speaker nu voordelen bied. (behalve dat je minder vermogen nodig hebt)

Met Martijn heb ik hier al over gesproken en we kwamen er niet helemaal uit geloof ik. :)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 19 mei 2008, 8:57

b_force schreef:Met Martijn heb ik hier al over gesproken en we kwamen er niet helemaal uit geloof ik.

8)
Deze discussie heb ik naar mijn smaak al te vaak gevoerd. Het lijkt nogal een gevoelskwestie (net als kabeltjes, filtercomponenten etc.) en mensen zijn dus moeilijk te overtuigen. De standpunten voor de discussie zijn dezelfde als die er na.

De prestaties van een driver zijn volgens mij volledig te beschrijven op basis van zijn lineaire en non-lineaire gedrag, oftwel: frequentieresponse onder verschillende hoeken, harmonische- en intermodulatievervorming. Efficiënte drivers zorgen zogenaamd voor meer openheid. Dan ben ik heel benieuwd wat die openheid veroorzaakt :wink: .

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 23 mei 2008, 14:11

Kleine update. Baffles zijn gelijmd:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 23 mei 2008, 16:38

Nog wat meer genieten. Klaar voor metingen.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 23 mei 2008, 16:55

Die is HEEEEEEEEELL erg fraai geworden zeg :D

bertor

Berichtdoor bertor » vr 23 mei 2008, 18:42

jeroen_d schreef:Niet veel, aangezien gemiddeld op 90 dB spelen al veel te hard is en ongezond voor je gehoor. En die 90dB haal je met 1W. :wink: Power compressie op deze manier gemeten heeft niets te maken met dynamiek, aangezien de temperatuur niet instantaan verandert. Als dat wel zo zou zijn, zou je veel hogere THD meten.

Of bedenk het eens andersom: hoe kan je lage THD verklaren als er compressie is?

Ja, okee, meer compressie is minder stroom door de spoel en dus minder uitslag en lagere THD, aangezien deze meestal uitslaggerelateerd zijn.

Dynamiek heeft meer met pieken te maken. Ik denk dat bij 85 dB gemiddeld, pieken van 105 dB niet raar zijn. Met een rendement van 90 dB heb je voor een piek van 105 dB 5.6 Watt nodig. Is ook niet zoveel. Dat wordt nog minder, aangezien dit piekvermogen niet continu is, maar misschien hooguit 0.1 seconde aanhoudt. Dan heb je het aan 0.56 J aan energie. Ik mag hopen dat het thermisch systeem van de speaker in staat is deze energie snel af te voeren zodat de spreekspoel niet veel in temperatuur stijgt :)

bertor

Berichtdoor bertor » vr 23 mei 2008, 18:47

Ziet er erg mooi uit, JeroenKV!

Je hebt er geen dempende laag tussen zitten he? Hoe doods is de baffle? Ik zit er bij mijn baffle namelijk over te denken om er loodbitumen tussen te lijmen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 23 mei 2008, 19:06

bertor schreef:Dynamiek heeft meer met pieken te maken. Ik denk dat bij 85 dB gemiddeld, pieken van 105 dB niet raar zijn. Met een rendement van 90 dB heb je voor een piek van 105 dB 5.6 Watt nodig. Is ook niet zoveel. Dat wordt nog minder, aangezien dit piekvermogen niet continu is, maar misschien hooguit 0.1 seconde aanhoudt. Dan heb je het aan 0.56 J aan energie. Ik mag hopen dat het thermisch systeem van de speaker in staat is deze energie snel af te voeren zodat de spreekspoel niet veel in temperatuur stijgt :)

Het thermisch systeem van de speaker hoeft deze energie helemaal niet zo snel af te voeren. Bij 85 dB gemiddeld is het dus ook gewoon 85dB gemiddeld. Dat betekent mogelijk pieken van 105 dB, maar ook af en toe minder dan 85dB. Voor de temperatuurhuishouding hoef je alleen maar rekening te houden met die gemiddelde 85dB.
De compressie is het gevolg van temperatuurstijging van de spreekspoel. Daardoor verhoogt de Rdc waardoor bij dezelfde spanning er minder stroom door de spreekspoel loopt en dus de driver minder ver uitslaat. De compressiemeetmethode laat niet voor niets 5 minuten lang een bepaald vermogen door de spreekspoel lopen. Dit is om te bepalen welke temperatuurstijging op de wat langere termijn (minuten) gepaard gaat met een bepaald vermogen. Zolang er geen snelle temperatuurstijgingen zijn (binnen tienden van seconden) en de spreekspoelweerstand dus niet bijna instantaan verandert van waarde, geeft dit geen verhoogde vervorming. De langzaamste frequentie in audio is 20Hz, dan zijn alleen temperatuurveranderingen sneller dan 0,05sec van belang en dan moeten die ook nog voldoende groot zijn om effect te hebben. Compressie is daarom vooral van belang indien drivers langdurig flink worden belast. Vanwege de verhoogde Rdc zul je daar zelfs een scheidingsfilter voor moeten aanpassen, het gaat anders klinken nadat de speaker een tijdlang zwaar is belast.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 23 mei 2008, 21:12

bertor schreef:Ziet er erg mooi uit, JeroenKV!

Je hebt er geen dempende laag tussen zitten he? Hoe doods is de baffle? Ik zit er bij mijn baffle namelijk over te denken om er loodbitumen tussen te lijmen.

De baffle is doods, maar dat heeft ook te maken met de verschillen in dikte en de steunen onderaan. Er is dus veel variatie in de baffle, wat maakt dat resonanties gespreid worden.

Ik ben erg blij met het resultaat! Nu maar eens gaan meten!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 23 mei 2008, 22:06

Lekker simpel en doeltreffend ontwerp!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

cartong

Berichtdoor cartong » za 24 mei 2008, 8:15

Hallo, als leek hier vraag ik mij toch iets af. Ik ben altijd aangeleerd, als je een luidspreker drive 'naakt', dus zonder kast laat spelen, dat je dan "geen" geluid creëert. Wel, is dit ontwerp ook niet zo?

MVG

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » za 24 mei 2008, 10:24

cartong schreef:Hallo, als leek hier vraag ik mij toch iets af. Ik ben altijd aangeleerd, als je een luidspreker drive 'naakt', dus zonder kast laat spelen, dat je dan "geen" geluid creëert. Wel, is dit ontwerp ook niet zo?

MVG

Vraag ik me ook nog steeds af, bij een open baffle.
Tevens vind ik het persoonlijk niet echt mooi, qua looks, maar dat is natuurlijk persoonlijk .
Een gevorderde autist.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 24 mei 2008, 23:43

cartong schreef:Hallo, als leek hier vraag ik mij toch iets af. Ik ben altijd aangeleerd, als je een luidspreker drive 'naakt', dus zonder kast laat spelen, dat je dan "geen" geluid creëert. Wel, is dit ontwerp ook niet zo?

MVG

Het allerleukste is nog, als je mensen zoals jij thuis op bezoek hebt die voor het eerst een open baffle zien en horen. De mensen hier van het forum hebben er tenminste al het een en ander van gehoord, maar mensen die hier totaal mee onbekend zijn snappen er helemaal niets van. Wat ze horen rijmt totaal niet met hun gevoel.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 25 mei 2008, 17:04

Een eerste filter opzet (500hz) geeft dit resultaat (dipole afval meegenomen). Het laag rond de 100hz is iets hoger met avfal naar het hoog toe. Dit verloop kan ik goed tunen door de onderste woofer harder of zachter te laten spelen. Het hoog >10khz weer iets harder ivm met bundeling van de Neo8PDR en ervaring bij luisteren in andere opzetten.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 25 mei 2008, 20:22

Nog wat aanpassingen in de marge:

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 30 mei 2008, 19:30

Ze spelen! Leuk om te merken dat simulatie echt werkelijkheid is. Alles klopt precies. Nu alleen nog fine tunen voor de akoestiek, al lijkt deze opzet minder gevoelig dan mijn vorige.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 30 mei 2008, 19:39

Mooi! 8)

Hoe ziet het filter er nu uit en heb je misschien een meting van de woofer en tweeter zonder filter?

Ennuh, scheelt het veel met de Ciare?

mvg,

Martijn
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 30 mei 2008, 22:56

Het scheelt inderdaad met de Ciare. Wat de oorzaak is ben ik nog niet uit. Dit kan namelijk ook zijn een andere baffle en / of een lager filterpunt.

De metingen (deels simulatie natuurlijk):

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 31 mei 2008, 8:49

Zo zie je hoe goed je de perfecte filtercurve kunt benaderen met de DCN23:

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 04 jul 2008, 19:57

Wat metingen. Ik luister op 15 graden, dus daar is op geoptimaliseerd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 04 jul 2008, 22:51

Netjes. Als dit klopt zie ik geen aanleiding tot een extra tweeter en is het gewoon goed zo.

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » vr 04 jul 2008, 22:57

Nice! Ben wel benieuwd hoe dit klinkt! 8)
Afbeelding

bertor

Berichtdoor bertor » za 05 jul 2008, 13:49

Dat afstraalgedrag ziet er heel netjes uit! Alleen net onder de 2 kHz lopen de curves iets naar elkaar toe.

Het verbaast me een beetje dat dit lukt met zo'n brede baffle. Heeft iemand hier een verklaring voor? In Edge ziet het er een stuk minder rooskleurig uit.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 05 jul 2008, 15:22

Komt goed overeen met The Edge, ook daar loopt het iets naar elkaar toe net onder 2kHz.

Het feit dat de tweeter dicht tegen de bovenkant aan zit, zorgt voor het goede afstraalgedrag.

bertor

Berichtdoor bertor » za 05 jul 2008, 16:28

Nu wel een nette simulatie gedaan in Edge, op 0, 15, 40 en 89 graden. Je hebt inderdaad gelijk, Edge stelt het iets erger voor dan ie in werkelijkheid meet.

Erg cool dat het gewoon kan in een tweeweg :)

Terug naar “Oude Showcases”