Mijn finale OB speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 27 apr 2008, 14:14

Mooi ontwerp! Ook een heel goed idee om op het overnamegebied van 600Hz alleen de bovenste woofer te laten werken. Als je de onderste woofer mee zou laten doen zou dat teveel interferentie in het verticale vlak opleveren in het middengebied.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 27 apr 2008, 15:21

Ik ben er ook erg tevreden over!
S&C heeft me geholpen om het wat eleganter te krijgen. Alleen de kast onderaan blijft groot, maar ik wil de versterkers etc. afgeschermd hebben voor kleine handjes. Deze kast kan er precies in (model GX388 is 330 x 280 mm): http://www.hifi2000.it/default.asp?id=107&mnu=107

De golflengte is bij 600hz ongeveer 57cm, dus dan is het inderdaad beter om 1 woofer voor dat gebied te gebruiken. De 2e woofer komt er rond de 100hz bij (golflengte 3,44 meter).

Tommy

Berichtdoor Tommy » za 03 mei 2008, 14:27

Waar heb je de Aurasound drivers gekocht als ik vragen mag?

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 03 mei 2008, 18:51

Tommy schreef:Waar heb je de Aurasound drivers gekocht als ik vragen mag?

www.madisound.com

Voordeel van deze Aura's is dat ze vrij licht zijn voor een 30cm woofer, dat scheelt in de verzending!

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » wo 14 mei 2008, 14:04

Humor: Ik vergelijk de waterval van mijn Aurasounds met die van 15 en 18 cm woofers op Zaph. De Aura's doen het beter tot 1000hz....... Blijkbaar heeft meer membraamoppervlak voordeel in het lage mid. :-k

De panelen voor mijn speakers zijn af! Ik moet ze alleen nog ophalen.

Paul

Berichtdoor Paul » wo 14 mei 2008, 15:14

Gaat lekker vlot zo!

Ik ben (nog steeds) erg benieuwd naar de Groundsound, heb je enig negatief aspect eraan kunnen ontdekken na een tijdje gebruik?

Merk je bijvoorbeeld verschil in geluidskwaliteit als je bijvoorbeeld ipv een goede cd-speler een goedkope dvd speler gebruikt om 'em aan te sturen? Is ie ook volledig brom en ruisvrij?

En op praktisch vlak, voldoen de filter en EQ mogelijkheden?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 14 mei 2008, 18:37

JeroenKV schreef:Humor: Ik vergelijk de waterval van mijn Aurasounds met die van 15 en 18 cm woofers op Zaph. De Aura's doen het beter tot 1000hz....... Blijkbaar heeft meer membraamoppervlak voordeel in het lage mid. :-k

Nee hoor, je ziet de (ongevaarlijke) uitdemping van de hoogdoorlaatrespons die elke woofer heeft. Als het resonantiepunt hoger ligt zie je dat terug in het lage mid. Als je de Aura gaat filteren (de onderste woofer in jouw geval) wordt hij net zo traag als de 18 en 15 cm woofers. Het totaal van de gefilterde driver is het enige dat telt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » wo 14 mei 2008, 19:55

jeroen_d schreef:
JeroenKV schreef:Humor: Ik vergelijk de waterval van mijn Aurasounds met die van 15 en 18 cm woofers op Zaph. De Aura's doen het beter tot 1000hz....... Blijkbaar heeft meer membraamoppervlak voordeel in het lage mid. :-k

Nee hoor, je ziet de (ongevaarlijke) uitdemping van de hoogdoorlaatrespons die elke woofer heeft. Als het resonantiepunt hoger ligt zie je dat terug in het lage mid. Als je de Aura gaat filteren (de onderste woofer in jouw geval) wordt hij net zo traag als de 18 en 15 cm woofers. Het totaal van de gefilterde driver is het enige dat telt.

Maar worden die 18 en 15 cm woofers dan ook niet trager door filtering? Dan blijft het verschil toch gelijk?

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » wo 14 mei 2008, 20:01

Paul schreef:Gaat lekker vlot zo!

Ik ben (nog steeds) erg benieuwd naar de Groundsound, heb je enig negatief aspect eraan kunnen ontdekken na een tijdje gebruik?

Merk je bijvoorbeeld verschil in geluidskwaliteit als je bijvoorbeeld ipv een goede cd-speler een goedkope dvd speler gebruikt om 'em aan te sturen? Is ie ook volledig brom en ruisvrij?

En op praktisch vlak, voldoen de filter en EQ mogelijkheden?

De groundsound is niet helemaal brom vrij, dat merk ik met mijn hoog rendement speakers (99db). Met normale woofers hoor je dit niet (25cm Scanspeak b.v., 87db). Ik heb wat upgrades van de voeding gehad (gratis), maar er blijft een zachte brom. Dit lijkt te komen door wisselingen in de DC uit het stopcontact (tijdsafhankelijk). Als ik over ga op de Aura's heb ik geen probleem meer, deze zijn 85db.

Geluidskwaliteit is gewoon top, verschillen tussen bronnen hoor je prima. Filtering en EQ is super.
Download de gratis software maar eens en laat wat freq curves in. Simulatie = werkelijkheid met deze tool.
De vraag is eerder wat je er niet mee kunt? Daarbij is de bediening erg makkelijk, dus geen gedoe met allerlei handleidingen etc.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 14 mei 2008, 20:07

JeroenKV schreef:
jeroen_d schreef:

Maar worden die 18 en 15 cm woofers dan ook niet trager door filtering? Dan blijft het verschil toch gelijk?

Ja, maar het gaat om ongevaarlijke traagheid. Je ziet een 50Hz fs in de waterval terug in het lage mid. Een 20Hz fs zie je minder terug.

Het zit hem ook in het probleem van het waterval diagram. Het is een optisch gevaarlijke weergave die gemakkelijk verkeerd kan worden geinterpreteerd. De burst decay die niet een tijd as geeft, maar een periode as, geeft een veel beter beeld. Uitslingeren van 1ms op 1kHz is net zo erg als 10ms op 100Hz. Als je niet een tijd-as neemt maar een periode-as, dan zal optisch in dit geval 100Hz net zo goed of slecht eruit zien als 1kHz.
Daarom vind ik de watervallen zoals Accuton die opgeeft veel inzichtelijker, zie hier een voorbeeld van een 18cm woofer: http://www.clofis.nl/nl/thiel/T&P%20C2% ... 20pag1.jpg

Overigens krijg je misschien nog gelijk ook in dit voorbeeld, zou me niets verbazen als de Aura het beter doet dan de Accuton C92/6. :lol:

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » do 15 mei 2008, 9:48

Snap ik het dus goed dat als de Fs van de driver lager is de waterval met tijdsas mooier wordt? (door de manier van meten).

Lastig is dat ik van de Aura geen waterval met periodiciteit heb...... Neemt niet weg dat de Aura wel erg goede gegevens heeft uit de andere metingen.

Hoe reken ik eigenlijk vervorming uitgedrukt in db om naar percentages? (De Aura in HH heeft percentages en Zaph gebruikt db).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 15 mei 2008, 17:36

Elke 20dB lager is tien maal minder vervorming in procenten. -40dB is 1%, -60dB is 0,1%.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » do 15 mei 2008, 20:10

De Aura's doen het dus echt erg goed! Mooi om te weten.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » vr 16 mei 2008, 8:13

Nog even terug komend op mijn opmerking over een grote unit in het lage mid. Wat mij opvalt aan mijn huidige opzet (15") is dat juist hij juist in het gebied 100 - 600 hz veel drive heeft. Dynamiek is heel vanzelfsprekend, daarom mijn opmekring over het mogelijke voordeel van een grote unit (waar hij nog niet buldelt). Ook op DIYaudio.com en andere forums lees ik deze ervaring zo nu en dan.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Dit is eigenlijk mijn enige zorg nu ik van een 15"naar een 12" ga voor dit gebied.

bertor

Berichtdoor bertor » vr 16 mei 2008, 9:21

JeroenKV schreef:Nog even terug komend op mijn opmerking over een grote unit in het lage mid. Wat mij opvalt aan mijn huidige opzet (15") is dat juist hij juist in het gebied 100 - 600 hz veel drive heeft. Dynamiek is heel vanzelfsprekend, daarom mijn opmekring over het mogelijke voordeel van een grote unit (waar hij nog niet buldelt). Ook op DIYaudio.com en andere forums lees ik deze ervaring zo nu en dan.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Dit is eigenlijk mijn enige zorg nu ik van een 15"naar een 12" ga voor dit gebied.

Ik denk dat 15" of 12" niet veel uitmaakt, de meeste mensen gebruiken 7" of 5" in dat gebied, dus je hebt sowieso al veel meer oppervlak. Verder zit de 15" of 12" over het algemeen dicht bij de vloer, daardoor krijg je 6 dB extra (1), ook bij 600 Hz. Een 5" of 7" zit meestal op 80 cm hoogte en daardoor krijg je een dip door destructieve met de vloerreflectie interferentie op 350 Hz (2). Misschien heeft de 5" of 7" ook last van powercompressie (3). Dus alle drie effecten kunnen een rol spelen, de vraag is in welke mate :) Misschien zijn er nog meer te bedenken.

Misschien moet ik mijn SLS12 ook maar eens tot 500 Hz laten lopen, ik ben eigenlijk wel benieuwd :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 16 mei 2008, 10:32

JeroenKV schreef:..... Dynamiek is heel vanzelfsprekend, daarom mijn opmekring over het mogelijke voordeel van een grote unit .....
dit is iets dat mij ook opvalt als ik m'n HT set (2*8" midwoofers) vergelijk met de woonkamerset (2*3")...

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 17 mei 2008, 8:36

Ik vraag mij toch af waar dat aan ligt. Blijkbaar is Sd in dit gebied ook belangrijk net als in het laag.

Mijn panelen zijn binnen! Ziet er allemaal netjes uit, nu even een paar dagen laten acclimatiseren.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 17 mei 2008, 12:37

Sd is altijd belangrijk, maar als je in dit gebied zit en een 12" met 15" vergelijkt dan geloof ik dit niet. De situatie van Henkjan gaat natuurlijk wel over een extreem verschil in oppervlak, waarbij je gerust kan stellen dat 2x3" gewoon onder de maat is (sorry Henkjan :oops: ).

Ik voel veel meer voor de verklaring die bertor gaf.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 17 mei 2008, 12:46

jeroen_d schreef:.... waarbij je gerust kan stellen dat 2x3" gewoon onder de maat is (sorry Henkjan :oops: ).
weet ik, kan jij m'n vrouw daar ook van overtuigen :lol:

btw: die 3" doen maar tot 150Hz mee hoor, daaronder een subje

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 17 mei 2008, 13:24

Zelfs als het gaat vanaf 150Hz heb je dan nog steeds erg weinig oppervlak. Het zal zeker lekker ruimtelijk klinken, maar verkrijgen van impact zal moeilijk zijn. Ik hoop dat je vrouw verder wel erg lief is. :roll:

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 17 mei 2008, 17:15

Ik had de reactie van Bertor niet gezien, alleen die van Henkjan! Maar die klinkt heel aannemelijk, alleen corrigeer ik zaken als extra output via DSP. Ik heb dus geen piek in de freq curve zitten in dat gebied (rede 1).

Rede 2 zou wel goed kunnen. Wat betekent rede 3 precies?

Ik heb ook niet echt het gevoel dat 12" minder is dan 15"in het lage mid. een mogelijke extra rede zou kunnen zijn dat de 15"-er die ik nu gebruik een erg hoog rendement heeft (99db). Dat heeft vaak voordelen bij lagere volumes (detail behoud).

bertor

Berichtdoor bertor » za 17 mei 2008, 21:48

JeroenKV schreef:Ik had de reactie van Bertor niet gezien, alleen die van Henkjan! Maar die klinkt heel aannemelijk, alleen corrigeer ik zaken als extra output via DSP. Ik heb dus geen piek in de freq curve zitten in dat gebied (rede 1).

Rede 2 zou wel goed kunnen. Wat betekent rede 3 precies?

Ik heb ook niet echt het gevoel dat 12" minder is dan 15"in het lage mid. een mogelijke extra rede zou kunnen zijn dat de 15"-er die ik nu gebruik een erg hoog rendement heeft (99db). Dat heeft vaak voordelen bij lagere volumes (detail behoud).

Als een 5" of 7" erg hard moet werken om nog wat mid-laag te genereren kan het zijn dat de spreekspoel opwarmt door het vele vermogen dat er dan in gaat. Als de spreekspoel warm wordt dan neemt z'n weerstand toe en bij gelijk blijvende spanning zal dan de stroom afnemen (en daarmee het vermogen). Dus voor 2x zoveel geluidsdruk moet je meer dan 4x zoveel vermogen erin stoppen (om 2x zoveel stroom te kijken). Maar volgens mij speelt dat allemaal niet zo op normale niveaus bij een 5" of 7". Het speelt mogelijk wel bij 3" woofertjes :roll:

Ik denk dat rede 2 verantwoordelijk is voor het klankverschil, ik heb er vandaag wat mee zitten spelen. Zie mijn draadje daarvoor :)
viewtopic.php?t=4471&start=175

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 18 mei 2008, 11:10

Ik heb in jouw draadje gereageerd, maar wat denk je van het nut van een hoog rendement driver? Dit zou ook e.a. kunnen verklaren (hoop het niet! 8) )

bertor

Berichtdoor bertor » zo 18 mei 2008, 22:40

Geen idee. Volgens mij hangt dat erg af van het thermisch gedrag van de luidspreker, hoe goed de opgewerkte warmte in de spreekspoel weg kan. Als die warmte slecht weg kan zal de temperatuur sterk stijgen. Voor pro drivers wordt er meestal wel een power compressie curve gespecificeerd, voorbeeld Beyma 605Nd:

http://www.bmm-electronics.nl/document. ... /605nd.pdf

Bij 5 minuten roze ruis, in de band van 150 - 3500 Hz (AES standaard) levert bij 25 Watt bijna 2dB aan compressie op. En dit is een pro-midrange met een efficientie van 100 dB. Ik begin me nu af te vragen wat dat betekent voor een hifi-mid met een efficientie van 90 dB...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 mei 2008, 0:53

Niet veel, aangezien gemiddeld op 90 dB spelen al veel te hard is en ongezond voor je gehoor. En die 90dB haal je met 1W. :wink: Power compressie op deze manier gemeten heeft niets te maken met dynamiek, aangezien de temperatuur niet instantaan verandert. Als dat wel zo zou zijn, zou je veel hogere THD meten.

Of bedenk het eens andersom: hoe kan je lage THD verklaren als er compressie is?

Terug naar “Oude Showcases”