Zaph B3S

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronald_1

Zaph B3S

Berichtdoor Ronald_1 » wo 20 feb 2008, 13:48

Na de HiVi B3S drivertjes al een tijd in huis te hebben liggen ben ik onlangs eindelijk begonnen met het bouwen van kastjes voor deze luidsprekers. Ik heb ervoor gekozen het ontwerp van Zaph na te bouwen, dit is een gesloten behuizing van ongeveer 3,5 liter. Net als Zaph ga ik de kastjes voorzien van een verwijderbare baffle, op deze manier kan ik er later eventueel een andere baffle op monteren, bijvoorbeeld met nog een Dayton ND16 tweetertje.

Het geheel is gebouwd van 12 mm MDF. Als dempingsmateriaal heb ik de binnenzijden voorzien van ondertapijt, later kan ik nog wat baf aanbrengen.

Inmiddels heb ik één kastje snel even geschuurd, de ander ligt in de lijmklemmen. Morgen of vrijdag wil ik aan de baffles beginnen, kan ik gelijk mijn zelf gefabriceerde cirkelgeleider testen.

En aangezien jullie meestal graag plaatjes willen zien :wink: bij deze:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Yannick

Berichtdoor Yannick » wo 20 feb 2008, 18:38

He leuk!

Ga ik volgen!!

Ziet er goed uit tot nu toe!! =D

Yannick

Berichtdoor Yannick » ma 10 mar 2008, 19:19

èn? Hoe staat het hiermee? =D

lepain

Berichtdoor lepain » ma 10 mar 2008, 20:21

Ben ik ook beniewd naar! Ik heb dit toendertijd over het hoofd gezien. *Luistert op dit moment naar b3s in 3,5 liter gesloten en komt niets tekort.*

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » do 13 mar 2008, 14:42

Het gaat vooruit, hoewel niet al te snel. :wink: Inmiddels heb ik de driveropening in de frontjes gefreesd en de randen afgerond. Het gat voor de driver heb ik aan de achterkant 45 graden afgeschuind zodat de driver voldoende ademruimte heeft.
De grootste afrondfrees die ik tot mijn beschikking heb heeft een straal van 9 mm, maar met was schuren moet ik de straal nog wel ietsje groter maken.

Van één van de kastjes was de achterzijde niet helemaal vlak, het achterpaneel zat blijkbaar niet geheel loodrecht op de zijkanten. Omdat ik geen zin heb in veel plamuren en schuren heb ik op beide kasten 4 mm MDF op de achterkanten gelijmd. Als dit droog is even met de kopieerfrees er langs en dan zou de boel weer netjes moeten zijn.

Aangezien de filteronderdelen alweer een tijdje binnen zijn kan ik in de tussentijd de filters op gaan bouwen.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » di 06 mei 2008, 22:25

Hierbij een update, de luidsprekers zijn inmiddels alweer een tijdje gebruiksklaar.

De frontjes heb ik op de kasten gemonteerd met moeren die aan de binnenkant een M4-draad hebben en aan de buitenkant een houtdraad. Eerlijk gezegd zijn deze moeren me niet echt goed bevallen. Op een teststukje merkte ik dat bij het indraaien in het MDF de bovenste laag van het MDF los komt. Om dit te voorkomen bij de kasten zelf heb ik gebruik gemaakt van een extra stukje MDF dat op het kastje geklemd werd bij het indraaien. Al met al blijft het waarschijnlijk bij een eenmalig experiment met deze moeren.

Daarna heb ik de filters op een stukje MDF opgebouwd, gebruikte onderdelen zijn Clarity Caps condensatoren en Jantzen en Intertechnik spoelen.

De kasten moeten nu nog afgewerkt worden. Het is de bedoeling de frontjes zwart te schilderen, op de kasten wil ik folie met een donkerbruin houtmotief plakken. Verder moeten de schroefgaten van de frontjes nog verzonken worden en voorzien worden van zwarte schroeven.

En hoe klinkt het nu? Met akoestische muziek en zang best lekker, rock is een no-go. Ik heb ze even met een oud Creative subje van een pc-speakersetje getest, maar de bas van die sub ging me al snel irriteren.
Inmiddels ben ik begonnen met de bouw van een subwoofer met een Vifa 26WA550 woofer, ik ben benieuwd hoe de B3S-jes het zullen doen in combinatie van deze sub.

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mei 2008, 22:38

Die Rampa moeren zijn inderdaad een drama, ik ga ze ook nooit meer gebruiken. Ik denk dat MDF gewoon te zacht is voor deze moeren. Ik had ook de grootste moeite om ze loodrecht in het MDF te draaien. Dus in de toekomst weer gewoon inslagmoeren voor het grote werk en zwarte houtschroeven voor het kleine grut.

Groeten Walter

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » zo 26 jul 2009, 16:15

Even een subtiel kickje. De B3Sjes staan inmiddels al een hele tijd in de huiskamer waar ze dienst doen als de achterluidsprekers van mijn surroundset.

De kastjes heb ik afgewerkt met decoratiefolie van de Praxis. Goedkoop spul en het ziet er heel behoorlijk uit.

Wellicht dat ik nog eens ga experimenteren met een baffle waarbij de driver aan de achterkant gemonteerd wordt, dat ziet er toch mooier uit dan als de driver op het front geschroefd wordt.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 26 jul 2009, 16:21

Leuk hoor.
die decoratiefolie ziet er inderdaad helemaal niet slecht uit.

nai

Berichtdoor nai » ma 27 jul 2009, 18:22

Walt schreef:Die Rampa moeren zijn inderdaad een drama, ik ga ze ook nooit meer gebruiken. Ik denk dat MDF gewoon te zacht is voor deze moeren. Ik had ook de grootste moeite om ze loodrecht in het MDF te draaien. Dus in de toekomst weer gewoon inslagmoeren voor het grote werk en zwarte houtschroeven voor het kleine grut.

Groeten Walter

Rampa moeren werken perfect ook in mdf. Eerst een gat boren waar je de moer in vast draai dit moet wel een iets te ruim gat zijn. zeg maar dat de schroefdraad net iets meer dan de helft in het mdf draait. Vervolgens dat gat in boren met een boor met een groter diameter dan de schroef draad 3 mm in boren is genoeg. je kan de rampa moer nog in smeren met hout lijm en dan zit hij muur vast als droog is.

Terug naar “Oude Showcases”