HATT Mk-III

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

-Jasper-

HATT Mk-III

Berichtdoor -Jasper- » vr 08 feb 2008, 19:23

Ik zocht al een tijdje een leuk boekplank model voor op mijn slaapkamer/knutselhok. Uiteindelijk is het de HATT-MkIII geworden naar het ontwerp van Tony Gee. Ik vind het een prachtig ontwerp met zeer mooie drivers. Ik heb de tekening met de maten van Tony ontvangen. Geweldige service :D.
Ik heb toch niet helemaal de afmetingen aangehouden want ik wou graag het filter intern dus daarvoor heb ik onderin een apart compartiment gemaakt. Om toch het zelfde volume te behouden zijn mijn kastjes een centimeter hoger en breder.

http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-III.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » vr 08 feb 2008, 21:06

Baffle is mooi gelukt,ben benieuwd naar het volgende.

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » ma 11 feb 2008, 19:07

Er is voortgang:

JuuL

Berichtdoor JuuL » ma 11 feb 2008, 19:10

Netjes Jasper! :D

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 11 feb 2008, 19:13

heel netjes!
(wel even aan de binnenkant van de baffle de woofer een beetje meer ademruimte geven door de randen een beetje rond of schuin te maken waar mogelijk)
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » ma 11 feb 2008, 19:18

anonamemouse schreef:heel netjes!
(wel even aan de binnenkant van de baffle de woofer een beetje meer ademruimte geven door de randen een beetje rond of schuin te maken waar mogelijk)

Goede tip was ik ook zeker van plan. Alleen had ik dat beter eerst kunnen doen in plaats van eerst de inslagmoeren. Maar geen probleem kost nu alleen even wat meer werk.

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » di 12 feb 2008, 19:23

Weer een aantal vorderingen:

arjenh

Berichtdoor arjenh » ma 25 feb 2008, 21:17

En? Spelen ze al?

Christian

Berichtdoor Christian » ma 25 feb 2008, 21:23

Ziet er netjes uit; zelfs je inslagmoeren genummerd zie ik. :lol:

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » di 26 feb 2008, 8:51

Ik zie iets te veel dempingsmateriaal. :( Je houdt zo geen laag meer over. De wanden bekleden met loodbitumen en tapijtresten of vilt is voldoende. Dan bij de fijnafstemming hooguit wat BAF losjes in de kast. Als je ze gaat aanvullen met een subwoofer, dan zou je het zo kunnen laten.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » di 26 feb 2008, 13:02

Inmiddels speelt er eentje in test opstelling. Ik heb op dit moment weinig tijd over ivm school dus alles staat op een laag pitje :cry: . Maar tot dusver ben ik zeker te spreken over het geluid. Maar voordat ik hier verder op inga moet er eerst een andere geluidskaart komen want de huidige is niet zo best.

@geenius
Over het laag ben ik nu al zeer verrast :roll:. Dus als ik het goed begrijp is er nog meer winst te krijgen door het pritex te vervangen door bitumen en tapijt? Wordt dan wel een lastig klusje want de baffle zit al vast. Maar als dat aanzienlijk beter is dan doen ik dat gewoon!

snikkeltje

Berichtdoor snikkeltje » di 26 feb 2008, 13:45

Ziet er goed uit! In navolging van Tony moet ik ook aanbevelen om de pritex er uit te halen.

Ik heb zelf ook de Hatt III gebouwt, ik heb naar Tony’s ontwerp de wanden bekleed met tapijt tegel.

Ik had eerst het kastje ook flink vol gestopt met BAF maar dat haalde echt alle leven uit de speaker. Heb er steeds een beetje uit gehaald tot dat ik het perfect vond klinken.

Succes!

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » zo 13 apr 2008, 13:05

Het gaat traag maar er is weer een klein beetje voortgang :D
De beide filters zijn nu los in de onderkant ingebouwd. Klaar om voor het eerst de speakers in stereo te beluisteren. En wat een genot!!! :roll:
En er mist nog demping dus het kan alleen nog beter worden :D

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » di 15 apr 2008, 6:18

=D> Netjes inelkaar gezet zo het filter.
Ziet er erg netjes uit!

Ik zou wel die spoelen nog aan de bodemplaat vastzetten, die gaan na verloop van tijd wellicht doorhangen.

Of plak je pritex oid aan de definitieve bodemplaat, zodat de compomenten daarop kunnen blijven rusten?
Het pritex kruipt wel.

Verder ziet je bekabeling met krimpkous er erg gelikt uit.
Een gevorderde autist.

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » di 15 apr 2008, 18:09

Bedankt voor de leuke reactie.
Het filter zit nu nog los, daarom staan de speakers ook op zn kop. De zware onderdelen ga ik inderdaad nog vastlijmen of iets creatiefs bedenken met trekbandjes ofzo. Dat moet ik dus nog even bekijken hoe ik dat ga oplossen.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » di 15 apr 2008, 19:13

Jasper, wellicht een hele simpele oplossing cq voorstel:

Plak nu onder de losse filtercomponenten, dus op de bodemplaat, plakviltjes o.i.d.
Knip of snij een stuk pritex (wellicht dubbeldik) net zo groot dat die er exact in ligt en een stuk bovenuitsteekt.
Schoef daarna je definitieve onderplaat aan je kast.
Je filtercomponten liggen dan solide en trillingsvrij in de watten :wink: zal ik maar zeggen :D .

Enkel 1 nadeel, die onderplaat dient wel demontabel te blijven om later nog eens bij je filter te komen.
Daarvoor kun je wellicht van je onderplaat iets speciaals maken, dan kijk ik even naar Edo zijn project.
Een leuke voet die iets uitsteekt of gewoon een lekker dik stuk materiaal van een andere kleur.
Bijvoorbeeld je kast matzwart en die dikke onderplaat dezelfde kleur als je mooie drivers.

Het is maar een suggestie!
Een gevorderde autist.

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » wo 16 apr 2008, 7:31

Ah! Dat vind ik een hele mooie oplossing, bedankt hiervoor. Ik heb nog pritex genoeg want dat ga ik niet meer gebruiken. En tegen het schuiven inderdaad plakvoetjes of een beetje (niet al te sterke) lijm.

De bodemplaat wou ik in eerste instantie uitvoeren in aluminium. Maar bedenk me net dat dan de magnetische weerstand van de spoelen worden beinvloed. Dus waarschijnlijk komt er een kunststof plaatje in die er precies invalt. In ieder geval mag de kast niet hoger worden want dan vind ik de verhoudingen hoogte breedte niet meer mooi.

SARK

Berichtdoor SARK » wo 16 apr 2008, 19:02

-Jasper- schreef:Maar bedenk me net dat dan de magnetische weerstand van de spoelen worden beinvloed.

Met alu heb je daar toch geen last van :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » wo 16 apr 2008, 20:22

beter laat dan nooit!

SARK

Berichtdoor SARK » wo 16 apr 2008, 21:05

Zow, zat ik er ff naast zeg :shock:
Thanx :!:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » do 17 apr 2008, 7:44

Is zeker iets om rekening mee te houden. Ook al heeft aluminium een hoge magnetische weerstand, het is nog altijd minder dan lucht. En de veldlijnen lopen altijd de route met de minste weerstand. Dus zullen ze deels door het aluminium lopen. En dat heeft weer direct invloed op de zelfinductie.

Christian

Berichtdoor Christian » do 17 apr 2008, 21:02

@Sark. Je bent niet de enige.

-Jasper- schreef:Is zeker iets om rekening mee te houden. Ook al heeft aluminium een hoge magnetische weerstand, het is nog altijd minder dan lucht. En de veldlijnen lopen altijd de route met de minste weerstand. Dus zullen ze deels door het aluminium lopen. En dat heeft weer direct invloed op de zelfinductie.

Kan je me uitleggen waarom de zelfinductie volgens de meting van Troels dan daalt als de spoel in de buurt komt van aluminium? Volgens jou zou die moeten stijgen, aangezien de veldlijnen de weg van de minste weerstand (door het aluminium).

-Jasper-

Berichtdoor -Jasper- » vr 18 apr 2008, 16:06

Excuses ik heb mij vergist, ik heb het voor de zekerheid ook even een meting gedaan. Ik meende dat door een goede plaatsing van het aluminium de zelfinductie groter kan worden. Maar zelfs door aluminium in de kern te brengen wordt de inductie lager. Blijkbaar ondervinden de veldlijnen meer weerstand door het aluminium.

Hierbij nog de resultaten. Bij aluminium wordt de stroom een beetje hoger en dat komt overeen met een lagere zelfinductie. En voor de vergelijking ook een met ijzer gedaan. Hier wordt de zelfinductie aanzienlijk hoger.

Bartman

Re:

Berichtdoor Bartman » ma 14 mar 2011, 14:33

Christian schreef:Ziet er netjes uit; zelfs je inslagmoeren genummerd zie ik. :lol:

sorry dat ik dit ietwat oudere topic terug oprakel.
ben van plan deze set ook te maken (voor in de keuken op te hangen), maar had nog enkele vraagjes:
-moet dit met inslagmoeren, kan dit niet met houtschroeven of bouten met een rondel binnenin?
-wat moet men doen om de uivoeringstekeningen te krijgen?

Leeuwarden

Re: HATT Mk-III

Berichtdoor Leeuwarden » ma 14 mar 2011, 14:40

Tekening kan je krijgen via de link in de eerste post.
Over dat andere kan je hier le licht opsteken.
viewtopic.php?f=5&t=10091&hilit=rampa

De Hatt is trouwens een bijzonder fraai ontwerp.

Terug naar “Oude Showcases”