MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

bertor

Berichtdoor bertor » di 04 nov 2008, 9:18

Hoe meet het nu op de luisterplek? Ik ben ook wel benieuwd hoe het bij jou uitpakt met spatial averaging.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 04 nov 2008, 12:50

Ik heb geen spatial averaging gedaan, ik was alleen geïnteresseerd in verbetering van het gebied beneden 100Hz.

Ik kan zo'n meting nog wel eens doen, wellicht later in de week. Ik ben overigens niet van plan nog iets te wijzigen met EQ of zo boven 100Hz. Ik hecht grote waarde aan een glad en hooguit aflopende verloop van de speakers zelf. Ik wil de respons niet aantasten door het middengebied bulten en dalen mee te geven om zo een glad verloop op de luisteras te krijgen. Ik heb daar ook gehoormatig geen reden toe.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bertor

Berichtdoor bertor » di 04 nov 2008, 13:06

Okee, ik ben benieuwd :)

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 26 dec 2008, 16:04

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 17 jan 2009, 14:30

bertor schreef:Hoe meet het nu op de luisterplek? Ik ben ook wel benieuwd hoe het bij jou uitpakt met spatial averaging.

Gisteravond heb ik dit gedaan, omdat ik meteen ook nieuwe hoge resolutiemetingen wilde doen voor het laag. Ik heb 6 luisterpunten genomen over de zitbank heen: links, rechts en midden (de sweet spot) en dat zowel bij de rugleuning als aan de voorkant van de bank. Daarmee was de afstand tussen elke meetplek ruim een halve meter. Ik heb ook frequentiemiddeling gedaan door middel van 1/3oct RTA level meting. Dat kan in DLSA Pro door op start te drukken en snel weer op stop. Daarna microfoon verplaatsen en weer op start en stop drukken. DLSA rekent dan netjes het gemiddelde in dB voor je uit. Onderstaande grafiek was het resultaat met zowel het linker als rechterkanaal aan, dit gaf nog extra middeling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 17 jan 2009, 14:32

Potverdrie... dat is mooi vlak! Ook in het laag. Ik zie dat je naar het hoog toe in totaal zo'n 10 dB verzwakking op de luisterplek hebt. Is dat niet wat veel?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 17 jan 2009, 14:40

Ja, vooral ook in het laag middelt het heel mooi uit met de notches in place. Beneden 63 Hz heb ik van de meting afgeknipt omdat de microfoonversterker van DLSA Pro teveel last heeft van brom en de meting daar niet goed is.

Ik ga er nog wel een notch bijzetten in zowel het linker als rechterkanaal, voor een resonantie op 40 en 50 Hz. Ik heb door spelen met RoomEQWizard gezien dat er daarna geen verdere nuttige verbetering meer mogelijk is. Dus ik ga toch maar niet aan de digitale DSP, met nog slechts een analoge notch erbij is het niet verder te verbeteren door EQ. Verbetering is hooguit nog mogelijk door drie overlappende subs erbij te plaatsen volgens de methode van Geddes. Komt misschien nog wel eens.

De hoogafval is typisch iets van de ruimte en normaal. Op de as van de luisterplek loopt het directe geluid vlak van 5-15kHz. Als je dit volgens bovenstaande meting vlak gaat trekken klinkt het niet goed.

dre

Berichtdoor dre » za 17 jan 2009, 15:16

3 subjes........
ze ziet je al aankomen :twisted:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 17 jan 2009, 15:23

Hij had er al 2 staan, dus nog ergens eentje weg werken? :P

Er zijn er tegenwoordig genoeg die in een relatief kleine kast kunnen, zeker als je de totale Q gewoon corrigeert.

Fraaie meting idd, mooi vlak (bij mij is het echt een puinhoop). Ik denk dat de kans groot is dat het komt dat jou luisterplek redelijk in het midden van de kamer is. Als je al verder naar een bepaalde wand gaat krijg je allemaal troep.

Bromt jou microfoon pre-amp zo hard dat je niet eens op geluidsniveau kunt meten? :roll:. Lijkt me tijd om dat eens aan te pakken :wink:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 17 jan 2009, 15:26

b_force schreef:Bromt jou microfoon pre-amp zo hard dat je niet eens op geluidsniveau kunt meten? :roll:. Lijkt me tijd om dat eens aan te pakken :wink:

Nou, het is meer de microfoonkabel denk ik. Als ik de microfoon niet aansluit is er geen probleem. Laat verder maar, is teveel off-topic.

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » za 17 jan 2009, 16:32

Die dip rond 250Hz, die komt me bekend voor, daar had ik ook last van. Bij mij zit ie iets lager. Is dat inherent aan het gebruik van 2 12" ers boven elkaar ofzo?

Verder zeer mooie meting!
Afbeelding

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 17 jan 2009, 17:36

Weet ik niet, het lijkt me sterk eerlijk gezegd.

Hieronder de roommodes, ik blijk nu met dezelfde notch filters toe te kunnen behalve dat ik er aan het rechterkanaal een vierde op 40Hz moet toevoegen, de drie van het linkerkanaal kunnen blijven. De respons na correctie is ook getoond. Daaraan kun je ook zien hoe de vlakke RTA meting kon ontstaan.

Ik blijk trouwens helemaal geen last meer te hebben van een gat op 30Hz, is vast in mijn hoofd gaan zitten vanuit een andere meting vanuit het verleden. Wat je ook nog ziet is de eerste roommode op 18,8Hz, niet sterk natuurlijk omdat de dipoolbas niet veel meer doet op zo'n lage frequentie. Je krijgt zo laag ook nog eens destructieve interferentie van de reflectie tegen de achterwand.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 17 jan 2009, 22:31

Mijn ervaring ook dat als je de pieken er uit haalt de dalen altijd meevallen. Die 250hz ken ik ook, heeft blijkbaar iets met het concept te maken.

Waarom probeer je niet eens DSP? Kun je rustig verschillende settings vergelijken. Gewoon voor het gemak & nauwkeurigheid, kun je altijd weer terug naar analoog.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 17 jan 2009, 22:43

Is niet nodig, nog slechts 1 opampje erbij voor een extra notch en het is klaar. Ik heb alweer een hele tijd niets veranderd aan mijn systeem, dit is het laatste dingetje nu, het gaat primair om de muziek bij MOB3W en niet om het geklooi met instellingen.

Het filter is al een half jaar stabiel en gaat niet meer veranderen. November vorig jaar heb ik wel betere notchcircuits gemaakt (met dank aan Gerard Jansen), waar demping, Q-factor en frequentie zeer nauwkeurig mee zijn in te stellen.

bertor

Berichtdoor bertor » za 17 jan 2009, 23:01

=D>

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » za 17 jan 2009, 23:43

jeroen_d schreef:Is niet nodig, nog slechts 1 opampje erbij voor een extra notch en het is klaar. Ik heb alweer een hele tijd niets veranderd aan mijn systeem, dit is het laatste dingetje nu, het gaat primair om de muziek bij MOB3W en niet om het geklooi met instellingen.

Het filter is al een half jaar stabiel en gaat niet meer veranderen. November vorig jaar heb ik wel betere notchcircuits gemaakt (met dank aan Gerard Jansen), waar demping, Q-factor en frequentie zeer nauwkeurig mee zijn in te stellen.

Het gaat niet over instellingen, maar over klank. Door te kijken naar de relatie tussen meten & luisteren via een groot aantal instellingen heb ik voor mijn set-up de optimale correlatie gevonden. DSP is daarbij een mooie tool om de kans op optimaal te verhogen (realtime horen wat een instelling doet met de klank; wie wil dit nu niet?). Audio is nogal een empirische beleving, naar mijn eigen ervaring en wat ik zoal lees op de verschillende forums. :wink:
Het leek mij interessant of deze empirische benadering bij jou nog toegevoegde waarde zou hebben.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 jan 2009, 1:12

Ik bedoelde met geklooi met instellingen hetzelfde als geklooi met de klank. Ik ga bij het ontwerpen uit van een glad verloop. Als er tekortkomingen in de klank zijn, dan ga ik kijken of dat zit in stukjes die nog niet glad zijn of dat het zit in het afstraalgedrag. Op deze wijze ben ik al tot een optimum gekomen. Doordat jij relatief snel met DSP bent begonnen, kan ik me wel voorstellen dat jouw leercurve steiler is geweest dan die van mij.

De weg die ik heb bewandeld zou wellicht sneller zijn gegaan met DSP, maar niet veel. Het meeste tijd kost het zorgvuldig en langdurig luisteren naar een bepaalde instelling. Het ontbreken van een referentie (je was niet bij de opname) is daarbij een grote handicap. Dus als het eenmaal goed is en je blijft het goedvinden, afblijven. Je weet niet half hoe blij ik ben met het resultaat van MOB3W, het is zo ontzettend genieten!

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 18 jan 2009, 1:43

Aan de andere kant KAN het op zo'n manier weer leerzamer zijn.

Als ik voor mezelf spreek, wordt ik soms gek van de vele mogelijkheden van bv een DSP.
Puur omdat je zelf niet kans kunt (wilt) geven om daadwerkelijk goed en aandachtig naar een bepaalde optie te luisteren.

Zo zie je al heel snel door de bomen het bos niet meer.
Juist door veel te luisteren leer je heel precies de gebreken kennen.

Ik word nu wel heel erg nieuwsgierig hoor 8) :wink:

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 18 jan 2009, 14:03

b_force schreef:Aan de andere kant KAN het op zo'n manier weer leerzamer zijn.

Als ik voor mezelf spreek, wordt ik soms gek van de vele mogelijkheden van bv een DSP.
Puur omdat je zelf niet kans kunt (wilt) geven om daadwerkelijk goed en aandachtig naar een bepaalde optie te luisteren.

Dat heeft meer te maken met zelfbeheersing. Meer mogelijkheden vraagt om meer planning. :wink:

Een goede start is om eerst meettechnisch zo neutraal mogelijk af te stemmen (vlak) en dan de interactie tussen de geoptimaliseerde speaker, luisterkamer (en een beetje smaak) in kaart te brengen. Vaak is de grootste winst om zo smalbandig als mogelijk (digitaal kan dat heel erg precies) resonantiepieken te verwijderen. Dit doe ik niet voor 1 plaats, maar test het door de hele kamer (klinkt / meet het overal goed? Aanpassingen zijn dan binnen een paar seconden te maken). Je hoort zo vrij snel of e.a. echt klopt. Daarna komen de oren pas echt aan bod via muziek (veel live opnames) en krijgt smaak / klank een kans (0.5db is dan al een grote stap). Versiebeheer van digitale filters is dan ook erg belangrijk! Gelukkig heb ik gedult genoeg om rust naar een nieuwe versie te luisteren.

Erg prettig is dat als ik een idee heb ik deze snel en makkelijk kan proberen (laptop en meetmicrofoon). Digitaal geldt simuleren = werkelijkheid, waardoor je snel ziet of iets potentie heeft.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 18 jan 2009, 14:25

Jeroen, die RTA meting ziet er heel erg goed uit, maar waarom heb je hem niet vanaf 20Hz gedaan? Misschien dat daar nog wat te zien is.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 18 jan 2009, 14:27

JeroenKV schreef:

Vaak is de grootste winst om zo smalbandig als mogelijk (digitaal kan dat heel erg precies) resonantiepieken te verwijderen. Dit doe ik niet voor 1 plaats, maar test het door de hele kamer (klinkt / meet het overal goed? .

Smalbandig notchen zorgt er juist voor dat je je beperkt tot de luisterplek!

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » zo 18 jan 2009, 14:56

Montana schreef:
JeroenKV schreef:

Vaak is de grootste winst om zo smalbandig als mogelijk (digitaal kan dat heel erg precies) resonantiepieken te verwijderen. Dit doe ik niet voor 1 plaats, maar test het door de hele kamer (klinkt / meet het overal goed? .

Smalbandig notchen zorgt er juist voor dat je je beperkt tot de luisterplek!

Kan wel/niet, dus vandaar rest van het verhaal:
Dit doe ik niet voor 1 plaats, maar test het door de hele kamer (klinkt / meet het overal goed? .
[/quote]

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 18 jan 2009, 23:16

Jeroen_D,

leuke meting en zeer leerrijk.

Ik sta ook achter het voorstel van JeroenKV om eens een test te doen met een DSP.

Als ik je beginmeting zie, dan zou ik alles processen tot onder de lijn van 80db. Er blijft dan op 1 kanaal nog een klein dipje over rond 50 hz.
Dan zou ik met een voicing de totale band een bepaalde karakteristiek geven. Met jouw dipole's denk ik dat je dan gerust naar 6 tot 10db meer laag (linear oplopend vanaf 100 hz tot 20 hz) kunt gaan zonder dat het laag gaat storen. Tenminste dat is mijn ervaring bij mij thuis.

Een lichte afzwakking tussen 500 en 2000 hz lijkt mij ook nog een vergbetering, maar dat kun jij zelf beter beoordelen als ik. Met de DSP is het echter zo gefikst en weet je het gelijk.

Ach, je moet het gewoon eens proberen Jeroen, dat ga je nu toch doen :twisted: . Heb ik ook gedaan en heb daar nog geen sekonde spijt van gehad.

Of je dipoles het ook gaan uithouden met een rechte weergave tot 20hz is dan weer een andere vraag. Maar je kunt digitaal een zeer stijl subfilter inschakelen.

Ed.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 18 jan 2009, 23:28

Nou ik heb het laag gehoord en ik betwijfel of je een hoorbaar beter resultaat zal krijgen met dsp dan met nog een laatste analoge notch..

Wat me opviel was dat het laag minder strak was als wat ik van speakers bij mij in de kleine kamer hoor.. Dat ligt denk ik aan het "zingen/gonzen" van de kamer. Het zingen in het laag dat een kamer doet kan je denk ik niet corrigeren met dsp als dat zingen over een te breedbandig gebied gebeurd. Nu ik dit zo zeg merk ik dat ik het me niet meer 100% voor de geest kan halen wat me exact opviel. Het klonk namelijk erg goed en dan luister je gewoon lekker naar muziek!

Het midhoog bij Jeroen is ontzettend goed! Daar zou ik niet met een dsp tussen komen! :wink:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 jan 2009, 0:10

asterduc schreef:Als ik je beginmeting zie, dan zou ik alles processen tot onder de lijn van 80db. Er blijft dan op 1 kanaal nog een klein dipje over rond 50 hz.

In de gif animatie zie je wat er gebeurt als ik optimaliseer op de huidige 87dB en op 80dB wat jij voorstelt. Bedenk dat dit uitsluitend de woofers zijn, die doorlopen tot 235Hz met een Linkwitz-Riley 4de orde karakteristiek. Met andere woorden dit heeft geen zin. Je ziet dat het niet beter wordt, er ontstaat een brede bult rond 30Hz en boven 100Hz speelt het te hard. Zinloos om dan vervolgens het gebied beneden 100Hz weer te moeten opkrikken.
Dan zou ik met een voicing de totale band een bepaalde karakteristiek geven. Met jouw dipole's denk ik dat je dan gerust naar 6 tot 10db meer laag (linear oplopend vanaf 100 hz tot 20 hz) kunt gaan zonder dat het laag gaat storen. Tenminste dat is mijn ervaring bij mij thuis.

Jouw ervaring strookt niet met de mijne. Het klinkt verschrikkelijk als ik dat zou doen.
Een lichte afzwakking tussen 500 en 2000 hz lijkt mij ook nog een vergbetering, maar dat kun jij zelf beter beoordelen als ik. Met de DSP is het echter zo gefikst en weet je het gelijk.

Dit soort zaken zijn al geprobeerd.
Of je dipoles het ook gaan uithouden met een rechte weergave tot 20hz is dan weer een andere vraag. Maar je kunt digitaal een zeer stijl subfilter inschakelen.

Deze dipoles moeten niet onder 30Hz weergeven, dat gaat niet met deze woofers. Als je 20Hz probeert weer te geven hoor je vooral de 40Hz vervorming. Voor weergave van 20Hz zou ik de subs weer terug moeten zetten.

De klank is niet meer zoals toen jij bij me was. Er zijn in juli een aantal belangrijke iteraties geweest. Eerst de provisorische notch filters, maar daarna nog een optimalisatie van de voicing van het middengebied en het toefje op de slagroomtaart was een voicing van het gebied rond 5kHz.

Bedankt voor de belangstelling!

Terug naar “Oude Showcases”