Seas bifrost (als vloerstaander)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Seas bifrost (als vloerstaander)

Berichtdoor SpikyTim » do 03 jan 2008, 17:47

Naar aanleiding van mijn eerdere topic volgt hier de showcase.
Vandaag mijn eerste denk ook het kleinste pakketje mogen ontvangen.
namelijk:
Afbeelding
Hierbij wil ik Roland nog even bedanken voor de zeer vlotte service.
De rest zou binnekort moeten aankomen in 2 verschillende pakketjes.
Van het weekend ga ik het finale ontwerp uittekenen. Een paar aanpassingen vermits ik met 22mm mdf ga werken in plaats van de voorgeschreven 19mm.

mvg,

Tim

meanman64

Berichtdoor meanman64 » do 03 jan 2008, 18:47

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat met de gebruikte filter onderdelen.

SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor SpikyTim » do 03 jan 2008, 18:58

Ik ook! Als ze af zijn mag je altijd eens langskomen. Maar vermits het wat druk is op het werk en prive gaat het misschien wel een paar maanden duren voor ze luisterbaar zijn.
Ik ben ook al eens gaan kijken voor een budgetvriendelijke versterker (tijdelijke oplossing) om ze aan te sturen en was zeer aangenaam verrast door de NAD 315BEE. Voorlopig de beste kanshebber.

gr

Tim

dre

Berichtdoor dre » do 03 jan 2008, 19:15

ik zou bijna geen betere combinatie kunnen bedenken voor de caps 8)
de jantzen is echt super voor het hoog.

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » zo 06 jan 2008, 17:25

Zo een nieuwe update:
Gisteren snel snel een cirkelgeleider voor mijn frees in elkaar geknutseld. Ik zal er cirkels met een diameter vanaf ongeveer 70mm tot 80cm mee kunnen maken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SpikyTim op zo 06 jan 2008, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » zo 06 jan 2008, 17:28

En dan verder het ontwerp van de kast verder uitgewerkt. De ronde poort is vervangen door een slotpoort. En de afrondingen van de kanten staan er niet op. Omdat me dat veel werk kost om dat te tekenen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 06 jan 2008, 18:29

Hoi Tim,

Ik zie iets bij je cirkelgeleider waar je straks mogelijk last mee krijgt. De bout welke je gebruikt om het centrumpunt te maken steeks boven de geleiderzool uit. Straks komt de schoen van de frees tegen die bout en ben je niet in staat in kleinere readiussen te frezen. Dit punt is altijd het lastigste te maken van zo'n cirkelgeleider.

Wowly

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » zo 06 jan 2008, 18:50

Hey Wowly,

dat is een goede opmerking die je nu maakt. Maar daar heb ik al een andere oplossing voor. Ik zal daarvoor een bout afzagen op lengte (zonder kop). En daarna een gat maken in de baffle die op een 3 tal mm na, niet volledig door de baflle gaat. De bout steek ik hier dan in en hierna zal ik dan een centreerpunt hebben waar ik net de mal op kan zetten. De voet van de frees schuif ik dan tot deze bovenop de bout staat en de voet houd dan alles op zijn plaats.

mvg,

Tim

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 06 jan 2008, 21:06

Nog beter is een parker te nemen waarbij je de punt zodanig vijlt dat ie nog ongeveer 3 mm dik is. Dan deze gewoon door het baseplaat van de geleider screwen en zorgen dat de schuine kop van de parker ín het hout van de baseplaat gaat. je wil namelijk dat dat punt een vast punt is bij je frees, en niet bij de baffle.

wowly

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » zo 06 jan 2008, 21:20

Ik ga eerst proefstukken maken. Als dit ontwerp niet werkt maak ik wel even een nieuwe. :lol: Maar ik denk dat dit toch gaat lukken.

dimmu1975

Berichtdoor dimmu1975 » zo 06 jan 2008, 23:02

Wowly schreef:Nog beter is een parker te nemen waarbij je de punt zodanig vijlt dat ie nog ongeveer 3 mm dik is. Dan deze gewoon door het baseplaat van de geleider screwen en zorgen dat de schuine kop van de parker ín het hout van de baseplaat gaat. je wil namelijk dat dat punt een vast punt is bij je frees, en niet bij de baffle.

wowly

Ik heb er gewoon een nagel ingeklopt van 3.5mm zit stevig genoeg in de voetplaat.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 06 jan 2008, 23:47

Monteer de sentreerbout verzonken.Hier mijn cirkelgeleider
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » ma 07 jan 2008, 7:37

Het verzinken van de bout en of parker schroef is niet mogelijk omdat het laminaat daar te dun voor is. Het gaat wel maar dan vrees ik dat de bevestiging af gaat breken. Ik ga het eerst zo proberen. Als dat niet lukt kan ik nog aanpassen. En als het echt niet zelf lukt kan ik nog naar mijn broer stappen voor het met een CNC te doen. En als dat niet lukt dan weet ik het niet meer. :lol:

meanman64

Berichtdoor meanman64 » ma 07 jan 2008, 7:47

Je kan wel een bout met konische kop gebruiken dan lukt dit wel,denk ik.

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » di 15 jan 2008, 18:09

Vandaag de spoelen ontvangen en het hout mogen gaan afhalen. Nu nog wachten op de drivers. De mid's zijn onderweg. De tweeters laten nog even wachten.

Afbeelding

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » wo 16 jan 2008, 17:52

Vandaag weer een pakketje gehad, de mids en nog wat andere spullen. Nu heb ik ongeveer alles, op de tweeters na.
Afbeelding

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » wo 23 jan 2008, 15:19

Ik ben met de eerste houtbewerkingmanouvres gestart. Tot nu toe lukt het mij vrij goed en ben ik heel tevreden. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets doe van houtbewerking.
Bracing gemaakt met een wipzaag. Deze is toch niet zichtbaar dus moest het ook niet perfect zijn van mij.
Afbeelding

Daarna de poortgaten van de achterpanelen en de gaten van de midbassen in de voorpanelen uitgefreest:
Afbeelding

Hetgeen mij heel goed gelukt is. Alle adviezen over de cirkelgeleider waren zeer welkom maar volgens mij dus niet nodig. Zie hier het resultaat.
Afbeelding

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 23 jan 2008, 15:33

SpikyTim schreef:Bracing gemaakt met een wipzaag. Deze is toch niet zichtbaar dus moest het ook niet perfect zijn van mij.

de gaten in de bracing aan de binnenkant wel even netjes afronden natuurlijk... al zie je het niet, je hoort het soms wel...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » wo 23 jan 2008, 15:47

Zie het als een oefening, kan geen kwaad de kast ook van binnen netjes te maken maar je kunt het ook overdrijven :D .

Al heb ik mijn twijfels ... een rommelige huiskamer dempt beter dan een stofvrije opgeruimde kamer :D .

De tijd die je in een kast steekt is meestal gering, ik verzin dan ook altijd een smoes om er langer over te doen en dan niet te snel klaar is.
Tevens stel je jezelf erg op je gemak als je weet dat je kast ook van binnen er goed uitziet en degelijk inelkaar zit :wink: als hij staat te spelen.

By the way...
Mooi project en mooie units die me erg aanspreken.
Een gevorderde autist.

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » wo 23 jan 2008, 17:20

anonamemouse schreef:
SpikyTim schreef:Bracing gemaakt met een wipzaag. Deze is toch niet zichtbaar dus moest het ook niet perfect zijn van mij.

de gaten in de bracing aan de binnenkant wel even netjes afronden natuurlijk... al zie je het niet, je hoort het soms wel...

Heb je daar ervaring mee dat je dat kan horen? Lijkt me straf dat dat invloed kan hebben op het geluid. Aangezien de gaten toch redelijk groot zijn.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 23 jan 2008, 17:26

scherpe randen hebben altijd invloed op het geluid... het is een kleine moeite, en beter het zekere voor het onzekere.
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

b_force

Berichtdoor b_force » wo 23 jan 2008, 17:27

ach, het zal zo'n vaart niet lopen hoor, maargoed het geeft je denk ik wat meer geruststelling als je het wel doet :)

lepain

Berichtdoor lepain » wo 23 jan 2008, 20:30

Is mijninziens niet nodig. Ik zou het lekker zo laten, je kan beter wat meer tijd aan de buitenkant besteden.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 23 jan 2008, 23:06

lepain schreef:Is mijninziens niet nodig. Ik zou het lekker zo laten, je kan beter wat meer tijd aan de buitenkant besteden.

Ey je moet natuurlijk niet te snel klaar zijn met bouwen he :wink: Straks is ie klaar en wat moet je dan :twisted: ???
Safe-Water Drink Beer

lepain

Berichtdoor lepain » wo 23 jan 2008, 23:31

hovingtim schreef:
lepain schreef:Is mijninziens niet nodig. Ik zou het lekker zo laten, je kan beter wat meer tijd aan de buitenkant besteden.

Ey je moet natuurlijk niet te snel klaar zijn met bouwen he :wink: Straks is ie klaar en wat moet je dan :twisted: ???

Nog meer tijd aan de buitenkant besteden! :lol:

Terug naar “Oude Showcases”