Peerless HDS met excel WTW

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 07 jan 2008, 1:51

Montana schreef:Marp, uit jouw verhaal kan ik niks halen wat bewijst dat ik meer bracing moet toepassen.. Volgens mij klopt een en ander ook niet helemaal.

Ik ben er ook niet op uit om je met bewijs van je geloof af te brengen. ;) Ik geef slechts mijn redenatie weer met enige toelichting. Je kan dus het beste op je eigen inzichten vertrouwen. Dat doe ik ook, want tijdens opleidingen is wel gebleken dat dit waardevoller kan zijn dan kennis hebben van de best onderbouwde theorieën.

Als je ervan overtuigd bent: gewoon bouwen dus, naar eigen inzicht.
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » ma 07 jan 2008, 5:39

Montana schreef:Tbv bracing: Tegen staande golven is het natuurlijk wel handig, maar dat kan ook anders.

Martijn, dit moet je ons / me toch eens uitleggen.
Staande golven demp je volgens mij niet met wel of niet aangebrachte verstevigingen / bracings.
Puur om paneelresonanties te halveren cq te elimineren.
Paneelresonanties demp je nog verder uit als je deze gaat verzwaren met bijvoorbeeld lood.
Staande golven demp je het best door je panelen niet evenwijdig te positioneren.
Met dempingsmateriaal aan de kastwanden of wol in je kast kun je dat nog verder verminderen.

Kastverstevigingen: het halveren van paneelresonanties tot op zekere hoogte (de wat lagere frequenties).
Paneelverzwaring: het verminderen van de hogere frequenties die die extra massa kunnen absorberen cq verminderen.

Een combinatie van het bovenstaande levert het beste resultaat op.
Aldus wat ik er over gelezen en ervaren heb.
Het gevoelsaspect speelt daarintegen ook een hele grote rol, je moet achter je werk staan en er een goed gevoel over hebben hoe je het e.e.a. aanpakt en samenbouwd.

Betreffende de kijk op dingen 'klakkeloos' :? doen, dat is niet de werkwijze die ik normaliter volg :wink: .

Verder ben ik erg nieuwsgierig hoe het eindresultaat eruit zal gaan zien!

gr. marcus
Een gevorderde autist.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 07 jan 2008, 10:12

Mario,

Kijk maar naar mijn dayton seas monitor. Die heeft om de 7 a 9 cm bracing in alle richtingen. Dit heb ik zo aangebracht dat elk paneel een verschillende hoeveelheid en bracing heeft die ook nogeens aangrijpt op verschillende plaatsen in de kast. Resonanties van de bracing worden zo mooi verspreid, waardoor je geen uitgesproken resonantie krijgt. Deze WTW kast heeft veel minder bracing en werkt volgens een ander princiepe, waarmee ik hetzelfde goede resultaat hoop te krijgen als met de dayton monitor. ALs we even wachten heeft MartijnM zijn dayton monitor af. Die heeft dezelfde kast, maar geen bracing. In plaats daarvan zit er lood op de wanden. rara welke zou beter zijn! :twisted:

Ik heb erg veel uitgezocht laatste zomer voor mijn dipoolproject. Ik heb meerdere testbaffles gemaakt van hele sterke en zwakke materialen om uit te vinden wat prettig is in het mid, zonder dat de baffle te zwak wordt. Er blijken meerdere manieren te zijn om het goed te doen.

Marcus, Ik hou niet echt van discusies waarbij ik de ander moet overtuigen van een princiepe, waarbij hij het er bij voorbaat al niet eens mee is. Dat is wellicht hetzelfde als zeggen dipool is beter dan een kast tegen dr. Wilson.

mvg,

Martijn
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » ma 07 jan 2008, 10:49

:oops: :-#
Een gevorderde autist.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 07 jan 2008, 15:27

Een idee van het front, maar als alles in een kleur staat komen de vormen beter tot zijn recht. Nu lijkt het een beetje slordig nog.Tussen het opstaande randje van 4 mm zit plamuur om de overgang mooier te maken en om geen dip in de respons van de tweeter te krijgen.

Afbeelding

De br aan de achterzijde:

Afbeelding

Nu moet alles goed geschuurd worden en sommige plekken moeten met plamuur worden behandeld. Daarna in de grondverf!

mvg,

Martijn

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » ma 07 jan 2008, 17:55

Ziet er al goed uit Martijn!
Ideaal die 2 componenten plamuur.
Een gevorderde autist.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 03 jun 2008, 22:55

Hij is inmiddels verkocht, maar ik wil toch een foto laten zien!

De nieuwe eigenaar heeft hem parelmoer wit gespoten! 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 03 jun 2008, 23:08

Da's toch wel een heel net beestje geworden zeg.... :)
Very nice.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Terug naar “Oude Showcases”