'k Heb nog wel wat foto's. Maar dit geeft toch al een redelijk beeld denk ik.
Hij speelt trouwens voortreffelijk.

Moderator: Beheerdersteam
BronHifi.nl schreef:Bij de klasse-B configuratie wordt gebruik gemaakt van twee transistoren die elk precies de helft van de periodetijd geleiden. In de rustsituatie loopt er helemaal geen stroom door de transistoren. Het rendement van een klasse-B-eindtrap bedraagt circa 78%, maar het grote nadeel hiervan is de overnamevervorming die ontstaat op de momenten dat de twee transistoren het van elkaar moeten overnemen. Door de scherpe knik in het onderste deel van de overdrachtscurve zullen de twee periodehelften niet goed op elkaar aansluiten en ontstaat de beruchte crossover-vervorming, een aantasting van de signaalvorm die zeer goed hoorbaar is.
rho schreef:Ideaal (op dat gebied) is natuurlijk een klasse A versterker omdat die geen x-over vervorming heeft, maar de nadeel daar is dan weer het erbarmelijke rendement. Dat lage rendement zorgt ervoor dat je een erg zware (en dus erg dure) voeding nodig hebt. De koelvlakken worden erg groot (en dus duur) en de levensduur van een halfgeleider verkort aanzienlijk bij toename van de werkingstemperatuur. (die hoog ligt bij een versterker met veel verliezen).
Vuurkat schreef:Klasse D zou voor subs goed zijn maar niet voor full-range omdat je wat 'ruimtelijkheid' zou missen.
Ik heb geen ervaring met klasse D versterkers.
buisje schreef:rho schreef:Ideaal (op dat gebied) is natuurlijk een klasse A versterker omdat die geen x-over vervorming heeft, maar de nadeel daar is dan weer het erbarmelijke rendement. Dat lage rendement zorgt ervoor dat je een erg zware (en dus erg dure) voeding nodig hebt. De koelvlakken worden erg groot (en dus duur) en de levensduur van een halfgeleider verkort aanzienlijk bij toename van de werkingstemperatuur. (die hoog ligt bij een versterker met veel verliezen).
Mijn 2x28W hybrid tube-fet amp heeft een 2x120W voeding. Voordeel is dan weer het dynamische vermogen, hij speelt met gemak dynamisch feller tov de marantz surround versterker die ik heb van 6X80W, en die hoeft alleen de center en surrounds te bedienen.
Voor eenvoudige filter berekeningen is 12vhifi een handige site.
rho schreef:10 jaar geleden was een klasse D misschien niet zo super voor hifi, maar tegenwoordig zijn veel klasse D ontwerpen evenwaardig of beter dan de meeste AB-versterkers.
MidiMaze schreef:rho schreef:10 jaar geleden was een klasse D misschien niet zo super voor hifi, maar tegenwoordig zijn veel klasse D ontwerpen evenwaardig of beter dan de meeste AB-versterkers.
Hoho, 30 jaar terug had Sony al een high-end klasse D amp ...Lang leven de legendarische V-Fet
![]()
http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyesprit/TAN88/TAN88.html
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten