"tussendoortje" met Visaton AL130 en Beyma T2010

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Rudy

Berichtdoor Rudy » wo 19 jan 2005, 1:21

Wel je kan zo redeneren, of je kan zeggen ik plaats 1 weerstand en een cap over je spoel en los het probleem op ipv er rond te werken. Wat je in jou geval dus duidelijk gedaan hebt.

De resonatiepiek moet weg, mag NIET gebruikt worden om dan je hoog later te laten beginnen. Zoniet krijg je het typische veelhorende alu metaal klank, iets wat resoneerd is niet te controleren , gebruik dat gebied dan ook zo min mogelijk.

Men ervaringen met het ding slagen wel op de AL170, AL130 zelf heb ik nooit gebruikt, maar de nadelen van alu hebben betrekken op beide types.

Wel als je mijn argumentering niet egt geloofd, surf is rond op de website van visaton, neem vooral de AL units speakers, en bekijk gewoon 1 voor 1 die filters, je zal telkens iets terug zien keren. Het feit dat ze telke male in de mid of de woofer gecompenseerd worden om die resonantiepiek de kop in te drukken, terwijl ze vaak op meer dan de dubbele frequentie voorkomen dan de xover frequentie.

heb je manieren om deze filters te simuleren edo ? ( luistersessie bedoel ik, niet grafisch )

Groetjes
Rudy

Rudy

Berichtdoor Rudy » wo 19 jan 2005, 1:33

en btw deepspace, je gebruikt zelf ook een sperfilter, maar dan in je tweeter. Maar wat je hiermee doet is minder doorlaten tussen 5 en 7 Khz, net daar waar de AL170 zen resonantiepiek heeft en er een bult zou optreden als je de AL170 ongedempt laat.

Iets wat ik imo ten sterkste afraad.

Groetjes
Rudy

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 19 jan 2005, 1:48

Rudy schreef:Wel je kan zo redeneren, of je kan zeggen ik plaats 1 weerstand en een cap over je spoel en los het probleem op ipv er rond te werken. Wat je in jou geval dus duidelijk gedaan hebt.

De resonatiepiek moet weg, mag NIET gebruikt worden om dan je hoog later te laten beginnen. Zoniet krijg je het typische veelhorende alu metaal klank, iets wat resoneerd is niet te controleren , gebruik dat gebied dan ook zo min mogelijk.

Dat doet het filter dus niet en er is dan ook geen alu klant! Ik heb het met eigen ogen gezien, de resonanties vielen gewoon echt weg! Het is niet zo dat dat samen met het hoog samenwerkt, nee, ze zijn gewoon vrijwel weg ;). Geloof je het niet, dan mag je komen luisteren :P Als het echt nodig was geweest om zuigfilters te plaatsen, dan denk ik dat Martin HSI me dat echt wel aangeraden zou hebben.

Men ervaringen met het ding slagen wel op de AL170, AL130 zelf heb ik nooit gebruikt, maar de nadelen van alu hebben betrekken op beide types.

Wel als je mijn argumentering niet egt geloofd, surf is rond op de website van visaton, neem vooral de AL units speakers, en bekijk gewoon 1 voor 1 die filters, je zal telkens iets terug zien keren. Het feit dat ze telke male in de mid of de woofer gecompenseerd worden om die resonantiepiek de kop in te drukken, terwijl ze vaak op meer dan de dubbele frequentie voorkomen dan de xover frequentie.

Tja, toch werkt het in mijn geval prima, zonder alu-sound :) Ik heb al vaker mensen gezien die het niet geloven, maar zodra ze het gehoort hebben, geloven ze het wel.
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 19 jan 2005, 1:56, 1 keer totaal gewijzigd.

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 19 jan 2005, 1:52

Rudy schreef:en btw deepspace, je gebruikt zelf ook een sperfilter, maar dan in je tweeter. Maar wat je hiermee doet is minder doorlaten tussen 5 en 7 Khz, net daar waar de AL170 zen resonantiepiek heeft en er een bult zou optreden als je de AL170 ongedempt laat.

Iets wat ik imo ten sterkste afraad.

Groetjes
Rudy

Kopt, het sperfilter in het hoog is erg vreemd, maar dat is omdat de 25FFL tussen de 7 en 10 Khz een bult had (gemeten ZONDER AL170), wat zich niet zo goed aanhoorde. Met trail en error is er uiteindelijk dit uitgekomen, en het klinkt voortreffelijk.

Rudy

Berichtdoor Rudy » wo 19 jan 2005, 10:17

het enige wat me opvalt is dat je enorme bulten in je hoog hebt ( +-3dB ) , en deze komen niet van je G25FFL daar deze een behoorlijke perfekte lijn weet neer te printen.

Dit merk je vooral aan de waterplots, daar deze voor een tweeter in het lage zo goed als ideaal moet zijn, en geen bulten mag vertonen.

Ook de 15uF is way to groot, daar ie voor de bult zorgt @ 2Khz.

Deze duscutie is niet egt op zen plaats hier vrees ik.

@Edo , je gewenste xover frequentie = ?
als die 3x lager is dan je resonantiepiek zal die zoiezo geen invloed hebben.

Groetjes
Rudy

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 19 jan 2005, 10:24

heb je manieren om deze filters te simuleren edo ? ( luistersessie bedoel ik, niet grafisch )

Ik zou het moeten gaan bouwen denk ik om precies te zien/meten/horen wat het doet. Ga ik ook zeker doen. Verschillende filters eerst theoretisch in elkaar zetten, dan bouwen en plaatsen en luisteren naar de verschillende versies. Wat metingen aan de verschillende versies doen....Leuk..

@Edo , je gewenste xover frequentie = ?
als die 3x lager is dan je resonantiepiek zal die zoiezo geen invloed hebben.

Heb er nog niet erg over nagedacht, maar eerste opzet was een Xover frequentie te nemen van rond de 2500Hz. Da's redelijk laag voor de resonantie van 7Khz en 2,5x hoger dan de resonantiefrequentie van de tweeter, die op 1050Hz zit.

Nog even terug komende op de frequentie van die resonantiepiek.
Zoals ik al schreef op pagina 1 zit die volgend Visaton op ~7000 Hz.
Ik had hem met m'n eigen meetinstrumentje gemeten op iets boven de 8000Hz.
Zit ik net op internet iets te lezen van iemand die ook met de AL130 aan de slag is geweest en schrijf o.a. het volgende:

but at approximately 8.2 kHz, which is outside the usable range of the unit, the aluminum cone possess a resonance peak

Het wordt dus door meer mensen hoger gemeten dan Visaton... :P
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 19 jan 2005, 14:41

Rudy schreef:het enige wat me opvalt is dat je enorme bulten in je hoog hebt ( +-3dB ) , en deze komen niet van je G25FFL daar deze een behoorlijke perfekte lijn weet neer te printen.

Dit merk je vooral aan de waterplots, daar deze voor een tweeter in het lage zo goed als ideaal moet zijn, en geen bulten mag vertonen.

Ook de 15uF is way to groot, daar ie voor de bult zorgt @ 2Khz.

Deze duscutie is niet egt op zen plaats hier vrees ik.

Idd niet op zijn plaats hier, maar ik vrees dat ik er toch tegen in moet gaan, want mijn observaties waren dan toch anders... Die bult is echt van de G25, want dat hebben we toen nog extra los nagemeten: de curve was echt niet perfect... Over de 15 uF kan ik zeggen dat ook deze geen bult geeft op 2 Khz... Maar kan natuurlijk ook alles met het afstraalgedrag te maken hebben. Mijn kast is nu niet echt een standaaard rechte baffle. Het is zo gemeten dat de units een voor een de gewenste curve hebben gekregen, zonder vreemde dingen, en niet zo dat er alleen gekeken is naar de totale somcurve. Maar misschien ga ik in de toekomst nog wel wat tweaken eraan, voor nu klinkt het echter uitstekend...

Nou Edo, ik zal je niet langer lastig vallen ;) Ga vooral door met je project. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe die tweeter gaat bevallen!

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 19 jan 2005, 15:32

deepspace schreef:..knip...Nou Edo, ik zal je niet langer lastig vallen ;) Ga vooral door met je project. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe die tweeter gaat bevallen!

Maakt niet uit hoor. Zolang het geen discussie wordt van wat pagina's vind ik het prima. En wordt het telang zet ik ze wel in een eigen topic.. 8)

[on-topic-mode] Ben ook erg nieuwsgierig wat die Beyma gaat doen. Ik ken echt niemand die dat ding ooit gebruikt heeft, dus rede te meer om eens wat te proberen. Voor het geld hoef je het niet te laten. Maar ben wel nieuwsgierig of ie de Seas (in dezelfde prijsklasse) gaat overtroeven.

We wil see (of horen in dit geval).... 8-[

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 19 jan 2005, 22:00

Goed, poging 1, tijdje achter de tekentafel (en computer) gezeten en zoiets als onderstaand gaan we als eerste eens test/beluisteren:

Versie 1:
Afbeelding

Versie2:
Afbeelding

Rudy

Berichtdoor Rudy » wo 19 jan 2005, 22:53

Ik zou bij je woofer niet voor die RC keten kiezen die over de speaker staat, zonder deze kan je die "bult" een beetje verminderen tussen 500Hz en 2kHz, je zal wel je waarden van je spoelen en caps hierond moeten aanpassen, maar das nu nog geen probleem. Zo zal je ook je tweet iets meer moeten dempen, maar das ook geen probleem.

Misschien ook nog de sperfilter hoger configureren dan dat ie nu is, is schat dat ie nu rond de 4Khz ligt, maar deze mag gerust naar de 7Khz, hij dient namelijk niet om te filteren maar om resonanties weg te werken.

Verder ziet het er prima uit.

Gl nog :wink:

Groetjes
Rudy

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 19 jan 2005, 23:45

Ben ook nog even bezig geweest met een minder order filter, maar zit dan toch met die piek die nog erg hoog zit en komt er nog niet helemaal lekker uit, maar goed, dit is na een avondje stoeien nog maar. Kan nog een hoop gebeuren. Wat beterft die LRC kringen: zitten volgens de berekeningen op 8059 Hz. In de simulatie is ook goed te zien hoe de "dip" zich verplaatst bij verandering van 1 van de componenten.
De RC over de woofer is voor impedantieaanpassing, maar gaan we eens bekijken als we die weghalen...

Maar goed, dit is allemaal theoretisch en mijn ervaring is dat de praktijk bijna altijd wel afwijkt dus ik ben benieuwd wat het doet allemaal...

Ondertussen nog zitten worstelen met de serie-versie:

Afbeelding

En ze zijn nu wat witter:
Afbeelding

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 24 jan 2005, 23:18

Goed, vandaag lekker aan de hobby geweest. Ben aangekomen bij de serieversie na versie 1 en 2 te hebben getest.
Wat bij alle drie opvalt is het karakter van de tweeter. De AL130 had ik al wat ervaring mee en is (mits z'n piekie van rond de 8Khz weggewerkt) een prima woofertje, alleen de tweeter is...ehm...tsja, wat aan de harde kant. En dan bedoel ik niet het aantal dB's maar de klank.
Voor de gein vervangen door een paar Seas 27TFF'jes en da's (in dezelfde prijsklasse) wat aangenamer om naar te luisteren.
Maar dit alles is persoonlijk natuurlijk, en degene bij wie ze komen te staan was erg in z'n nopjes met het geluid. En dan moet er nog het 1 en ander gedaan worden aan het filter. Maar ach, het begin is er.

Impressie van vandaag:
Afbeelding

Die dradenmassa rechts op de foto stelt een filter voor..... :? ...in test dus..met de draden uit de BR-pijp....

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 30 jan 2005, 22:22

Na diverse metingen en luistersessies is het filter wat aangepast. Rond de tweeter is een condensator verdwenen en de demping is aangepast. Er is hierdoor meer een eenheid ontstaan. De algehele klank is erg fris en een eenheid, en vooral de AL130 woofer doet goed mee, zeker met in je achterhoofd houdende dat het maar om een klein kastje gaat. Het hoog is wel fris, maar niet TE aanwezig. De klank is niet geheel mijn steil. Hij is vrij hard. Terwijl het een softdome is doet me de klank een beetje denken aan hoe een metal-dome kan klinken. Al zijn daar ook type die zeker niet hard of "metalig" klinken.
Maar het was een leuk project met de Beyma, altijd leuk om eens iets anders te testen wat niet zo vaak gebruikt wordt.
Hieronder nog het schema van het filter en wat meetgegevens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste foto's volgen nog....

Terug naar “Oude Showcases”