"tussendoortje" met Visaton AL130 en Beyma T2010

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter

"tussendoortje" met Visaton AL130 en Beyma T2010

Berichtdoor Edo » ma 17 jan 2005, 15:30

Voordat ik aan m'n eigen ScanSpeaks ga beginnen kwam er even wat tussendoor. Een vraag van een vriend was een kastje wat paste bij zijn meubels, niet te groot, niet te duur en wit met aluminium-kleurig leek hem wel mooi.
Zo gezegt zo gedaan. Ik had nog een Visaton AL130 liggen en wou wel eens proberen wat een Beyma T2010 tweeter doet. Dus besteld en aan de slag.

Afbeelding
De kast in de woonkamer bij hem is 40 diep en aangezien hij ze ernaast wil hangen vond hij het mooi om ze ook 40 diep te maken. Tsja, de inhoud van de kast wordt dan te groot voor de woofer, dus het achterpaneel inwendig wat naar voren geplaatst.

Afbeelding
Het front is 4 graden naar binnen gedraait.

Afbeelding
De twee gebroederlijk naast elkaar.

Afbeelding
Tweeter uitfrezen m.b.v. freeshulpstuk voor kleinere diameter.

En soms gaat er ook wel eens wat mis. Aangezien ze elkaars spiegelbeeld zijn, had ik een klein foutje gemaakt bij het boren van de BR-pijp.... :?

Afbeelding

Afbeelding

Maar weer opgevult en het gat aan de andere kant geboort...Na schilderen/plamuren valt dat niet meer op.... :roll:
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » di 18 jan 2005, 8:53

hoi Edo,

je schrijft dat je een hulpstuk gebruikt voor iets uit te frezen met een kleine diameter, wat houdt dat precies in. Had hetzelfde probleem maar heb het uiteindelijk uitgezaagd maar dit lijkt me toch wel iets interessanter.

grtz Gerdinio

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 18 jan 2005, 10:23

gerdinio schreef:hoi Edo,

je schrijft dat je een hulpstuk gebruikt voor iets uit te frezen met een kleine diameter, wat houdt dat precies in. Had hetzelfde probleem maar heb het uiteindelijk uitgezaagd maar dit lijkt me toch wel iets interessanter.

grtz Gerdinio

Gewoon een kwestie van een stuk mdf waar je je frees op vast maakt ;) In het midden van je wannabee gat klein gat voor de spijker, die je in het stuk MDF slaat, zodat de frees de diameter van het gat maakt, en klaar :)

Maar Edo, ziet er netjes uit :)

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 10:53

Even over dat hulpstuk: Is erg simpel, en ik had ook niet echt de behoefte om een mooi hulpstuk te maken, dus heb een stuk MDF gepakt wat binnen handbereik lag en en even snel wat aan "verbouwd.
Niet zo netjes maar het is maar een hulpplankje, en het werkt... :)

Afbeelding

robert
Mede-oprichter

Berichtdoor robert » di 18 jan 2005, 11:37

Edo schreef:Even over dat hulpstuk: Is erg simpel, en ik had ook niet echt de behoefte om een mooi hulpstuk te maken, dus heb een stuk MDF gepakt wat binnen handbereik lag en en even snel wat aan "verbouwd.
Niet zo netjes maar het is maar een hulpplankje, en het werkt... :)

Afbeelding

Dus eerst de rand uitfrezen en dan het binnenste gedeelte eruit zagen met een decoupeerzaag? Dat ijzer heb je aan het hulp-plankje geschroefd?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 11:49

Het ijzeren gedeelte is het hulpstuk wat bij de frees geleverd wordt, alleen kleine circels maken is hiermee niet mogelijk. Grotere woofers gaat perfect, maar mid/hoog is ie te groot voor.
Stukje 22mm dik MDF genomen en dat aan het ijzer vast gemaakt. Gaatje met verzonken schroefje erin voor het geheel vast te zetten in het centrum van het uit te freesen circeltje. Daarna de diameter en diepte instellen. In dit geval moest de woofer 4 mm en de tweeter 5 mm verzonken worden.
Als deze "gleuf" erin zit (zie woofer paar foto's hierboven) heb je de de rand waar later de woofer weer in verzonken wordt. Dan is het nog een kwestie van gat boren/zagen waar de woofer in komt.
Vaak is dat gat wat kleiner dan de rand die ik uitgefreest heb, dus er blijft een randje staan. Dit haal ik weg d.m.v. een beiteltje...
Op onderstaande foto is het wel te zien denk ik. Eerst met frees "verzinkings-gat" frezen, dan met gatenzaag het gat boren waar de tweeter in past, dan het kleine overgebleven randje weghalen.

Afbeelding

robert
Mede-oprichter

Berichtdoor robert » di 18 jan 2005, 11:54

Een tweeter is nog wel met zo'n 7-gatenzaag te doen, maar een woofer is een stukje groter. Die doe je dan met een decoupeerzaag of heb je daar een andere methode voor? :)

Goede tip overigens! Die ga ik deze week eens toepassen.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 11:56

Tweeter en BR-pijp gaat meestal prima met een 7-gatenzaag.
Woofers doe ik met de decoupeerzaag.

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » di 18 jan 2005, 13:58

Ziet er netjes uit allemaal Edo, ik zelf heb altijd problemen bij het uitzagen met de decoupeerzaag. Mss wel te vlug willen zijn om alles te monteren hé :oops:
Toch bedankt voor de tip van het frezen, ook voor de anderen.
Ben wel benieuw hoe dit gaat klinken. Hou ons op de hoogte hé Edo.

Grtz Gerdinio

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 14:17

gerdinio schreef:Ziet er netjes uit allemaal Edo, ik zelf heb altijd problemen bij het uitzagen met de decoupeerzaag. Mss wel te vlug willen zijn om alles te monteren hé :oops:
Toch bedankt voor de tip van het frezen, ook voor de anderen.
Ben wel benieuw hoe dit gaat klinken. Hou ons op de hoogte hé Edo.

Grtz Gerdinio

Kwestie van zeker niet te snel willen zagen. Even met een passer het rondje uittekenen wat weg moet, een gat boren precies op het of tegen het hulplijntje aan, zaag erin en langzaam zagen. Ga goed achter je werkstuk staan en na een paar cm zagen even stoppen, je lichaam verplaatsten zodat je er weer goed achter staat en weer verder zagen.
Vooral niet te snel willen werkt er goed en netjes.

De kasten zijn gisteren naar een schilder gegaan, die gaat ze voor me in de verf zetten.
Da's een klusje wat ik liever aan de vakman overlaat. Spuiten had ook gekunt, maar het budget van de persoon die ze wil hebben is niet zo hoog dus dan maar de schilder....

Het filter ben ik nog niet helemaal uit, de AL130 is gemaakt van aluminium en heeft een flinke piek rond de 7000Hz (bij m'n eigen meting trouwens meer bij de 8000Hz, maar dit terzijde). Zal iets worden van 3e/4e order....

Afbeelding
Visaton

Afbeelding
ik

Ohja, plaatje van de tweeter...grappig ding (van 35 euro):
Afbeelding

Afbeelding

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » di 18 jan 2005, 14:25

Dit zie ik nu vaak verschijnen in het forum deze grafieken maar ik begrijp ze niet hoor. Wat moet ik daar nu precies onder verstaan en praktisch gezien dan wat is het nadeel/voordeel van deze piek?

Sorry van de mss domme vragen maar ik probeer steeds weer bij te leren.

Rudy

Berichtdoor Rudy » di 18 jan 2005, 14:29

Je kan ook gewoon tweede order elektrisch gaan maar dan een sperfilter ( RLC ) in combinatie met de spoel die je al in serie hebt staan. Dit is behoorlijk simpel en hééééél efficient bij conebrake-ups ( tot -50dB bij resonantiepiek ).

Werk die resonatie piek elektrisch weg, en niet akoestisch of je kan "metaal" geluid verwachten.

Zelfs al filter je op de helft van de brakeup frequentie, dan nog kan je problemen verwachten kwa 'schelheid'.

ziet er al leuk uit btw, netjes :wink:

Groetjes
Rudy

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 14:35

Nou, voordeel is het niet echt. Je wil je frequentieverloop toch wel graag recht hebben lopen. Dus als er een piek zit, zoals in dit geval, wil je die niet meer horen/zien in je frequentieverloop.
Zou je deze woofer 1e order gaan filteren steekt die piek nog de kop op en is te horen. Ga je hogere order filters toepassen knijp je de woofer veel sneller af om het zo maar te zeggen en zal die "vervelende" resonantie niet of veel minder opvallen. Een ander optie die ik nu aan het testen ben is een sperfilter bij de woofer. Het blijkt in de simulatie erg goed te werken. Nu de praktijk nog. Kwestie van uitproberen en luistern. Maar daar zijn die grafiekjes die je meet of hebt dus erg handig voor. Je ziet wat er gebeurd en dan ben je al aardig op de goede weg. Het live luisteren zal aan het licht brengen hoe het gaat klinken. Je kan met simulatie nog zo'n goed ogend filter ontwerpen, maar het luisteren geeft vaak de doorslag.

Rudy

Berichtdoor Rudy » di 18 jan 2005, 14:51

@Edo

die grafiek is ie inroom gemeten ?
want het zou me verbazen dat ie zo 'bultig' is :?:

/edit
bedoel tussen 100hZ en 1Khz
/edit

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 18 jan 2005, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » di 18 jan 2005, 14:54

ok, als ik het goed begrijp gaat het er dus om de pieken zoveel mogelijk te vermijden of beter gezegd te gaan filteren op één of andere manier. Dus als je dan een hogere order filter gaat toepassen gaat deze piek zo goed als weggenomen zijn. Je gaat dan een filter maken die rond de 7000 a 8000 hertz gaat filteren?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 15:02

Rudy schreef:@Edo

die grafiek is ie inroom gemeten ?
want het zou me verbazen dat ie zo 'bultig' is :?:

/edit
bedoel tussen 100hZ en 1Khz
/edit

Groetjes
Rudy

Jep, helaas niet buiten of in een dode kamer aan het meten geweest. Dit was in de kamer waar de speakers komen te hangen gemeten.
Gelij keen indruk wat het daar gaat doen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 18 jan 2005, 15:22

gerdinio schreef:Ziet er netjes uit allemaal Edo, ik zelf heb altijd problemen bij het uitzagen met de decoupeerzaag. ....
ik en m'n decoupeerzaag zijn ook niet de beste vrienden... wat wel vrij aardig ging is dat ik t ding een keer in m'n GEAT freessysteem geklemd heb en daarmee t gat vrij netjes rondkreeg. moest wel tergend langzaam zagen om weglopen van de onderkant van t zaagje tegen te gaan. maar meestal ben ik te ongeduldig voor dit en zaag ik vlot een iets te klein gat en pak vervolgens de vijl

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 15:25

gerdinio schreef:ok, als ik het goed begrijp gaat het er dus om de pieken zoveel mogelijk te vermijden of beter gezegd te gaan filteren op één of andere manier. Dus als je dan een hogere order filter gaat toepassen gaat deze piek zo goed als weggenomen zijn. Je gaat dan een filter maken die rond de 7000 a 8000 hertz gaat filteren?

Bijna, het filter met hogere order loop sneller af (stijler) en ga je nu filter op laat ik zeggen 2500Hz of daar in de buurt zal door zijn stijlere verloop de piek ook eerder verminderen.

Afbeelding

Klein plaatje:

-Rood is voorbeeld van 1e order
-zwart is voorbeeld van 3e order
-geel is met sperfilter

In het laatste gele geval zie je dat de piek best laag is geworden.

Let wel: dit alles is even in 5 minuten gedaan is is zeker nog niet het ideale/definitieve filter. Is alleen maar even om wat duidelijker te maken.

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » di 18 jan 2005, 15:40

Ja ik begrijp het.
De tweeters die je gaat gebruiken, zijn die niet een beetje laag in Wattage in vgl met de woof/mids die je gebruikt? Moet je niet opletten hoe hard je je versterker zet met deze tweeter?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 15:49

Nee, klinkt gek, maar dit opgegeven waarde die wat anders van dimensie zijn dan 90% van de andere speakermerken doen.
Bij filtering gaat maar een klein gedeelte van het totale signaal naar je tweeter. De meeste energie gaat zitten in je laag. Daar zijn deze getallen aan gerelateerd. Dus die 12/24 watt die hun noemen gaat prima in combinatie met de AL130 en een goed filter. Ik geef toe, staat gek, maar het klopt wel.

gerdinio

Berichtdoor gerdinio » di 18 jan 2005, 15:56

ja is idd heel gek. Nu moest dit inderdaad prachtig resultaat leveren heb ik eigenlijk ook wel interesse in zo een projectje (nog steed beetje op zoek naar een systeem voor een eigen home cinema, zelfbouw uiteraard en stap voor stap hé, niet alles gelijk bouwen en degelijk van prijs). Hou me dus op de hoogte hé. En niet vergeten: FOTO'SSSSSSS van het afgewerkte product
:wink:

Moest je ook eens eventjes tijd hebben wou ik graag je raad of mening eens over een topic in de algemene zelfbouw over een SPH-315 die ik geplaatst heb (bedankt al)

grtz

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 16:35

Foto's komen zodra ze weer terug zijn bij de schilder vandaan.
Wat betreft je andere topic, ga ik zo even naar kijken.

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 18 jan 2005, 23:56

@Edo:

Zijn die curves gemeten of gesimuleerd?

Met mijn AL 170's was het zo dat de resonanties gewoon wegvielen met een 2e orde filter, waardoor ik een sperfilter niet eens nodig had ;) Ook in het waterval diagram was hier zowat niets meer van te zien.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 18 jan 2005, 23:59

De grafiek is een simulatie die ik even snel gedaan heb vanmiddag.
De echte metingen moet ik nog doen en misschien valt het wel mee.
Wat voor filter (qua opbouw) heb jij gebruikt bij je AL170's?

voodooless

Berichtdoor voodooless » wo 19 jan 2005, 1:02

Edo schreef:De grafiek is een simulatie die ik even snel gedaan heb vanmiddag.
De echte metingen moet ik nog doen en misschien valt het wel mee.
Wat voor filter (qua opbouw) heb jij gebruikt bij je AL170's?

ow, ff zien hoor, is alweer lang geleden ;)

Dit is mijn huidige filter als het goed is:
Afbeelding

En waterval
Afbeelding

Een notch filter is toen wel geprobeert, maar het haalde zo weinig uit dat het de moeite niet was.

Terug naar “Oude Showcases”