Dipole subWoofertje met Peerless SLS-315

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 02 sep 2007, 17:20

mooi hoor!

wat heb je nou aan filtering / correcties uiteindelijk?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 02 sep 2007, 18:39

Op dit ogenblik heb ik alles actief gedaan, dus ook de piek rond de 250Hz eruit gehaalt. Ik heb nu net de onderdelen binnen om die piek passief te bewerken, dus ga ik binnenkort proberen.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » di 22 jan 2008, 13:18

Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Gebruik je hem nog steeds?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 24 jan 2008, 12:44

Hij werkt perfect. Bas is overal waar je staat in de huiskamer. Echt super relexed. Beter dan BR of gesloten wat ik in de huiskamer heb gehad.
Hij is erg muzikaal alleen als sub voor DVD's (film) is hi minder geschikt. Zit snel (op behoorlijk nivo) aan z'n Xmax. Maar daar was het me ook niet om te doen, meer om bij muziek wat aanvulling in het laag te hebben en dat is zeer zeker gelukt.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 24 jan 2008, 12:48

Haal je met muziek ook de limit? Of echt alleen met het LFE kanaal in films?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 25 jan 2008, 1:11

Nee, muziek gaat erg goed, ook op wat hoger volume.
Alleen met film wil hij nog wle eesn aan z'n max komen.. :)

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 26 jan 2008, 23:44

Zag opeens dat ik de metingen niet geplaatst had....sorry
Bij deze dan nog even.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 27 jan 2008, 2:21

:shock: :shock: :shock:

Die loopt mooi laag door!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 27 jan 2008, 11:42

:lol: Dat is ook de reden dat hij het niet trekt bij home cinema. Het gaat alweer een stuk beter als je er twee maakt, die extra 6dB kan net het verschil maken. Ik heb destijds met Linkwitz gecorrespondeerd over deze subwoofer en hij benadrukte dat een enkel exemplaar eigenlijk net te krap was.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 27 jan 2008, 11:52

Is dit gemeten op de luisterplaats?

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 27 jan 2008, 11:54

jeroen_d schreef::lol: Dat is ook de reden dat hij het niet trekt bij home cinema. Het gaat alweer een stuk beter als je er twee maakt, die extra 6dB kan net het verschil maken. Ik heb destijds met Linkwitz gecorrespondeerd over deze subwoofer en hij benadrukte dat een enkel exemplaar eigenlijk net te krap was.

Dat is goed om te horen Jeroen_D :)
Laat ik er nu net nog 4 hebben liggen.Toch ook maar eens proberen dan.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 27 jan 2008, 11:58

Op de luisterplek wordt wat moeilijk meten. Teveel reflecties en de roomgain die dan wat roet in het eten gaan gooien. Kan het nog wel eens proberen, maar denk dat het niet echt een mooie grafiek opleverd.
Dit is een close-meting geweest. 10 cm voor de kast.

En inderdaad, voor muziek werkt het erg goed, alleen erg hard spelen is er niet bij. Trouwens, films kijken op normaal nivo trekt ie nog wel hoor, maar voor een thuisbois en wat harder spelen zou ik kiezen voor een ander concept.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 27 jan 2008, 16:32

Subs kan je het beste meten op de luisterplek, juist vanwege de roomgain.
Mijn gesloten sub gaat nu strak door tot 10Hz, terwijl hij in de simulaties harder afvalt.

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » zo 27 jan 2008, 18:48

Bart_M schreef:Subs kan je het beste meten op de luisterplek, juist vanwege de roomgain.
Een dipool woofer kent geen roomgain (sterker nog, het tegengestelde geldt beneden de laagste kamerresonantie). Wel een afwijkende meting bij closerange, dus dat is een goede reden om ook meerdere metingen op en rond (middelen) de luisterplek te doen.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 27 jan 2008, 20:38

DIY_Freak schreef:(sterker nog, het tegengestelde geldt beneden de laagste kamerresonantie)
Dat klopt niet. Het is zelfs zo dat je de theoretische akoestische kortsluiting nooit haalt in de praktijk vanwege dat je niet op oneindige afstand zit. Zie dit plaatje van John K. dat ik even van zijn site heb gepikt.

Afbeelding

Voor meer informatie zie zijn site: http://www.musicanddesign.com/Dipole-axis.html
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » ma 28 jan 2008, 1:06

jeroen_d schreef:
DIY_Freak schreef:(sterker nog, het tegengestelde geldt beneden de laagste kamerresonantie)
Dat klopt niet.
Ik zie niet wat er niet zou kloppen. Lees m'n post nog eens door. Een dipool verhoogt de druk niet in een kamer. Daardoor is er geen sprake is van 'roomgain'. Verder geldt dat een dipool beneden de laagste kamerresonantie afvalt. De kamer werkt dus als een hoogdoorlaatfilter.

Het verhaal van John K waar jij naar refereert heeft betrekking op de opmerking de ik hierboven gaf: "een afwijkende meting bij closerange, dus dat is een goede reden om ook meerdere metingen op en rond (middelen) de luisterplek te doen".
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 28 jan 2008, 1:11

Ik zal van de week eens wat metingen op en rond de luisterplek doen. Eens kijken wat dat opleverd. :)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 28 jan 2008, 17:39

DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
Dat klopt niet.
Ik zie niet wat er niet zou kloppen. Lees m'n post nog eens door. Een dipool verhoogt de druk niet in een kamer. Daardoor is er geen sprake is van 'roomgain'. Verder geldt dat een dipool beneden de laagste kamerresonantie afvalt. De kamer werkt dus als een hoogdoorlaatfilter.

Het verhaal van John K waar jij naar refereert heeft betrekking op de opmerking de ik hierboven gaf: "een afwijkende meting bij closerange, dus dat is een goede reden om ook meerdere metingen op en rond (middelen) de luisterplek te doen".

Het is voor mij nieuw dat de kamer als hoogdoorlaatfilter werkt en dat het voor een dipool tegengesteld is als bij een monopool waar er juist room gain optreedt. Dat was precies het punt waar ik het niet mee eens was, er is bij een dipool geen roomgain maar volgens mij blijft het gewoon vlak doorlopen.

Ik zie graag een onderbouwing waarom de kamer als hoogdoorlaatfilter zou werken. Je mag dit nieuws dan ook aan Linkwitz melden, want hij schrijft het volgende op zijn website: At frequencies below the lowest room resonance the sound pressure will increase at a rate of 12 dB/oct for a closed box speaker that is flat under anechoic conditions, assuming that the room is completely closed and its surfaces are rigid. This case has some significance for the interior of automobiles. Under the same circumstances the sound from a dipole speaker will stay flat.

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » ma 28 jan 2008, 20:53

jeroen_d schreef:<knip>
Het is voor mij nieuw dat de kamer als hoogdoorlaatfilter werkt en dat het voor een dipool tegengesteld is als bij een monopool waar er juist room gain optreedt. Dat was precies het punt waar ik het niet mee eens was, er is bij een dipool geen roomgain maar volgens mij blijft het gewoon vlak doorlopen.

Ik zie graag een onderbouwing waarom de kamer als hoogdoorlaatfilter zou werken.
De uitleg staat hier: http://www.musicanddesign.com/roomgain2.html
John is, bij gebrek aan een betere benaming, een Miep, met als gevolg dat er geen tekst uit de site gekopieerd kan worden (alles staat in jpeg's, gif's en png's op de site). In principe staat alles in de eerste alinea uitgelegd.

Ik geloof dat John het volgende ook ergens in z'n verhaal aanhaalt: het aardige van dit principe is dat de dipole zich dus aan (m.n. kleine) kamers aan kan passen, een soort ingebouwde EQ... Mogelijk dat dat een van de voordelen is in sommige kamers waar een monopool (mogelijk/misschien/wellicht/...) een potje maakt van de basweergave (in dit scenario dus gedreun). Een gebrek aan ultra laag kun je ook als een nadeel uitleggen natuurlijk. Tja...
Je mag dit nieuws dan ook aan Linkwitz melden
Ik nodig je van harte uit om de weledelgeleerde, gewaardeerde en sympathieke brompot met het not-invented-here-syndrome zelf in te lichten :wink: En vergeet niet te melden dat het van z'n all-time-buddy John K komt O:) Afbeelding

PS voor de MODS: het javascriptje van de whistle emoticon is afgekapt.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 28 jan 2008, 21:56

Bedankt voor de link, het is inderdaad nieuw voor me. Ik ben echter niet meteen overtuigd. John geeft geen onderbouwing anders dan via simulatie. Hij is er al vaker achter gekomen dat zijn modellering niet klopt, zoals bij U-frame woofers, en dat Linkwitz het vanaf het begin bij het rechte eind had. Ook zie ik in de simulatie het niveau niet compleet teruglopen naar 0 voor de dipool.

Het lijkt me aardig om eens wat metingen in een kleine ruimte te doen. Wellicht dat ik in de nabije toekomst eens wat probeer te meten in mijn garage, die is behoorlijk goed afgesloten tegenwoordig. In de kamer van Martijn M. geeft in ieder geval de OB3W nog significante output beneden de fundamental. Ik zal nog eens vragen of hij soms de deur open had staan bij de meting :) .

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 28 jan 2008, 22:28

Ik heb mee gelezen en ben van plan om mijn dipool eens in de wc neer te zetten. Van het weekend kijk ik of het past. Mocht het niet passen kan ik iemand nog de wc opsturen met een woofer in zijn hand.

Mijn roomgain begint ongeveer bij 30Hz, maar ik heb nog erg veel output onder de 30Hz, dus ik ben ook niet echt overtuigt nog.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 28 jan 2008, 23:33

Jouw slaapkamer voldoet met die 30Hz aan de simulatie van John K. Dan zou je bij 20Hz al meteen op -20dB moeten zitten en bij 10Hz op -27dB. Mits jouw speaker zelf vlak loopt, zo niet dan zou je nog meer output moeten verliezen onder 30Hz.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 28 jan 2008, 23:40

jeroen_d schreef:Jouw slaapkamer voldoet met die 30Hz aan de simulatie van John K. Dan zou je bij 20Hz al meteen op -20dB moeten zitten en bij 10Hz op -27dB. Mits jouw speaker zelf vlak loopt, zo niet dan zou je nog meer output moeten verliezen onder 30Hz.

Misschien luister ik wel naar hogere harmonische vervorming! :lol:

meten is weten, maar als ik de dinosaurus scene opzet, waar een geit verslonden word heb ik erg veel <30Hz voor mijn gevoel, hoewel duidelijk minder druk als met de monopoolsubs.
Lastig meten dat <30Hz

wel erg off topic. sorry
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 29 jan 2008, 0:04

Valt wel mee met de off-topic. Ik verwacht voor Edo een fatsoenlijk resultaat bij meten, aangezien dat in een normale huiskamer gebeurt. Niet een heel grote maar ook niet eentje met mini-afmetingen. Prima huiskamer voor een dipoolsub, zeker voor gewoon muziek luisteren.

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » di 29 jan 2008, 12:01

jeroen_d schreef:
DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
Dat klopt niet.

Het verhaal van John K waar jij naar refereert heeft betrekking op de opmerking de ik hierboven gaf: "een afwijkende meting bij closerange, dus dat is een goede reden om ook meerdere metingen op en rond Room modes cannot exist when 1/2 of a sound wavelength exceeds the longest room dimension. If this is 7.5 m (24.6 ft), then a wavelength will be 15 m and the lowest mode frequency is 343 m/s / 15 m = 23 Hz. (middelen) de luisterplek te doen".

Ik zie graag een onderbouwing waarom de kamer als hoogdoorlaatfilter zou werken. Je mag dit nieuws dan ook aan Linkwitz melden, want hij schrijft het volgende op zijn website: At frequencies below the lowest room resonance the sound pressure will increase at a rate of 12 dB/oct for a closed box speaker that is flat under anechoic conditions, assuming that the room is completely closed and its surfaces are rigid. This case has some significance for the interior of automobiles. Under the same circumstances the sound from a dipole speaker will stay flat.

Volgens mij hebben jullie allebei gelijk. In het stukje over de Thor subwoofer schrijft linkwitz dit:
Linkwitz schreef:Room modes cannot exist when 1/2 of a sound wavelength exceeds the longest room dimension. If this is 7.5 m (24.6 ft), then a wavelength will be 15 m and the lowest mode frequency is 343 m/s / 15 m = 23 Hz. Below this frequency bass response may increase due to room gain, if the woofer is a monopole. For a dipole woofer the response may stay flat or drop off, depending on the rigidity of room surfaces and lack of any openings. Thus, there will be situations where the addition of a monopole woofer below 40 Hz or so, in a range where there are few room resonances, can add to the realism of sound reproduction.

Linkwitz lijkt dus wel degelijk op de hoogte hiervan. Er er is alleen nog een afhankelijkheid met de bouw van de luisterruimte. Bij een experiment in de garage van Jeroen D moet je dus ook afvragen hoe representatief de ruimte qua bouw is voor een luisterruimte.

Terug naar “Oude Showcases”