Dipole subWoofertje met Peerless SLS-315

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 29 jan 2008, 18:01

GeertM2 schreef:Linkwitz lijkt dus wel degelijk op de hoogte hiervan. Er er is alleen nog een afhankelijkheid met de bouw van de luisterruimte. Bij een experiment in de garage van Jeroen D moet je dus ook afvragen hoe representatief de ruimte qua bouw is voor een luisterruimte.

Het is niet duidelijk wat Linkwitz hier precies bedoelt. Hij geeft niet aan of een rigid room bij een dipool drop off geeft of dat het flat blijft.

Ik ben overigens niet uit op gelijk, ik denk DIY_Freak ook niet. Wat ontbreekt is een uitleg van het mechanisme waarom de dipool zou afvallen. Wat mij dan altijd opvalt is dat Linkwitz vanuit de fysica de zaak modelleert. Ook hij maakt hier wel eens een misser, maar goed. Bij John K. mis ik nogal eens de fysica en blijft het bij een hoop wiskunde. Simulatie van roommodes is sowieso heel lastig en komt in de regel erg slecht overeen met de praktijk.
In ieder geval vind ik de verklaring dat een dipool geen drukopbouw doet in een gesloten ruimte niet afdoende. Er wordt een geluidsgolf geproduceerd en ik snap niet hoe die kan verdwijnen beneden de room fundamental. Dat ie er niet in past is geen argument, via een hoofdtelefoon horen we ook laag over een propagatiepad van centimeters.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Dsiesling

Berichtdoor Dsiesling » za 02 feb 2008, 21:28

Allereerst mijn complimenten voor dit project, ziet er echt heel netjes uit. Ik heb me veel interesse dit topic gelezen (en andere topics over dipool). Ik denk er zelf ook ook over om een soortgelijke sub te maken als aanvulling voor mijn TQWP's met 2 x Fostex FE103E. Ik heb daarover een aantal vragen:

- Ik heb begrepen dat bij een ripole met 1 driver het oppervlak van de front opening 25% van Sd moet zijn en de rear opening 75% van Sd. Hoe zit dat bij een ripole met 2 woofers? Ik verwachtte dat het frontoppervlak 2x zogroot moest worden, dus 50% van Sd (75/50/75). In Edo zijn sub zijn die verhoudingen rear ca 66% en front 33% van Sd (66/33/66). Zijn dat de officiele verhoudingen?

- Heeft een ripole met een enkele driver nog nadelen t.o.v. een dubbele versie. Ik kan me voorstellen dat het gunstiger is als de drivers wat meer ruimte voor zich hebben. De nog bescheidenere afmetingen komen me echter wel weer goed uit.

- De sub zal in eerste instantie in een kleine ruimte worden geplaatst (ca 3x3,5m). Is een ripole daar wel zo geschikt voor of is een gesloten sub dan geschikter. Ik gebruik nu een Seas CA25RE4 in een gesloten kast met LT op 30 Hz. Daarmee heb ik maar op een hele beperkte plek een acceptabele laagweergave.
Waar moet ik voor de opstelling rekening mee houden? Als ik de sub een meter van de achterwand zet staat ie nl zowat midden in de kamer. Opstelling tegen de zijwand en een kleine meter van de achterwand zou wel een mogelijkheid zijn.

- Is het vermogen van een Gainclone (2x 50W) genoeg om de de drivers tot hun Xmax uit te sturen?

Tot zover mijn vragen, ik hoop dat iemand voor opheldering kan zorgen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 03 feb 2008, 0:01

Ik weet niet of je je bewust bent van het nadeel van een ripool. Het verlagen van het resonantiepunt leidt wel tot een dieper doorlopend laag, maar ook tot meer vervorming. Een woofer in dipooltoepassing heeft het al zwaar genoeg op zijn natuurlijke resonantiepunt. Ook heb je in een ripool grotere kans op verliezen door wrijving in de behuizing (relatief kleine opening). De dipool volgens Linkwitz, zoals Edo die heeft gemaakt, is geen ripool.

Een dipoolbas in zo'n kleine kamer zou ik niet toepassen (sorry Martijn M :oops: ). Een gesloten kast met Fs op ongeveer 40-50Hz in zo'n ruimte voldoet prima en zou wat mij betreft de beste keus zijn. LT op 30Hz is eigenlijk al te laag en geeft onnatuurlijk veel druk.

Als je toch graag een ripool wil maken en met twee woofers wilt werken, dan zou je de opzet volgens onderstaand plaatje kunnen nemen.

Afbeelding
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » zo 03 feb 2008, 0:14

jeroen_d schreef:Ik ben overigens niet uit op gelijk, ik denk DIY_Freak ook niet.
What he said. 8)
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Dsiesling

Berichtdoor Dsiesling » ma 04 feb 2008, 19:30

Jeroen,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat ik voorlopig maar even van dipool/ripool idee afstap. Ik had me de nadelen van ripole idd niet gerealiseerd. Als ik tzt een grotere luisterruimte heb is het de overweging nog wel eens waard om een W-frame dipoolsub te bouwen. Ik ga eerst verder met mijn gesloten sub met de Seas.

Ik heb de LT even aangepast naar Fs van 40 Hz. Dit klinkt in deze ruimte een stuk aangenamer, ik ben weer een stuk wijzer.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 17 jun 2008, 23:48

Zo....klein tijdje geleden dat ik hier mee bezig was.
Dingetje speelt nogsteeds naar alle tevredenheid maar was nog niet 100% klaar. Je kent dat wel. Komen weer dingen tussen en je denkt:"doe ik volgende week wel even". Werd dus een paar maanden later.
Maar goed, het ging dus om de zijkanten waar je de magneten van de woofers ziet zitten. Na het wat aangekeken te hebben toch maar besloten daar ook iets voor te maken. Alle andere projecten zijn klaar (volgende liggen al klaar), maar dit kon wel even tussendoor.

Hier ter verduidelijking nog even hoe het nu is:

dipoolklaar3.jpg

En hieronder de plaatjes in de maak als afwerking. Vierkant verstek MDF net notenfineer.

afwerkplaat1.jpg

Plaatje twee komt morgen denk ik, een aantal malen aflakken en weg magneet... :)
De achterste is klaar, de voorste is grof op maat gesneden met scherp mesje...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 28 jun 2008, 15:55

En af....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Terug naar “Oude Showcases”