Menhir, 3weg,passief+actief, 19 cm baffle, 26 cm woofer.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 13 jul 2007, 23:45

Je kunt rustig meteen met de foliespoel gaan werken en de tweeter wat minder dempen.

Als je dat dalletje wat meer omhoog wil krijgen moet je in je hoogdoorlaatfilter de condensator groter maken en de spoel kleiner.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 15 jul 2007, 17:00

Is dat niet een beetje tegenstrijdig advies? (foliespoelen er in zetten terwijl misschien toch de spoelwaarde iets lager zou kunnen) :?
Ik neem aan dat je het dalletje tussen 4 en 6 kHz bedoelt....
Ik heb zelf (met Excel) daarvoor een RC-circuitje parallel aan de tweeter berekend die boven 5 kHz de boel moet verzwakken (ca. 1,8 dB bij 13 kHz). (C=2,7 uF en R=5,6). En idd de tweeter ook iets minder verzwakken.

Probleem is dat ik niet kan meten en simuleren. Ben daarvoor afhankelijk van anderen. :roll:
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 15 jul 2007, 20:04

Hans Nootdorp schreef:Is dat niet een beetje tegenstrijdig advies?

Ik bedoelde nadat het filter redelijk definitief is. Als je dan op de foliespoel overgaat is het meestal niet direct noodzakelijk om substantiele wijzigingen door te voeren. Ik ben het wel met je eens dat het best lastig is om het moment te bepalen wanneer je voor de duurdere componenten gaat in het ontwikkelproces.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 16 jul 2007, 13:07

Maar Jeroen .... jouw oplossing voor mijn "dalletje". Kun je dat concreter maken (m.a.w. welke waarden zou ik dan voor L en C moeten nemen)? Of moet je dan eerst even wat simuleren?
(voor ik 110,- Euro aan foliespoelen ga uitgeven) :?
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 16 jul 2007, 19:34

Ik weet niet eens wat voor filter je nu gebruikt, dus dat wordt een beetje moeilijk. frd en zma files van de drivers in kast zou ook handig zijn...

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 16 jul 2007, 19:39

Het schema staat in mijn post van vorige week donderdag (12 juli).
En tja, er zijn tot nu toe alleen metingen gedaan met filter...

Met Edge heb ik bepaald dat het 3 dB unt van de baffle step op 327 Hz ligt.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 16 jul 2007, 20:07

Ok, post gemist.

De huidige condensator en spoelwaarde dwingen tot enigszins hoge waarden voor de L-pad weerstanden. Het is daarom handiger om uit te gaan van 6,6uF (vervang de 1,2uF door 3,3uF) en een spoel van 0,39 mH. Je kunt dan de bult beinvloeden met de L-pad. Met deze nieuwe condensator en spoelwaarden trek je het betreffende gebied ca 2 dB omhoog indien je ipv de 5ohm een 4,5ohm gebruikt en ipv de 6,8ohm een 5,6ohm. De L-pad bepaalt het afspeelniveau van de tweeter en de totale impedantie van L-pad+tweeter bepaalt de Q-factor van het filter. Daarmee kun je dan spelen met het niveau rond 4-5kHz.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 16 jul 2007, 20:55

Jeroen, bedankt voor het uitgebreide meedenken.
Wordt beetje lastig.....:
Ten eerste heb ik als 3u3 cap in het hoog nu al een mooie Mundorf silver/oil zitten. Zou er nog zo'n dure jongen bij moeten :? :(
En dan zou ik het hele ontwerp van Tony op z'n kop moeten gooien. Maak ik ook geen vrienden mee. :?

Misschien toch eerst maar een RC-netwerk parallel aan de tweeter (2u7 en 5,6 ohm). En de tweeter totaal iets "optillen" door Rp te vergroten van 6,8 naar 7,3 ohm (10 // 27). (doet op 13 kHz ca. 1,8 dB)

Leidt uiteindelijk misschien wel tot hetzelfde? Of niet?
En maken de 2 methodes voor het faseverloop nog wat verschil?

Edit - zou eerst meten van de kale drivers in de kast veel voordeel brengen?

De vraag is natuurlijk ook waarom het dalletje totaal niet in de simulatie te zien is en er in werkelijkheid wel is. Baffle step diffractie (gok ik...)?

ps Erg boeiende website heb je...(las hem net pas voor het eerst)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 16 jul 2007, 21:38

Hans Nootdorp schreef:De vraag is natuurlijk ook waarom het dalletje totaal niet in de simulatie te zien is en er in werkelijkheid wel is. Baffle step diffractie (gok ik...)?

Hier is de uitspraak van The Edge:
De tweeter heeft door de diffractie idd tussen 4 en 5 kHz een dip van bijna 2 dB. De mid (15W4531) ook een dip bij 3-4 kHz. Alleen de piek van de tweeter bij 2 kHz vind ik niet echt terug in de gemeten respons.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 17 jul 2007, 0:17

Hans Nootdorp schreef:Jeroen, bedankt voor het uitgebreide meedenken.
Wordt beetje lastig.....:
Ten eerste heb ik als 3u3 cap in het hoog nu al een mooie Mundorf silver/oil zitten. Zou er nog zo'n dure jongen bij moeten :? :(
En dan zou ik het hele ontwerp van Tony op z'n kop moeten gooien. Maak ik ook geen vrienden mee. :?

Misschien toch eerst maar een RC-netwerk parallel aan de tweeter (2u7 en 5,6 ohm). En de tweeter totaal iets "optillen" door Rp te vergroten van 6,8 naar 7,3 ohm (10 // 27). (doet op 13 kHz ca. 1,8 dB)

Leidt uiteindelijk misschien wel tot hetzelfde? Of niet?
En maken de 2 methodes voor het faseverloop nog wat verschil?

Edit - zou eerst meten van de kale drivers in de kast veel voordeel brengen?

De vraag is natuurlijk ook waarom het dalletje totaal niet in de simulatie te zien is en er in werkelijkheid wel is. Baffle step diffractie (gok ik...)?

ps Erg boeiende website heb je...(las hem net pas voor het eerst)

Dank je :)

Je zou zonder componenten te wijzigen ook eerst alleen met de weerstanden kunnen spelen. Trouwens, ik reageerde alleen op de specifieke vraag over het dalletje. Geen enkele garantie natuurlijk dat het beter gaat klinken. Ik zou terug naar de ontwerper gaan als je specifieke klankveranderingen nastreeft :wink:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 18 jul 2007, 11:13

Ik ga eerst maar eens in Rdam een handje Mox weerstanden halen en daar mee spelen.
En natuurlijk mijn 4 UCD's + toebehoren in de kast zetten zodat ik fatsoenlijk kan luisteren..... :)

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 30 jul 2007, 13:41

jeroen_d schreef:.....Er lijkt ook iets mis te zijn met het laagverloop van de tweeter, Tony heb je erop gelet dat het tijdvenster goed om de pulsrespons heen is gezet? Ik durf het bijna niet te vragen aan zo'n pro, maar weet aan de andere kant ook dat een meetfout erg snel gemaakt is.

Ik had inderdaad hetzelfde tijdvenster gebruikt bij de tweeter als wat ik voor de woofer had ingesteld. :oops:
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 30 jul 2007, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 30 jul 2007, 13:44

jeroen_d schreef:Ok, post gemist.

De huidige condensator en spoelwaarde dwingen tot enigszins hoge waarden voor de L-pad weerstanden. Het is daarom handiger om uit te gaan van 6,6uF (vervang de 1,2uF door 3,3uF) en een spoel van 0,39 mH. Je kunt dan de bult beinvloeden met de L-pad. Met deze nieuwe condensator en spoelwaarden trek je het betreffende gebied ca 2 dB omhoog indien je ipv de 5ohm een 4,5ohm gebruikt en ipv de 6,8ohm een 5,6ohm. De L-pad bepaalt het afspeelniveau van de tweeter en de totale impedantie van L-pad+tweeter bepaalt de Q-factor van het filter. Daarmee kun je dan spelen met het niveau rond 4-5kHz.

Een filter met een hogere Q klinkt in mijn oren wel iets "frisser", ik weet niet of dat is wat Hans zoekt. :?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 30 jul 2007, 14:54

Dat hangt er een beetje vanaf hoe hard je de tweeter laat spelen. Je voorkomt tov het huidige filter het oplopen in het hoog. Maar in het algemeen heb je wel gelijk, dat het ophalen van het gebied rond 4kHz de zaak frisser laat klinken.

Ik weet trouwens helemaal niet wat Hans zoekt :? . Ik heb niet gehoord hoe het klinkt en misschien zou ik dan wel niets willen veranderen. Ik reageer uitsluitend op zijn verzoek om een en ander wat vlakker te krijgen op papier.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 30 jul 2007, 16:29

Geenius schreef:
jeroen_d schreef:.....Er lijkt ook iets mis te zijn met het laagverloop van de tweeter, Tony heb je erop gelet dat het tijdvenster goed om de pulsrespons heen is gezet? Ik durf het bijna niet te vragen aan zo'n pro, maar weet aan de andere kant ook dat een meetfout erg snel gemaakt is.

Ik had inderdaad hetzelfde tijdvenster gebruikt bij de tweeter als wat ik voor de woofer had ingesteld. :oops:

Dus om echt te zien wat de mid en tweeter nu doen, moeten we er nog een meting aan wagen?

Wat betreft de klank die ik zoek: de A4 met R2904/7000 van Ed vind ik zeer mooi klinken. (zelfs zonder extra mooie C en foliespoelen).
En volgens mijn (kwa high end niet al te ervaren) oren klinkt die niet zo ontzettend "fris".
Deze dus: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... c&start=50
en met deze FR.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 30 jul 2007, 20:51

Hans,

ik merk net dat je het geheel spelende en metende hebt.
Vind het wel boeiend om te kijken wat er uit je ontwerp uit komt.

Heb het zaakje vanaf 12 juli doorgelezen.

Wat mij eerst opvalt is de niet zo fraaie hoogafval van de mid-laag unit.
Die 1,2 mH spoel zet vroeg in en de 20 uF over de 15W halen toch wel wat mid detail weg. Zou ik persoonlijk niet doen.
Dat kun je vlug testen door één condensator los te maken en naar het verschil te luisteren.

Ik zou dat persoonlijk eerst in balans proberen krijgen alvorens details in de tweeter te gaan afstellen.

Metingen heb je volgens mij wel frekwent nodig. Vooral als je analytisch te werk gaat zoals jij doet. Als je niet wil investeren dan zou ik je voorstellen om gewoon een willekeurig microfoon ter hand te nemen en gratis Arta te downloaden. Ook al is het niet gecalibreerd, je kunt wel verschilmetingen doorvoeren en de metingen via Printscreen bijhouden.

Daarmee ben je dan in staat om een relatie te leggen tussen wat je meet, hoort en simuleerd. Doe je dat niet dan ga je toch in een vicieuse circel terecht komen.

Groeten,
Ed.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 30 jul 2007, 23:02

Dat zijn een paar rake opmerkingen die Ed hier neerschrijft :wink: . Wat die mid betreft, het geluid wordt veel meer open van klank indien het niveau op 1kHz niet meer dan een half dB-tje zachter is dan dat op 500 Hz.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 31 jul 2007, 0:54

Tja, wat zal ik zeggen. Ik heb niet zelf het filter ontworpen; ik wilde oorspronkelijk nl. niet een compleet filter-ontwerp zelf gaan doen. Voornamelijk omdat ik dacht dat een echt goed resultaat pas haalbaar wordt met veel ervaring en inzicht. Ondanks het feit dat ik toch wel wat theoretische kennis heb, ontbeer ik die uitgebreide ervaring. Nu gaan zelf sleutelen aan het filter zonder simulaties en metingen lijkt mij dus niet zo'n goed plan.
Ik ben benieuwd naar de mening/reactie van de ontwerper. Tony?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 24 okt 2008, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 31 jul 2007, 9:52

Wat Ed en ik bedoelen: het is juist veel leuker om die metingen zelf te kunnen doen en het is voor jou goed te doen omdat je voldoende technisch inzicht hebt. Die ervaring ga je heel snel opbouwen als je eenmaal aan het meten slaat. Ik weet verder niet wat je met Tony hebt afgesproken en hoeveel tijd hij heeft gehad om te testen en luisteren. Minimaal 2 tot 3 sessies met terugkoppeling van jou aan hem hoe je het vindt klinken heb je toch zeker nodig.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 31 jul 2007, 11:59

Ik wacht eerst maar even de reactie van Tony op jullie opmerkingen af.
Ik denk zelf dat het sowieso slim is om aan de mid en tweeter in de kast (zonder filter) metingen te doen, om daarna nauwkeuriger te kunnen simuleren. Zal dan meer inzicht geven wat eventuele wijzigingen van component-waarden zullen doen. De meting (met filter) wijkt toch altijd af van de simulatie met standaard driver-data.

Ik had trouwens ook niet de illusie dat het met 1 ontwerp- en meet/luister-cyclus bekeken zou zijn. Wetende dat ik zelf perfectionist ben en graag het onderste uit de kan wil halen.

Maar zelf meetspul aanschaffen en gaan meten vind ik eigenlijk net iets te ver gaan. Alhoewel mijn vingers wel jeuken.... Maar heb toch al te weinig tijd, dus wil ik deze "hobby" niet te ver doortrekken.

ps Jeroen, klopt het dat jij bij TNO werkt?

Geenius

Berichtdoor Geenius » di 31 jul 2007, 13:12

Het filter is op basis van een simulatie vooraf - ik had de speaker nog nooit gehoord. Daarna is 1x gemeten om te zien of het gesimuleerde filter en de werkelijkheid bij elkaar in de buurt lagen. Van enige optimalisatie is tot nu toe geen sprake geweest.

@Asterduc: de relatief grote serie spoel is ter compensatie van de baffle step die al vroeg intreedt vanwege de smalle kast. Omdat de 15W in een kleine gesloten kast zit en de sub maar tot circa 100Hz ingezet zou worden zit er niks anders op dan de boel bovenin te knijpen wil de speaker niet te dun klinken. De Scanspeak Monitor SE-4 bijvoorbeeld gebruikt ook 1,2mH in serie met dezelfde woofer. De 20uF condensator lijkt vrij groot omdat het een 4 ohm woofer is, maar is vergelijkbaar met 10uF parallel bij een 8 ohm systeem.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 31 jul 2007, 17:04

Hans Nootdorp schreef:ps Jeroen, klopt het dat jij bij TNO werkt?

Ja, klopt.

Groet, Jeroen

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 01 aug 2007, 0:46

jeroen_d schreef:Wat Ed en ik bedoelen: het is juist veel leuker om die metingen zelf te kunnen doen en het is voor jou goed te doen omdat je voldoende technisch inzicht hebt. Die ervaring ga je heel snel opbouwen als je eenmaal aan het meten slaat.

Volledig mee eens.

Hans Nootdorp schreef:Maar zelf meetspul aanschaffen en gaan meten vind ik eigenlijk net iets te ver gaan. Alhoewel mijn vingers wel jeuken.... Maar heb toch al te weinig tijd, dus wil ik deze "hobby" niet te ver doortrekken.

Vind je? met de gratis versie van Arta en een prijsgunstige microfoon in je PC kom je anders al heel ver.
En die tijd, tja, die moet je maken. Elke week een uurtje minder slaap, kun je al veel extra metingen doen.
Ik schat dat, Hans kennende, toch een aantal maanden met dat filter zal bezig zijn. Zonder eigen metingen gaat Hans nooit voldoenng hebben van het eindresultaat.

Groeten,
Ed.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 01 aug 2007, 8:34

asterduc schreef:Ik schat dat, Hans kennende, toch een aantal maanden met dat filter zal bezig zijn. Zonder eigen metingen gaat Hans nooit voldoenng hebben van het eindresultaat.

Ken je mij al zo goed? Wordt gevaarlijk, zo'n Vlaamse psycholoog op het forum. :evil: :? :wink:
En dat uurtje slaap schiet er dagelijks (ik bedoel nachtelijks) al steeds bij in.

fgroen

Berichtdoor fgroen » di 07 aug 2007, 11:15

Kom ik nu pas dit interessante topic tegen!!

Ziet er apart uit.

Ik blijf dit zeker volgen.

Zou je het leuk vinden om je speakers een keer te DEQx-en? Is heel handig om te kijken wat je nog aan tonaliteit kan verbeteren.

Terug naar “Oude Showcases”