Erwin schreef:Ik hou hierbij nog helemaal geen rekening met de Bafflestep van de Tweeter en de Mid. Misschien kan Jeroen_d me daar nog eens een keer mee helpen?
Volgens mij ben jij daar zelf handig genoeg voor zo te zien! Wat kan helpen is het programma The Edge ( http://www.tolvan.com/edge/ ) gebruiken en te kijken hoe die simulatie overeenkomt met je metingen.
Ikzelf houd bij het filteren van de speaker eigenlijk geen rekening met de akoestiek, ik probeer een weergever te maken die zo neutraal mogelijk is. Hij moet in een dode kamer recht meten. Daarvoor combineer ik dichtbij-metingen met semi-dode kamermetingen vanaf 300 Hz, de laatste met een tijdvenster van 3,5msec en MLSSA (die mogelijkheid heeft ARTA ook). De bafflestep tot 300 Hz voorspel ik mbv The Edge. Ik simuleer die bafflestep en pas hem toe op de dichtbij-meting om daarmee een verreveld meting te voorspellen. Dit hoeft alleen voor de midhoogbehuizing, de dipoolbas heeft geen bafflestep.
Als de midhoog een neutrale respons en mooi afstraalgedrag heeft, dan klinkt hij goed in elke ruimte die gelijkmatig reflecteert. De meeste woonkamers klinken ongedempt wat hol, extra demping maakt het geluid dan veel minder gekleurd en veel rustiger.
De dipoolbas zorgt ervoor dat je in het laag niet veel maatregelen hoeft te nemen, hoe dichter je hem bij de achterwand zet hoe meer de staande golven gedempt worden. Dat is een kwestie van uitproberen door de plaatsing te varieren en het afspeelniveau te matchen op de midhoogkast.
Hoe ver ben je nu? Het is kerstmis!!!