Budget Dipool met verbluffend resultaat

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 25 dec 2006, 14:41

Erwin schreef:Ik hou hierbij nog helemaal geen rekening met de Bafflestep van de Tweeter en de Mid. Misschien kan Jeroen_d me daar nog eens een keer mee helpen?

Volgens mij ben jij daar zelf handig genoeg voor zo te zien! Wat kan helpen is het programma The Edge ( http://www.tolvan.com/edge/ ) gebruiken en te kijken hoe die simulatie overeenkomt met je metingen.

Ikzelf houd bij het filteren van de speaker eigenlijk geen rekening met de akoestiek, ik probeer een weergever te maken die zo neutraal mogelijk is. Hij moet in een dode kamer recht meten. Daarvoor combineer ik dichtbij-metingen met semi-dode kamermetingen vanaf 300 Hz, de laatste met een tijdvenster van 3,5msec en MLSSA (die mogelijkheid heeft ARTA ook). De bafflestep tot 300 Hz voorspel ik mbv The Edge. Ik simuleer die bafflestep en pas hem toe op de dichtbij-meting om daarmee een verreveld meting te voorspellen. Dit hoeft alleen voor de midhoogbehuizing, de dipoolbas heeft geen bafflestep.

Als de midhoog een neutrale respons en mooi afstraalgedrag heeft, dan klinkt hij goed in elke ruimte die gelijkmatig reflecteert. De meeste woonkamers klinken ongedempt wat hol, extra demping maakt het geluid dan veel minder gekleurd en veel rustiger.

De dipoolbas zorgt ervoor dat je in het laag niet veel maatregelen hoeft te nemen, hoe dichter je hem bij de achterwand zet hoe meer de staande golven gedempt worden. Dat is een kwestie van uitproberen door de plaatsing te varieren en het afspeelniveau te matchen op de midhoogkast.

Hoe ver ben je nu? Het is kerstmis!!!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Erwin

Berichtdoor Erwin » zo 31 dec 2006, 0:04

Het hout-, plamuur en schilderwerk is al een possje af. Was al af voor de kerst, maar met Kerst ben ik niet thuis geweest dus helaas weinig luisteren.

Tussen Kerst en O&N ben ik nog wel erg akoestisch verantwoord bezig geweest. Ik heb een hangede boekenkast van 3m bij 2,3m hoog gemaakt. Wat een klus!!! pfff zit nu nog na te hijgen. fotootje komt nog.

Ik hoop wel dat mijn kamer zometeen wat "dooier" klinkt als de boeken erin staan.

Ik heb eens gelezen dat ze in TU Delft een methode hebben "bedacht" om de galm van een kamer te kunnen meten. Hoelang het duurt voordat een bepaald signaal x dB is afgenomen bepaald de mate van "Galm" in een kamer. Dat zou ik wel eens willen meten en nadat die boekenkast helemaal af is nog eens meten. Lijkt me best interessant!

hilbren

Berichtdoor hilbren » zo 31 dec 2006, 11:36

Zou je dat misschien kunnen doen door een hele korte hoogfrequent burst de ruimte in te sturen. Vervolgens de door de microfoon opgevangen geluiden heel scherp filteren op de gebruikte frequentie (bandpass). En dan uit te zetten in een waterval plot met dB schaal uiteraard...??

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 31 dec 2006, 13:28

Gewoon ARTA gebruiken. In de handleiding staat heel veel informatie hierover.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Erwin

Berichtdoor Erwin » di 02 jan 2007, 14:18

Ik heb mijn Dipolen weer eens aangesloten voor de jaarwisseling. De filters zijn nog niet af maar mijn tijdelijke oplossing werkt nogsteeds prima.

Ik gebruik de actieve Sub-woofer X-over van mijn Pioneer Home Cinema versterker op 200Hz om zo de Dipole woofers aan te sturen. Ik gebruik een oude philips versterker met bass expansion erop. Volgens mij geeft dat net de +6 dB /oct versterking om de Dipole te kunnen corrigeren. Het klinkt in ieder geval geweldig (voor een tijdelijk oplossing).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Erwin op wo 03 jan 2007, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 02 jan 2007, 17:09

Ik vind ze toch wel heel erg netjes geworden hoor!

Wowly

KT88

Berichtdoor KT88 » di 02 jan 2007, 17:12

Zeker fraai, ook die kleur!

Ik hoop mijn plaatsgenoot binnenkort eens te gaan bezoeken, ben wel benieuwd hoe dat er IRL uitziet.........

Misschien val ik wel van mijn geloof af en ga ik ook over op dipool-conus speakers.
Die van Jeroen hebben me eigenlijk al vrijwel overtuigd, alleen moet ik nog eens kijken welke woofers daar nu echt geschikt voor zijn (dit ivm. het grote samplehok op de zaak, met een bult samples 12, 15 en 18 inchers die daar weg liggen te stoffen......... ) :wink:
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

rho

Berichtdoor rho » di 02 jan 2007, 20:58

Ziet er erg goed uit!

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 02 jan 2007, 20:59

Schitterend (deel) resultaat!

Ziet er werkelijk fantastisch uit!

Hoe zit het met de stabiliteit van die die voet? Ziet er nogal instabiel uit.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 02 jan 2007, 21:09

Voetje lijkt me een mooie schuilplaats voor spoeltjes en gewikkelde plaatjes...
Handjes op elkaar, =D> ... Ziet er als een Echte speaker uit...

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Erwin

Berichtdoor Erwin » wo 03 jan 2007, 11:39

Bedankt voor alle positieve reacties.

Ik ben nu aan de gang met de 8.1 versterker en de actieve filters.

Ik wil uiteindelijk alle Units incl de Sub apart versterken. Dan kan ik makkelijk(er) de speaker units uitwisselen als ik uiteindelijk voor een Peerless bezetting ga.

Erwin

Berichtdoor Erwin » wo 03 jan 2007, 11:49

voodooless schreef:Hoe zit het met de stabiliteit van die die voet? Ziet er nogal instabiel uit.

De "kast" zelf staat op twee in hoogte verstelbare voetjes. Die voet die naar achteren uitsteekt zit er stijf in. Hij is strak ingefreest in drie lagen MDF en stevig vastgeschroeft via de onderkant. De constructie zelf is natuurlijk niet superstijf. Je voelt de Baffle wel een beetje meetrillen met stevige bassen. Consessies consessies... Ik vind de vormfactor ook belangrijk.

Omdat ik de Tweeter en Mid nu nog passief filter wil ik de voet nog niet vastlijmen. Ik wil daar inderdaad de passieve componenten nog in freesen.

Fabian

Berichtdoor Fabian » do 22 feb 2007, 19:21

Interessant, vooral omdat ik na het niet echt van de grond komen van mijn podspeaker project ook een Jamo R90 clone ben gaan bouwen (start hierover binnenkort een eigen topic). Ziet er erg mooi uit moet ik zeggen (vooral omdat de steun aan de onderzijde al het gewicht draagt)
grafisch idioot :O

Erwin

Berichtdoor Erwin » vr 23 feb 2007, 10:25

Ik ben er nogsteeds erg enthousiast over het Dipole concept en kan het iedereen aanraden die de ruimte heeft om de speakers een beetje van de muur te trekken.

Ik ben nu bezig met de versterkers en de actieve filters. Ik zal binnenkort een update posten van de laatste ontwikkelingen.

Hoe meer zelfbouw projecten hoe beter. Er gaat niets boven het luisteren en tweaken aan je eigen creaties. Ben benieuwd naar je topic en je ervaringen.

Erwin

Berichtdoor Erwin » vr 23 feb 2007, 10:39

Mijn laatste accoustieke aanwinst is mijn nieuwe DIY hangende boekenkast. De woonkamer had altijd een slechte accoustiek en dat was voor mij de belangrijkste reden om deze kast te maken. Mijn wederhelft vond het ook wel handig omdat ze de boeken erin kan zetten.

Afbeelding

Met deze boekenkast is de accoustiek op het gehoor enorm verbeterd. Die hinderlijke galm is verdwenen en dat geeft veel rust. Ik wil de galm nog een keer opmeten met ARTA maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

btw De Dipolen klinken met de nieuwe boekenkast nogsteeds even mooi. Maar ik merk dat ik een voorkeur krijg om de X-over lager te zetten op 100Hz ipv 200Hz ivm betere plaatsing...

Erwin

Berichtdoor Erwin » ma 05 mar 2007, 12:30

Mijn Integrated Power Ampjes voor mijn Dipole project. Ik begin nu met 4 ampjes maar kan/wil dat later nog gaan uitbreiden naar 8 (per speaker). De Mid en tweeter zijn nu passief en maak nu alleen het Lage filter actief.

De TDA7294 is een flinke jongen en kan in 8Ohm iets van 50 Watt RMS leveren. Dat heb ik niet nodig want als ik 50 Watt in mijn Dipole stuur dan kan ik waarschijnlijk de conussen bij elkaar vegen.

De voeding bestaat uit een Ringkern Trafo van 2x30 Volt AC en 3,5 Amp. Die Ringtrafo heb ik een beetje afgewikkelt om op een iets lagere voeding spanning uit te komen. Ik heb nu +/- 35V gelijkspanning dubbele gelijkrichting per kanaal en 10.000 uF buffer elco's (4x dus).

Ik heb de PCB-tjes zelf gemaakt met Eagle en geetst met de laser printer methode. Prima manier om in een kleine oplage printjes te maken.

Ik heb de Ampje beluisterd en ze zijn helemaal doodstil. Geen enkele brom te horen. Ook niet als je de speaker tegen je oor aan houdt. Fijn is dat!!!

Ik moet nog even kijken welke koelplaaten ik ga gebruiken. Ik zal nog een fotootje posten als ze gemonteerd zijn.

v-bro

Berichtdoor v-bro » wo 09 mei 2007, 3:20

Waauw man, vette dipool!

Alleen is die midhoog sectie nou gesloten? Ik dacht dat er dan op z'n minst een rear-firing tweeter gebruikt moest worden?

In elk geval ben ik zelf sinds kort overtuigd tot het OB geloof overgestapt.
Dit is een van mijn liefies:
Zelfs een tweeter kan een uitslag van enkele meters bereiken...helaas slechts een keer....

Erwin

Berichtdoor Erwin » wo 09 mei 2007, 11:26

Er komt telkens meer interesse voor dipolen. Goede ontwikkeling!

Dank je voor het compliment. Ik ben zelf ook nog steeds heel blij met deze set. OB is een echte aanwinst zelfs met budget speakers! Ben nog bezig met de actieve filters maar mijn "tijdelijke" oplossing werk nog steeds prima.

Ik heb de Mid dicht gemaakt omdat ik dat ten koste vind gaan van de plaatsing. Het klonk te difuus. Te veel reflexies...

Misschien dat ik ook nog eens een paar extra tweeters in de achterkant monteer om te kijken hoe dat klinkt. Die kun je altijd weer uitzetten als het niet bevalt ;-)

Suc6 met je eigen OB project.

Enjoy!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 09 mei 2007, 20:02

Erwin schreef:Ik heb de Mid dicht gemaakt omdat ik dat ten koste vind gaan van de plaatsing. Het klonk te difuus. Te veel reflexies...

Zoals je gezien hebt bij mijn laatste experimenten resulteert het asymmetrische afstraalpatroon in teveel midrange energie naar achteren. Je kunt dit wel een heel eind verhelpen door je speakers meer in te draaien, zodat de backwave verzwakt via de wand naar je toe komt. Dit komt de plaatsing zeer ten goede met behoud van de goede eigenschappen van de open baffle.

v-bro

Berichtdoor v-bro » zo 22 jul 2007, 3:47

Mijn systeem is volledig OB en ik kan je vertellen dat de plaatsing heel nauwgezet is! Is trouwens ook mijn 'tijdelijke' systeem :wink:

Ik ben bijvoorbeeld nog met dempingsmateriaal aan het experimenteren, vilt enzo... en de zijpanelen moeten ernstig verkleind worden, was ook onderdeel van het experiment zeg maar...

Heb er nu wat Pritex achter zitten, maar is denk ik wat te dik. Het haalt wel de precisie terug, maar haalt wat van de ruimtelijkheid weg...

Wellicht iets om te proberen Jeroen? :idea:
Zelfs een tweeter kan een uitslag van enkele meters bereiken...helaas slechts een keer....

v-bro

Berichtdoor v-bro » zo 22 jul 2007, 3:50

By the way, er is iemand parallel aan mij bezig met een ESL-sub dipool:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4362

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 22 jul 2007, 11:04

v-bro schreef:Mijn systeem is volledig OB en ik kan je vertellen dat de plaatsing heel nauwgezet is! Is trouwens ook mijn 'tijdelijke' systeem :wink:

Ik ben bijvoorbeeld nog met dempingsmateriaal aan het experimenteren, vilt enzo... en de zijpanelen moeten ernstig verkleind worden, was ook onderdeel van het experiment zeg maar...

Heb er nu wat Pritex achter zitten, maar is denk ik wat te dik. Het haalt wel de precisie terug, maar haalt wat van de ruimtelijkheid weg...

Wellicht iets om te proberen Jeroen? :idea:

Met pritex heb ik toen ook meteen een aantal experimenten gedaan. Hiermee kan wel wat extra controle worden bereikt indien noodzakelijk. Toch beviel het me niet zo en pak ik het probleem liever bij de bron aan. En dat doe je door een zeer dunne baffle (12mm) zonder brede zijpanelen te gebruiken (zoals je zelf ook al aangeeft), zodat de backwave niet in een koker zit opgesloten. Als je dat doet is er helemaal niets diffuus aan het geluid, tenminste als het scheidingsfilter voldoende goed is. Moet er trouwens wel bij zeggen dat Erwin ze noodgedwongen wel erg dicht op de achterwand moet zetten. Ikzelf zou ze dan voor lekker luisteren effe naar voren trekken. Is ook bij gesloten midhoog veel mooier.

v-bro

Berichtdoor v-bro » zo 22 jul 2007, 16:49

Oeps, de vraag was ook eigenlijk gericht aan Erwin... :oops:

Ik heb zelf ook zo mijn twijfels over OB domes, je kunt namelijk bij een tweeter met dempingskamertje erachter het kamertje eraf zagen en OB maken dacht ik al eens eerder... Maar nooit geprobeert eigenlijk.... :roll:

Ben bang dat er te weinig energie in zo'n klein membraan zit.. Ik zie dan meer heil in een naar achter stralende tweeter, dan heb je immers ook een 8 karakteristiek...

VT67

Berichtdoor VT67 » ma 30 jul 2007, 23:45

Heb achter de schermen wat met Erwin liggen mailen en met zijn info en goedkeuring heb ik een iets duidelijker bouwtekening gemaakt voor de geïnteresseerden onder ons. De diameters op de tekening geven enkel de grootte van de door Erwin gebruikte units weer, dit zijn dus niet de maten om de gaten te zagen! De gat diameters en infreesdieptes hangen dus af van welke units je wil gaan gebruiken. De breedte van de voet is ook niet vermeld, maar als je die ergens tussen 18 en max. 25cm maakt zal de speaker netjes blijven staan

Groeten

Erwin

Berichtdoor Erwin » di 31 jul 2007, 8:56

Dank je VT67 voor dit fraaie tekenwerk.

Autocad is toch wel weer wat anders dan SketchUp ;)

De voet is 18cm breed.

Nog een laatste opmerking. Ik heb de Gaten voor de speaker naar achter conisch breder laten worden. Zoals eerder al gemeld is het belangrijk dat de speakers niet opgesloten ziten in een koker

Terug naar “Oude Showcases”