Joseph Audio RM7si clone : M'n eerste fineer-projectje
Moderator: Beheerdersteam
-
- Beheerder
-
- Ook commercieel actief
-
Hij wordt gewoon blank vernist. Van die plekken bij het beitsen heb ik dus geen last.
Het is inderdaad wel een redelijke brok om op te vullen met stof, maar ik dacht eerst een stukje met houtvulller te doen en een klein putje over te laten om met stof en vernis te vullen.
Ik werk eerst de rest van de speaker af, met het vertrouwen dat ik het wel mooi hersteld krijg. Er zijn hier ondertussen toch al ettelijke mogelijkheden voorbij gekomen die tot een bevredigend resultaat kunnen leiden. (waarvoor dank trouwens.)
Ik heb wel wat schrik om de gaten voor de luidsprekers uit te snijden uit het fineer. Tips?
Het is inderdaad wel een redelijke brok om op te vullen met stof, maar ik dacht eerst een stukje met houtvulller te doen en een klein putje over te laten om met stof en vernis te vullen.
Ik werk eerst de rest van de speaker af, met het vertrouwen dat ik het wel mooi hersteld krijg. Er zijn hier ondertussen toch al ettelijke mogelijkheden voorbij gekomen die tot een bevredigend resultaat kunnen leiden. (waarvoor dank trouwens.)
Ik heb wel wat schrik om de gaten voor de luidsprekers uit te snijden uit het fineer. Tips?
-
- Ook commercieel actief
-
- Beheerder
Als de gaten al gemaakt zijn (helaas, anders was het superstrak geworden) is de enige goede manier met een scherp mesje bijsnijden, een halve mm overhouden en die daarna wegschuren. Door het schuren moet je de ronding volgen, en zo krijg je de meest mooi ronding. Anders blijf je al snel "hoeken" in de curve zien.......
Het is wat meer werk, maar dan is het daarna wel perfect, en je hebt ze nog kunnen bewonderen onlangs
Wowly
Het is wat meer werk, maar dan is het daarna wel perfect, en je hebt ze nog kunnen bewonderen onlangs

Wowly
-
-
- Ook commercieel actief
-
Ik heb ook eerst de gaten gefreed omdat ik schrik heb om het fineer te beschadigen als ik het naderhand zou doen. Of ik daar zoveel schrik voor had moeten hebben betwijfel ik nu eigenlijk wel.
Tja, voor of na, ze hebben alletwee voor en nadelen. Nu heb ik weer schrik dat ik het niet mooi uitgesneden krijg.
Gewoon afbreken lijkt me toch wel heel erg riskant.
Tja, voor of na, ze hebben alletwee voor en nadelen. Nu heb ik weer schrik dat ik het niet mooi uitgesneden krijg.
Gewoon afbreken lijkt me toch wel heel erg riskant.
-
- Mede-oprichter
He Rik,
Was even op vakantie en ben net weer terug en zit nu mezelf door het forum te worstelen...tsjee, effies lastig al die posts, maar hier stop ik even om te reageren. Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar in jou geval zou ik van het fineer wat je over hebt een randje opzoeken wat ongeveer dezelfde tekening heeft als wat al op je kast zit. Dit met witte houtlijm verlijmen op het stukje wat beschadigd is en later de kleine naadjes die je blijft houden opvullen met schuursel van je fineer en een druppie van je blanke lak die je later wil gebruiken voor het aflakken van je kast. Niet met witte houtlijm in dit geval...geeft kleurverschil, of kans daarop. Maar als je met blanke lak gaat aflakken kun je op deze manier een heel goed resultaat boeken.
Groet,
Edo
Was even op vakantie en ben net weer terug en zit nu mezelf door het forum te worstelen...tsjee, effies lastig al die posts, maar hier stop ik even om te reageren. Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar in jou geval zou ik van het fineer wat je over hebt een randje opzoeken wat ongeveer dezelfde tekening heeft als wat al op je kast zit. Dit met witte houtlijm verlijmen op het stukje wat beschadigd is en later de kleine naadjes die je blijft houden opvullen met schuursel van je fineer en een druppie van je blanke lak die je later wil gebruiken voor het aflakken van je kast. Niet met witte houtlijm in dit geval...geeft kleurverschil, of kans daarop. Maar als je met blanke lak gaat aflakken kun je op deze manier een heel goed resultaat boeken.
Groet,
Edo
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).
-
-
Nog een klein polletje:
2 paar luidsprekeraansluitingen (bi-amp/bi-wire) of maar 1 paar?
Het worden de aanslutingen: (die heb ik namelijk nog liggen)
Ondertussen staat m'n eerste poging tot herstellen van dat kleine stukje ook al in de klemmen. Ik heb dus een klein stukje fineer op maar gesneden en geschuurd en dat erin geplakt. De naden ga ik dan proberen opvullen met schuursel/vernis. Hopelijk komt 't goed.
2 paar luidsprekeraansluitingen (bi-amp/bi-wire) of maar 1 paar?
Het worden de aanslutingen: (die heb ik namelijk nog liggen)

Ondertussen staat m'n eerste poging tot herstellen van dat kleine stukje ook al in de klemmen. Ik heb dus een klein stukje fineer op maar gesneden en geschuurd en dat erin geplakt. De naden ga ik dan proberen opvullen met schuursel/vernis. Hopelijk komt 't goed.

-
Vandaag kwamen het speakerdoek, de klemmetjes voor het frontje en de printplaten voor de filters binnen.
Weer dikke pech natuurlijk. Waarom maken ze printplaten waarvan ze de breedte als 140mm opgeven 155mm breed? Nu krijg ik ze natuurlijk niet meer door het gat van de laagmid naar binnen.
Onbruikbaar dus.....wil ik het ook eens netjes doen.... 
Weer dikke pech natuurlijk. Waarom maken ze printplaten waarvan ze de breedte als 140mm opgeven 155mm breed? Nu krijg ik ze natuurlijk niet meer door het gat van de laagmid naar binnen.

-
- Mede-oprichter
-
-
Ik heb het een keertje bekeken en het zou moeten lukken om de printen kleiner te maken en de orriginele montagegaten toch te behouden. Maandag ga ik op 't werk een keertje proberen met de plaatschaar. Mooi recht knippen.
De eerste speaker staat in de vernis. Is op een uurtje droog. Straks misschien foto's.

De eerste speaker staat in de vernis. Is op een uurtje droog. Straks misschien foto's.

-
- In memoriam †
-
-
- In memoriam †
-
Enkele pics van de de speaker met z'n eerste vernislaag. Persoonlijk vind ik het nog een beetje dof uitzien. Hopelijk krijgt ie iets meer glans bij een volgende laag. Als dat niet lukt ga ik proberen om een derde laag aan te brengen met half satijn, half glanzend. (nu gebruik ik gewoon satijn)
Een beter zicht op hoe het uiteindelijk zou moeten worden:

Een beter zicht op hoe het uiteindelijk zou moeten worden:

-
-
-
Interficior schreef:Ik gok omdat de poort er nog helemaal niet in zit. Evenals de nippies voor het speakerdoek.Jan-Willem schreef:Waarom heb je de br poort niet helemaal verzonken, omdat hij te lang was?
Goed gegokt.

Ze zit erg vast en als ik ze er uit wil trekken trek ik het fineer misschien stuk, dus dat laat ik maar achterwegen tot dat de kastjes helemaal zijn afgewerkt.
-
Gisteren wat meetingen gedaan. Nog niet echt goede resultaten bekomen met de eerste filter-probeerseltjes. Alles klinkt een beetje alsof het uit een megafoon komt. (dat had de Besie1 ook en die maakte gebruik van dezelfde drivers) Ik denk dat ik de laagmid wat vroeger moet laten afvallen en de tweeter iets meer werk moet laten doen.
Ik had verwacht ergens een resonantie (opslingering) in de frequentie-curve van de laag-mid terug te vinden maar die vind ik niet. Waar die vieze kleuring in de klank dus van komt is me tot nu toe nog een raadsel.
Zo ziet ie er tot nu toe uit:
Nog niet helemaal af dus.
Ik zal proberen om van de eerste metingen (speakers in de kast, zonder filter) ook wat plotjes hier neer te zetten.
Ik had verwacht ergens een resonantie (opslingering) in de frequentie-curve van de laag-mid terug te vinden maar die vind ik niet. Waar die vieze kleuring in de klank dus van komt is me tot nu toe nog een raadsel.
Zo ziet ie er tot nu toe uit:

Nog niet helemaal af dus.
Ik zal proberen om van de eerste metingen (speakers in de kast, zonder filter) ook wat plotjes hier neer te zetten.
-
-
- Mede-oprichter