Ik lees al tijden mee op dit forum, en speel al jaren met de gedachte om een eigen set luidsprekers te maken. Ongeveer 3 maanden geleden heb ik gewoon de stoute schoenen aangetrokken en ben naar de houtwerf gereden.
Aangezien fineren me erg tricky lijkt om echt mooi te krijgen zonder ervaring, heb ik besloten de kasten van massief eiken timmerpanelen te maken. Het front is van 30mm eiken, de rest van 18mm eiken panelen. Om de werking van het hout tegen te gaan is de binnenkant volledig gespoten en komt op de buitenzijde een coating van Rigostep Skylt 2 componenten lak. Deze lak is ultra mat en geeft geen verdonkering van het hout. Precies wat ik zoek!
Om eerlijk te zijn viel het mee helemaal niet mee om met massief eiken te werken: De panelen trekken enigszins krom na het zagen, en hebben 2 weken persen nodig gehad om weer recht te trekken. Tijdens de verlijming moest ik erg uitkijken om alles haaks te houden. Ook was de zagerij zo vriendelijk geweest om één zijpaneel scheef te zagen. Daar kwam ik pas achter nadat ik anderhalve kast inelkaar had zitten... Gelukkig kreeg ik zonder problemen zoveel nieuw hout als ik nodig had, maar in principe kon ik weer opnieuw beginnen.
De nieuwe panelen heb ik allemaal met 10mm overmaat laten zagen. Na het verlijmen met lamello's heb ik vervolgens met een kantenfrees de panelen perfect op maat gefreesd.
Ik moet zeggen dat ik trots ben op het voorlopige resultaat in aanmerking genomen dat ik hiervoor nog nooit een bovenfrees of lamellofrees in de hand had gehad

Hier wat foto's. Ik heb er nu 2 lagen lak op zittten. Morgen wordt het schuren met korrel 400 en dan nog 2 lagen lak.
bijna klaar!