8-kanaals versterker (slepend project)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Ook commercieel actief

8-kanaals versterker (slepend project)

Berichtdoor Ronkel » do 26 mei 2011, 22:12

P1000200.png

Ik ben denk ik al een jaar of vier geleden begonnen aan een versterkerproject, met als doel flexibele versterking voor actief gefilterde projecten. Ik heb destijds samen met Dioot een 8-kanaals versterker ontworpen. Hart van het concept zijn twee-kanaals printjes met een TI PGA2320 volumeregelaar en een class A/B versterker met de TDA7294. Deze levert maximaal 50 W op 8 ohm en 80 W op 4 ohm. Het mooie van de volumeregelaars is dat je ze eenvoudig kunt daisy chainen, waardoor we op het idee kwamen om de boel modulair op te bouwen zodat later eventueel een tweede kast met meer kanalen en een voeding kan worden bijgebouwd en aangestuurd met dezelfde microcontroller. Een soort master-slave opzet dus. Hiervoor zit een connector op de achterkant gemonteerd.

P1000215.png

Ik ben nu een aardig eind en heb laatst eens mooie plaatjes geschoten van de vordering tot nu (ik heb tegenwoordig een camera :mrgreen: ), die ik jullie toch niet wil onthouden! Daarnaast hoop ik op een laatste duwtje in de rug voor dit Projekt ohne Ende :mrgreen:

De prints zijn samen met Dioot ontworpen en gemaakt met behulp van de laserprinter-met-fotopapier methode. De spoortjes zijn in spiegelbeeld met laserprinter uitgeprint op fotopapier en met een gemodificeerde unit (met alleen fuser en rollen) is de toner overgebracht op de print, waarna ze zijn ge-etst. Destijds wisten we nog geen goedkope optie om printen te laten maken; gezien de matige kwaliteit en de hoeveelheid tijd die erin ging zitten zal ik zoiets noooooit meer doen... Daarna kwam het boren van alle gaatjes en bestukken van de prints, wat niet lekker ging omdat de soldeereilandjes vaak loslieten bij het boren.

De voeding bestaat uit twee 220 VA trafo's (twee stuks omdat de juiste spanning niet verkrijgbaar was bij Reichelt) met 22000 uF condensatoren achter de gelijkrichter. Redelijk fors dus :mrgreen:

P1000222.png
P1000229.png

Vervolgens de behuizing, opgebouwd uit MDF en gespoten met satijnzwarte finish en aan de binnenkant bekleed met aluminium plaatjes die verbonden is met geleidende aluminium shielding tape. Het idee is dat die icm. de geperforeerde bovenkant en de koelblokken een Faradaykooi gaan vormen. Het schermpje is een goedkoop 2x16 char OLED-schermpje van eBay, die inmiddels niet meer verkrijgbaar zijn (maar ook een erg korte levensduur hebben). Het ontwerp is form follows function en met een simpel schetsje bedacht voordat ik 'm ging bouwen.

P1000202.png
P1000211.png
P1000218.png

Ik heb vandaag het gat in het middelste koelblok gezaagd, zodat daar kabels straks doorheen kunnen. Daarna volgt het aansluiten van stekkers en kabels en testen van de prints...

P1000228.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bertor

Re: 8-kanaals versterker (slepend project)

Berichtdoor bertor » do 26 mei 2011, 22:35

4 jaar geleden? Dat had ik nog niet van je begrepen ;)

Maar mooi project, bikkel om alles zo zelf te maken!

Ronkel
Ook commercieel actief

Re: 8-kanaals versterker (slepend project)

Berichtdoor Ronkel » vr 27 mei 2011, 1:44

Ja, toen zijn we begonnen met ontwerpen enzo. Er zit denk ik nu al meer dan honderd uur in het ontwerpen en bouwen.

Terug naar “Oude Showcases”