Het is wel een beetje budget gebleven aangezien mijn oude Punto veel rijgeluid geeft en de akoestiek in een auto ook niet mee werkt.
Dus de eisen voor de nieuwe install zijn:
- met 1 headunit aan te sturen (geen extra versterkers ect)
- geen fysieke aanpassingen aan het dashboard ect.
- ruimte in de kofferbak voor tassen en andere zooi.
De radio is een Sony CDX-GT450u, oa met USB aansluiting en HP en LP filters (onder de naam van Rear Bass Enhancer

De fronts (3 inch) zitten in het dashboard en met wat passen en meten past er precies een monacor SPH-30x in.
Voor de sub had ik ongeveer 20 liter in gedachten, aan te sturen door de achterkanalen van de radio. Gesloten of GHP kastje lijkt me gevoelsmatig het makkelijkste integreren en is het meest compact.
Om bij het budget te blijven heb ik gekozen voor 2x een CSS EL166, geschikt voor redelijk kleine gesloten kast en voor zijn prijsklasse een hoge xmax.
Het kastje (18mm MDF) past precies in een hoek van de kofferbak en is afgewerkt met plakplastic met een stoffen zichtzijde.
Hoe klinkt het?:
Na het inregelen van de HP en LP filters, en flink het midden teruggedraaid (gaat behoorlijk goed met de 7-bands EQ) klinkt het behoorlijk in balans. Het laag klinkt aardig strak en geeft wel voldoende body om lekker muziek te kunnen luisteren. Als de sub te laag gefilterd wordt ontstaat er wel een beetje een gat tussen de breedbanders en de sub, daarom laat ik de sub zover mogelijk doorlopen.
Het midden is flink zachter gezet met de EQ omdat de voorruit waarschijnlijk als een horn werkt, en de breedbander van nature al te veel midden weer geeft. Doe je dit niet, klinkt het vrij schel en onaangenaam op wat hoger volume.
Alles bij elkaar toch wel een geslaagd project; ik kan lekker muziek luisteren en kom makkelijk boven het rijgeluid van de auto uit.
Kosten:
Sony CDX-GT450u: 100,-
Monacor SPX-30/4ohm: 55,-
CSS EL166: 39,-
MDF: 5,-
klittenband: 4,-
Rooster tbv 6.5 inch: 10,-
Terminals: 2,-
Bipolaire elco 560uF/100v: 16,-
BAF: 4,-
Plakplastic: 14,- (2 rollen)
Totaal: +/- 250,-
EN uiteraard pic's van de bouw: