Project: M'n Eerste setje

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Dude

Project: M'n Eerste setje

Berichtdoor Dude » di 12 apr 2011, 16:16

Hey iedereen,

Zoals de titel al zegt, dit word het bouwverslag / vragen topic over mijn eerste Zelfbouw audio setje.
Het setje zal bestaan uit:
De RH84 buizen versterker en de Black beauty's (naar ontwerp van Henk-Jan (paasproject 2009))

De versterker:
Ik heb voor de voeding van de versterker een Amroh P272 deze levert 0-300 / 100mA en 6,3v / 3A die in een externe behuizing zal komen.
Voor de versterker wil ik de volgende buizen gaan gebruiken: 2x EL84, 2x EZ80 en 1x ECC81.

Verder wil ik eens kijken of het mogelijk is de versterker aan te passen door middel van Bijvoorbeeld een scheidingsfilter (zoals in bijv een 2-weg speaker) zodat hij geschikt word voor 2.1 audio weergave

Voor als nog zit ik in de voorbereidende fase van het maken van tekeningen, het uitzoeken van mogelijkheden en materialen en het verzamelen er van.
Later deze week / begin volgende week wil vast het hout laten zagen voor de externe voeding en hier een begin aan gaan maken

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dude

Re: Project: M'n Eerste setje

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 9:49

Goeie morge,

Bij deze de eerste vraag haha,

Omdat ik met een externe voeding wil gaan werken, heb ik strax ook een snoer nodig om de versterker aan de voeding te koppelen,

Hier voor heb ik de onderstaande stekkers, alleen nu moet ik nog weten welk type snoer ik er voor kan gebruiken , daarvoor had ik de volgende op het oog:
Besturingsleiding Ölflex® 110 CY 7G1,0 (gezien bij conrad)

Is deze geschikt?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 13 apr 2011, 17:41

Met je ontwerp en teken kunsten is in ieder gevals niets mis!

Wat betreft die kabel, heb je ook een linkje naar die Conrad-pagina? of beter nog, een datasheet?
(meestal rechtsonder te vinden.)

Normaal gesproken gebruik je voor netspanning een Euro-net-entree.
Zoals deze:
DSCF0267.jpg

(met ingebouwde zekering houder)
Vaak word ook een Neutrik Powercon toegepast.
Ik weet niet zeker of deze geschikt is, er staat dan wel op dat hij voor 250V / 8A is, maar ik vind de pennen wel erg dicht bij elkaar zitten.
Het lijkt mij verstandig om ze ook met krimpkous te isoleren.

Dude

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 17:56

Hey Ray5150,

Bij deze de link naar de conrad pagina : http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=PCAT_PRODUCT_DETAILS_DOCUMENT&object_guid=1F29C042B2059D5BE10000000A010221&master_guid=&master_desc=&master_group=&p_load_area=6140160&master_typ=&master_first_row=&master_last_row=&max_tab_items=10&no_brotkrumennavi=1&cachedetail=

In de voeding komt ook een euro net entree (afkomstig uit een oude computervoeding)
die door middel van de 7-polige stekker van hier boven verbonde zal worden met de versterker.
Voor de zekering heb ik nog een zwarte zekering houder met schroefdop.

De pennen met krimpkous isoleren is een goeie tip, dit zal ik dan ook zeker doen. (hier had ik nog niet eens aan gedacht joh :oops: )

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

ps bij deze nog een link naar de specificaties van de stekker :
http://www.ascome.com/Amphenol/image/c16_1.pdf

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » wo 13 apr 2011, 19:01

Dude schreef:Goeie morge,
Verder wil ik eens kijken of het mogelijk is de versterker aan te passen door middel van Bijvoorbeeld een scheidingsfilter (zoals in bijv een 2-weg speaker) zodat hij geschikt word voor 2.1 audio weergave

Kun je niet een connector vanaf de potmeter maken? Zodat de sub dan het zelfde volume krijgt als de speakers?
Minder lullen en meer luisteren :rock:

Dude

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 19:23

Hey DragoSz,

:oops: Dat zegt me eerlijk gezegd helemaal niks :oops:

Om eerlijk te zijn heb ik 0.1% kennis van elektronica en de .1% is dat ik weet dat je geen spijkers in het stopcontact moet steken :oops: :sure: )

Ik weet inmiddels wat de meeste dingen zijn op het schema, al ''snap'' ik het nog steeds niet

Bij deze trouwens ook gelijk het schema van de versterker.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 13 apr 2011, 19:50

Met de transfo die je hebt zal je de voeding wel iets moeten aanpassen.
Daar heb je een bruggelijkrichter voor nodig. Voordeel is dat die ook een kleinere rimpel geeft.
Je kan dat uitvoeren met buizen, deels buizen deels diodes, of enkel diodes.
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Dude

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 20:00

Hey BertDB,

Kan dat ook met buizen ja?
ik wil voor het design van de versteker :oops: (is ook belangrijk toch?)
uitkomen op 5 of 7 buisjes,

welke zou ik daar dan voor kunnen gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 13 apr 2011, 20:14

dat kan ook met buizen :wink: (de EZ80 uit je schema kan bv goed).
Je hebt er dan ofwel 2 nodig (als je combineert met 2 diodes) of 4.
Dan kom je dus uit op 5 of 7 buizen :wink:
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Dude

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 20:24

Dus als ik het goed begrijp werkt het ook als ik het maak zoals het nu is maar er 2 diodes aan toe voeg?

Met vriendelijke groet, Gert-Jan

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 13 apr 2011, 20:32

Je linkje naar de Conrad-pagina werkt niet. waarschijnlijk heb je het uit de adresbalk gekopieerd?
Bij het betreffende artikel staat een "directe productlink". die moet je hebben.

Die stekker en chassisdeel ziet er goed uit. Amphenol is geen rotzooi.

Dude

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 20:37

Hey ray5150,

Ik heb hem inderdaad gelijk uit de adresbalk gekopieerd,
Bij deze gelijk een goeie link:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=600479

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » wo 13 apr 2011, 20:52

Dude schreef:Hey DragoSz,

:oops: Dat zegt me eerlijk gezegd helemaal niks :oops:

Om eerlijk te zijn heb ik 0.1% kennis van elektronica en de .1% is dat ik weet dat je geen spijkers in het stopcontact moet steken :oops: :sure: )

Ik weet inmiddels wat de meeste dingen zijn op het schema, al ''snap'' ik het nog steeds niet

Bij deze trouwens ook gelijk het schema van de versterker.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

Dat geeft niet want ik wist al niet hoe ik het uit moest leggen :lol:

Poging 2: Het signaal in gaat naar de potmeter. En via de potmeter gaat het naar het versterk gedeelte. Als je nou een 2de kabel vanaf je uitsignaal van de potmeter naar de subwoofer leid. Dan zou je zo de volume van de subwoofer kunnen regelen.

Dude

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 21:02

Als je dat doet, gaat het dan niet langs het versterk gedeelte af?
En dan stuur je toch het hele signaal naar de woofer en niet alleen de onderste laag, ik weet niet of dat uit maakt?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » wo 13 apr 2011, 21:17

Als je een actieve subwoofer hebt dan haalt de plate-amp dat eraf als het goed is. En anders kun je er nog een filter voor maken toch? Als je passief gaat werken dan kan dat natuurlijk niet.

Dude

Berichtdoor Dude » wo 13 apr 2011, 21:22

een active subwoofer lijkt me zonde van de buizenversterker, of ik zou daar weer een aparte buizenversterker voor moeten bouwen en dat gaat me een beetje te ver op het moment

Misschien een volgend project? :sure:

Dude

Berichtdoor Dude » do 14 apr 2011, 12:25

Ja ja de eerste voortgangen zijn geboekt, Of niet?

Omdat ik het niet kon laten ben ik gister middag nog naar de lokale bouwmarkt gegaan, had een tekening gemaakt, een mooie uitslag met maten en aan gegeven wat er in verstek gezaagd moest worden en wat niet,... en vandaag kon ik het op gaan halen

Toen ik daar aan kwam lag er een mooi stapeltje mdf met wat er in eerste instantie uit zag als netjes. ik er mee thuis en gelijk heel enthousiast met schilders tape aan de gang om de boel als het ware droog in elkaar te passen. Het eerste wat mij opviel was dat met het zagen van de verstekken hij de zijkanten een kwartslag gedraaid had wat betekende dat ze 6 mm te smal waren en daarmee ook 6 mm te lang

Gelijk opgebeld, er werd me heel vriendelijk gezegd: oh kom maar even langs dan zaagt hij een paar nieuwe voor je, ik weer terug, werden er een paar nieuwe plankjes gezaagd. En na er even lachend over gepraat te hebben ging ik weer op huis aan. Eenmaal thuis met hernieuwde enthousiasme weer met schilders tape in de weer en zie hier: Het resultaat..

Voeding 1.JPG

Voeding 2.JPG

Ondanks dat ik gewoon rond uit goed geholpen ben moet ik zeggen dat het me de kwaliteit eigenlijk best tegenvalt, en weet ik niet zo goed wat ik er nu mee aan moet.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 14 apr 2011, 13:31

Dat ze daar niet helemal perfect zagen weet ik ook uit ervaring, maar dit is wel heel extreem eigenlijk.

Over het algemeen moeten de maten zeker kloppen, aangezien ze die op de machine instellen.

Dude

Berichtdoor Dude » do 14 apr 2011, 13:59

ja weetje, wat ik verwacht is dat de goeie man ieder deel voor zich heeft gezagen ipv alle corresponderende maten tegelijk, verder kan ik wel aan het zaagwerk zien dat zijn geleider eens nagekeken moet worden omdat de verstekken verlopen (scherp aan het begin maar stomp aan het einde) mja wat ik er nu mee moet weet ik ook niet

Enerzijds heb ik zo iets van m'n geld terug gaan vragen (die paar plankjes waren toch al weer €12,50)
Terwijl ik anderzijds zo iets heb van de goeie mensen zijn me al n keer tegemoet gekomen ik kan toch niet aan de gang blijven..

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

Fokko

Berichtdoor Fokko » do 14 apr 2011, 14:00

Ik heb als bijbaantje bij de Gamma gewerkt, maar daar hadden we zo'n muurzaag. Waar je zo'n plaat tegenaan zet. Het probleem hier was dat je het hout niet kon klemmen, waardoor het soms wat ging schuiven. Op grote platen is het niet erg, maar van die kleine kastjes kan het wel desastreus zijn. Niet een kennis met een zaagtafel, misschien dat je het nog wat kunt herstellen?
Afbeelding

Dude

Berichtdoor Dude » do 14 apr 2011, 14:12

ja weetje, ik heb zelf nota bene een jepson tafelzaag,
p8408.jpg

Het probleem is dat deze 86 km verder op bij mn ouders staat en de mede huisgenoten niet vrolijk van me worden als ik daar hier mee ga staan werken (woon in een studentenhuis)
en het op en neer reizen doe je nou ook niet 1 2 3 ivm de afstand

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

Dude

Berichtdoor Dude » do 14 apr 2011, 15:09

Hey,

omdat ik er zo mee in mn maag zat ben ik terug gegaan naar de bouwmarkt, en heb daar de man in kwestie nog even gesproken, nou moet ik wel vertelle, dat ik me daar functioneel dom opgesteld heb(ik heb mn diploma in het meubelmaken en weet (al zeg ik het zelf) een heel eind wat wel en niet kan) om te kijken wat hij me zou aandragen

hij vertelde me dat als je verstek gebruikt, er altijd wel iets in zit, en dat ik dat alleen met verstek en lijmen nooit mooi zou kunne krijgen
1ste Hij adviseerde me de verbindingen vast te zetten met een aantal schroefjes, 3 per verstek moest wel genoeg zijn. ik vertelde hem daarop dat dat juist de reden was dat ik voor verstek had gekozen zodat ik geen lelijke schroefgaten zou blijven zien,

2e Daarop vroeg hij me waarom ik het eigenlijk niet koud op koud wou hebben, dit zou namelijk het hele probleem oplossen, anders was het niet mogenlijk. Hier op maakte ik hem duidelijk dat ik het geheel hoogglanzend zwart wou gaan lakken en dat ik dan de kopse kanten van het mdf zou blijven zien.

3e Enig sinds geergerd ging de man toen verder dat als ik de zijkante in elkaar zou lijmen hij bereid was een nieuwe bovenkant op maat te zagen zodat die ''perfect'' paste. Toen gaf ik hem aan dat ik dan nog 4 verstekken vol kon gaan plamuren omdat ook die niet paste (verstek van scherp naar bot gezaagd)

Heel verontwaardigd vroeg hij me toen wat ik dan van hem verwachte, waarop ik zei: Ik vind het al heel lullig om terug toe moeten komen omdat ik iets heb gekregen waar ik ontevreden mee was en al helemaal om dit dan ook nog eens naar u toe te moeten uiten, zeker omdat u me eerder vandaag al tegemoet gekomen bent. Maar wat ik verwacht is dat op het moment dat ik met de vraag kom of wat ik nodig heb gemaakt kan worden, ik dat dan ook krijg.

Geergerd vertelde de man me dat dit was wat hij voor me kon doen en vroeg me of ik het bonnetje nog had, hij wist het me dan goed gemaakt ik zou men geld terug krijgen en ik moest maar zien hoe ik het dan moest gaan doen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb mn geld terug het kastje ligt waarschijnlijk stuk in de container van de bouwmarkt, en het word waarschijnlijk niet snel meer gewaardeerd als ik daar mn boodschappen kom doen :|

zo was getekend, een vervelende klant

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 14 apr 2011, 23:20

Dude schreef:Omdat ik het niet kon laten ben ik gister middag nog naar de lokale bouwmarkt gegaan, had een tekening gemaakt, een mooie uitslag met maten en aan gegeven wat er in verstek gezaagd moest worden en wat niet,... en vandaag kon ik het op gaan halen

Dat is een uitkomst die ik je al had kunnen voorspellen. Bij een bouwmarkt zagen ze lang niet allemaal zo nauwkeurig als wenselijk voor -luchtdichte & naadloze- luidsprekerbouw. Laat staan onder verstek.

Je gaf het al aan, om dat je het niet kon laten heb jij als meubelmaker van een bouwmarktmedewerker verwachtingen gehad die diegene niet kon waarmaken. Ik heb wel begrip voor de arme man, al had die niet moeten beginnen aan een klus waar die zelf niet in geloofde.

Mijn eerste verstekprojecten gingen ook met opnieuw zagen en weggooien :wink:

Dude

Berichtdoor Dude » do 14 apr 2011, 23:31

Weetje, hele hoge verwachtingen had ik nog niet eens, teminste ik ging er al van uit dat ik wel iets zou moeten bij werken en dat had ik nog niet eens erg gevonden om te moeten doen, maar dit werd me gewoon een beetje te gortig..
Wat ik het meeste betreur in de hele kwestie is dat ik over het algemeen goeie ervaringen had met die bouwmarkt (klein zaakje is het) en tot nog toe iedere keer ook goed geholpen ben,

nu opzoek naar een ander adresje. of zelf aan de gang haha :) (eens kijken of mn mede bewoners dat leuk gaan vinden haha )

Dude

Berichtdoor Dude » ma 18 apr 2011, 13:54

Nou toch weer goed nieuws,

Ik was afgelopen weekend in Oss bij men ouders, ben daar zaterdag ochtend even naar de formido geweest om het nog eens te proberen, kijken of dat het bij een andere bouwmarkt wel goed zou gebeuren.

Het verschil met de lokale bouwmarkt hier in Amersfoort had niet groter kunne zijn, na het afgeven van mn bestelling werd ik 1,5 uur later op gebeld dat het al klaar was. en toen ik hem op ging halen zag ik al dat ze hem zelfs in elkaar gelijmd hadden voor me. De verstekken zien er prachtig uit, en hoeven eigenlijk alleen nog maar even rond gefreesd te worden

Voeding 1.1.JPG

Ben van morge dan ook maar gelijk aan de gang gegaan om de schakelaar en aansluitingen in te frezen.
Voeding 1.2.JPG

Heeft iemand trouwens al een antwoord op mijn eerdere vraag over de kabel die ik op het oog had bij conrad, of deze geschikt was?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

Terug naar “Sets en Overig”